67 982 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 996 inlägg
Tyckte det lät lågt med vad jag kommer ihåg. Så jag googlade lite till och hittar bla:Alfredo skrev:
"Ringsignalen brukar vara omkring 100 V AC obelastad men kan sjunka ner mot 30 V om linjen är hårt belastad av t ex flera gamla telefoner med mekanisk ringklocka. Frekvensen är i Sverige normalt 25 Hz men även 50 Hz kan förekomma. I udda sammanhang kan man råka ut för vilken frekvens som helst mellan 10 och 70 Hz." (länk)
och vidare,
"Torbjörn har svarat utförligt, som alltid, men lite kan jag också tillföra.
Likspänningen som matas ut från telefonstationen är på -48 VDC, men kan ju på grund av ledningsresistens bli lägre ute i jacket. Detta gäller för stationer av typen A-204 och nyare. Äldre system, till exempel STD-41, körde med -36 VDC systemspänning och matar följdaktligen ut denna lägre spänning.
Nominell spänning för ringsignal är 110 VAC, 25 Hz." (länk)
Så Wikipedia verkar avvika från konsensus och mitt minne.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 996 inlägg
Jag vet en som "fixade" ett körkort i Thailand, bland annat genom att hänvisa till svenska körkortsregler på Wikipedia. Att han precis "anpassat" dessa en aning var nog inget han torgförde i sammanhanget...lars_stefan_axelsson skrev:
Ca 56V i vilospänning och ca 110V vid ringsignal.
Edit: följande kommer från användarmanualen för testtelefon AP16, det är en av dom testtelefoner som teletekniker använde runt 2005 när jag lagade teleledningar efter Gudrun,
http://www.classicrotaryphones.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=14196.0;attach=121586
Edit: följande kommer från användarmanualen för testtelefon AP16, det är en av dom testtelefoner som teletekniker använde runt 2005 när jag lagade teleledningar efter Gudrun,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.classicrotaryphones.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=14196.0;attach=121586
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden