mycke_nu skrev:
Ingenting i kabelväg kan degradera en digital signal så länge som man inte får störningar som överstiger ungefär 30-50% av signalamplituden.

Därför är alla super-duper kablar för HDMI, USB, etc helt meningslösa så länge man inte försöker skicka signalen längre distanser än vad standarden egentligen tillåter.

Sedan är ingen vits med att jaga extrem ljudkvalité när man lyssnar på så brutalt degraderade källor som Spotify eller CD-skivor. Det är en annan sak om man har en samling digitala masterband hemma, men det har få av oss.
Du tänker på digital överföring mellan datorer. Det är en helt annan sak. När det gäller ljud så finns det något som heter jitter och klocksignalen den går via samma kabel som ljudet. Och är signalen felaktig det minsta lilla i timeing så uppstår detta jitter. Det finns ingen perfekt överföring inom ljud, det är bara att inse det. Koppla in oscilloskopet i dacen från en cd så slipper du gissa dig till rätt svar.
En sak till, varför finns det masterklockor om signalö erföringen är perfekt? Jag kan slå vad om att 99% av alla som lyssnat pä CD har ingen aning om hur bra det faktiskt kan låta. Just på grund av att dem tror på det du säger, men oxå pga att dem inte bryr sig om ljudkvalité. Har inget med formatet i sig att göra.

Steamboy skrev:
Det gäller alla digitala signaler. En digital överföring som är dålig resulterar i avbrott, klick och andra sprakande artefakter men aldrig i någon degraderad ljudkvalité. De som tror att man kan få olika ljudkvalité beroende på vilken signalkabel man har för överföringen lever helt enkelt i en fantasivärld.
Inte ljudöverföring där det oxå handlar om timing. Du är helt ute och cyklar min vän.

mycke_nu skrev:
Nej, det är det tyvärr inte.

Optisk kabel med guldpläterade kontakter var fö det fånigast jag någonsin sett.
Just i det fallet har ju plätteringen mindre nytta än att se snygg ut och hålla kontakten fri från oxidering om den är i metal. Det handlar väl snarare om kvalitets intryck än välljud. Skillnad är det med en signal som överförs elektriskt då kontaktens kvalité avgör konduktiviteten i kontaktstycket. Rätt logiskt om man tänker efter. Testa att byta kablar så kommer du inse att det är grym skillnad! Testa oxå olika cd-transporter', så kommer du även förstå att det är mycket som kan gå galet i en digital signalöverföring.

Knoding skrev:
Inte ljudöverföring där det oxå handlar om timing. Du är helt ute och cyklar min vän.
Eller dataöverföring osv, för störningar i ljud ger missljud och störningar i dataöverföringar ger att man måste skicka igen eftersom datan ska verifieras.
Se lite på PATA och SATA, PATA skickas stor mängd data många trådar utan vettig timing,och blir då långa väntetider för att datan inte ska blandas ihop.
SATA använder tidsklocka och balanserade kablar(som tydligen inte fungerar i digitala överföringar, måste vara någon koppartillverkares påhitt) och skickar datan i fruktansvärd högre hastighet pga tidsklockan hjälper till för att verifiera vad som hör ihop med vad och kretsarna blir inte att vänta på saker, utan skickar efter nytt om de märker att något inte kommer fram i tid.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Dekker skrev:
Eller dataöverföring osv, för störningar i ljud ger missljud och störningar i dataöverföringar ger att man måste skicka igen eftersom datan ska verifieras.
Se lite på PATA och SATA, PATA skickas stor mängd data många trådar utan vettig timing,och blir då långa väntetider för att datan inte ska blandas ihop.
SATA använder tidsklocka och balanserade kablar(som tydligen inte fungerar i digitala överföringar, måste vara någon koppartillverkares påhitt) och skickar datan i fruktansvärd högre hastighet pga tidsklockan hjälper till för att verifiera vad som hör ihop med vad och kretsarna blir inte att vänta på saker, utan skickar efter nytt om de märker att något inte kommer fram i tid.
Kunde inte sagt det bättre själv! Men det där med balanserad överföring. Vad finns det för vits att dela en signal skicka samma signal i två kablar sen jämföra signalerna mot varandra och ta bort det som inte passar ihop (common mode noise?)
Den ända fördelen med det finns väl i om det är långa överföringsträckor med lång kabel som kan plocka upp RFI/EMI från omgivningen. Är det inuti ett jordat datorchassi så borde det ju inte förekomma något sådant och skulle det göra det så är det väl knappast överföringen i kabeln som blir problemet.

Vet inte exakt hur det funkar i SATA sammanhang men jag kan tänka att det möjligtvis kan ha samma effekt på klocktimingen som det har på ljudet när man kör bi-wire. Sen är det ju en enorm skillnad på överföringshastigheten och den spelar ju garanterat in. Lite svårare att hålla takten med 300Mbit/s än med 16bit/s, kanske? Ju snabbare man takt desto högre krav på timing.
Hur som helst, blanda aldrig ihop digital ljudöverföring med digital dataöverföring. STOR skillnad!

mycke_nu skrev:
Nu missförstod du mej totalt.

En CD överför den digitala informationen helt perfekt bit för bit. Det är ett utmärkt medium för att överföra data, som till exempel en firmwareuppdatering.

Problemet är musik på CD där 16-bitars (65 536 nivåer) kodningen lämnar en hel del övrigt att önska. Det största problemet uppträder vid låga ljudnivåer där kvantiseringsfelet blir mycket stort.

Vid den högsta nivån blir kvantiseringsfelet 1/65 536 = 0,0015%, men vid nivån 1 000 blir felet 1/1000 = 0.1% och vid nivån 100 hela 1% osv.

En avsevärd distorsion mao och denna är tyvärr inbyggd i formatet för audio-CD.
Tror inte jag missförstod :rolleyes:

1a delen var ett medhåll från min sida att digital överföring inte behöver bra kablar och att den är tillförlitlig.

Del 2 var en annan syn än din.
Många/alla av de skillnader som hörs mellan CD och t ex SACD eller andra bättre format kommer från att de mixats olika, och CD skivan är komprimerad för att låta högt i radio och hemma.
I CD spelarens barndom så vann Philips länge tester med bästa ljud trots att de använde 14 bitars DA omvandlare.
Jag är rätt säker på att om du
1 köper en cd,
2 skaffar samma låt från en högupplöst utgivning.
3 mixar ner den högupplösta till cd format.
Så låter 2 o 3 lika men 1 suger.
Det gäller naturligtvis inte för alla inspelningar, men många.

eleson skrev:
Jag är rätt säker på att om du
1 köper en cd,
2 skaffar samma låt från en högupplöst utgivning.
3 mixar ner den högupplösta till cd format.
Så låter 2 o 3 lika men 1 suger.
Det gäller naturligtvis inte för alla inspelningar, men många.
Det har jag prövat och det är mer till ekvationen än så. Återigen så är jitter det stora problemet. Då mellan CDbrännaren och klockchipet i datorn. Kan oxå säga att det CD medium man väljer att bränna ner det till måste ha hög kvalité och gärna vara svart för att det ska låta bättre vid avläsning i CDspelaren. Det är ju faktiskt optisk avläsning av skivorna och ljus kan reflekteras på blanka ytor. Titta vad som händer med ljuset i ett prisma så blir det lättare att förstå.

Det är så mycket mer som spelar in än bara dem få saker vi har diskuterat här, så det är svårt att förstå hela konceptet av problem vid ljudåtergivning. Det man kan göra är att ha ett öppet sinne och testa sig fram, upprepa tester och utvärdera. Allt går inte att läsa sig till tyvärr. Även om det finns mycket information på ämnet.
Då det inte längre finns något större krav på ljudkvalitén hos majoriteten av folket så kommer det bara finnas några åt tillverkare som vet vad dem håller på med och som kan få fram det där sista ur våra lagringsmedia.
Det är ju oxå därför det är så dyrt med high-end till viss del. Små serier med mycket förarbete och laborationer gör att priserna går upp då utvecklingskostnaden fördelas ut över den lilla serien produkter som tillverkas.
Hifi är inte vad det brukade vara, och här kan man med största säkerhet säga att det var bättre förr, generellt sett.

