68 413 läst · 484 svar
68k läst
484 svar
Jordad vägguttag monterad utan jordkabel
L Leif j skrev:
Härlig tråd, och det är inte ens 1:a april, över 100 svar senare så har TS inte vågat svara. Vi får anta att skammen spritt sig som pesten...
Jag tror inte jag skrivit att det är så utan mina inlägg är mer från att jag tror så är fallet. Kanske är det fel men jag har valt att spegla båda vinklarna. Jag, rätt eller fel, kan föreställa mig att den fråga TS ställt inte är en oro utan grund. Givetvis kan jag ha fel i detta men hoppas ändå jag kunnat tillföra något till diskussionen.Demmpa skrev:
Jag har en granne som klistrade på ett SRS-klistermärke på ratten på sin bil. Blev den farligare att åka med sen? Han borde nog få montera en krockkudde i efterhand. Köparen kan luras att åka i full fart på blankis.
Nä förlåt, den var dålig!
Nä förlåt, den var dålig!
Skulle hellre vilja göra om ditt exempel till att man kopplade in lampan Airbag passenger OFF till att lysa fast den inte var frånkopplad. Är det fortfarande ok då enligt dig Best?J Jocke Best skrev:
Ja där finns ytterligare en intressant komplikation som jag inte tänkt på.S Slugge skrev:
Om det är en gammal anläggning med bergman-rör så kan ju jordpotential (eller någon annan potential *rys*) komma typ varsomhelst ifrån, eller ta sig var som helst.
Och då får vi ytterligare en parameter i farlighetsbedömningen. Först och främst en risk att ett jordfel i en apparat sprider sig till fler apparater, ev till allt anslutet i hela bostaden.
edit:
System bergman var ett dos och rörsystem med metalldosor och metallrör. Tanken var att dra i kabel, vanligast OVIR.
Ty det var lite sisådär med isolationen mot metallrören och dosorna annars.
Men det är helt klart ett farligt system, med dagens ögon sett, då en spänningssatt dosa eller rör kunde medföra att felet tar sig hur "långt bort som helst" ... Och föremål långt ifrån själva felet får spänning på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och att man byter till jordade uttag, för att man helt enkelt hittat en snygg modell (design) efter att ha renoverat ett rum
Och sätter upp dom
På vilket sätt skulle det vara skadligt/farligt ?
Använder ju samma dammsugare, samma lampor, samma mobillladdare ... enda skillnaden är ju att det är ett nytt uttag
Visst jag är med på att det nya inte är anslutet med en jordkabel
Men det var var ju inte det gamla heller....
Redigerat:
Läs genom tråden för att lära dig mer om riskerna med dina tilltag, tyvärr måste du filtrera ordentligt då många syndare försökt få det låta som ofarligt, dessa inlägg kan du bortse från. Jämför med airbagen ovan.J javlaandersson skrev:Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in
Och att man byter till jordade uttag, för att man helt enkelt hittat en snygg modell (design) efter att ha renoverat ett rum
Och sätter upp dom
Använder ju samma dammsugare, samma lampor, samma mobillladdare ... enda skillnaden är ju att det är ett nytt uttag
Ser du lagt upp bilder nu.. Föreslår du drar ut jordtråd till samtliga dosor eller byter till ett sådant här:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
För att det är vilseledande. När nästa hemmapulare som inte fattar nått flyttar in kanske han drar fram ett jordat uttag där han tycker han behöver det. I ett rum som han tror är jordat för att det sitter jordade uttag där.J javlaandersson skrev:Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in
Och sätter upp dom
TS har ju bevisat med sin trådstart att vilka stolpskott som helst kan koppla sin egen el så varför skulle nästa ägare fatta att uttagen inte är jordade fast han ser att det inte finns några inkommande jordtrådar i skåpet?
Vart hittade du den ojordade ?S Slugge skrev:Läs genom tråden för att lära dig mer om riskerna med dina tilltag, tyvärr måste du filtrera ordentligt då många syndare försökt få det låta som ofarligt, dessa inlägg kan du bortse från. Jämför med airbagen ovan.
Ser du lagt upp bilder nu.. Föreslår du drar ut jordtråd till samtliga dosor eller byter till ett sådant här:[bild]
Svaret på din fråga finns redan i tråden!J javlaandersson skrev:[bild] [bild] Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in, både jordade och ojordade, runda och avlånga....kontakten sväljer alla 220v
Och sätter upp dom
Nej. Det skulle däremot inte vara ok eftersom det blir en försämring mot tidigare, och inte som i fallet med klistermärket endast en förväntad förbättring. Nära skjuter ingen hare...S Slugge skrev:
Tex här, https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/vagguttag-exxact-basic-2vagsJ javlaandersson skrev:
Ok
Såg nu att det inte var riktigt samma modell
Såg nu att det inte var riktigt samma modell