68 436 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Jag tycker ju det men många andra verkar inte vilja hålla med. Men som jag beskrivit tidigare är den en ökad risk i det senare fallet, om denna ökade risk sen mäts i tusendels promille eller ligger på 10% är inget man kan avgöra på detta forum, mest troligt har du samma situation men under fel omständigheter är det denna lilla skillnad som är avgörande.P Pin skrev:
Jag tänker mest på en del man ansluter vid centralen och sen en som den som enligt tidigare besiktigar stoppar i uttagen som provas. Alltså likt de olika proppar som finns för test men med riktig och tillförlitlig funktion för att kolla det vi tar upp här. Bör vara möjligt att få till med ganska små medel, märkligt att det inte finns nu på senare år när det kommit i fokus.S Slugge skrev:Ja, det är intressant. Men om ledande delar utgör ett bra jordtag och PE är av får vi in princip samma resultat ur säkerhetssynpunkt, dock kan vi inte garantera vårt jordtag kontinuitet och det blir även en vagabond som ger oönskade magnetfält.
Man kan ju dra i ledaren men man vill ju att arbetsinsatsen ska vara rimlig.
Men ohmmäter man alla jordpunkter och sen gör stickprov utan ansluten PE i centralen borde man väl vara rätt säker ..
Jag uppfattar scenariot så här :S Slugge skrev:Jag tycker ju det men många andra verkar inte vilja hålla med. Men som jag beskrivit tidigare är den en ökad risk i det senare fallet, om denna ökade risk sen mäts i tusendels promille eller ligger på 10% är inget man kan avgöra på detta forum, mest troligt har du samma situation men under fel omständigheter är det denna lilla skillnad som är avgörande.
Jordat grenuttag med åtta (eller tio) kontakter inkopplat i vägguttaget
Till detta kopplad lika många datorprodukter
Detta är alltså ett faktum ,ingen sannolikhet eller risk att det kan ske. Det har redan skett.
Fel kan uppstå i datorprodukterna och ström kan aggregeras i grenuttaget.
Ökar sannolikheten för sådant fel beroende på fejkjord eller ojordat?
Ökar konsekvensen om felet uppstår beroende på fejkjord eller ojordat ?
Om det är ojordad med miljö med vanlig ojordade uttag som det var innan man bytte uttag i de här fallet (och som måååånga fortfarande har kvar), så finns det ingen jord att rusa mot. Det är därför det är helt tillåtet och möjligtgjort att koppla jordade appaerter mot uttag utan ansluten jord.Eurotester skrev:Om man tar på ett datorchassi med nätdelen inkopplad mot ett uttag utan jord, och det i samma ögonblick lossar en strömförande kabel i datorn och lägger sig mot metallen i det; så kommer kortslutningsströmmen som är väldigt hög rusa från datorn, genom din kropp med dess resistans och sedan mot jord, i detta fall golvet.
Det är alltså inte farligare att koopla in en jordad pryl i ett vanligt ojordat uttag, än att koppla det till ett uttag med jordbleck, om de inte är anslutna.
Om det blir strömrusning genom kroppen blir så stor att säkringen löses, så borde det kännas rätt rejält! Du menade JFB?Är man då i en normal torr miljö med t ex trägolv eller dyl kommer troligen det känns, men inte vara dödligt. (Det kan till och med vara så att man inte ens känner något då man inte blir tillräckligt jordad mot golvet). Strömrusningen gör att säkringen löser ut om det är korrekt kopplat inom 0,1/0,4 sek,
Tycker också att avsaknaden av den typ av apparat är märklig, tänker man sen på antalet debiterade timmar förstår man varför "skrået" inte vill se detta, det kommer oavsett tveklöst komma, fast dröjer nog några år..GK100 skrev:Jag tänker mest på en del man ansluter vid centralen och sen en som den som enligt tidigare besiktigar stoppar i uttagen som provas. Alltså likt de olika proppar som finns för test men med riktig och tillförlitlig funktion för att kolla det vi tar upp här. Bör vara möjligt att få till med ganska små medel, märkligt att det inte finns nu på senare år när det kommit i fokus.
Ja, som jag skrivit många gånger tidigare ökar sannolikheten för med ett ojordat uttag måste ett apparatfel ske för att spänningssätta höljet,, helt normalt i en så kallad "isolerad miljö"P Pin skrev:Jag uppfattar scenariot så här :
Jordat grenuttag med åtta (eller tio) kontakter inkopplat i vägguttaget
Till detta kopplad lika många datorprodukter
Detta är alltså ett faktum ,ingen sannolikhet eller risk att det kan ske. Det har redan skett.
Fel kan uppstå i datorprodukterna och ström kan aggregeras i grenuttaget.
Ökar sannolikheten för sådant fel beroende på fejkjord eller ojordat?
Ökar konsekvensen om felet uppstår beroende på fejkjord eller ojordat ?