Fördelen på 70-80-talet var att arbetskostnaderna låg lägre än vad dem gör idag. Vilket gjorde att det var billigare att utveckla. Samtidigt så fanns det mer tekniker som hade erfarenhet av faktiskt arbete med elektroniken än vad det gör idag. Nu mera läser dem flesta en bok eller två på "högskolan" och får ett papper på att dem kan sitt jobb. När dem i själva verket kan en liten del av någon annans jobb. Förstår du hur jag menar?

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Det måste vara något fel i den digitala överföring till mig, verkar som ett knackigt 3G men det slinker alltid med ett extra m på alla de, högst irriterande. Det skulle nog göra en enorm skillnad om jag skulle byta till fiber.

Protte

• Gilla
Joakim Fors och 3 till
  • Laddar…
Guldplätterade fiber kontakter?? LOLLOLLOL
Skulle man ha guld längst fram på en fiberkontakt skulle det ju inte kunna komma igenom ljus. Och att lägga guld på sidorna gör ju ingen verkan då ljuset ligger mitt i.
Jag tar gärna emot en fysisk förklaring på var och hur detta är tänkt att fungera.

prototypen skrev:
Det måste vara något fel i den digitala överföring till mig, verkar som ett knackigt 3G men det slinker alltid med ett extra m på alla de, högst irriterande. Det skulle nog göra en enorm skillnad om jag skulle byta till fiber.

Protte
Precis! Dyrare kablar är lösningen på ditt problem! ;)

snuttjulle skrev:
Guldplätterade fiber kontakter?? LOLLOLLOL
Skulle man ha guld längst fram på en fiberkontakt skulle det ju inte kunna komma igenom ljus. Och att lägga guld på sidorna gör ju ingen verkan då ljuset ligger mitt i.
Jag tar gärna emot en fysisk förklaring på var och hur detta är tänkt att fungera.
Självklart så är det kontaktens kontaktytot som är plätterade med guld och inte fibern. Tror det är mer eller mindre omöjligt att belägga en plastfiber med guld med dagens teknik. Jobbar själv med sån utrustning som används vid guldbeläggning av pressformar till CDskivor och tekniken innefattar högvakuum, höga temperaturer och konduktivt beläggningssubstrat. Sprayfärg är ju en möjlighet men det blir nog knappast bättre överföring om man blockerar ljuset i fiber som du säger. :p

Knoding skrev:
Fakta fel? 0,01% är väl nånting eller? Menar du att det inte gills om det är små förändringar? Dock så skrev jag att jag inte kunde avgöra om det gjorde någon skillnad på ljudet just det där med renheten av kopparn. Det kan ju faktiskt vara så att man inte hör skillnad på det. Kan ju vara andra aspekter som gör att man tycker 99,9997% låter bättre, t.ex. Tillverkningsprocessen eller kontakt val osv. Som sagt det kan jag inte svara på eftersom jag inte testat.

Sitter du och hittar på vad jag har sagt nu eller? Diskussionen angående appletv var ju att jag inte skulle koppla in den i strömrenaren. Kan ju säga att jag haft den där utan några som helst problem i flera månaders tid. Det den inte har är skyddsjord. Avstörningsjordning har den väl garanterat eftersom den innehåller elektroniska komponenter?

Kondingar kan man mäta skillnad på, vem har lurat i dig att man inte kan det? Man kan även höra skillnad, att säga emot det är lika med att man antingen inte har provat eller att man har skadat sin hörsel allvarligt eller att man som tredje alternativ har intalat sig själv så djupt att man vägrar registrera sanningen. Ungefär som med religioner som vi var inne på en sväng.

Angående att klanka ner på bristande kvalité så gör jag det med grund. Som sagt kolla upp priserna och specsen på komponenterna i min Musical Fidelity M1 Dac som jag anser är en storskalig produktion av en billig produkt. Kostar inte många ören det som sitter där i.

Det som kostar mest av en produkts slutpris idag är arbetskostnaden. Det är därför mycket tillverkas i Kina där det är känt att tillverkningen håller lägre kvalité än på många andra håll i världen. Tror du mig inte så kan jag råda dig till att läsa några recensioner på music angels rörgrejer. Där kan flera enheter av samma produkt se helt olika ut inuti. Du kan tom ha oturen att få en förstärkare som brinner upp direkt när du sätter i nätsladden. Men oj så många dem säljer och va billiga dem är sen. Kvalité? Tveksamt.

Korrekt det är just det jag kommit fram till.
felsökandet får fortsätta en annan dag...
tack för idag! :)
Det är svårt att hålla i alla avstick denna tråd gör, och jag ska försöka hålla bättre ton än i mitt förra inlägg.:surprised: Vad jag vill med mina inlägg är att få folk att sluta köpa saker av bondfångare och istället lägga pengarna där det gör nytta, detta är inte magi, det är fysik =) Lägg pengarna på högtalarna och rummet istället, där ligger de största vinsterna. :D

Renheten i kopparn påverkar resistansen, det gör även ledararea och ledarlängd. Inget mer, hörda skillnader är mest största sannolikhet placebo.

Om appleTV så kommenterade jag bara att den har skärmjord internt, det kan du ha utan faktisk jordanslutning. Och då kopplar man via två kodningar, därför man kan få stötar av datorer som sitter i ojordade uttag.

Klart man kan mäta skillnader på kodningar, men det är inte raketforskning eller magi. Att du hör skillnad är med största sannolikhet placebo. Sålänge man har rätt kapacitans och ESR så ska det funka. Blir det bättre med en annan kondensator har designern valt fel parametrar och inte fel kondensatortillverkare. Byte av kondensatorer kan ge: bättre transientsvar om glättningskondensatorerna är för små, och lägre frekvensgång i signalvägen om de är för små.

När det gäller priser och kvalitet så pratade du generellt, och det gör jag också. Vad kostar tex Pioneers flaggskeppsreciever, det kan inte vara mycket mer än 15-20kkr och det kallade du skit ;)

När det gäller kvalitet från Kina så skulle jag säga att vid stor produktion så har man vettiga kontrollsystem som tar hand om tillverkningsfel. De stora drakarna har dessutom egna monteringar så att de kan ha full koll. Även svenskar och amerikaner kan montera dåligt.
Billigt kinaskräp (de varor som inte går genom kvalitetskontroll hör knappt hemma i diskussionerna :rolleyes:)

När det gäller differentiella signaler finns det en anledning till varför HDMI, DVI, Nätverk, SATA, PCIe mfl är differentiella, och det är för att de är störningståliga. De extra kretsarna i signalvägen hjälper, inte tvärt om...
En dator är full med störningar, en dator utan chassi klarar troligtvis inga tester om EMI.

Undrar vad du har läst med din åsikt om ingenjörer. :rolleyes:

För att återgå till ursprunget eller där i närheten.
Det hade varit intressant att veta om dac störs via spännings matningen eller via luften.
Det har också varit intressant att veta om andra dac blir lika störda. Därmed inte sagt att det är fel på dac .

Detta har kanske besvarats men ...
Beter sig dac likadant oavsett signalkälla?

Du nämner att matning sker via olika faser. Har du tagit dig mod och tid att mäta om det finns potential skillnader mellan nollan i de olika uttagen? Mellan jord i de olika uttagen?

Knoding skrev:
Förstår du hur jag menar?
Jag tror det :D
Det jag t r o r många audiofil designers har problem med är fysisk kretskorts design.
Med bla EMI/EMC problem som följd.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Knoding skrev:
Självklart så är det kontaktens kontaktytot som är plätterade med guld och inte fibern. Tror det är mer eller mindre omöjligt att belägga en plastfiber med guld med dagens teknik. Jobbar själv med sån utrustning som används vid guldbeläggning av pressformar till CDskivor och tekniken innefattar högvakuum, höga temperaturer och konduktivt beläggningssubstrat. Sprayfärg är ju en möjlighet men det blir nog knappast bättre överföring om man blockerar ljuset i fiber som du säger. :p
Ledsen att jag fortsätter på detta O/T.
Men jag förstår fortfarande inte vad guld brevid fibern kan göra för nytta. Och som du själv skriver så funkar det ju knappast om den läggs på fibern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.