145 217 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så den ensamstående flerbarnsmamman som är på väg att stå utan bostad ska vika sig så att den stackars förmögne mannen med sin pedofiladvokat ostört kan fortsätta köra över unga kvinnor, både bildligen och bokstavligen? Det går ju att vinkla historien på lite olika sätt.K kortis skrev:Nej det är klart att Ebba inte kan vika ned sig nu hur skulle det se ut, då skulle hon framstå som svag ju. Som sagt hon skulle tackat för sig när han ångrade sig och bjudit på det då hade hon varit en stor och sympatisk människa med empati, men men. Att ha empati och vara förlåtande och se andra människor och deras behov är ju knappast att vara självutplånande och nu har ju KD och samfunden sina värdegrunder och då ska väl deras medlemmar ha dessa som ett rättesnöre iaf i någon mån.
Vänstermänniskor skiter nog fullständigt i vad en god kristen är men att med KD’s värdegrund och ebbas uttalanden om SD så är det samarbetet direkt stötande i dras ögon
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
S Snickerick skrev:Nu är det ju så att Ebba har ett mycket högt förtroende för en småpartiledare, högst av småpartiledarna, mycket högre än de andra. Det sägs att Dagdostar rusar i förtroende, lustigt nog ligger hon ändå långt under Ebba.
Det finns heller inget som säger att Ebbas förändring är knuten till just husaffären. Noteras kan också när affären ältades som allra mest i media, så blev Ebba samtidigt vald till Årets Kvinna nr 2. Det är verkligen en bedrift för en partiledare, mitt under en "skandal".
Sedan är det också viktigt att notera att det är Esbjörn som bråkar, och Ebba har inte haft så mycket val. Hon erbjöd sig att hoppa av affären, med Esbjörn vägrade det också. Ebba försökte vid åtskilliga tillfällen under förra hösten att få till ett möte med Esbjörn för att de skulle kunna göra upp om saken, men Esbjörn vägrade kategoriskt. Ingen kan "strunta" ensidigt i en ingången fastighetsaffär, det krävs att man kommer överens och träffar nya avtal, gör upp om hur kostnader skall fördelas osv. Det är lagen. Esbjörn vägrade.
Nu är Esbjörn helt körd, och sannolikt kommer Ebba nu inte att gå med på någon förlikning. Det har Esbjörn och hans inkompetenta och helt obildade ombud sett till genom att med alla lögner och all smutskastning de spridit i media, fullständigt målat in Ebba i ett hörn, med sig själva innanför. Utomordentligt korkat och inkompetent.
Allt detta har helt säkert alla som röstar på Ebba förstått. Sämre är det däremot med förståndet ute på vänsterkanten. Men det påverkar ju inte väljarsympatierna för Ebba/KD.
Jag är en av Ebbas kärnväljare och jag ser det som ett problem att Ebba dalar i popularitet.P pmd skrev:
Om en 12 åring slår tillbaka när en fem åring slår först så säger det mer om 12 åringen än om fem åringen. Jag tycker att detta är en fullt rimlig jämförelse.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja KD kommer förmodligen att klara av att vara kvar i riksdagen efter nästa val men man kan ha högre krav än det på Ebba.P pmd skrev:Jag tycker förstås att det vore alldeles utmärkt om KD åker ur riksdagen, men jag förstår givetvis att ni KD-anhängare har en annan åsikt.
Jag tror dock att du inte behöver oroa dig. KD ligger visserligen just nu under det senaste valresultatet, men fortfarande hyfsat bra till för att vara kvar i riksdagen.
Ja stackars stackars den mammanM MartinP666 skrev:
Faktiskt inte jämförbar på något vis.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du borde i så fall respektera tolvåringen för att inte ha slagit tillbaka utan istället ha tagit upp saken med föräldrarna så att det kan reda ut ordentligt och femåringen får ta konsekvenserna av sitt agerande.
Men det tycker du tydligen inte är en bra idé.
Femåringen fick dessutom chansen att redan från början be om ursäkt för sitt tilltag, men just likt en bortskämd femåring så vägrade Esbjörn.
Det är också det enda jämförbart i din liknelser, Esbjörns agerande och en femårings agerande.
Esbjörn har utnyttjat möjligheten att hänga ut Ebba i media och framställa sig själv som en oförståndig lättlurad gammal gubbe.
Det råder ingen tvekan om vem som är "den starkare" i denna jämförelse.
Att det mesta som Esbjörn sedan låtit sprida i media om Ebba, sig själv och affären är ren lögn, förändrar inte det styrkeförhållandet. Istället är det just det som gör Esbjörn till den starkare. Media sprider skrupellöst alla hans lögner, helt utan granskning. Medan för Ebba är det tvärtom. Media granskar henne minutiöst och ifrågasätter allting hon säger och gör.
Det är en enorm obalans i styrkeförhållandet här, och det är till Esbjörns fördel.
Att det mesta som Esbjörn sedan låtit sprida i media om Ebba, sig själv och affären är ren lögn, förändrar inte det styrkeförhållandet. Istället är det just det som gör Esbjörn till den starkare. Media sprider skrupellöst alla hans lögner, helt utan granskning. Medan för Ebba är det tvärtom. Media granskar henne minutiöst och ifrågasätter allting hon säger och gör.
Det är en enorm obalans i styrkeförhållandet här, och det är till Esbjörns fördel.
God kännedom om ilsken femåring förstår jag, jo tjenaS Snickerick skrev:Faktiskt inte jämförbar på något vis.
Du borde i så fall respektera tolvåringen för att inte ha slagit tillbaka utan istället ha tagit upp saken med föräldrarna så att det kan reda ut ordentligt och femåringen får ta konsekvenserna av sitt agerande.
Men det tycker du tydligen inte är en bra idé.
Femåringen fick dessutom chansen att redan från början be om ursäkt för sitt tilltag, men just likt en bortskämd femåring så vägrade Esbjörn.
Det är också det enda jämförbart i din liknelser, Esbjörns agerande och en femårings agerande.
Det enda stället där någon verkligen vet exakt hur allt gått till och många vet vad som sagts är ju på det här forumet, jag har visserligen bara sett på tv o läst lite kvällspress i ämnet men tycker nog att det är enbart Ebba som fått utrymme och berättat sin del av historien och det var väldigt vagt, jag har inte hört den andra parten överhuvudtaget.S Snickerick skrev:Esbjörn har utnyttjat möjligheten att hänga ut Ebba i media och framställa sig själv som en oförståndig lättlurad gammal gubbe.
Enorm övertag det är ju befängt det med vilka resurser Ebba har att tillgå är det ju direkt dumt, och hon är ingen liten blyg viol utan upplärd och utbildad av Livets Ord kanske för just för det uppdrag hon har just nu, ajaj där blev jag lite konspiratorisk. Eller?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är just min poängS Snickerick skrev:
Ebba är så enormt mycket högre upp på näringskedjan än Esbjörn att folk tycker synd om honom. Och tar hans parit i den omöjliga ”kamp” han väljer att föra.
Esbjörn skadar Ebba genom att använda sig av den härskarteknik som Elaine Eksvärd i sina böcker kallar för ”David och Goliath”. Och går ut på att folk oftast tar parti för den som är svagast oavsett vem som har rätt.
Trots att David fuskar genom att han slungar sten i en svärds duell och avrättar en medvetslös motståndare. Är det ändå han som alla sympatiserar med därför att han är så enormt mycket svagare än Goliath.
Jag sympatiserar inte med någon av de personerna men jag tycker Ebba borde leva och verka efter både sin uttalade tro och sitt partis värdegrund att sedan låta saken gå så långt tycker jag även är ointelligent och skadar hennes parti, men jag hoppas hon kör på ända in i kaklet. Själv lever jag under den doktrinen att man ska behandla folk som man vill bli behandlad självHyltran från Veglemyren skrev:Det är just min poäng
Ebba är så enormt mycket högre upp på näringskedjan än Esbjörn att folk tycker synd om honom. Och tar hans parit i den omöjliga ”kamp” han väljer att föra.
Esbjörn skadar Ebba genom att använda sig av den härskarteknik som Elaine Eksvärd i sina böcker kallar för ”David och Goliath”. Och går ut på att folk oftast tar parti för den som är svagast oavsett vem som har rätt.
Trots att David fuskar genom att han slungar sten i en svärds duell och avrättar en medvetslös motståndare. Är det ändå han som alla sympatiserar med därför att han är så enormt mycket svagare än Goliath.
Här handlar det istället om en 34-åring som slår tillbaka när en 83-åring slår först.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men jämförelser med barnslagsmål är förstås fullständigt irrelevanta. Det handlar om ett avtal ingånget på frivillig väg mellan två jämbördiga parter (och alla försök att bevisa motsatsen har misslyckats) där sen den ena parter bryter avtalet och sen inte vill träffa sin motpart för att tala om saken.