M
Knoding skrev:
Tror du tänker på dataöverföring från DVD och inte en CD. CD avläses i 1x speed och har varken buffert eller tid att läsa om det som den missar. Den informationen kastas bort. Visst finns det nyare spelare som buffrar, typ skakminne men dem är knappast välbyggda i övrigt. Bästa spelarna gjordes när cd formatet var nytt i början av 80-talet. Transporter som dem gjorde då byggs inte idag.
sen glömmer du att det är klockan i CD spelaren som talar om för dacen när den ska börja läsa, så det hänger inte bara på dacen utan oxå på transporten.

Skulle vilja påstå att kabeln alltid stör. Det enda som inte skulle störa nämnvärt vore en superledare och det finns inte för hifibruk.

Du kan inte utgå från att en kabel är en hundra procentig ledare. Det existerar bara i fantasin.
1) En dator med en 200kr CD-läsare kan läsa en CDDA skiva perfekt utan hack. Implementationen i din dyra anläggning är felaktig om det inte sker. Det går utmärkt att göra en ljud-uppspelning (ej ripp), lagra PCM-datat och göra en MD5, SHA eller liknande check på det och få match flera gånger i rad.
2) CDDA formatet HAR felkorrigering, och rätt ordentligt dessutom: http://www.herongyang.com/CD-DVD/Audio-CD-Data-Structure.html
3) Även om du har elektriska störningar i en kabel som du skickar digitala signaler i kan det som mest bli antingen fel eller inte, aldrig en konstant degradering. Du kan alltså få blippar eller momentant tapp av signal. Det ska till relativt starka störningar för att det ska märkas.

Däremot verkar S/PDIF protokollet vara känsligt för dåliga klockor på både sändar- och mottagarsidan. En felaktig klocka överför jitter från klockan till den analoga signalel i konverteringen från det digitala datat. Bästa vore väl att använda HDMI med okomprimerad AC3 eller DTS-kodning. Men då måste du ju ha en "receiver" ;)

Har du testat de filter som jag länkade till tidigare in tråden? Sätt dem framför din "strömrenare" så kan de inte påverka din ljudkvalitet nämnvärt.

PS. Ingen kommenterade idén om att ha en 400v->230v trafo som du kopplar mellan två faser och därmed frikopplar ditt system från nollan, som du mistänker kan leda in störningar i ditt system.

edit: Var snäll och sluta med att skriva "dem" överallt. Det blir bara fel och stör. Bättre att du skriver dom eller de konsekvent om du vill läsa på grammatiken lite :surprised:

Redigerat av moderator:
Knoding skrev:
Filtret har inte som avseende att ta bort strömspikar av den amplituden utan tar bort RFI och EMI och ger på så sättlugn åt ljudet/ljudbilden.

Men jag kan ju mejl och fråga dem sen om dem har något tips. Dem borde ju kunna det här med oljud. :p
Rfi = RADIO frequency interference.
Polett?
Trilla ner?

Jag har följt highend debatten uneet många år, och (lessen ts) jag tror inte för fem öre på allt mumbo jumbo. Argumentet kr ing jitter är att jitter och andra störningar får felkorrigeringsmekanismerna att arbeta vilket hörs. Det är naturligtvis trams så länge de arbetar i den digitala domänen)
Transienter som skapas av en st römbrytare förstärks och förändras av det som är anslutet efter brytaren. Rfi blir man inte av med genom jordtag eller esoteriska filter på nätdelen.

Nu har ts valt att snöa in nån stans halvvägs...
Transienter från strömbrytaren na åtgärdad där! Det går inte nån annan stans. Punkt!

mycke_nu skrev:
Nu är det faktiskt så att det inte spelar någon roll vad man överför för data. Data är Data är DATA.

På en seriell lina utan separat klocksignal brukar man använda självklockande kodning, dvs man utvinner klocksignalen ur själva koden. När källan har inbyggt jitter, vilket tex är fallet med en roterande mekanisk CD, kör man in signalen i ett FIFO (First In, First Out) minne. Utgången från detta minne klockas med en masterklocka på den nominella frekvensen och vips är allt jitter borta.

