68 064 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
Som jag ser det är det inte acceptabelt att tro det ena eller andra ang elinstallationer. Därför är det inte heller en anledning till att göra en sådan installation. Installationen kan vara ett resultat av okunskap men okunskap är inte en anledning, det finns en subtil skillnad där.
Det ESV har med saken att göra är precis det jag beskriver.. Det finns en tro om att folk inte kan något om el och att folk inte heller är kapabla att lära sig. Därför vägrar man släppa på en reglering som är orimligt hård. Jag argumenterar för att regelverket bör lättas upp och denna typ av trådar/fel ger ESV vatten på sin kvarn.
Jag tror inte på ditt resonemang kring okunskapen, framför allt inte fördelningen av den. Jag tror att de flesta helt enkelt inte begriper varför det är problematiskt att jordtråden inte ansluts. Detta är egentligen inte av vikt för resonemanget.
Det ESV har med saken att göra är precis det jag beskriver.. Det finns en tro om att folk inte kan något om el och att folk inte heller är kapabla att lära sig. Därför vägrar man släppa på en reglering som är orimligt hård. Jag argumenterar för att regelverket bör lättas upp och denna typ av trådar/fel ger ESV vatten på sin kvarn.
Jag tror inte på ditt resonemang kring okunskapen, framför allt inte fördelningen av den. Jag tror att de flesta helt enkelt inte begriper varför det är problematiskt att jordtråden inte ansluts. Detta är egentligen inte av vikt för resonemanget.
Tror inte det är trådar på detta forum som bekymrar ESV utan de felaktiga installationerna som finns ute i verkligheten, hade tråden däremot fortsatt gå i riktning mot att detta var en acceptabel installation, som den gjorde i början, hade kanske tron på kunskapen hos gemene man fått sig en törn, som väl är verkar förespråkarna börjat lugna ner sig nu och syns allt mindre i tråden.
Ja, fördelningen får du ta för vad det är, min poäng var mest att jag tror inte folk gör denna installation av ren illvilja, man har hört att uttag ska vara jordade och vet sen inte mer, detta skulle man kunna lösa med en informationsskylt i butikerna som informerar att man endast får byta ojordade uttag mot ojordade och jordade mot jordade om man är lekman, vet inte om det finns något åt det hållet redan?
Ja, fördelningen får du ta för vad det är, min poäng var mest att jag tror inte folk gör denna installation av ren illvilja, man har hört att uttag ska vara jordade och vet sen inte mer, detta skulle man kunna lösa med en informationsskylt i butikerna som informerar att man endast får byta ojordade uttag mot ojordade och jordade mot jordade om man är lekman, vet inte om det finns något åt det hållet redan?
Det kan dessutom påverka funktionen hos överspänningsskydd. Vissa (eller alla) kräver jordade uttag för att fungera. Vem ansvarar för förstörd elektronik om "jordade" uttag inte är jordade? tex vid åskväder?
En helt annan sak:
Detta tillägg bara som anekdot så starta inget nytt pga detta.
En helt annan sak:
Jag hade en bekant som hade glappkontakt vid startnyckeln i bilen som bara han körde. Bilen kunde tjuvstanna vid körning om man kom åt startnyckeln. Vid besiktning kom besiktningspersonen (PK?) åt startnyckeln och bilen blev underkänd. Motivering:Bilen kan bli stulen och tjuven kan då skadas.S Slugge skrev:
Nej Slugge tidigt i tråden slogs det ju enhälligt av åtminstone tre tunga medlemmar fast att ingen absolut ingen skillnad fanns vid användande av TS uttag gentemot de ojordade om de senare var ok enligt hävd och isolerad miljö. Din subtila rad "spänningssätta via fasta installationen" försvann direkt i malströmmen med försvar av enfalden. Exempel likt de du syftar på finns gott om som ligger nära tillhands och inte är så osannolika tvärtom fällorna är gillrade men någon ingående faktor saknas som tur är för att lösa ut dem.S Slugge skrev:Du har ökat riskerna då du exponerat utsatta delar så att enkelfel kan spänningsätta dessa med 230V. Som jag skrev i mitt tidigare exempel är detta väldigt enkelt också, när fasledaren kläms åt med fästklorna löser inte säkringen nödvändigtvis utan kan spänningssätta utsatta delar lokalt eller vidare i byggnaden.
Bara som ett exempel på hur lätt det kan gå fel, finns egentligen hur många kombinationer som helst när man åsidosätter det mest grundläggande.
S stigsj skrev:Det kan dessutom påverka funktionen hos överspänningsskydd. Vissa (eller alla) kräver jordade uttag för att fungera. Vem ansvarar för förstörd elektronik om "jordade" uttag inte är jordade? tex vid åskväder?
En helt annan sak:
Jag hade en bekant som hade glappkontakt vid startnyckeln i bilen som bara han körde. Bilen kunde tjuvstanna vid körning om man kom åt startnyckeln. Vid besiktning kom besiktningspersonen (PK?) åt startnyckeln och bilen blev underkänd. Motivering:Bilen kan bli stulen och tjuven kan då skadas.
Haha jag måste haka på detta med lite mer OT ,men kanske ändå relevant i frågan om jag ändrar på något utanför reglerna och själv tar hänsyn till att det är "fusk" men att andra kan drabbas som inte känner till det.S stigsj skrev:En helt annan sak:
Jag hade en bekant som hade glappkontakt vid startnyckeln i bilen som bara han körde. Bilen kunde tjuvstanna vid körning om man kom åt startnyckeln. Vid besiktning kom besiktningspersonen (PK?) åt startnyckeln och bilen blev underkänd. Motivering:Bilen kan bli stulen och tjuven kan då skadas.
Jag hade länge en äldre bil från tidigt 70 tal som bruksbil. Startspärren på automatlådan glappade så det var ofta svårt att starta bilen .Till slut kopplade jag förbi kontakten till spärren med en kabel, med vetskapen om att det då skulle gå att starta även om P eller N inte var inlagt. Men vem fan startar med en växel i?
På bilprovningen är tydligen första momentet på en automatväxlad bil att de försöker starta på D. Ni kan säkert gissa vad som hände när bilen stod där uppe på rampen...
Och då var ju detta ändå någon form av test där den som testade var medveten om vad som skulle kunna hända om det inte fungerade som det skulle.
Ja, hade varit intressant med någon form av avrundning från Harry73, med anhang, verkar som att de håller låg profil för stunden. För övrigt tror jag ämnet är uttömt för denna gång.GK100 skrev:Nej Slugge tidigt i tråden slogs det ju enhälligt av åtminstone tre tunga medlemmar fast att ingen absolut ingen skillnad fanns vid användande av TS uttag gentemot de ojordade om de senare var ok enligt hävd och isolerad miljö. Din subtila rad "spänningssätta via fasta installationen" försvann direkt i malströmmen med försvar av enfalden. Exempel likt de du syftar på finns gott om som ligger nära tillhands och inte är så osannolika tvärtom fällorna är gillrade men någon ingående faktor saknas som tur är för att lösa ut dem.
Sen är frågeställningen, som tidigare skrivits, befängd, man begår kriminella handlingar utan kunskap som frångår mångårig praxis och begär sen att andra ska förklara vilka faror som kan uppstå.
När det borde vara den som är orsak till avvikelsen som skulle få förklara hur deras installation kan vara lika säker som den vedertagna.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Eh ja, du bekräftar ju själv nu bara att hans liknelse funkar klockrent...Demmpa skrev:Du monterar en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet fram, ditt treåriga barn sitter i bilbarnstolen, du krockar i ca 60km/h och krockkudden löser ut.
Vad tror du då händer med ditt barn, ju huvudet ”slås bort”, men ääh det är ju ingen försämring att lampan lös å sa att krockkudden var bortkopplad, eller...
Varit på badet med familjen hela eftermiddag, så ni får ursäkta att jag varit inaktiv under eftermiddagenS Slugge skrev:
Låt mig citera min fråga hela diskussionen började med:
Jag har alltså inte påstått att det är riskfritt och jag litar på er omdöma, men jag vill veta varför med hjälp av exempel.harry73 skrev:
Det kom många förklaringar som enligt mig inte höll måttet, men det kom också ett flertal förklaringar som gjorde det. Jag läste allt och försökte lära mig av det.
