Tack tommib för att du ser mitt inlägg på ett nyktert och nyanserat sätt. (y)

Synd att ni förstärker Harrys bubbla vilken jag vänt mig mot tidigare. Ja inte bara hans det blir dumt att peka enkelriktat åt ett håll.

Det väsentliga jag försökt peka på är att bytet inte är ekvivalent med ett till ojordat uttag och att enkla felfall genom det ger ökad risk. Men jag har varken pedagogisk förmåga att ta mig fram till de som inte vill eller intresse av att stångas med väggar inte heller mata gökungar med öppen näbb som istället bör söka egen fördjupad insikt. Harry du kan fortsatt fundera över de 1, 2, 4 jag nämnde tidigare det skadar inte det var hur konstigt det än verkar helt ärligt menat.

P Paxman skrev:
Ett jordat uttag utan ansluten jord är inte farligare än ett ojordat uttag vid normal användning så länge man känner till att det är ojordat. Hur skulle det kunna vara det?
Det är här du i mina ögon faller igenom Paxman det är inget konstigt eller fel med att inte själv direkt se det men att likt flera andra tidigare framhärda i att det inte ens är möjligt är mindre bra.

harry73
GK100 GK100 skrev:
Synd att ni förstärker Harrys bubbla vilken jag vänt mig mot tidigare. Ja inte bara hans det blir dumt att peka enkelriktat åt ett håll.
Nu börjar det bli lite löjligt och får de första känningar av kränkthet (har någon sett formuläret?)
@GK100, nu får du leta upp ett inlägg av mig där jag säger något felaktigt eller sammanfattar det som experterna skrev i tråden på fel sätt.

Du behöver inte vara bra att förklara saker till lekman, alla har vi olika kvaliteter, men då är det kanske bättre att inte svara istället för att hacka på de som bara vill förstå och inte nöjer sig med standardsvaret att det är livsfarligt för att det är det.

Så nu får du en liten hemläxa.

• Gilla
noupe och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har skrivit att det är lite svårt att sätta fingret på de ökade riskerna med detta direkt efter "dådet", jag anser fortfarande att det inte uppstår några betydande risker minuten efter att man gjort det felaktiga utbytet. Jag har inte heller funnit någon som framlagt något vettigt emot just det.
Jag har faktiskt ett scenario där det skulle kunna vara fallet.

Bakgrund, tillåten läckström genom skyddsledare för olika typer av utrustning (som 3,5mA för datorutrustning enligt EN60950): http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=75996

Antag att det sitter 4 st datorer på en ojordad förgreningssladd till det ojordade uttaget. Max 3.5mA genom kroppen om man tar på värmeelementet för den vattenburna värmen i elementet i rummet (som nästan alla äldre hus har) samtidigt med chassiet på respektive dator. Högst obehagligt men bedöms som ofarligt enligt EN60950.

Efter byte till jordade uttag måste då förgreningssladden omedelbart bytas till jordad för att passa i uttaget. Det resulterar i att jordströmmarna adderas till 14mA. Detta kan vara dödligt om de går i hjärttrakten, dvs. från arm till arm, och de är dessutom lägre än gränsen för när en 30mA jordfelsbrytare ska lösa ut.

---

Det som gör scenariot måttligt sannolikt är att användarna troligen skulle reagerat på 3.5mA-stötar (dock blir stötarna mindre, normalt bara kittlingar, om man är torr) i den ojordade situationen och vidtagit någon åtgärd. Underförstått att åtgärden inte är att byta till jordade uttag utan att koppla in jordledare...

Redigerat:
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Låt oss anta att TS i stort har tre i handeln normalt åtkomliga typer av uttag schuko som skiljer sig i en egenskap som kan beskrivas med siffrorna 1,2,4. Hur påverkar valet från de typerna ökade risker sett till om ojordade lika hade använts?
Här har vi ett inlägg som är skrivet i gåtor.

Nåväl, med 1, 2, 4 far du väl efter envägs, tvåvägs och 4-vägs.

Och ja, sätter man upp ett 4-vägs jordat utan att ansluta jordledaren och sen kopplar in 4 st stationära datorer med jordat metallchassi i samma uttag.
Om det sen blir ett internt fel i nätdelen i dator nr1 som gör att den blir strömförande, då blir alla 4 datorers chassi strömförande samtidigt.

Men om rummet är korrekt utfört som isolerad miljö och fortfarande håller denna isolationsgrad så är det fortfarande lika bra (eller illa) som förut, förutom den falska skyltningen att det skulle vara jordade uttag.
Det kommer finnas 4 st strömförande datorer i ett rum där de som vistas i det rummet är såpass isolerade från sann jord att de inte dör när de tar i någon av datorerna.

Så långt allt väl (inte bra, men ingen dödsfara).

Nu kommer den mänskliga faktorn in i bilden.
Det här en gamingsession och 2 av ungarna sitter inne i rummet, de två andra drar ut sladdarna genom dörren och sitter i rummet bredvid, som tyvärr inte är en isolerad miljö.
Nu innebär detta delvis samma risk som förut med de gamla klass0-uttagen, om den datorn de drar ut får isolationsfelet så innebär den samma risk som förut.
Men nu kan dessutom 3 till datorer orsaka samma spänningssättning, och det blir betydligt mer metall att kunna komma åt. Så risken har i realiteten ökat jämfört med 4-vägs ojordat uttag.
Men då i kombination med den mänskliga faktorn.
Och det lite dumma här är att för de som verkligen vet hur det fungerar kanske skulle säga, "Nej, dra inte ut ström från det rummet för där sitter det ojordade uttag!" medan i det senare fallet kan det sägas "Ja det är lite dumt att dra skarvsladdar mellan olika rum, men nu är ju detta jordat så då är det inte farligare än att ni får se till att inte klämma sönder sladden i dörren!".

Sen kan vi spinna vidare på detta lite mer.
Någon drar ut en skarvsladd i trädgården i samma vägguttag som den där datorn.
Sen ramlar plötsligt datorn i golvet med ett sånt brak och så olyckligt att höljet blir spänningsatt, och vips blir metallhöljen på saker ute i trädgården spänningssatta.

Jag skriver dessa långa tirader för att de som inte kan se farorna med jordade uttag ej anslutna till jord ska få lite hjälp att förstå de ökade riskerna.
Riskökningen är alltså inte enorm, mest är det att det faktiskt kräver ett till felgrepp innan reell risk uppstår.
Men det är just så vi vill hantera risker med elanläggningar, att enkelfel inte ska resultera i farliga situationer.
Med att ha oansluten jord i jordade uttag har man rivit ner första skyddet och enkelfel och enkla missgrepp blir omedelbart en risk.

Jag tror också att det är bättre att ange riskerna med ungefär rätt magnitud och dessutom beskriva lite varför det blir så, än att bara hojta "Det blir fullständigt livsfarligt!!!" men sen lämna den som undrar helt utan någon idé om varför.

Redigerat:
  • Gilla
noupe och 16 till
  • Laddar…
Tackar för ett verklighetsförankrat inlägg där farorna beskrivs, istället för att som en del andra bara säga att "det är livsfarligt", punkt.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
@Mikael_L nej, det du skriver är att det är fruktansvärt och hemskt att installera fejkjordade uttag men att inget farligt egentligen kan hända, denna inställningen som flera vettiga medlemmar tycks ha här.

Man fick inte förfära sig över dylika installationer för då var man en företrädare för elbranschens hemliga hempularövervakarpolis, det måste i vilket fall finnas någon dold agenda bakom.

I mitt exempel med SRS är det däremot högst normalt att förfara sig trots stora likheter.

I mitt fiktiva fall fokuserade du på rören, men glöm dem, det kan lika bra vara en vanlig plastdosa.

De flesta elolyckor, skulle jag tro, uppstår genom något som kan liknas vid en serie av olyckliga omständigheter, varför då aktivt bidra med en länk?

Dessa är inget vi får läsa om i tidningarna men statistiken kommer myndigheter tillgodo, och hade ingen fara förekommit hade man troligen inte varit så strikta i sina tolkningar.

Jag har flyttar in i bostadsrätt för par år sen och där fuskdrog som nya uttag utan jord (3stycken).

Men använder inte dessa utom ett där jag använder platt kontakt utan jord.

Dock inte helt med på jordad tak kontakt, IKEA t.ex har många lampor som saknar jord (är oftast inte dubbel isolerat). Är väll inte tillåtet att modifiera dit jord.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad du skriver Broken Arrow, du köpte en bostadsrätt och fuskdrog jord, menar du att du inte anslöt tråden i matade ände ?

Sen är resonemanget att det inte är farligt för att du känner till det också bakvänt, du kanske inte använder jordade stickproppar nu, men kommer ett fasfel i fastigheten kanske du illa kvickt drar en förlängningskabel för att hindra frysen från att töa.

Sen har det egentligen ingen betydelse om det finns något inkopplat eller ej, jordstiftet i sig är en åtkomlig del som du kan ha spänningssatt, sen behövs lite andra faktorer för att sannolikheten för fara ska öka, utomhus, kök och badrum anses vara farligast, kan mycket väl vara något annat i ditt fall.

Rekommenderar dig att köpa lite FK och dra ut PE till samtliga dosor, borde inte vara så svårt om det är en lägenhet.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
optimum
Räcker det inte med att det är FEL att göra så och inte godkänt.
Man behöver inte ens diskutera ökad risk eller inte.

För många okunniga pillar med el och borde ge katten i det.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu börjar det bli lite löjligt och får de första känningar av kränkthet (har någon sett formuläret?)
@GK100, nu får du leta upp ett inlägg av mig där jag säger något felaktigt eller sammanfattar det som experterna skrev i tråden på fel sätt.

Du behöver inte vara bra att förklara saker till lekman, alla har vi olika kvaliteter, men då är det kanske bättre att inte svara istället för att hacka på de som bara vill förstå och inte nöjer sig med standardsvaret att det är livsfarligt för att det är det.

Så nu får du en liten hemläxa.
Nu har ju Mikael och även dan_norstedt tex börjat hjälpa dig med din lilla läxa. Min är väldigt enkel och går bara ut på att alla ställen det i olika form påstås att inget öht skiljer eller kan skilja är fel och öppnar för olika fallgropar. Du kan se #153 som exempel där Paxman är inne på samma väg som du och några andra följt från tidigt i tråden. Du har sen förtjänstfullt sammanfattat punkter från tråden tex när jag frågade vad du lärt dig här, tack för att du svarade så direkt på den. Men även då undveks temat som är det enda jag i stort reagerat på dvs att det finns många enkla fall både i användning och tex montagefel (vilka bör ha större frekvens bland pulare) som ger väsentlig skillnad och ökad risk i TS fall.

Jag väljer att bortse från dina glidande lätt sliskiga formuleringar kring kränkthet, dennas ev rapportering via formulär etc. Samma med truismen "alla har olika kvaliteter" osv. Men får göra dig besviken i att jag inte kommer följa rådet att det kanske är bättre att inte svara det kommer jag troligen göra alltså skriva både här och andra trådar.

Uppfattar du det som hackande på dig får jag be om ursäkt och kan omformulera lite fortsättningsvis. Däremot ber jag dig att om möjligt inte bunta mig tillsammans med de som skriker livsfarligt eller vill begränsa sunt välgjort elhempul. Jag tillhör inte den gruppen tvärtom och har försökt skriva mycket till hjälp för fixarna på BH i både större och mindre frågor.

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum rolri skrev:
Räcker det inte med att det är FEL att göra så och inte godkänt.
Man behöver inte ens diskutera ökad risk eller inte.

För många okunniga pillar med el och borde ge katten i det.
Ja, det räcker väl egentligen med att det helt enkelt är fel och förbjudet.

Och att det sen finns faktiska risker också gör det naturligtvis till en ännu mindre fråga till diskussion.

Nu har vi i denna tråd dessutom framlagt en del av vad riskökningen består i. Det är nog bra det, för det är inte självklart varför någon risk ökar.

• Gilla
optimum och 6 till
  • Laddar…
E
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?

Du har ju aktivt låtit bli att ta upp detta när du besvarat frågor etc. om bostadens skick. Även om du inte hade gjort någon felaktig installation så är ju blotta vetskapen om att elen är hempulad en värdeminskande faktor så det finns en hel del i ditt agerande som är klanderväet. För du berättade väl inte det heller? Vad har du mer fuskat med i lägenheten?

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det räcker väl egentligen med att det helt enkelt är fel och förbjudet.

Och att det sen finns faktiska risker också gör det naturligtvis till en ännu mindre fråga till diskussion.

Nu har vi i denna tråd dessutom framlagt en del av vad riskökningen består i. Det är nog bra det, för det är inte självklart varför någon risk ökar.
Ja om uttagen aldrig kommer användas, eller huset ska rivas är det fullkomligt riskfritt.
Men som i detta fallet ska det bara åtgärdas omgående.
Dock blir man mörkrädd när man läser inlägg här på forumet om folk som själva pillar med starkström.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.