145 204 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har uppfattat det som att hans omnud ligger högre i pris än genomsnitt i samma område, vet inte om det var här någon länkade det?D Dr Jumping Jack skrev:Hur tänker du? Ingen kan hjälpa Esbjörn. Har man sålt så går det inte att backa. Han kommer förlora. Nu blir han bara lurad av ett juridiskt ombud. Eller så är Esbjörn iskallt listig och förstår helt hur allt ligger till och väljer ett billigare ombud istället för en dyrare advokat för han vet att han kommer förlora och vill bara kunna säga att ”jag gjorde så gott jag kunde”. Vi vet ju att han vill sälja och det är hans nära som vill hindra honom.
Kan du se in i framtiden? Hur vet du att hon kommer förlora så mycket mer? Känner du dig personligen sviken?S Sovjet skrev:
Varför skulle jag känna mig personligen sviken? Jag är inte personligt inblandad. Men det är väl inte särskilt långsökt att tro att hon kommer att förlora i förtroende och i förlängningen hennes parti. De har redan tappat många väljare.D Dr Jumping Jack skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Det är den lilla procenten som är okunnig.L larka742 skrev:
För att komma fram till rätt slutsats ("åsikt") måste man ta in fakta och analysera dem. Det går dåligt att reagera med ryggmärgen, eller att alltid bilda sig en åsikt utifrån politiska och religiösa preferenser.
Vad borde Busch göra i detta läge, enligt dig?S Sovjet skrev:Vet inte om det blir en vinst, men hon försöker väl till slut minimera skadan. Att driva ett fall med en gammal man som ångrat sig (även om hon försöker få det till att hon i själva verket hjälper honom stå emot sina giriga närstående eftersom han inte kan det själv). Det är försök från hennes sida att skickligt få opinionen på sin sida. Men tänk om han verkligen ångrat sig och det är som han säger, att han kände sig pressad och hon tjatade och tryckte på? Vem skulle då hjälpt honom stå emot henne?
Hur borde hon agera?
Givetvis är Esbjörn "svag på något sätt", men det är inte ett så vagt argument som hans juridiska ombud försöker framföra i tingsrätten för att få den att ogiltigförklara hans avtal med Busch. Argumentet är att Esbjörn har en mental defekt som gjorde att han inte insåg vad han gjorde när han sålde sin fastighet. (Vilket alltså den psykologiska undersökningen av honom inte visade).L larka742 skrev:Läs inte in saker jag inte tar med - jag tar inte upp "kristallklar" bara att han till synes först har en egen vilja och vill sälja sitt hus, sedan tydligen inte alls har en egen vilja att tala om utan låter sina vänner "trycka på" så hans vilja eg representerar någon annans....
Vill jag sälja mitt hus, så gör jag det. Samma gäller säkert typ alla här på forumet.
Finns inte på kartan att vänner skulle kunna "trycka på" aå att jag i ett sådan läge skulle ändra min vilja.
Så hur går det ihop - är Esbjörn svag på något sätt trots allt? Eller...?
Fundera en gång till.
Man kan vara velig och ändå vara vid sina sinnens fulla bruk.
Nej, med tanke på vad som framkommit i den här historien så ska vi nog inte det. Eller, vi ska nog åtminstone inte övertolka hans ord. Såvitt jag minns(!) så sa Esbjörn att han inte mindes att han hade skrivit på avtalet (men han kom ihåg en hel del detaljer från det tillfället). Var det Esbjörn själv som sa att han ångrade affären, eller var det hans ombud, eller kanske en ledande fråga från en journalist? Jag minns faktiskt inte, men det spelar stor roll, så om någon kan reda ut det vore det bra.S Sovjet skrev:
Notera också hur vaga Esbjörns svar är i polisförhöret angående "hans" polisanmälan av Busch för att ha olagligen röjt sly på den aktuella fastigheten. Det framkommer f.ö. i det förhöret att det inte var Esbjörn som gjorde den polisanmälan. Enligt honom var det "någon firma i Örebro" som gjorde polisanmälan.
Ärendet lades ner av polisen.
Redigerat:
Esbjörns ombud är minst lika dyr som en advokat. 2225 kr i timmen var den senaste siffran jag såg. Tyvärr finns inte längre prislistan på ombudets webplats så det går inte att kolla.D Dr Jumping Jack skrev:Hur tänker du? Ingen kan hjälpa Esbjörn. Har man sålt så går det inte att backa. Han kommer förlora. Nu blir han bara lurad av ett juridiskt ombud. Eller så är Esbjörn iskallt listig och förstår helt hur allt ligger till och väljer ett billigare ombud istället för en dyrare advokat för han vet att han kommer förlora och vill bara kunna säga att ”jag gjorde så gott jag kunde”. Vi vet ju att han vill sälja och det är hans nära som vill hindra honom.
Jag tvivlar på att Esbjörn själv har valt sitt ombud. Det är nog snarare den person som har generalfullmakt för Esbjörn som har gjort det. Samma person som f.ö. ansökt om att få bli god man för Esbjörn. Den ansökan gjordes med generalfullmakten.
Personen med generalfullmakten har samarbetat i många år med Esbjörns juridiske ombud.
I ansökan om god man för Esbjörn står det att den inte gäller skötseln av Esbjörns bankärenden och räkningar. Detta sköts redan med hjälp av generalfullmakten. Det här är ganska fiffigt eftersom det då inte krävs att den den gode mannen gör någon ekonomisk redovisning till överfömyndaren för Esbjörns ekonomi.
Redigerat:
Jag tror att en viktig drivkraft för Busch är att stå upp för lag och rätt och att inte låta sig utpressas.S Sovjet skrev:
Jag tror att KD nu ligger på sin "naturliga" nivå vad gäller väljarstöd. Tyvärr kan vi nog inte hoppas på ett stort ras till nästa riksdagsval.S Sovjet skrev: