67 069 läst · 484 svar
67k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Gällande datorutrustning som är ihopkopplade med USB, vga, hdmi, DVI, DisplayPort, etc så innehåller alla dessa kablar minst en signaljord.J JohanLun skrev:
Detta medför att all utrustning har all jord ihopkopplade, då är det bättre att utrustningen är ihopkopplade via skyddsjorden också, eftersom skyddsjorden oftast är grövre är signaljorden.
Förhoppningsvis är signaljord galvaniskt skiljd från chassi/nätjord?Demmpa skrev:Gällande datorutrustning som är ihopkopplade med USB, vga, hdmi, DVI, DisplayPort, etc så innehåller alla dessa kablar minst en signaljord.
Detta medför att all utrustning har all jord ihopkopplade, då är det bättre att utrustningen är ihopkopplade via skyddsjorden också, eftersom skyddsjorden oftast är grövre är signaljorden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Jag minns att det förr var problem med utrustning som ibland gick sönder i samband med att signalkablar anslöts/kopplades bort mellan två "burkar" med jordad stickpropp (t.ex dator och skrivare) som satt i ojordade uttag. Det var då en fördel att ansluta båda till en jordad grendosa, som i sin tur satt i det ojordade uttaget. På det sättet riskerade man inte några "urladdningar" i samband med att man pillade med signalkablarna, eftersom hölje/syddsjord/signaljord på båda hade samma potential.
Förklara gärna faran. De "urladdningar" jag pratar om kommer från nätaggregatens Y-kondensatorer och är inte farliga för människor. Jag ser inte faran med att koppla samman skyddsjorden på två apparater som står i en isolerad miljö där skyddsjord inte behövs. Som tidigare nämnts i tråden så görs den sammakopplingen oftast ändå när signalkabeln är ansluten.E elmont skrev:
Apparaternas, eller ljudets, väl och ve har absolut ansetts som viktigare. Inom livemusik var (är?) det inte ovanligt att det finns möjlighet att bryta signaljorden för att undvika jordslingor och brum. När den möjligheten inte funnits har en del kreativa individer brutit skyddsjord istället. Inte superbra.
Om något går fel så att höljet på ena apparaten blir strömförande så blir båda apparaternas hölje strömförande. Hade de suttit i ett jordat uttag hade proppen gått.B b_hasse skrev:Förklara gärna faran. De "urladdningar" jag pratar om kommer från nätaggregatens Y-kondensatorer och är inte farliga för människor. Jag ser inte faran med att koppla samman skyddsjorden på två apparater som står i en isolerad miljö där skyddsjord inte behövs. Som tidigare nämnts i tråden så görs den sammakopplingen oftast ändå när signalkabeln är ansluten.
Förutsättningen i mitt inlägg #455 är att rummet har ojordade uttag. Förklara hur faran ökar för att t.ex en dator och en skrivare med jordade stickproppar ansluts till en jordad grendosa, som i sin tur sitter i ett ojordat vägguttag. Tänk också på att enheterna i normalfallet blev galvaniskt sammankopplade av skrivarkabeln (någon av ledarna eller skärmen hade normalt någon förbindelse med enheternas skyddsjord).T Troberg skrev:
Vi kanske kan börja med att försöka fastställa om man begår något formellt fel genom att använda en jordad grendosa som i mitt exempel. Bryter man mot någon lag/regel/föreskrift genom att koppla jordade "apparater" till en jordad grendosa i ett rum med ojordade uttag?
Elsäkerhetsverket verkar inte ens förstå frågan, och svarar ungefär "goddag yxskaft":
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/jordade-uttag-i-ojordat-rum/
Dessutom tycker jag de har absolut fel i sista stycket. Jag hävdar att risken är mindre för skador på utrustningen om skyddsjordarna är sammankopplade via grendosan.
För övrigt vill jag ändra exemplet till att gälla en stationär dator + en bildskärm där båda har jordade stickproppar, eftersom det är mycket vanligt även idag. Skyddsjordarna blir normalt sammankopplade i vilket fall som helst genom VGA/DVI/HDMI-kabeln. Min erfarenhet från "förr" gäller framför allt utrustning som kopplades ihop med DSUB-kontakter där "höljet" inte var anslutet i kabel eller utrustning. Då var det slumpmässigt vilket stift som först gav kontakt och fick ta "smällen" när laddningen i apparaternas Y-kondenstorer jämnade ut sig. Det problemet upphörde om man kopplade båda utrustningarna i samma jordade grendosa (innan man pillade med "data-kabeln").
Edit:
Med "jordad grendosa" menar jag förstås inte att den är ansluten till jord, utan bara att stickproppen och uttagen har jordbleck.
Elsäkerhetsverket verkar inte ens förstå frågan, och svarar ungefär "goddag yxskaft":
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/jordade-uttag-i-ojordat-rum/
Dessutom tycker jag de har absolut fel i sista stycket. Jag hävdar att risken är mindre för skador på utrustningen om skyddsjordarna är sammankopplade via grendosan.
För övrigt vill jag ändra exemplet till att gälla en stationär dator + en bildskärm där båda har jordade stickproppar, eftersom det är mycket vanligt även idag. Skyddsjordarna blir normalt sammankopplade i vilket fall som helst genom VGA/DVI/HDMI-kabeln. Min erfarenhet från "förr" gäller framför allt utrustning som kopplades ihop med DSUB-kontakter där "höljet" inte var anslutet i kabel eller utrustning. Då var det slumpmässigt vilket stift som först gav kontakt och fick ta "smällen" när laddningen i apparaternas Y-kondenstorer jämnade ut sig. Det problemet upphörde om man kopplade båda utrustningarna i samma jordade grendosa (innan man pillade med "data-kabeln").
Edit:
Med "jordad grendosa" menar jag förstås inte att den är ansluten till jord, utan bara att stickproppen och uttagen har jordbleck.
Så det förekom inte några elrelaterade dödsfall i dom "lokaler" som "lutade sig" mot isolerad miljö? Jag tror att riskerna fans även då men att man ansåg att riskerna var så pass små att man kunde ta dom.