67 032 läst · 484 svar
67k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Diskussionen angående grendosan gäller inte den generella risken med jordad utrustning i "isolerad miljö" med ojordade uttag, utan hur risken eventuellt påverkas av att man kopplar mer än en sådan "apparat" i samma jordade grendosa. Om "apparaterna" normalt har sammankopplad skyddsjord genom en signal/data-kabel så hävdar jag att eventuell skillnad i risk är försumbar.
Jag misstänker att även EMC kan påverkas positivt om datorlådan är skyddsjordad och inkopplad, så det finns nog all anledning att koppla sitt "hemmakontor" till jord. Mitt hemmakontor just nu står på den plats där det varken finns ett nätverksuttag, bra WiFi eller jordade uttag (har inte hunnit renovera där än). Men jag har en laptop som iofs dockar till två skärmar, men tangentbordet är trådlöst... Så jag klarar mig nog... Fast det ligger på att göra listan...
Fast, i realiteten är det inte många saker jag äger som är skyddsjordade utom datorgrejorna.E elmont skrev:
Några verktyg (typ vinkelslip), även om flera börjat komma med EU plug.
Några köksmaskiner (typ kaffebryggare, brödrost)
Men jag kommer inte på något annat som jag har inkopplat i bostadsutrymme (förutom kök och verkstad) som är skyddsjordat... TV, datorspel, mobilladdare, lampor... Är alla "dubbelrutor" och EU plug.
Men teoretiskt håller jag med...
Min lödstation och mitt labbaggregat är skyddsjordat men du kanske inte tycker att de är helt representativa i normal hemmiljö? Men skämt åsido håller jag med. Nästan allt idag är dubbelisolerat. Undantaget är väl i princip "stationära datorer" och (större) hushållsmaskiner, som du säger, och även golvvärme om det nu ska räknas med här.J JohanLun skrev:
Jag kan erkänna att jag också kört labbaggregat och lödkolv i sovrummet... Men... Jag klassar inte det som normalt.. När jag tittar på de saker som normalt brukas i vardags och sovrum är nog allt dubbelisolerat... Tror faktiskt vi har nån hårtork som är jordad, men den är väl tänkt att användas i badrum...Alfredo skrev:Min lödstation och mitt labbaggregat är skyddsjordat men du kanske inte tycker att de är helt representativa i normal hemmiljö? Men skämt åsido håller jag med. Nästan allt idag är dubbelisolerat. Undantaget är väl i princip "stationära datorer" och (större) hushållsmaskiner, som du säger, och även golvvärme om det nu ska räknas med här.
Men jag har ändå uppdaterat snart hela huset till jordade uttag...
Även laddare till bärbara datorer brukar vara skyddsjordade men mer av EMC-skäl. Dock inte laddaren till den laptop jag hamrar på just nu.Alfredo skrev:Min lödstation och mitt labbaggregat är skyddsjordat men du kanske inte tycker att de är helt representativa i normal hemmiljö? Men skämt åsido håller jag med. Nästan allt idag är dubbelisolerat. Undantaget är väl i princip "stationära datorer" och (större) hushållsmaskiner, som du säger, och även golvvärme om det nu ska räknas med här.
Men jag har i decennier alltid kritiserat detta med "isolerade" rum eftersom de sällan är det. Tänk vattenburen värme eller elradiatorer. I de flesta fall är man förstås relativt isolerad i ett sådant rum men risken finns där. Idag är det nog sällan ett problem då i stort sett allt vi har i bostadens rum är dubbelisolerat men det finns gamla grejer kvar av klass 0. Även hos mig då jag gillar gamla fina bordslampor men jag bygger om dem till dubbelisolerat.
I kontoret i mitt nuvarande hus som byggts om till jordat utförande av tidigare ägare saknades jord i de jordade uttagen.
Jag fick en kyss en gång i min ungdom (barndom snarare) då jag klantade mig vid byte av en kretskortskortsmonterad glasrörssäkring. Satt på en matta typ heltäckningsmatta i ett rum med linoleummatta och betongbjälklag. Borde varit urtypen för ett "isolerat rum".Logad skrev:
Tämligen säker på att enbart ena handens fingrar kom åt spänningsförande delar och kan inte se att jag skulle haft jordkontakt på något sätt. Uppenbarligen var det inte dödande men klart obehagligt. Vilken ström det rörde sig om vet jag naturligtvis inte men tillräckligt kraftigt var det i alla fall för att jag numera inte ger så där jättemycket för teorin om "isolerade rum". Men visst, det var antagligen tillräckligt isolerat för att inte vara speciellt farligt, men rejält obehagligt var det i alla fall.
Med trasig säkring var det troligen full nätspänning över den. Det är inte så enkelt att strömmen "bara" gick mellan fingrarna när du tog tag i den trasiga säkringen?Alfredo skrev:Jag fick en kyss en gång i min ungdom (barndom snarare) då jag klantade mig vid byte av en kretskortskortsmonterad glasrörssäkring. Satt på en matta typ heltäckningsmatta i ett rum med linoleummatta och betongbjälklag. Borde varit urtypen för ett "isolerat rum".
Tämligen säker på att enbart ena handens fingrar kom åt spänningsförande delar och kan inte se att jag skulle haft jordkontakt på något sätt. Uppenbarligen var det inte dödande men klart obehagligt. Vilken ström det rörde sig om vet jag naturligtvis inte men tillräckligt kraftigt var det i alla fall för att jag numera inte ger så där jättemycket för teorin om "isolerade rum". Men visst, det var antagligen tillräckligt isolerat för att inte vara speciellt farligt, men rejält obehagligt var det i alla fall.
Det kan det faktiskt ha varit. Det är flera tiotal år sedan så detaljerna är lite dunkla och hur som helst ryckte jag bort handen innan närmare analys han genomföras. Men helt klart har du en poäng att det kan ha varit så.B b_hasse skrev:
Vore jag inte så harig (klok?!) kunde jag väl testa igen i ett "isolerat rum" men av någon anledning känns det inte så lockande...
Och OM du vill prova kan du bereda dig på en "jävla smäll", men det är inte säkert att den är dödande. Skulle någon tro att man i en isolerad miljö inte skulle känna av spänningen så är dom lååååång utanför spelplanen.
Däremot finns det folk som har så tjock och torr hud att dom obehindrat kan ta på spänningsförande delar, min g:a ellärare var en sådan, men dom är sällsynta.
Däremot finns det folk som har så tjock och torr hud att dom obehindrat kan ta på spänningsförande delar, min g:a ellärare var en sådan, men dom är sällsynta.
Ja det är min tro också och det där med att prova får nog vänta ett tag, hoppas jag...E elmont skrev:
Jag har försökt laga ett gammalt kasettdäck som ung (barn?) och fick då en kyss, jag kan inte komma ihåg nån mer gång. Har respekt när jag har öppnat TV apparater och liknande. Jag minns också att jag skalade telekabel med munnen när nån ringde, jag tror jag lyckades med att bara hålla i kabeln med handen, men det kittlar rätt mycket bara av en telekabel, är väl nåt hundratal volt tror jag, frekvensen vet jag inte? Men man ska nog ha respekt för el.B b_hasse skrev: