145 217 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är det ju så att Ebba har ett mycket högt förtroende för en småpartiledare, högst av småpartiledarna, mycket högre än de andra. Det sägs att Dagdostar rusar i förtroende, lustigt nog ligger hon ändå långt under Ebba.
Det finns heller inget som säger att Ebbas förändring är knuten till just husaffären. Noteras kan också när affären ältades som allra mest i media, så blev Ebba samtidigt vald till Årets Kvinna nr 2. Det är verkligen en bedrift för en partiledare, mitt under en "skandal".
Sedan är det också viktigt att notera att det är Esbjörn som bråkar, och Ebba har inte haft så mycket val. Hon erbjöd sig att hoppa av affären, med Esbjörn vägrade det också. Ebba försökte vid åtskilliga tillfällen under förra hösten att få till ett möte med Esbjörn för att de skulle kunna göra upp om saken, men Esbjörn vägrade kategoriskt. Ingen kan "strunta" ensidigt i en ingången fastighetsaffär, det krävs att man kommer överens och träffar nya avtal, gör upp om hur kostnader skall fördelas osv. Det är lagen. Esbjörn vägrade.
Nu är Esbjörn helt körd, och sannolikt kommer Ebba nu inte att gå med på någon förlikning. Det har Esbjörn och hans inkompetenta och helt obildade ombud sett till genom att med alla lögner och all smutskastning de spridit i media, fullständigt målat in Ebba i ett hörn, med sig själva innanför. Utomordentligt korkat och inkompetent.
Allt detta har helt säkert alla som röstar på Ebba förstått. Sämre är det däremot med förståndet ute på vänsterkanten. Men det påverkar ju inte väljarsympatierna för Ebba/KD.
Det finns heller inget som säger att Ebbas förändring är knuten till just husaffären. Noteras kan också när affären ältades som allra mest i media, så blev Ebba samtidigt vald till Årets Kvinna nr 2. Det är verkligen en bedrift för en partiledare, mitt under en "skandal".
Sedan är det också viktigt att notera att det är Esbjörn som bråkar, och Ebba har inte haft så mycket val. Hon erbjöd sig att hoppa av affären, med Esbjörn vägrade det också. Ebba försökte vid åtskilliga tillfällen under förra hösten att få till ett möte med Esbjörn för att de skulle kunna göra upp om saken, men Esbjörn vägrade kategoriskt. Ingen kan "strunta" ensidigt i en ingången fastighetsaffär, det krävs att man kommer överens och träffar nya avtal, gör upp om hur kostnader skall fördelas osv. Det är lagen. Esbjörn vägrade.
Nu är Esbjörn helt körd, och sannolikt kommer Ebba nu inte att gå med på någon förlikning. Det har Esbjörn och hans inkompetenta och helt obildade ombud sett till genom att med alla lögner och all smutskastning de spridit i media, fullständigt målat in Ebba i ett hörn, med sig själva innanför. Utomordentligt korkat och inkompetent.
Allt detta har helt säkert alla som röstar på Ebba förstått. Sämre är det däremot med förståndet ute på vänsterkanten. Men det påverkar ju inte väljarsympatierna för Ebba/KD.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Jag tror som vanligt inte att det är förtåndet som brister, utan att det finns en politisk bias. De som gillar Ebba Busch tolkar saker på ett vis, andra på ett annat.
För mig på vänsterkanten så är det väl snarare att som ledare för KD, religiös och troende så borde Ebba leva och verka efter både sitt partis värdegrund samt sin religiösa övertygelse och det är inte att köra över någon varesig man har rätt el fel, men mamon är ju nu de frireligiösas största gud, ja det är ju alltså min livserfarenhet.Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt menar du att hon kört över någon?K kortis skrev:För mig på vänsterkanten så är det väl snarare att som ledare för KD, religiös och troende så borde Ebba leva och verka efter både sitt partis värdegrund samt sin religiösa övertygelse och det är inte att köra över någon varesig man har rätt el fel, men mamon är ju nu de frireligiösas största gud, ja det är ju alltså min livserfarenhet.
Min egen uppfattning som är baserad på så lite erfarenhet så det kanske snarare är en fördom är att frikyrkan är mer höger än svenska kyrkan på så vis att det är mer fokus på att alla i församlingen ska arbeta och bidrar medan i svenska kyrkan så är det några som bidrar och några som är bidragstagare.
Kanske har detta med storleken på organisationerna att göra. Men inte direkt kopplat till mammon tycker jag utan mer ett förhållningssätt till hur man hjälper behövande.
Är inte rätt kontra fel centralt i alla religioner? Åtminstone jämfört med mycket vänsterpolitik där gärningsperson är offer och andra vändningar i rent Orwellsk anda.
Du tycks förutsätta att Ebba är den starkare parten som kör över den svagare säljaren. Min syn på händelseförloppet och juridiken rum husköp är att det blev precis tvärtom.
Många ord, egentligen var det bara min inledande fråga jag tänkte skriva.