Det är inga som helst problem. Om man inte tror att det är ett problem..
Du glömde resten... ;) sen skickas signalen vidare från transporten i en undermålig kabel till dacen och så uppstår det jitter igen.
Ett test man kan göra är att separera signalen från masterklockan och resten dataströmmen och skicka det i varsin kabel från transport till dac. Då blir det bättre förutsättningar för att det ska låta bra.

13th Marine skrev:
Precis :)

Okej, såhär är kopplingen: Källa - Optisk - DAC, då "hickar" den till när något slår om. Vad menar du med "en annan ingång", är detta på DAC eller en helt annan enhet?
(när du beskriver något så är det bättre att vara övertydlig, för det som är glasklart för dig behöver inte vara det för oss =) )

Reläer och strömbrytare kan skapa ljusbågar när de kopplar/bryter, och detta kan ge EMI.
Du har ingen UPS eller något som gör att du kan frikoppla ljud-systemet från elnätet helt?
Du pratar om att ledningar går i närheten och liknande, du har inte testat att placera anläggningen så långt från dessa som möjligt?
Njae!
Källa-coax-dac = fiasko :(
Källa-toslink-dac = hallelujah moment! :)

Äger tyvärr ingen UPS ... men ett elverk! :p

Testerna får fortsätta en annan dag, nu är jag iaf klar med Plasma TVn :)

Man får tro vad man vill, men jag vet vad som funkar hos mig då jag testat. Man kanske skulle demonstrera ett kabelbyte för den som inte tror det är nån skillnad. Men samtidigt, vad spelar det för roll vad någon annan tror, tycker eller tänker om min ljudåtergivning. Känns ju meningslöst att försöka överbevisa någon egentligen. Åk till audio concept och be dem överbevisa dig. :)

M
Ja, som jag skrev verkar de som utvecklat S/PDIF och dylikt inte tänkt så vidare långt när det gäller synkroniseringen av klockorna som i teorin kan orsaka någon form av förskjutning och jitter på den analoga signalen som genereras av en D/A.. Huruvida det är ett stor problem eller får du nog avgöra själv, eller om du vill välja att köra något som faktiskt fungerar och inte lider av detta problem. Det ligger iaf inte till grund för problemet som du startade tråden för.

Varför envisas du med att det är problem med DACen om det nu förekommer spikar som påverkar även utan den?

sunqan skrev:
Rfi = RADIO frequency interference.
Polett?
Trilla ner?
Va? :S

M
sunqan skrev:
...Transienter från strömbrytaren na åtgärdad där! Det går inte nån annan stans. Punkt!
Menar du att det inte går att kompensera för eller filtrera bort spikar och andra problem på nätet?

Micke64 skrev:
1) En dator med en 200kr CD-läsare kan läsa en CDDA skiva perfekt utan hack. Implementationen i din dyra anläggning är felaktig om det inte sker. Det går utmärkt att göra en ljud-uppspelning (ej ripp), lagra PCM-datat och göra en MD5, SHA eller liknande check på det och få match flera gånger i rad.
2) CDDA formatet HAR felkorrigering, och rätt ordentligt dessutom: [länk]
3) Även om du har elektriska störningar i en kabel som du skickar digitala signaler i kan det som mest bli antingen fel eller inte, aldrig en konstant degradering. Du kan alltså få blippar eller momentant tapp av signal. Det ska till relativt starka störningar för att det ska märkas.

Däremot verkar S/PDIF protokollet vara känsligt för dåliga klockor på både sändar- och mottagarsidan. En felaktig klocka överför jitter från klockan till den analoga signalel i konverteringen från det digitala datat. Bästa vore väl att använda HDMI med okomprimerad AC3 eller DTS-kodning. Men då måste du ju ha en "receiver" ;)

Har du testat de filter som jag länkade till tidigare in tråden? Sätt dem framför din "strömrenare" så kan de inte påverka din ljudkvalitet nämnvärt.

PS. Ingen kommenterade idén om att ha en 400v->230v trafo som du kopplar mellan två faser och därmed frikopplar ditt system från nollan, som du mistänker kan leda in störningar i ditt system.

edit: Var snäll och sluta med att skriva "dem" överallt. Det blir bara fel och stör. Bättre att du skriver dom eller de konsekvent om du vill läsa på grammatiken lite :surprised:
Jag jobbar med att försöka få dit filter över brytarna. Tyvärr så finns det ju så mycket annat att som måste göras oxå. Har inte haft tid, men det kommer. :)

M
Knoding skrev:
Jag jobbar med att försöka få dit filter över brytarna. Tyvärr så finns det ju så mycket annat att som måste göras oxå. Har inte haft tid, men det kommer. :)
Vilka brytare? Alla lampknappar i hela huset? Det verkar lättare att först testa att filtrera bort spikarna som jag föreslagit.

Jag funderade lite mer på det där problemet med S/PDIF. Jag undrar hur stort felet kan bli med osynkrona klockor. Vad jag förstått kör många D/A's med en PLL som försöker autosynka, istället för att ha en buffer och återsynka datat innan det skickas till DACen. Gissar att om du får ett bitfel så kanske PLLen tappar synk? Vidare om det är väsentlig skillnad mellan klockorna får PLLen jobba ordentligt, vilket kanske inte går. Liknade fel som när man försöker körs telecine på 24fps film till 30fps video... regelbundet synkfel (små hack när det korrigeras)

Knoding skrev:
Du glömde resten... ;) sen skickas signalen vidare från transporten i en undermålig kabel till dacen och så uppstår det jitter igen.
Ett test man kan göra är att separera signalen från masterklockan och resten dataströmmen och skicka det i varsin kabel från transport till dac. Då blir det bättre förutsättningar för att det ska låta bra.
Vad är det för svammel?

Pulsbredden på seriella digitala audiosignaler torde ligga runt 1 us. Jag har byggt mycket digital elektronik i min dag och det är ytterst sällan man ser klockjitter på ens en 1 ns. Det finns mao ca 1000 gångers marginal mot klockningsfel.

OM man nu hade en applikation där man riskerade klockjitter så är det absolut SÄMSTA man kan göra att skicka klockan via en separat signalväg (ledning).

prototypen skrev:
Jag hittade en bild på Isotek Sigmas GII
Inte är det mycket man får för 22 papp.

protte
Uppenbarligen funkar den inte heller eftersom TS har störningar..

Micke64 skrev:
Varför envisas du med att det är problem med DACen om det nu förekommer spikar som påverkar även utan den?
Hehe, jag envisas inte att det är dacen. Det är ju alla andra som tror att det är dacen. Försöker ju förklara det. :p
Säger ju att felet visar sig även när bara förstörkaren är inkopplad, alltså utan dacen så det kan inte vara den.
Den parallella diskussionen om jitter kanske ställer till det så vi lägger ner den nu tycker jag. Hur som helst så är det en del av symptomen. Problemet i sig är ju transienten/erna.

mycke_nu skrev:
Uppenbarligen funkar den inte heller eftersom TS har störningar..
Den funkar fint! Men den är inte byggd för problemet jag har med transienterna. Bara för den sitter i eluttaget så betyder inte det att den gör en perfekt sinuskurva av vad som helst. Det finns faktiskt transienter och störningar på nätet konstant. Det är det den filtrerar. Utan att strypa flödet genom ledningarna så mycket att det degraderar ljudet. Vill man ha bort störningar så finns det billiga störningsfilter att köpa men dem förstör även ljudåtergivningen då dem är begränsande. Därav en 22kkr strömrenare och inte en clas i sjön musik mördare.
Finns säkert många sätt att få bort problemet jag upplever. Men jag vill inte göra att det låter som artisterna sitter och sjunger i en plåtburk. Vilket det gör med det billiga krafset. Det är därför man betalat dyra pengar för att få bättre ljud. Få sämre ljud är ju nästan gratis. Så klanka inte ner på min strömrenare om du inte förstår vad den gör eller själv har testat en liknande. Det är liksom inte samma sak som ett RC filter, en störskyddstrafo eller något annat filter som begränsar.
Problemet är som sagt att dem begränsar transienterna i musiken, alltså tonhöjden och utbrotten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.