68 098 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Eftersom du inte skrivit vems inlägg du svarade på och att tråden handlar om att jordade uttag monterats utan att jorden har anslutits och att sista inlägget innan ditt inlägg handlar just om att det borde finnas en testare som testar om jorden är ansluten eller inte, så är det det man antar att du svarar på.S Slugge skrev:
Då stämmer inte det du skrev, därav mitt inlägg.
Ja, uttagsprovaren kan upptäcka om uttaget saknar ansluten tråd på jordanslutningen, det är ju det tråden handlar om.S Slugge skrev:
PS, du har fortfarande möjlighet att redigera inlägget så att det framgår vilket/vilka inlägg du svarar på.
Så länge isolerad miljö håller som skydd så blir det ingen farlig ström, nej. Men vi vet ju att det är ett bräckligt skydd som sådant.Bo.Siltberg skrev:Om vi håller oss inom den lilla skyddade miljön som isolerade rum erbjuder (och som vi inte riktigt får prata om i tråden) så spelar det ingen roll om alla apparater blir strömförande med potential att driva 400 A mot jord, det finns ju ingen jord! Men det är det ideala fallet utan tekniska fel och utan handhavandefel och motiverar som sagt inte att man luras med skyddsjorden.
Men om den isolerade miljön fallerar så finns det i fallet ojordad apparat eller en jordad apparat där jordblecken är oanslutna en säkerhetsnivå till i form av att läckströmmen (som då blir beröringsström) inte får överstiga 3,5mA.
Genom att koppla ihop flera apparaters skyddsjord sätter man denna säkerhet ur spel, så kan man lätt överskida detta, t.ex. med datorutrustning som får gå upp till 3,5mA, dvs. man har en potentiell livsfara (även om man ska ha maximal otur för att 7mA ska vara dödande). Det är naturligtvis samma sak som man kopplar ihop dem via jordade förgreningssladdar i ett ojordat uttag.
Här är ett nytt försök att försöka sammanfatta problemet:
Genom att koppla ihop apparaters skyddsjord utan att ansluta dem till jord så kan man relativt lätt skapa en dold fara som inte finns i ett ojordat system, inklusive sådan som innehåller jordade apparater där jordblecket inte är anslutet. Man kan alltså ha skapat ett fel (överskridande av maximal tillåten beröringsström på kåpan vid jordfel/användning i isolerad miljö) och genom att koppla ihop skyddsjordsledarna satt en säkerhetsnivå ur funktion.
Exakt, och beskrivningen ovan är en detaljerad genomgång av vad problemet med detta är.S Slugge skrev:
Du har helt rätt - men i de flesta fall kopplar man numera sällan ihop datorers skyddsjord (TP-kabel kopplar inte ihop skyddsjordarna), och utrustning som TV och förstärkare går under andra regler och är normalt godkända enligt regelverk som tillåter max 1mA eller mindre, så riskökningen är mindre - gränsen för kramp uppges ligga mellan 5 och 9 mA för de flesta vuxna.Demmpa skrev:
Ursäkta @Demmpa , var som svar till användare @JohanLun som ställde en fråga om inte besiktningspersoner hittar denna typ av fel med en provar samt om detta görs som standard.
Det sista har jag egentligen inget vettigt svar på, men skulle gissa nej. Inte vad jag sett i alla fall, är det någon slags elbesiktning tror jag man går lite djupare än så.
Som du skrev, den KAN upptäcka vissa fel, den kan även missa andra, ändå stor skillnad om man gör någon form av koll eller ej tycker jag.
Det sista har jag egentligen inget vettigt svar på, men skulle gissa nej. Inte vad jag sett i alla fall, är det någon slags elbesiktning tror jag man går lite djupare än så.
Som du skrev, den KAN upptäcka vissa fel, den kan även missa andra, ändå stor skillnad om man gör någon form av koll eller ej tycker jag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 756 inlägg
Herregud, hur kan man tillåta att denna grendosa ens säljs, den borde totalförbjudas, bums.D dan_norstedt skrev:Genom att koppla ihop flera apparaters skyddsjord sätter man denna säkerhet ur spel, så kan man lätt överskida detta, t.ex. med datorutrustning som får gå upp till 3,5mA, dvs. man har en potentiell livsfara (även om man ska ha maximal otur för att 7mA ska vara dödande). Det är naturligtvis samma sak som man kopplar ihop dem via jordade förgreningssladdar i ett ojordat uttag.