Jag tror det är jätteviktigt att vi har dessa diskussioner och att vanligt folk (som jag) förstår hur många saker som jag själv inte skulle fundera över tillsammans kan orsaka ett allvarligt fel.
Om jag bara hör halvdana förklaringar som inte kan stämma, eller inga alls, är det lätt att tro att man överdriver riskerna.
Tack alla för alla svar, fortsätt gärna diskutera men förvänt inga svar från mig.
Eftersom TS försvunnit från tråden (troll?) så tillåter jag mig att sväva ut lite OT.
Den här tråden belyser verkligen schismen mellan oss som tycker att det borde vara tillåtet att göra mer för hemmapulare, efter erforderlig kurs nota bene, och elbranschens panik inför att det ska uppdagas att det mycket väl skulle kunna vara en säker väg framåt.
Jag är övertygad om att ingen, och då menar jag verkligen ingen, tycker att det är lämpligt att göra som TS har gjort. Det är dumt, onödigt, korkat, ytterst olämpligt och dessutom olagligt. Så långt är alla överens. Men sen kommer elbranschens representanter med sin skrämselpropaganda för att skydda sitt skrå. "Livsfarligt" är ett ord som ofta slängs med i tid och otid, antagligen för att det är så värdeladdat och ger en bra effekt på dem som inte har så bra koll. Detta i kombination med en massa mer eller mindre fantasifulla och oftast högst osannolika exempel på hur det möjligen skulle kunna uppstå en fara.
Att göra som TS gjort är inte livsfarligt. Ett jordat uttag utan ansluten jord är inte farligare än ett ojordat uttag vid normal användning så länge man känner till att det är ojordat. Hur skulle det kunna vara det? Detta förutsätter att man informerar alla användare, ev. elektriker som ska göra något i anläggningen och inte lämnar över anläggningen till någon utan att informera om felet.
Någon tog exemplet med airbag i en bil. Om jag sätter på ett originalklistermärke med "SRS Airbag" på instrumentpanelen där ingen airbag finns blir ju inte bilen livsfarlig för det. Däremot har bilen ett sämre skydd än en bil med airbag installerad, men man dör inte om man färdas i bilen. Även här måste ju informationen förmedlas till en ev. andra användare/ny ägare av bilen.
Det måste vara en viss nivå på argumentationen för att en konstruktiv diskussion ska kunna föras, och min upplevelse av elbranschens företrädare är att de oftast skriker väl högt i sin iver att hålla alla andra utanför sitt skrås verksamhet. Detta minskar bara respekten för elbranschen hos oss som har lite koll på el, och anser att regelverket är på tok för strikt.
Avslutningsvis kan jag säga att jag själv övervägt att sätta upp jordade uttag i ett rum där jag vill utöka med fler. Detta för att det ligger i planen att tråda om hela huset, och då också dra fram skyddsjord där detta saknas. Omtrådningen ligger dock längre fram i tiden, så jag tyckte att det skulle vara onödigt att köpa dubbla uppsättningar uttag. Dock kan jag lugna alla nojiga elektriker här på BH att jag köpte ojordade uttag.
Den här tråden belyser verkligen schismen mellan oss som tycker att det borde vara tillåtet att göra mer för hemmapulare, efter erforderlig kurs nota bene, och elbranschens panik inför att det ska uppdagas att det mycket väl skulle kunna vara en säker väg framåt.
Jag är övertygad om att ingen, och då menar jag verkligen ingen, tycker att det är lämpligt att göra som TS har gjort. Det är dumt, onödigt, korkat, ytterst olämpligt och dessutom olagligt. Så långt är alla överens. Men sen kommer elbranschens representanter med sin skrämselpropaganda för att skydda sitt skrå. "Livsfarligt" är ett ord som ofta slängs med i tid och otid, antagligen för att det är så värdeladdat och ger en bra effekt på dem som inte har så bra koll. Detta i kombination med en massa mer eller mindre fantasifulla och oftast högst osannolika exempel på hur det möjligen skulle kunna uppstå en fara.
