68 072 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Ja det är möjligt jag har bara i minnet några utdrag i populärform kring fallet då det var aktuellt. Och givervis borde det riktats mot tillverkaren också.H hempularen skrev:Fast han dömdes väl för att han inte hade utfört någon kontinuitetstest. Inte för själva felkopplingen.
Det var ju lite mera märkligt att inte fabriken klämdes åt hårdare. Att det kopplats fel på fabriken är en sak, men de hade ju uppenbarligen inte utfört någon testning heller i fabriken. De borde ålagts att kalla tillbaka i princip alla element de tillverkat.
Överlag ett bra inlägg, men ovanstående påståenden om en undersökningsplikt och noggrannhet är i min mening felaktiga. §20 2:a stycket, som lyder:H hempularen skrev:
"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."
För att rätten att åberopa något som ett fel ska falla bort så ska köparen antingen ha undersökt varan, eller utan godtagbart skäl inte ha följt en uppmaning från säljaren att undersöka varan. Dessutom måste felet vara av en sån art att köparen borde ha märkt det vid en undersökning.
Mao, om säljaren inte uppmanat till någon undersökning så finns där heller ingen plikt att utföra någon sådan. Om man sen läser kommentaren till §20 (följ länken ovan) så ser man också att kraven på undersökningen är tämligen låga:
"Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt"
Givetvis kan man väl säga att där finns en undersökningsplikt i någon mån, men den är långt ifrån den undersökningsplikt som finns vid fastighetsköp.
Möjligt jag minns radiatorn fel nu men jag har för mig att plintarna i sig var korrekta men felmarkerade så att den som var märkt L gick till jord istället.
Tror elektrikern fick en del kritik då detta var något den visuella inspektionen skulle kunnat avslöja men har ändå för mig den behörigen åkte på det största straffet.
Detta var ett av många installerade element, om de övriga var korrekt installerade och märkta minns jag inte.
Vidare tror jag att detta med kontinuitesmätning inte var så stort då detta utspelade sig utan att detta till stor del låg till grund för "kontroll före idrifttagning", det vill säga kontroller före spänning slogs på. Tragiskt i vilket fall.
Obs, möjligt jag missuppfattat eller minns vissa eller alla delar fel, ta det inte som fakta.
Tror elektrikern fick en del kritik då detta var något den visuella inspektionen skulle kunnat avslöja men har ändå för mig den behörigen åkte på det största straffet.
Detta var ett av många installerade element, om de övriga var korrekt installerade och märkta minns jag inte.
Vidare tror jag att detta med kontinuitesmätning inte var så stort då detta utspelade sig utan att detta till stor del låg till grund för "kontroll före idrifttagning", det vill säga kontroller före spänning slogs på. Tragiskt i vilket fall.
Obs, möjligt jag missuppfattat eller minns vissa eller alla delar fel, ta det inte som fakta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 721 inlägg
Jag påstår inte att det är riskfritt. Jag (och LSA m.fl) påstår att det är riskfritt endast under vissa villkor och ideala förhållanden. Dessa villkor saknar egentligen relevans och förvirrar nog bara tråden, men de har tagits upp (underförstått) flera gånger så det kan vara av intresse att bekräfta dessa för att skapa en tekniskt förståelse för problematiken.S Slugge skrev:
Är det inte så att de flesta besiktningsmän idag har en enkel testplugg som visar om jord är anslutet eller ej och tittar på det speciellt i hus / lägenheter med jordade uttag där man kan misstänka att det från början varit ojordat. Som köpare skulle jag misstänka att detta är ett mycket vanligt fel och därför undersöka det innan köp, ungefär som man kollar kring brunnen i badrummet eller taket på vinden.
Även om det är förkastligt att koppla så här så måste ju köpare ändå leja in eller själva läsa på vad man ska kolla på vid köp. För mycket annat verkar dolda fel vara väldigt svårt att åberopa om man på något sätt kunnat kolla detta. Och detta är ju inte svårt att kolla och måste vara ganska vanligt.
Även om det är förkastligt att koppla så här så måste ju köpare ändå leja in eller själva läsa på vad man ska kolla på vid köp. För mycket annat verkar dolda fel vara väldigt svårt att åberopa om man på något sätt kunnat kolla detta. Och detta är ju inte svårt att kolla och måste vara ganska vanligt.
Finns ingen plugg som kan visa detta, har du jordfelsbrytare är det möjligt att påvisa jord genom att lösa ut denna med en testström från uttaget. Okulära stickprov är också givande.
Tvivlar även på att de flesta besiktningspersoner testar detta.
Har du installerat fejkjordade uttag så är jordblecken kopplade till husets jord via rören, detta är dock ingen tillförlitlig kontakt som jag skrivit tidigare.
Finns även så kallad fuljordning, man förbinder neutralledare med jordplint, detta är heller inte bra.
Även om jordfelsbrytare har ökat kan vi inte förutsätta att sådan finnes.
