eleson skrev:
För att återgå till ursprunget eller där i närheten.
Det hade varit intressant att veta om dac störs via spännings matningen eller via luften.
Det har också varit intressant att veta om andra dac blir lika störda. Därmed inte sagt att det är fel på dac .

Detta har kanske besvarats men ...
Beter sig dac likadant oavsett signalkälla?

Du nämner att matning sker via olika faser. Har du tagit dig mod och tid att mäta om det finns potential skillnader mellan nollan i de olika uttagen? Mellan jord i de olika uttagen?

Eftersom Knoding har en "strömrenare" så kan det inte vara ledningsbundet.
Om knodning buntade ihop alla ledningar till apparaterna så det ser ut som en stjärna inte särade på kraft och signal så får man mindre looparea och känsligheten mot luftburna störningar minskar.

Protte
 
  • Gilla
Knoding
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Det är svårt att hålla i alla avstick denna tråd gör, och jag ska försöka hålla bättre ton än i mitt förra inlägg.:surprised: Vad jag vill med mina inlägg är att få folk att sluta köpa saker av bondfångare och istället lägga pengarna där det gör nytta, detta är inte magi, det är fysik =) Lägg pengarna på högtalarna och rummet istället, där ligger de största vinsterna. :D

Renheten i kopparn påverkar resistansen, det gör även ledararea och ledarlängd. Inget mer, hörda skillnader är mest största sannolikhet placebo.

Klart man kan mäta skillnader på kodningar, men det är inte raketforskning eller magi. Att du hör skillnad är med största sannolikhet placebo. Sålänge man har rätt kapacitans och ESR så ska det funka. Blir det bättre med en annan kondensator har designern valt fel parametrar och inte fel kondensatortillverkare. Byte av kondensatorer kan ge: bättre transientsvar om glättningskondensatorerna är för små, och lägre frekvensgång i signalvägen om de är för små.

När det gäller priser och kvalitet så pratade du generellt, och det gör jag också. Vad kostar tex Pioneers flaggskeppsreciever, det kan inte vara mycket mer än 15-20kkr och det kallade du skit ;)

När det gäller kvalitet från Kina så skulle jag säga att vid stor produktion så har man vettiga kontrollsystem som tar hand om tillverkningsfel. De stora drakarna har dessutom egna monteringar så att de kan ha full koll. Även svenskar och amerikaner kan montera dåligt.
Billigt kinaskräp (de varor som inte går genom kvalitetskontroll hör knappt hemma i diskussionerna :rolleyes:)

När det gäller differentiella signaler finns det en anledning till varför HDMI, DVI, Nätverk, SATA, PCIe mfl är differentiella, och det är för att de är störningståliga. De extra kretsarna i signalvägen hjälper, inte tvärt om...
En dator är full med störningar, en dator utan chassi klarar troligtvis inga tester om EMI.

Undrar vad du har läst med din åsikt om ingenjörer. :rolleyes:
Självklart ska man börja med rummet. Det är ju förutsättningen för att ha nånstans att ställa sin utrustning. Sen bör man ju akustikförbättra om man vill kunna få ut nånting av sin >5000kr stereo.
Att köpa kablage för 100lakan gör man ju inte direkt till stereon i garaget. :)

Placebo...näää. När man bytt kablar fram och tillbaka upprepade ggr och lyssnat in dem i anläggningen så vet man vad man gillar. Har liksom inte med priset att göra utan med ljudet. Även om det tyvärr hör ihop. Jag kör med silver just för att det är den bästa ledaren som finns. Att gå tillbaka till koppar är som att dra en filt över högtalarna. Men inte med alla högtalare kan jag säga. Att sitta och switch kablar med billiga 20kkr högtalare är ju nästan löjligt även om det är stor skillnad även där.

Pioneer har betydligt dyrare grejer en så i sin line-up men ja det är typexempel på en felkonstruerad maskin. Kolla strömförsörningen t.ex. Hela maskinen med plåt/plast låda och allt väger mindre än transformatorn gör i en vettig i ett vettigt stereoslutsteg på kanske 50-100W och då har den 7 kanaler att försörja med ström! Det är ju löjligt. Men dem tjänar grova pengar på att banta bort så mycket koppar. Anledningen att dem kan bygga och sälja sånt skräp idag är att dem kunder som köper sånna prylar helt saknar referenser till bra ljud. Många har knappt hört ett liveuppträdande utan jämför ljudet med sin bildstereo eller ännu värre sin köksradio eller TV. Galen värld vi lever i va?! :)
Att ens prata hemmabio receiver när man pratar ljudkvalité anser jag är att häda. Det är ju inte i närheten samma liga som renodlad stereo.
Att skramla på i en video klarar vilken skitstärkare som helst i min mening. Dem behöver ju inte ens kunna spela bas. Det överlåter man ju till slutsteget i subwoofern. Så kass är dem! ;)

Självklart kan alla olika nationaliteter göra fel vid montering, det är inte en ras fråga. Det handlar om samhällets utveckling och hur världsmarknaden manipuleras av olika maktorgan.
Det är ju inte en slump direkt att det ser ut som det gör i världen. Där 1% av befolkningen lyckats roffa åt sig 99% av tillgångarna. Men det är en helt annan diskussion som har väldigt lite med mina transienter precis som majoriteten av dem tiotusentals ord jag skrivit i detta forum dem sista 24 timmarna :p

Angående en strömförsörjning så är ju allt en kompromiss. Det finns ingen perfekt strömförsörjning. Men hyfsat nära kan man nog komma om man är beredd att lägga ut några hundra tusen kr.

Jag läser allt! :) men jag tar det inte för sanning för en jag upplevt samma resultat själv och satt det på prov. Oxå genom att ställa saker jag läser i ett perspektiv sett från den kunskap jag redan tagit för sanning. Precis som många andra gör. Men i skolan så belönas inte självtänk utan där är det ytinlärning och repetition som beröms. Det räcker att repetera vad nån annan redan har sagt för att lyckas på dem flesta prov.

En entusiast når ju oftast högre kunskapsnivå än den bästa repetitör.
 
prototypen skrev:
Eftersom Knoding har en "strömrenare" så kan det inte vara ledningsbundet.
Om knodning buntade ihop alla ledningar till apparaterna så det ser ut som en stjärna inte särade på kraft och signal så får man mindre looparea och känsligheten mot luftburna störningar minskar.

Protte
Sen får man inte glömma att felet uppstår på flera faser både med dacen i och urkopplad även med strömrenaren i och urkopplad. Jordad och ojordad. Men oxå på olika faser. Så det går bakvägen via nollan. Med andra ord så är det inte bara dacen som reagerar utan även förstärkaren, oberoende av varandra.
Jag tror att det är för kort/bra kabel mellan centralen och stereon. Alternativt något knas i elcentralen. Ska höra med en elektriker polare om han kan komma och kika på det en snabbis. Problemet är ju att allt sitter bakom plomberingen.

Som jag tänker så sker det en kraftig urladdning när någon brytare i huset slår till/från vilket "knuffar" elektronerna (som komprimerats i ledningen pga spänningen) ut till alla skrymslen och vrår där det finns möjlighet för trycket i ledningen att utjämnas. Det som kan dämpa är en filter krets som fungerar som en blockad för transienten. Alternativ en lång kabel med förlust i så transienten utarmas och dör ut innan den når stereon.
Med andra ord en transformator av nått slag.

Men det är ju bara min teori :)
 
Det går garanterat att lösa med ett kraftigare filter på stereomatningen men det degraderar troligtvis oxå ljudkvalitén. Vilket dilemma va ;)
 
Men vad har du strömrenaren till?

I dess esse borde det vara ett bandpassfilter för 50 Hz!
Nu är det inte helt enkelt att göra bandpassfilter men ett lågpass går att snickra ihop och med drossel + kondensator så kommer man upp i 12 dB /oktav ovan brytfrekvensen.

Jag tycker du ska öppna renaren, ta ett foto så vi kan analysera vad som sitter i den burken.

Protte
 
Knoding skrev:
Det går garanterat att lösa med ett kraftigare filter på stereomatningen men det degraderar troligtvis oxå ljudkvalitén. Vilket dilemma va ;)
Om du matar din stereo med än finare växelström kan detta INTE degradera ljudkvalitén.
Vet du vad som sitter som första komponenter i en förstärkare, även i din DAC, transformator likriktarbrygga och glättningskondensator, STRÖMMEN kommer INTE att se så snygg ut, 3:e överton och snedkapning av sinuskurvans topp.

Jag skull vara intresserad av att veta om det går höra skillnad på ett vanligt transformator-likriktare-kondensator nätdel och en switchad nätdel med PFC (PowerFactorCorrection)

Protte
 
Knoding skrev:
Att sitta och switch kablar med billiga 20kkr högtalare är ju nästan löjligt även om det är stor skillnad även där.
Nä såna skithögtalare finns det väl ingen vettig som ens vill ha i garaget vid sommarstugan. :x
 
O
Knoding skrev:
Inte ljudöverföring där det oxå handlar om timing.
All överföring av digitala signaler handlar om tajming. Det är en konsekvens av att arbeta med diskreta signaler. Det är inget unikt för ljudöverföring. Du blandar ihop begreppen.