Ja vi har väl olika erfarenheter visavi medlemmar i frireligiösa församlingar, att Ebba inte skulle vara den starkare parten när hon tagit sig så högt i näringskedjan som hon gjort alltså en av de högsta positionerna inom svensk politik och chef över jag vet inte men flera hundra anställda fast där spånar jag men många är det, att int tro att hon är den starkare parten är ju konstigtP Pin skrev:På vilket sätt menar du att hon kört över någon?
Min egen uppfattning som är baserad på så lite erfarenhet så det kanske snarare är en fördom är att frikyrkan är mer höger än svenska kyrkan på så vis att det är mer fokus på att alla i församlingen ska arbeta och bidrar medan i svenska kyrkan så är det några som bidrar och några som är bidragstagare.
Kanske har detta med storleken på organisationerna att göra. Men inte direkt kopplat till mammon tycker jag utan mer ett förhållningssätt till hur man hjälper behövande.
Är inte rätt kontra fel centralt i alla religioner? Åtminstone jämfört med mycket vänsterpolitik där gärningsperson är offer och andra vändningar i rent Orwellsk anda.
Du tycks förutsätta att Ebba är den starkare parten som kör över den svagare säljaren. Min syn på händelseförloppet och juridiken rum husköp är att det blev precis tvärtom.
Många ord, egentligen var det bara min inledande fråga jag tänkte skriva.
Samtidigt mer sårbar, vilket motparten utnyttjat.K kortis skrev:Ja vi har väl olika erfarenheter visavi medlemmar i frireligiösa församlingar, att Ebba inte skulle vara den starkare parten när hon tagit sig så högt i näringskedjan som hon gjort alltså en av de högsta positionerna inom svensk politik och chef över jag vet inte men flera hundra anställda fast där spånar jag men många är det, att int tro att hon är den starkare parten är ju konstigt
Om du ser till juridiken runt en husförsäljning, tycker du köparen är den starkare parten när säljaren inte uppfyller sina förpliktelser?
Jag har ingen aning om vem som har rätt el fel varken juridiskt el moraliskt och har aldrig uttalat mig i den frågan men tycker att Ebba borde hoppat av direkt när det sket sig och gubben ångrade sig och kanske kände sig övertalad. Och det för det första att priset kan bli högt otroligt högt och då säger iaf min ringa intelligens att då backar man, men men, för det andra så säger väl en religiös tro att man ska vara snäll och ödmjuk och behandla andra på så bra sätt det går, alltså ta ett steg tillbaka i blandP Pin skrev:
Jag tycker förstås att det vore alldeles utmärkt om KD åker ur riksdagen, men jag förstår givetvis att ni KD-anhängare har en annan åsikt.Hyltran från Veglemyren skrev:Det har väll aldrig varit någon tvekan om vem som har juridiskt rätt här?
Men den här skiten skadar fortfarande Ebba som politiker.
[bild]
[bild]
[länk]
Eftersom att hon fortfarande dalar popularitet.
Hon kommer förmodligen aldrig förstå att man som topp politiker inte kan hålla på och bråka med vanligt folk om saker av denna dignitet. Oavsett hur rätt man än har i sak.
Jag tror dock att du inte behöver oroa dig. KD ligger visserligen just nu under det senaste valresultatet, men fortfarande hyfsat bra till för att vara kvar i riksdagen.
Det vore mycket bra om "vanligt folk" förstod att lagar gäller och att avtal ska hållas. Hur ska vi göra för att uppnå det målet?Hyltran från Veglemyren skrev:
"Land ska med lag byggas".
Det finns knappast någon uppenbart starkare eller svagare part i den här affären. Bolin kan kanske betraktas som den starkare parten eftersom han har lyckats förhala affären i mer än ett år nu, men hur Busch skulle kunna betraktas som den starkare parten är lite svårare att resonera sig fram till. Hon har ju knappast lyckats använda sin position "högt i näringskedjan" för att komma någon vart med affären.K kortis skrev:Ja vi har väl olika erfarenheter visavi medlemmar i frireligiösa församlingar, att Ebba inte skulle vara den starkare parten när hon tagit sig så högt i näringskedjan som hon gjort alltså en av de högsta positionerna inom svensk politik och chef över jag vet inte men flera hundra anställda fast där spånar jag men många är det, att int tro att hon är den starkare parten är ju konstigt
Tentativt sätter jag Bolin som starkare, men garderar med att ingen av dem är starkare än den andra. I svenskt rättsväsende betraktas f.ö. alla parter i en tvist som jämlika tills dom har fallit.
Om du, som du hävdar i inlägg #1833, befinner dig på vänsterkanten så borde du väl heja på Busch för fullt om du tror att det missgynnar KD att hon envisas med att Bolin ska uppfylla sin del av avtalet?K kortis skrev:Jag har ingen aning om vem som har rätt el fel varken juridiskt el moraliskt och har aldrig uttalat mig i den frågan men tycker att Ebba borde hoppat av direkt när det sket sig och gubben ångrade sig och kanske kände sig övertalad. Och det för det första att priset kan bli högt otroligt högt och då säger iaf min ringa intelligens att då backar man, men men, för det andra så säger väl en religiös tro att man ska vara snäll och ödmjuk och behandla andra på så bra sätt det går, alltså ta ett steg tillbaka i bland
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Det är just den här typen av tolkning av hur någon med andra politiska preferenser än man själv borde reagera som jag vänder mig mot.K kortis skrev:För mig på vänsterkanten så är det väl snarare att som ledare för KD, religiös och troende så borde Ebba leva och verka efter både sitt partis värdegrund samt sin religiösa övertygelse och det är inte att köra över någon varesig man har rätt el fel, men mamon är ju nu de frireligiösas största gud, ja det är ju alltså min livserfarenhet.
Att en kristen borde vända andra kinden till är långt ifrån hela sanningen (och tarvar en sorts självutplåning som ingen faktiskt ägnar sig åt i verkligheten).
Jag är själv vare sig med i någon kristen sekt eller benägen att rösta på socialkonservativa partier (även om jag nog delar ganska många åsikter i sak med dem), så även om jag också står utanför bjuder jag på en motbild som jag tror är närmare hur de inne i partiet ser på sig och frågan.
Det finns en lutherskt beslutsamhet och förväntan att var och en ska klara sig själv i första hand. Man ska hjälpa de utsatta, men man ska inte tro att det finns ett offer i varje situation.
I det perspektivet är det inget konstigt att hävda ett ingånget avtal med en annan myndig part. Tills motsatsen är bevisad är det därför här säljaren som är den svekfulle och moraliskt klandervärde som inte håller sitt ord. Och om Ebba Busch skulle vika ner sig skulle det snarare se ut som om mediabilden av henne var viktigare än att hon skötte sin primära uppgift och tog hand om sin familj.
Vänsterns syn på en god kristen som en självutplånande KG Hammar eller Helle Klein tror jag helt enkelt inte sammanfaller med en kristdemokrats syn på en god kristen.
Fast hon var ju nu starkare som individ innan hela karusellen drog igång när sedan juridiken kommer in i bilden är väl den som har råd med bäst advokat som har en fördel, men jag kan nog tycka att hon som du säger nu är den svagare parten rent av blivit litenP pmd skrev:Det finns knappast någon uppenbart starkare eller svagare part i den här affären. Bolin kan kanske betraktas som den starkare parten eftersom han har lyckats förhala affären i mer än ett år nu, men hur Busch skulle kunna betraktas som den starkare parten är lite svårare att resonera sig fram till. Hon har ju knappast lyckats använda sin position "högt i näringskedjan" för att komma någon vart med affären.
Tentativt sätter jag Bolin som starkare, men garderar med att ingen av dem är starkare än den andra. I svenskt rättsväsende betraktas f.ö. alla parter i en tvist som jämlika tills dom har fallit.
Nej det är klart att Ebba inte kan vika ned sig nu hur skulle det se ut, då skulle hon framstå som svag ju. Som sagt hon skulle tackat för sig när han ångrade sig och bjudit på det då hade hon varit en stor och sympatisk människa med empati, men men. Att ha empati och vara förlåtande och se andra människor och deras behov är ju knappast att vara självutplånande och nu har ju KD och samfunden sina värdegrunder och då ska väl deras medlemmar ha dessa som ett rättesnöre iaf i någon mån.Nötegårdsgubben skrev:Det är just den här typen av tolkning av hur någon med andra politiska preferenser än man själv borde reagera som jag vänder mig mot.
Att en kristen borde vända andra kinden till är långt ifrån hela sanningen (och tarvar en sorts självutplåning som ingen faktiskt ägnar sig åt i verkligheten).
Jag är själv vare sig med i någon kristen sekt eller benägen att rösta på socialkonservativa partier (även om jag nog delar ganska många åsikter i sak med dem), så även om jag också står utanför bjuder jag på en motbild som jag tror är närmare hur de inne i partiet ser på sig och frågan.
Det finns en lutherskt beslutsamhet och förväntan att var och en ska klara sig själv i första hand. Man ska hjälpa de utsatta, men man ska inte tro att det finns ett offer i varje situation.
I det perspektivet är det inget konstigt att hävda ett ingånget avtal med en annan myndig part. Tills motsatsen är bevisad är det därför här säljaren som är den svekfulle och moraliskt klandervärde som inte håller sitt ord. Och om Ebba Busch skulle vika ner sig skulle det snarare se ut som om mediabilden av henne var viktigare än att hon skötte sin primära uppgift och tog hand om sin familj.
Vänsterns syn på en god kristen som en självutplånande KG Hammar eller Helle Klein tror jag helt enkelt inte sammanfaller med en kristdemokrats syn på en god kristen.
Vänstermänniskor skiter nog fullständigt i vad en god kristen är men att med KD’s värdegrund och ebbas uttalanden om SD så är det samarbetet direkt stötande i dras ögon