Att göra som TS gjort är inte livsfarligt. Ett jordat uttag utan ansluten jord är inte farligare än ett ojordat uttag vid normal användning så länge man känner till att det är ojordat. Hur skulle det kunna vara det? Detta förutsätter att man informerar alla användare, ev. elektriker som ska göra något i anläggningen och inte lämnar över anläggningen till någon utan att informera om felet.
Någon tog exemplet med airbag i en bil. Om jag sätter på ett originalklistermärke med "SRS Airbag" på instrumentpanelen där ingen airbag finns blir ju inte bilen livsfarlig för det. Däremot har bilen ett sämre skydd än en bil med airbag installerad, men man dör inte om man färdas i bilen. Även här måste ju informationen förmedlas till en ev. andra användare/ny ägare av bilen.
Det måste vara en viss nivå på argumentationen för att en konstruktiv diskussion ska kunna föras, och min upplevelse av elbranschens företrädare är att de oftast skriker väl högt i sin iver att hålla alla andra utanför sitt skrås verksamhet. Detta minskar bara respekten för elbranschen hos oss som har lite koll på el, och anser att regelverket är på tok för strikt.
Avslutningsvis kan jag säga att jag själv övervägt att sätta upp jordade uttag i ett rum där jag vill utöka med fler. Detta för att det ligger i planen att tråda om hela huset, och då också dra fram skyddsjord där detta saknas. Omtrådningen ligger dock längre fram i tiden, så jag tyckte att det skulle vara onödigt att köpa dubbla uppsättningar uttag. Dock kan jag lugna alla nojiga elektriker här på BH att jag köpte ojordade uttag.
Troll?P Paxman skrev:Eftersom TS försvunnit från tråden (troll?) så tillåter jag mig att sväva ut lite OT.
Och just argumentet att "bara man känner till det så är det ingen fara" är mycket dåligt. Och nu är det installation lite mer allmänt och inte bara uttagen i den här tråden jag tänker på. Du kanske känner till dina "genvägar" men så lämnar du ditt "projekt" och någon annan kommer och bosätter sig där och denne har inte en aning om vad du gjort, Dessutom har h*n (som dom allra flesta) inte en aning om det du gjort är helt OK eller livsfarligt h*n är helt nöjd bara lampan lyser och TV fungerar. H*n kan ju tro att uttagen har jord och drar (för att vara säker) en jordad sladd ut genom fönstret för att polera bilen med den polermaskin han inte visste var trasig
Du får läsa tråden igen Paxman och lite mer noga. Trots bruset kan du hitta stycken som enkelt visar och beskriver några sätt som gör det direkt farligt med det TS gjort, många fler kan enkelt visas alla alldagligt sannolika. Dvs det är inte likvärdigt ett ojordat uttag även i det sammanhang dessa är ok och felaktiga bytet introducerar den risken. Tidigare i tråden har diverse individer på ett naivt och lätt tjurskalligt sätt framfört och hävdat detta utan tillräcklig förmåga att bedöma fallet. Detta är helt ok på forumet givetvis men att i nutida sed trampa på och tro att man kan överrösta och ignorera fakta och att det ev existerar de som har bättre djupare kunskaper, insikter är galet.
Så i detta fallet är det nog inte direkt skrået man ska beskylla de kan klandras många gånger men knappast här. Och som skrivits flera gånger ett bra sätt att lite rättfärdiga och stärka hempulandet är att göra helt korrekta jobb inte försöka försvara dumheter som i tråden.
Själv tillhör jag inget skrå jag arbetar helt från sidan i många elrelaterade frågor, men har mycket kontakt med företrädare av alla slag från det. Jag tycker trots allt likt många här att reglerna kunde modifieras, lättas, moderniseras osv men förstår också att det är mycket perifert och berör ingen större allmänhet. Men trots det borde det göras möjligt för de som vill.
Så i detta fallet är det nog inte direkt skrået man ska beskylla de kan klandras många gånger men knappast här. Och som skrivits flera gånger ett bra sätt att lite rättfärdiga och stärka hempulandet är att göra helt korrekta jobb inte försöka försvara dumheter som i tråden.
Själv tillhör jag inget skrå jag arbetar helt från sidan i många elrelaterade frågor, men har mycket kontakt med företrädare av alla slag från det. Jag tycker trots allt likt många här att reglerna kunde modifieras, lättas, moderniseras osv men förstår också att det är mycket perifert och berör ingen större allmänhet. Men trots det borde det göras möjligt för de som vill.
Ja, det är självklart så GK100, till och med de mest hårdnackade förespråkarna från trådens början verkar ha insett det nu, där jag undrade om Paxman var ett troll som ville göra tråden 200 inlägg lång.GK100 skrev:Du får läsa tråden igen Paxman och lite mer noga. Trots bruset kan du hitta stycken som enkelt visar och beskriver några sätt som gör det direkt farligt med det TS gjort, många fler kan enkelt visas alla alldagligt sannolika. Dvs det är inte likvärdigt ett ojordat uttag även i det sammanhang dessa är ok och felaktiga bytet introducerar den risken. Tidigare i tråden har diverse individer på ett naivt och lätt tjurskalligt sätt framfört och hävdat detta utan tillräcklig förmåga att bedöma fallet. Detta är helt ok på forumet givetvis men att i nutida sed trampa på och tro att man kan överrösta och ignorera fakta och att det ev existerar de som har bättre djupare kunskaper, insikter är galet.
Förvånar mig också att Mikael_L tycker detta är ok, han brukar annars ha vettiga åsikter och arbetar med sådant dagligen.
Om du nu mot förmodan inte är ett troll Pacman så är svaret nej, jag kommer inte ligga sömnlös över vad du gör med din elanläggningar, men det är motsägelsefullt att du skriver att du vill ha mer rättigheter att få göra eljobb hemma och i nästa andetag att man kan installera fejkjordade uttag, ska du ändå inte göra det ordentligt kan du ju likväl strunta i vilka regler som gäller angående behörighet och auktorisation också.
Kommer inte skriva mer här nu, tråden har blivit rörig och jag vet att det finns en bra moderator i denna forumsdel, kanske sammanfatta essensen i tråden som ett avslutande inlägg och därefter låsa..
Var fick du det till att jag tycker det är OK?S Slugge skrev:
Jag blev minst sagt förvånad, har jag verkligen varit så otydlig?
Jag har skrivit att det är lite svårt att sätta fingret på de ökade riskerna med detta direkt efter "dådet", jag anser fortfarande att det inte uppstår några betydande risker minuten efter att man gjort det felaktiga utbytet. Jag har inte heller funnit någon som framlagt något vettigt emot just det.
Om du Slugge har framfört någon stor risk som uppstår senare samma dag som någon har bytt ojordade uttag till jordade så har jag kanske missat det, snälla upprepa det då, eller skriv i vilket inlägg jag hittar det.
Dock har jag framhållit att detta dels är förbjudet och inte OK.
Sen har jag också gett något exempel på de framtida risker som uppstår, dvs inget som blir i samma sekund som uttaget byts.
Jag är inte vän av att hitta på diverse konstiga orsaker och anledningar, jag vill att det rent tekniskt ska finnas en anledning till alla regler. Och jag tycker att det finns någon enstaka teknisk anledning till att det är dåligt, dumt och förbjudet att sätta jordade uttag utan inkopplad jordledare, men jag kommer aldrig att försöka överdriva risken med detta.
Sen räcker denna relativt låga risk tillsamman med att det faktiskt inte får vara på detta vis för mig att inte göra detta, inte uppmuntra det, inte godkänna det.
Men jag kommer aldrig börja påstå att hus kommer brinna ner av denna anledning.
Paxman är knappast ett troll och för att förtydliga så var det själva argumentationen i inlägget jag gillade, inte den lilla passusen på slutet om ojordade jordade uttag (som ändå slutade rätt). Det Paxman säger ang ESV/m.fl. ligger väl i linje med min egen argumentation, dvs att man tar till brösttoner och domedagsretorik för minsta lilla avsteg från nuvarande ordning. Detta sänker trovärdigheten i övriga budskap. Samma beteende syns i denna tråd. Nej, det är inte omedelbart livshotande att göra detta specifika fel. Däremot är det skitdumt i mitt tycke, vilket jag hoppas framgått med all önskvärd tydlighet.