För att överföra en digital signal genererar sändaren någon form av pulståg. Antingen med en separat klockpuls eller med någon sorts självklockande kodning. För att göra detta behöver sändaren ha en intern klocka. Den är inte perfekt utan går ibland lite för snabbt och ibland lite för långsamt. Det hanteras genom att mottagaren har en buffert där den lagrar det inkommande datat. I fallet med S/PDIF konsumerar sedan din D/A-omvandlare data ifrån den bufferten. Signalomvandlaren går på egen klocka som inte har någonting med signalöverföringen att göra. Så någon relation mellan tajmingen och jitter på inkommande data och omvandlingen till ljud finns inte. Det är enbart kvalitén på klockan i din D/A-omvandlare som påverkar det. Enda tillfället då jitter påverkar D/A-omvandlaren är när tidsfördröjningen är så stor att bufferten blir tom eller innehåller så lite data att det inte finns något att omvandla. Det ger som jag skrivit tidigare störningar och inte försämrad ljudkvalité.

Sen finns det även en rad andra mekanismer för att hantera störningar, t.ex: clock recovery för att motverka bit slip och liknande tajmingproblem, felrättande koder med redundans för att undvika datafel, och i mer avancerade protokoll även återsändning och andra tekniker som kräver tvåvägskommunikation. Om det går att överföra garanterat felfri datakommunikation i 10 GBit/s går det definitivt att överföra okomprimerat ljud med en bråkdel av den bandbreddet utan problem.

Det har alltså väldigt lite med kablarna att göra utan det handlar betydligt mer om sändare och mottagare. Väldigt sällan som störningar i kabeln påverkar överföringen. Ett betydligt större problem i en del tillämpningar är längden på kablarna. Särskilt i HDMI/HDCP där någon hade en riktigt dålig dag på jobbet när standarden skrevs.
 
Redigerat:
O
eleson skrev:
Många/alla av de skillnader som hörs mellan CD och t ex SACD eller andra bättre format kommer från att de mixats olika, och CD skivan är komprimerad för att låta högt i radio och hemma.
Det där stämmer inte. Skillnaden är i teorin att det dynamiska omfånget hos SACD är större än hos en CD. Det har inte med mixning att göra. Det har med upplösningen i kodningen att göra. Det vill säga när analogt ljud omvandlas till diskret LPCM finns det plats för fler frekvenser i representationen vilket ger fler detaljer.
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
Det där stämmer inte. Skillnaden är i teorin att det dynamiska omfånget hos SACD är större än hos en CD. Det har inte med mixning att göra. Det har med upplösningen i kodningen att göra. Det vill säga när analogt ljud omvandlas till diskrert LPCM finns det plats för fler frekvenser i representationen vilket ger fler detaljer.
Det är klart att om du går från 16 till 24 bitar och dubblar samplingsfrekvensen så finns mer information inspelad.

Men i praktiken så är många audiofil utgivningar mixade annorlunda och är inte komprimerade för att spelas i radio.
Så visst hör man skillnad, och visst låter SACD bättre. Men eftersom mixningen skiljer så luras man lätt om orsaken.
 
O
eleson skrev:
Men i praktiken så är många audiofil utgivningar mixade annorlunda och är inte komprimerade för att spelas i radio. Så visst hör man skillnad, och visst låter SACD bättre. Men eftersom mixningen skiljer så luras man lätt om orsaken.
Du har rätt men blandar ihop begreppen. Det är det som gör mig förvirrad. Du skriver mixats annorlunda när du menar den mastrats olika. De kanske är att klyva hårstrån men har man ett förlutet som musiker och ljudingenjör så har man. Ta en titt på den här filmen så förstår skillnaden: http://www.youtube.com/watch?v=gcbwH00IElU

Jag är rätt säker på att mixningssteget i så gått som alla fall är detsamma oavsett om det är för en CD, DVD eller MP3 som inspelningen görs. Däremot skiljer mastering-steget ordentligt beroende på mediets förutsättningar och målgruppen.
 
En liten petitess i sammanhanget... hur kan det komma sig att även en batteridriven fmradio sprakar när man tänder eller släcker ljuset?
 
Redigerat:
Jo, störningen är samma.
 
prototypen skrev:
Men vad har du strömrenaren till?

I dess esse borde det vara ett bandpassfilter för 50 Hz!
Nu är det inte helt enkelt att göra bandpassfilter men ett lågpass går att snickra ihop och med drossel + kondensator så kommer man upp i 12 dB /oktav ovan brytfrekvensen.

Jag tycker du ska öppna renaren, ta ett foto så vi kan analysera vad som sitter i den burken.

Protte
Visst blir det bättre i sin helhet om jag får bort transientrackarn men filtret kommer ju att filtrera bort mer än vara transienten. :/

Har ingen lust att sprätta upp min strömrenare. Finns dock bilder på nätet av insidan om nån är intresserad. Isotek Sigmas G2 heter den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.