Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

  • Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D DRM skrev:
Förstår inte art detta forum håller på med denna korkade spekulation ...
Detta tyckande och ”troende” är så fullkomligt
obildat - utan insikt ...
Skvallerkärringsaktigt!
Ingen utan fakta skall uttala sig!
Så här uppstår rykten!!!
Den här tråden handlar om att tycka till.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
D Dr Jumping Jack skrev:
Allt fler försäljningar sker nu utan öppen budgivning. Mäklaren annonserar inte ut objektet utan visar det för några få spekulanter eller kanske en från sitt register och du får ett bud som du tar eller förkastar. Precis som i Esbjörns fall (men utan mäklare). Fördelen är att du slipper alla nyfikna grannar och massor av spring i ditt hem. Då vet du inte heller om en öppen budgivning pressat upp priset några 100 tusen men du är nöjd för du har fått vad du begärt. Precis som Esbjörn. Är du lurad då, för du kunde ju fått mer?
Jag tycker du nuddar något där, läxan är kanske att personer i politiskt utsatt ställning bör se till att det finns en mäklare med i affären, det borde ge visst skydd?
 
SarB
D djac skrev:
Jag tycker du nuddar något där, läxan är kanske att personer i politiskt utsatt ställning bör se till att det finns en mäklare med i affären, det borde ge visst skydd?
Men det innebär att politiker då ska avstå från affärer när motparten inte vill ha mäklare? Det känns väl hårt.
 
  • Gilla
Micke R. och 3 till
  • Laddar…
D
SarB SarB skrev:
Men det innebär att politiker då ska avstå från affärer när motparten inte vill ha mäklare? Det känns väl hårt.
Nej det gör det inte men kan vara ett tips för att undvika såna här diskussioner. Känns inte så hårt, de som har de rollerna måste ändå anpassa sig ganska mycket redan och det är många affärer som de avstår ifrån, för att dessa inte skulle uppfattas på ett bra sätt.
 
SarB
D djac skrev:
Nej det gör det inte men kan vara ett tips för att undvika såna här diskussioner. Känns inte så hårt, de som har de rollerna måste ändå anpassa sig ganska mycket redan och det är många affärer som de avstår ifrån, för att dessa inte skulle uppfattas på ett bra sätt.
Men hon ville ju ha en mäklare och han avböjde, så det löste ju inget alls. Dessutom hade detta kunnat hända även om de gade mäklare plus att mäklare har ett väldigt litet ansvar i vilket fall.
 
  • Gilla
Micke R. och 2 till
  • Laddar…
D
SarB SarB skrev:
Men hon ville ju ha en mäklare och han avböjde, så det löste ju inget alls. Dessutom hade detta kunnat hända även om de gade mäklare plus att mäklare har ett väldigt litet ansvar i vilket fall.
Aha, det visste jag inte men ändrar egentligen inte min åsikt att detta förmodligen kan vara bra för politiker, då får man åtminstone en utomstående med i processen, som dessutom är i branschen och kan försäkra och intyga att normala rutiner har följts.
 
SarB
D djac skrev:
Aha, det visste jag inte men ändrar egentligen inte min åsikt att detta förmodligen kan vara bra för politiker, då får man åtminstone en utomstående med i processen, som dessutom är i branschen och kan försäkra och intyga att normala rutiner har följts.
Såklart det kan vara bra, därför hon ville ha mäklare. Men uppenbart fungerar det inte alltid så smidigt.
 
P
D djac skrev:
Jag tycker du nuddar något där, läxan är kanske att personer i politiskt utsatt ställning bör se till att det finns en mäklare med i affären, det borde ge visst skydd?
Det är rätt uselt att en politiker måste skydda sig mot att bli "uthängd" i media för någonting som inte är fel.

Det är inte systemet som styr hur fastighetsaffärer går till som det är fel på. Det är något annat som borde rättas till. Behövs det bättre undervisning om moral i skolan, kanske?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är rätt uselt att en politiker måste skydda sig mot att bli "uthängd" i media för någonting som inte är fel.

Det är inte systemet som styr hur fastighetsaffärer går till som det är fel på. Det är något annat som borde rättas till. Behövs det bättre undervisning om moral i skolan, kanske?
Jag tycker inte det är ett problem, så är det för alla som kan ses som en "del av etablissemanget" man får helt enkelt se till att vara övertydlig i sådana frågor där det kan komma att uppfattas felaktigt. Det gäller i frågor som snuddar insiderhandel tex, och det gäller i högsta grad politiker, som vars enda värde ligger i det förtroende de inger. Jag är säker på att ledande politiker för de större partierna både informeras och kan få hjälp i såna frågor.

Vad som är fel eller inte har ju inte bara med juridik att göra, jag skulle säga att moraluppfattningen är viktigare, du kan nog tom bryta mot en lag men göra det av rätt skäl och komma bättre undan.
 
P
SarB SarB skrev:
Men hon ville ju ha en mäklare och han avböjde, så det löste ju inget alls. Dessutom hade detta kunnat hända även om de hade mäklare plus att mäklare har ett väldigt litet ansvar i vilket fall.
En mäklare kanske hade sett till att köpekontraktet hade varit bevittnat så att det hade kunnat användas som fångeshandling för lagfartsansökan, men det är inte säkert.

Köpekontraktet för huset vi bor i nu är inte bevittnat, men det behövdes inte heller eftersom vi skrev ett köpebrev senare. Mäklaren kom från en av de större mäklarfirmorna i Sverige.

Vi fick mycket bra kontakt med säljaren så vi hade ingen som helst tanke på att denne skulle kunna krångla, så vi litade helt på att mäklaren gjort allting rätt. Vanligtvis gör det väl inte det heller. Jag skulle tro att den vanligaste orsaken till att en fastighetsaffär inte fullföljs är att köparen avbryter pga för besvärliga fel vid besiktning, och inte att säljaren ångrar sig.

Summan av kardemumman är väl att det är ytterst tveksamt om anlitandet av en mäklare kan gardera mot problem med tredje person.

Dessutom är det ju, som sagt, säljarens sak att anlita mäklare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tycker inte det är ett problem
Ebba Busch tycker nog att det är ett problem att hon blev hotad av Matz att hon skulle bli "uthängd" i media om hon inte avstod från köpet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ebba Busch tycker nog att det är ett problem att hon blev hotad av Matz att hon skulle bli "uthängd" i media om hon inte avstod från köpet.
Säkert men det var inte det jag skrev om alls? Sen är ju diskussionen om media också viktig, denne Matz kan ju inte bestämma vad som kommer in i tidningen, media har själv ansvar för vad de skriver.
 
P
Men det var det jag skrev om och som du kommenterade med att det inte är ett problem.

Ja, givetvis behöver journalister i skavellerpressen en återkommande uppfräschningskurs i etik och moral.
 
D
P pmd skrev:
Men det var det jag skrev om och som du kommenterade med att det inte är ett problem.

Ja, givetvis behöver journalister i skavellerpressen en återkommande uppfräschningskurs i etik och moral.
:)

Jag skrev att politiker alltid bör se till att skydda sig eftersom de dels inte kan komma ifrån att de ses som "makten" i Sverige och dels finns det alltid en ökad risk för dessa att bli utsatta för påtryckningar. Alla måste göra sin egen riskbedömning i olika situationer och en politiker kan då inte glömma att de är ganska offentliga personer.
 
P
D djac skrev:
:)
Vad syftade du på med "jag tycker inte det är ett problem"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.