Tvivlar även på att de flesta besiktningspersoner testar detta.
Har du installerat fejkjordade uttag så är jordblecken kopplade till husets jord via rören, detta är dock ingen tillförlitlig kontakt som jag skrivit tidigare.
Finns även så kallad fuljordning, man förbinder neutralledare med jordplint, detta är heller inte bra.
Även om jordfelsbrytare har ökat kan vi inte förutsätta att sådan finnes.
Det enda villkoret som beskrevs var att fejkjordsuttagsinstallatören var medveten om felet.Bo.Siltberg skrev:Jag påstår inte att det är riskfritt. Jag (och LSA m.fl) påstår att det är riskfritt endast under vissa villkor och ideala förhållanden. Dessa villkor saknar egentligen relevans och förvirrar nog bara tråden, men de har tagits upp (underförstått) flera gånger så det kan vara av intresse att bekräfta dessa för att skapa en tekniskt förståelse för problematiken.
Därav min liknelse innan med hastighetsöverträdelse, 99% av alla gör det väl.
Kanske någon kan bolla över frågan till byggahus expert så vi kan få svar på om fejkjordade uttag innebär någon ökad risk eller ej?
De flesta besiktningsmän kontrollerar inte elen överhuvudtaget.J JohanLun skrev:Är det inte så att de flesta besiktningsmän idag har en enkel testplugg som visar om jord är anslutet eller ej och tittar på det speciellt i hus / lägenheter med jordade uttag där man kan misstänka att det från början varit ojordat. Som köpare skulle jag misstänka att detta är ett mycket vanligt fel och därför undersöka det innan köp, ungefär som man kollar kring brunnen i badrummet eller taket på vinden.
Vems inlägg svarar du på?S Slugge skrev:
Det finns visst testpluggar (uttagsprovare) som kontrollerar om skyddsjord är anslutet eller inte, däremot går det inte att få fram om uttaget är fuljordat via nolla-jord-bygling.
Edit: Fuljordning via nollan kan man få fram med ovan uttagsprovare om uttaget matas via jordfelsbrytare. Slut Edit.
Här är manualen till en av uttagsprovarna,
https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/File?id=428b2ee6-6af5-40e1-b5b3-a8be00997110
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 721 inlägg
Behövs ingen expert för det. Vi är ju rörande överens om att "fejkjordade" uttag och alla andra former av felaktigt skyddsjordade uttag är fel och farligt.S Slugge skrev:
Det är en avsevärd skillnad om någon fusk jordat via nolla eller "råkat" i okunskap montera ett jordat uttag utan jord... Men att det förekommer inte alltför sällan gör att man som hus eller lägenhetsägare bör kolla över sin elinstallation vid köp eller när man flyttar in...
Egentligen ser jag detta fall som hyfsat okej, du känner till att skyddsjord saknas och vidtar erforderliga åtgärder för att ingen oskyldig ska skadas i väntan på att omtrådningen sker.B Broken arrow skrev:Nej har inte rört den fasta elinstallationen, men pratar om när en som ts dragit jordade utav utan ta med tråd. Alltså när man flyttat in/köp bostad och inser att någon hemmapulat.
Två uttag är utvändiga och kabel är dragen från lamputtag . lägenheten har egentligen jord bara i kök och badrum (även ute på balkongen).
Men haft elektriker här och har nu mer i ett rum blandat jord och ojordat (större företag jag anlita). Men ska fixa resten , men är inte billigt med elektriker om man ska göra det lagligt. Ser jag som minst lika galet. Men lever än som tur är
Du har då på sätt och vis gjort en riskanalys där det framkom att risken för att något farligt skulle kunna ske den korta tid de fejkjordade uttagen får bestå är så pass minimal att du anser att ingen akut åtgärd behövs.
Hoppas du ser till att JFB finns som steg 1, minns inte om detta framkom.
@Demmpa har du hittat någon manick som kan identifiera PE är det läge att ta patent,, kontinuitetsmätningsrutiner är ett minne blott!
Men okej, förstår hur du menar, en provare är ju bättre än inget, du kan hitta avsaknad av PE och överspänningar så lite kan den ju, samma sak som en spänningsproving egentligen..
Kanske läge att tråden även börjar fundera på hur en sån utrustning skulle kunna vara ordnad Slugge? Dvs få en identifiering att kretsen med PE man provar inte är avledd eller beroende av ledande byggnadsdelar osv utan just tillhör de ledare anslutna i centralen vi provar mot. Och att få en uppfattning om att resistansen även är rimlig sett till vettig funktion för utlösningsvillkor och därav även kontinuitet ok vore ett plus.S Slugge skrev:@Demmpa har du hittat någon manick som kan identifiera PE är det läge att ta patent,, kontinuitetsmätningsrutiner är ett minne blott!
Men okej, förstår hur du menar, en provare är ju bättre än inget, du kan hitta avsaknad av PE och överspänningar så lite kan den ju, samma sak som en spänningsproving egentligen..