Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det handlar om att vissa tycker att det är OK OM det är rätt personer som är ute i tassemarkerna medan samma personer tycker det är rent åt he----vete om "fel" person är ute i och över gränsen.
För egen del försvarar jag varken Mona eller någon annan, allra minst någon inom den politiska toppen. På dom ställer jag betydligt högre krav än på någon vanlig Svensson och tycker att dom ska "dömas" minst lika hårt som någon annan. För en ur toppskiktet ska veta vart gränserna går vilket man kanske inte kan kräva alla gånger av en ur samhällets lägre regioner.

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det handlar om att vissa tycker att det är OK OM det är rätt personer som är ute i tassemarkerna medan samma personer tycker det är rent åt he----vete om "fel" person är ute i och över gränsen.
För egen del försvarar jag varken Mona eller någon annan, allra minst någon inom den politiska toppen. På dom ställer jag betydligt högre krav än på någon vanlig Svensson och tycker att dom ska "dömas" minst lika hårt som någon annan. För en ur toppskiktet ska veta vart gränserna går vilket man kanske inte kan kräva alla gånger av en ur samhällets lägre regioner.
Jag anser tvärtom att du absolut försvarar Mona Sahlin när du förminskar hennes övertramp till en chokladbit.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja jag är förvånad, det har varit tv-licenser, chokladbitar osv men detta är ju en helt annan dignitet.
Att Mona avgick beror ju att partiet inte ville ha kvar henne, att Ebba är kvar beror ju på att partiet vill ha kvar henne. Det beror inte på brottens allvarlighetsgrad. Nu har ju Mona begått lika grovt brott och dömts till villkorlig dom och 50 dagsböter men det var ju senare.

P
D djac skrev:
Personligen tror jag att det är för att hon har blivit rådd till detta,
Det tror jag också. Busch hade en driven advokat som ombud i det här fallet.

P
E elmont skrev:
Man kan ju tycka att brottet är en smula grövre än den chokladbit som fällde en annan politiker :thinking:
Det var mer än en chokladbit som belastade det beryktade kontokortet. Dessutom förekom en hel del andra ekonomiska oegentligheter.

Ekonomisk brottslighet ska ju beivras hårt enligt det parti som den chokladköpande politikern tillhörde.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Att dömas för något grovt och sen torgföra en hållning där man rycker på axlarna och säger att man är oskyldig ändå är oerhört magstarkt för mig.
1. Busch är inte dömd.
2. Det är helt OK att anse att en lag är orättfärdig, tycker jag.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Hon kanske menar att vi alla ska göra som hon, dvs begå ett brott och betala en slant och sedan hävda att man är oskylldig. Dvs dom rika kan göra vad dom vill och ta lite utgifter, medan dom fattiga får fällas i en domstol och ev skaka galler. :thumbdown:
Småfolkets beskyddare :rofl:
De flesta av oss skulle få betala mindre än vad Busch betalade om vi begick samma brott och accepterade ett strafföreläggande.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Tycker du att åklagare Anders Jakobsson inte har utfärdat ett korrekt strafföreläggande?

P pmd skrev:
1. Busch är inte dömd.
Genom att betala har hon ju defakto erkänt.
Får man betala typ dagsböter blir ju summan högre vid högre inkomst.
Jag tycker att saken skulle gått till domstol, nu när det gäller en ur "eliten" som med en klackspark kan betala.
Undrar vilket skadestånd som kan komma så småningom för det blir väl en annan resa?

P
E elmont skrev:
Genom att betala har hon ju defakto erkänt.
Hon har dessutom formellt erkänt.
Får man betala typ dagsböter blir ju summan högre vid högre inkomst.
Ja, tanken är att ett bötesstraff ska vara proportionerligt mot en straffades ekonomiska situation.
Jag tycker att saken skulle gått till domstol, nu när det gäller en ur "eliten" som med en klackspark kan betala.
Viill du avskaffa strafförelägganden helt eller bara för folk ur "eliten"?
Klacksparken ska alltså vara ungefär likvärdig för alla relativt deras ekonomiska situation.
Undrar vilket skadestånd som kan komma så småningom för det blir väl en annan resa?
Binninge måste stämma Busch civilrättsligt för att få skadestånd. Han bör kanske inte företräda sig själv i ett sådant mål …

D Dr Jumping Jack skrev:
Att Mona avgick beror ju att partiet inte ville ha kvar henne, att Ebba är kvar beror ju på att partiet vill ha kvar henne. Det beror inte på brottens allvarlighetsgrad. Nu har ju Mona begått lika grovt brott och dömts till villkorlig dom och 50 dagsböter men det var ju senare.
Mona Sahlin strafförelägganden för osant intygande och skattebrott med villkorligt som jag fattat det.
Moralfilosofi är ett intressant ämne, stjäl gärna skattepengar men stjäl inte mina verktyg.
Ebba fick nog ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till av partiledningen

B nord123 skrev:
Mona Sahlins choklad är vad Mona själv vill påstå. Fakta är betydligt grövre brott med obetalda skulder. skatte brott, obetalda p-böter, bilar som var oklarheter med, osanna intyg till personliga livvakten, med mera, samt inkompetens mm.
strafförelägganden för osant intygande och skattebrott Med villkorlig dom o dagsböter.
Det är vad hon är dömd för eller har jag missat något om inte så är det andra fria fantasier

P pmd skrev:
Hon har dessutom formellt erkänt.

Ja, tanken är att ett bötesstraff ska vara proportionerligt mot en straffades ekonomiska situation.

Viill du avskaffa strafförelägganden helt eller bara för folk ur "eliten"?
Klacksparken ska alltså vara ungefär likvärdig för alla relativt deras ekonomiska situation.

Binninge måste stämma Busch civilrättsligt för att få skadestånd. Han bör kanske inte företräda sig själv i ett sådant mål …
Flera undersökningar visar att höginkomsttagare får lägre dagsböter än låginkomsttagare

P pmd skrev:
1. Busch är inte dömd.
Så hon är lagförd och har betalat böter men inte dömd säger du, men tycker du att hon begått ett brott då?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Flera undersökningar visar att höginkomsttagare får lägre dagsböter än låginkomsttagare
Vilka undersökningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.