Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

  • Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
D djac skrev:
Jag tycker inte det, för det första har vi inte handlingarna, eller kan ens vara säkra på att vi har rätt information, utan det är ett antagande man gör baserat på hörsägen.
Relevanta handlingar finns som aktbilagor hos Uppsala tingsrätt. Målnumret är T 8555-20. Börja med att begära ut dagboksbladen så kan du sen utgående från det välja vilka aktbilagor du vill läsa.

Jag baserar inte vad jag skrev i inlägg #750 på hörsägen.
Sen kan man aldrig vara så säker på ett utslag, det finns alltid risker att det går fel, som du säger kommer tiden till det, det kan ju dessutom överklagas och dra ut ytterliggare.
Med tanke på bevisläget så bedömer jag det som ytterst osannolikt att hovrätten skulle ge prövningstillstånd.
Gällande drev så har det inte startat ännu, det som skrivs nu handlar ju bara om själva affären, om det blir ett drev komer det vara mycket mer omfattande och det vill ingen gå igenom.
Vad mer än affären och Buschs omoral skulle det omfatta?

Annars håller jag med om att Busch antagligen helst vill bli av med eländet så fort som möjligt, som jag skrev i andra stycket i inlägg #750.
 
P
D djac skrev:
Sen som det skrevs att det ska vara populärt när en resursstark människa ur samhällets elit hävdar sin rätt mot en svagare gäller nog inte i alla läger, det hade varit en annan sak om hon vunnit mot ett mäktigt oljebolag, en gubbe i skogen ger nog inte många hjältepoäng hos alla.
Jag tycker inte att Esbjörn är speciellt resurssvag, ekonomiskt. Vi tidpunkten då han påbörjade försäljningen av sin fastighet i Marielund ägde han, förutom den, två bostadsrätter.

Kruxet här är dock att rätt många uppfattar Esbjörn som en förvirrad gubbe i skogen, och inte alls inser att det är skuggpersonerna bakom Esbjörn som är Buschs motståndare, snarare än Esbjörn.
 
D
P pmd skrev:
Relevanta handlingar finns som aktbilagor hos Uppsala tingsrätt. Målnumret är T 8555-20. Börja med att begära ut dagboksbladen så kan du sen utgående från det välja vilka aktbilagor du vill läsa.

Jag baserar inte vad jag skrev i inlägg #750 på hörsägen.

Med tanke på bevisläget så bedömer jag det som ytterst osannolikt att hovrätten skulle ge prövningstillstånd.

Vad mer än affären och Buschs omoral skulle det omfatta?

Annars håller jag med om att Busch antagligen helst vill bli av med eländet så fort som möjligt, som jag skrev i andra stycket i inlägg #750.
Tack, ja så intresserad är jag inte, det är ju inte riktigt ett fall av allmänintresse, det är ju bara hennes publika person som har skapat skriverierna. Du får säkert rätt, men jag väntar tills det är klart.

Vad som kan komma fram i ett drev, -det är väl bara (eller inte ens) fantasin som sätter gränser där!
 
D
P pmd skrev:
Jag tycker inte att Esbjörn är speciellt resurssvag, ekonomiskt. Vi tidpunkten då han påbörjade försäljningen av sin fastighet i Marielund ägde han, förutom den, två bostadsrätter.

Kruxet här är dock att rätt många uppfattar Esbjörn som en förvirrad gubbe i skogen, och inte alls inser att det är skuggpersonerna bakom Esbjörn som är Buschs motståndare, snarare än Esbjörn.
Nåja, mer elit och med goda kontakter än en partiledare kommer man nog inte, sen är väl han inte Stefan Persson direkt heller.

Jag har ingen åsikt om honom alls, men att han inte har ett underläge i resurser tror jag inte någon tror.
 
D djac skrev:
Nåja, mer elit och med goda kontakter än en partiledare kommer man nog inte, sen är väl han inte Stefan Persson direkt heller.

Jag har ingen åsikt om honom alls, men att han inte har ett underläge i resurser tror jag inte någon tror.
Nej men han har ett tydligt överläge i tempo. Ebba behöver ett avslut, Esbjörn kan vänta, vem tror du vinner där. Dessutom kommer väl den f.d. pedofilen förhala ytterligare
 
Jag hävdar med en dåres envishet att säljaren är den starkare parten i det här fallet och liknande situationer. Han kan förhala frågan rätt lång tid utan att köparen just kan göra något mer än att vänta. Och detta helt utan annat stöd än att han vill, eller har ändrat sig.

Rättsläget är solklart, Ebba Busch kommer vinna det här om hon orkar driva det ända till en lagakraftvunnen dom. Men eftersom att motparten är starkare kan det förstås ändå bli en förlikning där hon släpper huset mot ersättning. Inbilla er då bara inte att det var för att rättsläget var oklart, utan i så fall kommer det att vara för att den starkare parten körde över den svagare.
 
  • Gilla
Micke R. och 3 till
  • Laddar…
P
L larka742 skrev:
Det känns också som det mest korrekta, att hon "vinner" huset. Gubben var säkert tillräckligt klar i huvudet och insåg att det var dags att sälja huset. Viljan fanns där.

Men sedan... jag tycker man kan ifrågasätta en del runt prissättningen, att Ebba själv (på Facebook) skriver att priset baserades på avdrag för renoveringar och saneringar.
Vem här gör avdrag för renoveringar mot en värdering? Det ingår ju i värderingen.

Sedan, köper man innan visning tex så har iaf jag fått intryck att man får lägga minst utgångspris/värdering som bud för att kunna få genom sin vilja att köpa hus utanför marknaden.
Där kan man se tecken av att Ebba snackat ned Esbjörn. Vilja - men förmodligen inte helt insatt, eller klok avseende prissättning osv.

En fullständigt klar person, OM den får en värdering på 4.2 och det ska köpas hus utan visning/budgivning etc. Då sätter man en prislapp på mer än 4.2. Skulle nån här göra nåt annat ljuger de.
Från början, när Esbjörn inte ville vara med och skriva på köpebrevet så handlade det bara om att han hade ångrat sig. Senare yrade Binninge om priset och skulle låta värdera fastigheten, med målet att visa att den var värd betydligt mer än vad Busch betalads. En månad efter utlovat kom han till slut in med en ny värdering, i slutet av februari. Den värderingen visade sig inte skilja sig väsentligt från de värderingar som Esbjörn och Busch baserade sin prisförhandling på. Skillnaden blir ännu mindre om man tar hänsyn till prisutvecklingen på fastighetsmarknaden. Det hade ju gått cirka ett halvår.
Frågan man kan ställa sedan - var det "olagligt", var det tillräckligt för att förlora huset?
Kan domstolen döma att höja priset? Förhandlingen gav den ett bättre bud?
Skillnaden mellan värderingarna uppfyller knappast skrivningen i avtalslagens 31 § om att priset som Busch betalade skulle "stå i uppenbart missförhållande".

Däremot kan förstås en förhandling mellan Busch och Bolin leda till att Busch betalar mer. En del i media och på nätet gissar att det bud som Busch gav Bolin i tisdags innehåller just en sådan prisökning.
Såpan fortsätter :p
Jag vill snarare kalla dramat för en tragedi. :cry:
 
D
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej men han har ett tydligt överläge i tempo. Ebba behöver ett avslut, Esbjörn kan vänta, vem tror du vinner där. Dessutom kommer väl den f.d. pedofilen förhala ytterligare
Jag personligen anser att sånt här ska ha sin gång utanför media, sen när det är klart och om det då visar sig att en förtroendevald har begått juridiska eller moraliska övertramp så måste det såklart skrivas om i media.
 
P
L larka742 skrev:
En fullständigt klar person, OM den får en värdering på 4.2 och det ska köpas hus utan visning/budgivning etc. Då sätter man en prislapp på mer än 4.2. Skulle nån här göra nåt annat ljuger de.
Jag sålde en bil förra sommaren. Det var en ganska ovanlig bil så jag hade lite svårt att värdera den. Jag tittade lite (virtuellt) på de bilar av samma modell som fanns ute på marknaden (det var väldigt få) och gissade lite.