Här är ett nytt försök att försöka sammanfatta problemet:
Genom att koppla ihop apparaters skyddsjord utan att ansluta dem till jord så kan man relativt lätt skapa en dold fara som inte finns i ett ojordat system, inklusive sådan som innehåller jordade apparater där jordblecket inte är anslutet. Man kan alltså ha skapat ett fel (överskridande av maximal tillåten beröringsström på kåpan vid jordfel/användning i isolerad miljö) och genom att koppla ihop skyddsjordsledarna satt en säkerhetsnivå ur funktion.
Den går ju att sätta in i ett ojordat uttag, och folk kommer dö som flugor till både höger och vänster. Här blir det ju 28mA dödsfarlig ström.
I en isolerad miljö kan ingen ström gå till jord, finns inget bräckligt alls med detta i teorin, fåglar nyttjar det hela tiden.
Det är när intrång i denna miljön görs som en felbarriär faller. Även som Lars Stefan nämner radiatorer som egentligen inte har fullgod isolation, nu tror jag han är lite färgad, men helt klart en reell fara.
Precis som han skriver har mycket ändrats på apparatfronten som delvis åsidosatt nyttan med PE.
Men allt detta är egentligen inget för denna tråd, kan inte se hur det skulle kunna rättfärdiga fejkjordade uttag?
Det är när intrång i denna miljön görs som en felbarriär faller. Även som Lars Stefan nämner radiatorer som egentligen inte har fullgod isolation, nu tror jag han är lite färgad, men helt klart en reell fara.
Precis som han skriver har mycket ändrats på apparatfronten som delvis åsidosatt nyttan med PE.
Men allt detta är egentligen inget för denna tråd, kan inte se hur det skulle kunna rättfärdiga fejkjordade uttag?
Det där är inte samma sak, men i många fall ganska liknande, men fortfarande är det ena på rätt sida gränsen och det andra inte.Mikael_L skrev:
Det kan i princip ingen annan i tråden heller.S Slugge skrev:
Du kan nog hitta max inlägg i tråden som försöker rättfärdiga detta.
Du verkar tro att alla som vill föra en balanserad diskussion om hur farligt detta egentligen är försöker rättfärdiga illdådet.
Potentiellt, ja. Dessbättre blir det oftast mer godartat i praktiken, men stoppar man i 8 datorer i den och ansluter till ett ojordat uttag kan de bli farligt även i verkligheten, ja, men det är förmodligen högst ovanligt att man använder alla 8 uttagen till datorer.Mikael_L skrev:
Ja, det är intressant. Men om ledande delar utgör ett bra jordtag och PE är av får vi in princip samma resultat ur säkerhetssynpunkt, dock kan vi inte garantera vårt jordtag kontinuitet och det blir även en vagabond som ger oönskade magnetfält.GK100 skrev:Kanske läge att tråden även börjar fundera på hur en sån utrustning skulle kunna vara ordnad Slugge? Dvs få en identifiering att kretsen med PE man provar inte är avledd eller beroende av ledande byggnadsdelar osv utan just tillhör de ledare anslutna i centralen vi provar mot. Och att få en uppfattning om att resistansen även är rimlig sett till vettig funktion för utlösningsvillkor och därav även kontinuitet ok vore ett plus.
Man kan ju dra i ledaren men man vill ju att arbetsinsatsen ska vara rimlig.
Men ohmmäter man alla jordpunkter och sen gör stickprov utan ansluten PE i centralen borde man väl vara rätt säker ..
Jag kör tio jordade datorprylar på en grupp,D dan_norstedt skrev:
router, 2*switch, NVR, 2*NAS, dator, skärm, laserskrivare samt en UPS som allt går genom.
I fejkjordade uttag? Tror väl du undersökt och mätt din anläggning före då och gjort en riskanalys som sa att du kunde köra. Men vi kan inte räkna med att alla där ute är kapabla till detta, du som skriver och läser här ligger säkert på en mycket högre nivå än genomsnittet.Demmpa skrev:
Spelar det någon roll om de är ojordade eller fejkjordade i detta scenario ?S Slugge skrev: