Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
K kortis skrev:
Jag talar endast om svenska Socialdemokraterna som väl kanska hade lite inspiration men låg långt efter övriga Europa och i Sverige så är kommunisterna sprungna ur Socialdemokraterna,
Splittringen 1917 berodde på att det fanns en falang som ville vara reformister och en falang som ville vara revolutionärer. De hade en ganska lång gemensam historia.
och rötterna att bekämpa de djupa orättvisorna i Sverige började väl långt tidigare än Nils Dacke så vi kan väl ta en sväng i svensk historia, läs nu duktigt på Wikipedia
Redan bland de tidiga kristna fanns det grupper som hade egendomsgemenskap som ideal. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" är en levnadsregel som finns i Apostlagärningarna.

Vad är det på Wikipedia du tycker att jag ska läsa duktigt?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Stefan?
Vilken Stefan avses?
Jag tycker nog att man kan begära mer av en företrädare för ett svenskt riksdagsparti som jag förmodar vill bli minister i en kanske kommande regering vem vet kanske som justitieminister
Vad är det du tycker att man kan begära mer av?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Det parti som har byggt upp vår välfärd är Socialdemokratin vilket är vi tillsammans och gemensamt.
Det är en kraftigt förenklad historieskrivning. Saltsjöbadsavtalet 1938 var grunden för den välfärdsutveckling som Sverige upplevde under andra halvan av 1900-talet, och utan den under 1900-talet mycket innovativa svenska industrin hade vi inte haft någon välfärd idag.
Detta vill högern riva ner vilket bygger på var man för sig samt sälja ut allt som staten får in pengar på för att hålla ner skatter och privatisera allt vilket leder till vinstintresse och till nackdel för normalinkomsttagare och då pratar jag inte om alla småmiljonärer som tror att dom är rika och måste vara blåa.
Socialdemokratiska regeringar har avreglerat och privatiserat massor. Förmodligen mer än borgerliga regeringar.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Splittringen 1917 berodde på att det fanns en falang som ville vara reformister och en falang som ville vara revolutionärer. De hade en ganska lång gemensam historia.

Redan bland de tidiga kristna fanns det grupper som hade egendomsgemenskap som ideal. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" är en levnadsregel som finns i Apostlagärningarna.

Vad är det på Wikipedia du tycker att jag ska läsa duktigt?
Jag tycker du läser riktigt bra och du kan din bibel oxå. Är du skolad av Livets Ord du oxå o fått uppdraget att försvara Ebba

Redigerat:
P pmd skrev:
Vilken Stefan avses?

Vad är det du tycker att man kan begära mer av?
Ja vem kan det vara som avses. Svårt?

P
K kortis skrev:
Jag tycker du läser riktigt bra och du kan din bibel oxå. Är du skolad av Livets Ord du oxå o fått uppdraget att försvara Ebba
Nej, jag är inte kristen (eller ens på ytan kristen som en del Livets Ordare kan tyckas vara).

P
K kortis skrev:
Ja vem kan det vara som avses. Svårt?
Det finns många Stefan. Vem av dem som du avser i det sammanhang du nämnde namnet kan jag dock inte avgöra ur sammanhanget.

Vad menade du med att nämna namnet Stefan i inlägg #1737?

P pmd skrev:
Det finns många Stefan. Vem av dem som du avser i det sammanhang du nämnde namnet kan jag dock inte avgöra ur sammanhanget.

Vad menade du med att nämna namnet Stefan i inlägg #1737?
Telefon som skriver själv ju ibland om man inte ser upp

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Staffans2000
K kortis skrev:
Det var ett sällsynt korkat inlägg.

Staffans

• Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en kraftigt förenklad historieskrivning. Saltsjöbadsavtalet 1938 var grunden för den välfärdsutveckling som Sverige upplevde under andra halvan av 1900-talet, och utan den under 1900-talet mycket innovativa svenska industrin hade vi inte haft någon välfärd idag.

Socialdemokratiska regeringar har avreglerat och privatiserat massor. Förmodligen mer än borgerliga regeringar.
Och vissa påstår att det var för att vi inte deltog i dom två stora krigen på 1900 talet som lade grunden för vår välfärd? Kan det vara så att det som VANLIGT inte är svart eller vitt utan en mängd olika delorsaker till att saker blir som dom blir.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nej, allt är Anders Chydenius och Johan August Gripenstedts förtjänst. Allt. ;)

P
E elmont skrev:
Och vissa påstår att det var för att vi inte deltog i dom två stora krigen på 1900 talet som lade grunden för vår välfärd? Kan det vara så att det som VANLIGT inte är svart eller vitt utan en mängd olika delorsaker till att saker blir som dom blir.
Nej, så kan det inte vara. Det är enbart socialdemokraternas förtjänst. Utan dem hade vi varit ett U-land nu.
(Så framställs det ibland, lite överdrivet beskrivet av mig, av just sossar).

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, så kan det inte vara. Det är enbart socialdemokraternas förtjänst. Utan dem hade vi varit ett U-land nu.
(Så framställs det ibland, lite överdrivet beskrivet av mig, av just sossar).
Vi får inte glömma Folkpartiet som en gång i tiden var ett verkligt liberalt parti och Bondeförbundet var ju ett folkrörelseparti ngt i stil med S, att näringslivet delade med sig av sina vinster får vi bocka o buga för för utan att de gjort det så hade nog allt sett annorlunda ut, kanske svensk fackföreningsrörelse hade en liten del i det oxå

K kortis skrev:
Vi får inte glömma Folkpartiet som en gång i tiden var ett verkligt liberalt parti
Som verkligt liberal undrar jag nyfiket på när det skulle ha varit. Såvitt jag känner till har det alltid varit ett parti som stabilt vilat på en koalition av puritaner och världsförbättrare. Förvisso inte utan liberala drag, men har de kunnat lösa något genom förbud eller diktat har det ofta varit förstaalternativet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som verkligt liberal undrar jag nyfiket på när det skulle ha varit. Såvitt jag känner till har det alltid varit ett parti som stabilt vilat på en koalition av puritaner och världsförbättrare. Förvisso inte utan liberala drag, men har de kunnat lösa något genom förbud eller diktat har det ofta varit förstaalternativet.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Först allmän rösträtt och sedermera kvinnlig rösträtt var om jag kommer ihåg det rätt ngt som de var djupt engagerade i, arbetsrättslagar,
Kommer int ihåg allt, handikapp reform har jag för mig, barnomsorg för alla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.