Med det fejkjordade uttaget har du anslutit något okänt och bakom väggar dolt till alla utsatta delar, tar ett enkelt exempel:
Metallrör och metalldosa, frugan har lärt sig att grejer trillar ner utan en rejäl skruv med tillhörande plugg, väggarna består av puts och hönsnät. Metallröret och dosan är i detta exempel ojordade.
Borren penetrerar en fas och skruven lyckas precis skapa kontakt mellan fasledare och rör som leds ner till dosan, uttaget jordbleck och vidare till samtliga utsatta delar.
Bara en av tusentals olika möjligheter, med ett ojordat uttag hade situationen hållt sig inom väggen, installationen har alltså skapat en ohelig koppling mellan det yttre och inre.
Och när man kom med koncept isolerad miljö är jag ganska övertygad om att man inte hade någon tanke att folk skulle ansluta Rören till utsatta delar.
Samma med en fästklor som prickar fasen, man får ut allt i rummet.
Det skrev jag inte, en okänd potential har jag för mig jag pratade om. Jordblecket är anslutet till något okänt. Du kanske har bra koll på din anläggning och har vägt risker mot varandra, då tycker jag du kan sova lugnt.Demmpa skrev:
Men detta gäller ju inte generellt, utan bara just i ditt specifika fall, vi får väl ändå utgå från värsta möjliga scenario när vi delar ut allmänna råd?
Jag förstår detta, men det är väl ett annat scenario (utan datorer med apparatfel)? Och som inte är relaterat till att ett Jordat grenuttag är inkopplat med många datorer?S Slugge skrev:Ja, som jag skrivit många gånger tidigare ökar sannolikheten för med ett ojordat uttag måste ett apparatfel ske för att spänningssätta höljet,, helt normalt i en så kallad "isolerad miljö"
Med det fejkjordade uttaget har du anslutit något okänt och bakom väggar dolt till alla utsatta delar, tar ett enkelt exempel:
Metallrör och metalldosa, frugan har lärt sig att grejer trillar ner utan en rejäl skruv med tillhörande plugg, väggarna består av puts och hönsnät. Metallröret och dosan är i detta exempel ojordade.
Borren penetrerar en fas och skruven lyckas precis skapa kontakt mellan fasledare och rör som leds ner till dosan, uttaget jordbleck och vidare till samtliga utsatta delar.
Bara en av tusentals olika möjligheter, med ett ojordat uttag hade situationen hållt sig inom väggen, installationen har alltså skapat en ohelig koppling mellan det yttre och inre.
Och när man kom med koncept isolerad miljö är jag ganska övertygad om att man inte hade någon tanke att folk skulle ansluta Rören till utsatta delar.
Samma med en fästklor som prickar fasen, man får ut allt i rummet.
det scenario som du beskriver kan också inträffa, oberoende av det jag refererar till, och i det scenariot håller jag med om skillnaden!
Nej, all den utrustningen sitter i rätt jordat uttag som även är skyddad av JFB.S Slugge skrev:
Men på slutet av 90-talet och början av 00-talet så hade jag tre stationära datorer med skärm plus lite annan utrustning i två grendosor efter varandra i ett ojordat uttag i ett rum med vattenburna radiatorer.
Ja jag fick en del kyssar ibland när jag kom åt både radiatorn och någon datorutrustning.
Ovan skedde i tre olika boenden efter varandra, i två av boendena (villa & bostadsrätt) så såg jag till att det så småningom blev jordade uttag i det specifika rummet. I det tredje boendet (hyreslägenhet) så var det t.o.m. jordat & ojordat i samma rum, det var en etta med kokskåp.
Edit: detta skedde innan jag gick elektrikerutbildning på komvux.
Visst kan man prata scenarier @Pin men det finns så många möjligheter, därför tyckte jag att det var enklare att beskriva fejkjordade som farligare än ojordade, men kollar man på detaljnivå finns det säkert massor av fall där säkerheten är helt oförändrad, men förstår inte riktigt vad det har för betydelse, det var säkert hemma hos @Demmpa, då måste vi gå ut med ett allmänt forumråd att det egentligen bara är ett kosmetiskt fel eller liknande?
Men många här kämpar med näbbar och klor för att upprepa, inte övertyga med något exempel eller bevis, att fejkjordade uttag är exakt samma som ojordade.
Ja, det är ganska snarlikt sett till risk men om det ena bara ens är tusendelen av promille farligare tycker jag man ska avråda från dessa installationer, speciellt som dessa inte har några fördelar
Men många här kämpar med näbbar och klor för att upprepa, inte övertyga med något exempel eller bevis, att fejkjordade uttag är exakt samma som ojordade.
Ja, det är ganska snarlikt sett till risk men om det ena bara ens är tusendelen av promille farligare tycker jag man ska avråda från dessa installationer, speciellt som dessa inte har några fördelar
Jo det skrev du.S Slugge skrev:
Du skrev följande:
Ovanstående citat kan iaf inte jag tyda annat än att du menar att jordblecket i ett jordat vägguttag med oansluten skyddsjord har kontakt med husets jord via (el)rören. Jag kan inte tyda texten som om att jordblecket i uttaget har en okänd potential.S Slugge skrev: