Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu tror jag att du misstar oss för ledarskribenter. Jag känner ett antal sossar som var djupt besvikna på Löfven och jag misstänker att det fanns ett antal äldre kristdemokrater som var besvikna på Ebba Busch. Och man behöver inte gilla det den ena gjorde även om man tycker att den andra var värre, men whataboutism leder sällan någonstans. Kan man inte försvara att en 65 årig man går till en galleria för lite julshopping utan att någon annan gått på en fest ett kvartal tidigare ska man kanske bara låta bli att försöka.
Inget av det är något att yvas över men ett konsekvent tänk är ju något man efterlyser ganska ofta. Han med egen firma som tycker det är förskräckligt när någon får bidrag och på fel sätt eller stjäl hans verktyg samtidigt som han arbetar svart o köper saker på firman som sedan används i hushållet ex.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med vem menar du har handlat rätt och vem har handlat fel eller har bägge handlat rätt/fel?
Jag menar framför allt att det ena felet är tämligen olikt det andra, mer än att båda två väl försökt mästra andra (folket respektive regeringen) utan att själva nå upp till den nivå de ansett att dessa andra borde hålla.

Men i mitt fall stör jag mig mer på hyckleriet än beteendet som sådant. Hos båda.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
K kortis skrev:
Inget av det är något att yvas över men ett konsekvent tänk är ju något man efterlyser ganska ofta. Han med egen firma som tycker det är förskräckligt när någon får bidrag och på fel sätt eller stjäl hans verktyg samtidigt som han arbetar svart o köper saker på firman som sedan används i hushållet ex.
Känner du min granne verkstadsägaren och kommun och kyrkopolitikern som inte tycker att jag visar honom tillbörlig respekt :thinking:
Det kanske beror på att han ville "byta tjänster" som betalning för tjänster jag utfört och jag tackade nej. När det gått en månad och ingen betalning anlänt blev det ett fall för Kronofogden.

Redigerat:
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag undrar lite lågmält om alla i denna tråd som klagar på statsministern för att han EN gång var ute och handlade, om hur många gånger ni alla var ute och bröt mot råden från FHM?

Bor i Portugal. Här har det varit undantagstillstånd, utegångsförbud och en massa andra regler enligt lag med övervakning av polisen. Det är något helt annat än de råd och rekommendationer som finns i Sverige.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Känner du min granne verkstadsägaren och kommun och kyrkopolitikern som inte tycker att jag visar honom tillbörlig respekt :thinking:
Det kanske beror på att han ville "byta tjänster" som betalning för tjänster jag utfört och jag tackade nej. När det gått en månad och ingen betalning anlänt blev det ett fall för Kronofogden.
Som sagts det är få förunnat att aldrig utfört en olaglig handling som att ha slirat med körjournal eller dragit av saker som sedan bara använts privat. Dessa är att gratulera

• Gilla
djac
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag undrar lite lågmält om alla i denna tråd som klagar på statsministern för att han EN gång var ute och handlade, om hur många gånger ni alla var ute och bröt mot råden från FHM?

Bor i Portugal. Här har det varit undantagstillstånd, utegångsförbud och en massa andra regler enligt lag med övervakning av polisen. Det är något helt annat än de råd och rekommendationer som finns i Sverige.
Fast fint land o mycket trevliga människor där du bor fast de kör som galningar ibland

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller i grund och botten med, samtidigt finns det förmildrande och försvårande omständigheter vid alla brott. Att det skulle vara försvårande att bryta mot regler man själv varit med om att ta fram tycker jag ändå är en tilltalande tanke. Därmed inte sagt att den är oproblematisk, och man bör hålla huvudet kallt när det kommer till hur lagar borde se ut.
Ja, det resonemanget köper jag, men försvårande och förmildrande omständigheter har inte så mycket att göra med att statuera exempel.

P
D djac skrev:
Att tex inte betala sin TV-licens är ju ett brott "utan ett offer", det är riktat mot välfärdsstaten istället.
Vi är alla offer när det gäller sådana brott.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Du behöver inte bekymra dig om TV-licensen längre för numer så slipper ingen med inkomst att betala för TV, tack och lov slipper vi alla snyltare/smitare.
De med låg inkomst betalar inte full TV-avgift, så det handlar om en slags transferering.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Bra där! Men en sak till, om man gör affärer som ex Ines Usman o Ebba och för all del Stefan, vet att om det skiter sig så är priset många ggr högre än det är värt. Då kan man verkligen undra över intelligensen. Ska de då företräda mig?
Nej, de ska nog inte företräda dig. Rösta på någon annan!

P
Jag kan bara tala för mig själv. Jag julhandlade inte överhuvudtaget, och jag åker inte och handlar nånting alls sen ungefär mitten av förra året. Det allra mesta går att få hemkört.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
De med låg inkomst betalar inte full TV-avgift, så det handlar om en slags transferering.
Eftersom att tv-”avgiften” är en platt skatt som alla med inkomster över 150 tkr betalar fullt ut är det i så fall framför allt en transferering till ”de rika”. Men att kalla ett system där alla betalar in pengar för transferering är förstås ett slags nyspråk som bara grumlar bilden av vad det är. Det passar iofs. bra eftersom att det är bedrägligt att kalla det avgift också.

Statsmediaskatt. Jag misstänker att det blir ett svåretablerat ord i ett land där hela det politiska etablissemanget och större delen av folket tycker att fria medier är rätt oviktigt och att det är fint att staten är vårt främsta mediahus. :thinking::geek:

• Haha
djac
  • Laddar…
Det är som sagt inte vad han gjorde i sig, utan hur han argumenterade emot den typen av beteende precis före och sen valde att slingra sig och bortförklara sitt beteende efteråt.

Jag utgår från att politiker tjänar på att ljuga sig ur slika situationer snarare än att erkänna att de gjorde fel, annars skulle det väl inte ske så ofta, men det gör mig sorgsen att de har så svårt att någonsin erkänna att de själva gör fel. Den typen av hybris är ohälsosam.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vi är alla offer när det gäller sådana brott.
Som jag sa, välfärdsstaten, men det anses kräva en högre grad av berått mod att begå brott för att skada en specifik människa än ett brott där offerbilden är mer diffust.

F Festlund skrev:
Jag är ju av den åsikten att förtal endast ska gälla rena lögner och missinformation. Att återberätta en sanning tycker jag är galenskap att det kan klassas som förtal, det är helt allmän information som vem som helst kan plocka fram. Speciellt när det gäller offentliga personer.

Med tanke på all skitstorm som fröken har fått tagit emot i detta extremt politiskt laddade ärende så är det löjleväckande att hon undersöks för förtal.

Flera partier inklusive nästan hela media är emot Ebba och hennes parti och det skrivs skit i parti och minut. Men hon blir snart åtalad för att ha delat en sanning om en pedofil.

Skev värld vi lever i. Arma svenskarna.
Håller inte med alls - det finns redan idag att det är ok med uttalanden om det skulle vara försvarligt.
Men att generellt säga bara det är sant så är det ok.

Finns tonvis med uppgifter som kan vara pinsamma, obehagliga och gör att tex en anställning eller nåt avtal blir obekvämt att genomföra. Så bara för att det är sant är ok att förtala någon?

Nehejudamej för en sådan värld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.