Jag fick många, många fler svar än förväntat inklusive bud som låg på 50% mer än vad jag hade satt ut i annonsen. Jag sålde ändå för annonserat pris till den som ringde först eftersom han var trevlig och jag mer eller mindre lovade att han skulle få köpa den när han ringde.

Det handlade visserligen om betydligt mindre pengar än Esbjörns fastighetsförsäljning, men ibland är inte det viktigaste att klämma ut så mycket pengar som möjligt ur en säljare. Esbjörn hade förmodligen goda skäl att vara nöjd med det pris han fick av Busch. Annars hade han knappast sålt huset.
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag vill snarare kalla dramat för en tragedi. :cry:
Men det är väl stora ord, de tjafsar om en gammal kåk.. ingen kommer sannolikt att dö. Det passerar nog större tragedier i varje svensk tingsrätt dagligen.
 
P
D djac skrev:
Nåja, mer elit och med goda kontakter än en partiledare kommer man nog inte, sen är väl han inte Stefan Persson direkt heller.

Jag har ingen åsikt om honom alls, men att han inte har ett underläge i resurser tror jag inte någon tror.
Varför har Esbjörn ett underläge i resurser i det här fallet?

Jag tycker snarare att han har ett överläge med tanke på att han har ett juridiskt ombud utan skrupler.
 
  • Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Men det är väl stora ord, de tjafsar om en gammal kåk.. ingen kommer sannolikt att dö. Det passerar nog större tragedier i varje svensk tingsrätt dagligen.
Det är tragiskt att Ebba Busch har blivit så illa behandlad av Esbjörns marionettspelare. Det är ännu mer tragiskt att Esbjörn är en marionett.

Visst finns det värre tragedier och jag skrev inte heller att det här är det värsta som hänt sen Rom föll. Jag har ingen ambition att gradera förekommande tragedier på en skala.
 
  • Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag personligen anser att sånt här ska ha sin gång utanför media,
Det tycker jag också. Det stora dilemmat för Busch är att Majkgård, Pernroth och Binninge tycker att media ska vara inblandat i högsta grad, och agerar därefter.
sen när det är klart och om det då visar sig att en förtroendevald har begått juridiska eller moraliska övertramp så måste det såklart skrivas om i media.
Det håller jag med om. Politiker ska granskas.
 
  • Gilla
Micke R. och 2 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Ska bli lite intressant när denna historia briserar på riktigt och all fakta som damen sitter på även kommer fram.

Jag är fortfarande helt säker på att det är giriga anhöriga som inte tycker han ska festa upp pengarna på ålderns höst utan vill ha ett fint arv istället. Esbjörn ville sälja, Ebba ville köpa och pengar har överförts. Hur kan det inte vara självklart?
F Festlund skrev:
Ska bli lite intressant när denna historia briserar på riktigt och all fakta som damen sitter på även kommer fram.

Jag är fortfarande helt säker på att det är giriga anhöriga som inte tycker han ska festa upp pengarna på ålderns höst utan vill ha ett fint arv istället. Esbjörn ville sälja, Ebba ville köpa och pengar har överförts. Hur kan det inte vara självklart?
F Festlund skrev:
Ska bli lite intressant när denna historia briserar på riktigt och all fakta som damen sitter på även kommer fram.

Jag är fortfarande helt säker på att det är giriga anhöriga som inte tycker han ska festa upp pengarna på ålderns höst utan vill ha ett fint arv istället. Esbjörn ville sälja, Ebba ville köpa och pengar har överförts. Hur kan det inte vara självklart?
Förstår inte art detta forum håller på med denna korkade spekulation ...
Detta tyckande och ”troende” är så fullkomligt
obildat - utan insikt ...
Skvallerkärringsaktigt!
Ingen utan fakta skall uttala sig!
Så här uppstår rykten!!!
 
  • Haha
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
D DRM skrev:
Förstår inte art detta forum håller på med denna korkade spekulation ...
Detta tyckande och ”troende” är så fullkomligt
obildat - utan insikt ...
Skvallerkärringsaktigt!
Ingen utan fakta skall uttala sig!
Så här uppstår rykten!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.