@Meekael hur vet du att TS köpare vet om felet? Det står ingenstans att i TS inlägg att köparen vet om felet eller att köparen har bett TS att åtgärda felet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?

Härlig tråd, och det är inte ens 1:a april, över 100 svar senare så har TS inte vågat svara. Vi får anta att skammen spritt sig som pesten... :)

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Meekael hur vet du att TS köpare vet om felet? Det står ingenstans att i TS inlägg att köparen vet om felet eller att köparen har bett TS att åtgärda felet.
Jag tror inte jag skrivit att det är så utan mina inlägg är mer från att jag tror så är fallet. Kanske är det fel men jag har valt att spegla båda vinklarna. Jag, rätt eller fel, kan föreställa mig att den fråga TS ställt inte är en oro utan grund. Givetvis kan jag ha fel i detta men hoppas ändå jag kunnat tillföra något till diskussionen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka elektriker har blivit kränkta här i tråden?
Jag skulle säga ingen.
Kanske någon.

Jag har i alla fall koll på alla landets elektriker som möjligen har läst tråden.

Jag känner mig dock inte ens 1 ppm kränkt ... ;)

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
J
Jag har en granne som klistrade på ett SRS-klistermärke på ratten på sin bil. Blev den farligare att åka med sen? Han borde nog få montera en krockkudde i efterhand. Köparen kan luras att åka i full fart på blankis.
Nä förlåt, den var dålig!

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag har en granne som klistrade på ett SRS-klistermärke på ratten på sin bil. Blev den farligare att åka med sen? Han borde nog få montera en krockkudde i efterhand. Köparen kan luras att åka i full fart på blankis.
Nä förlåt, den var dålig!
Skulle hellre vilja göra om ditt exempel till att man kopplade in lampan Airbag passenger OFF till att lysa fast den inte var frånkopplad. Är det fortfarande ok då enligt dig Best?

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
dosan är gjord i metall.
Ja där finns ytterligare en intressant komplikation som jag inte tänkt på.
Om det är en gammal anläggning med bergman-rör så kan ju jordpotential (eller någon annan potential *rys*) komma typ varsomhelst ifrån, eller ta sig var som helst.
Och då får vi ytterligare en parameter i farlighetsbedömningen. Först och främst en risk att ett jordfel i en apparat sprider sig till fler apparater, ev till allt anslutet i hela bostaden.

edit:
System bergman var ett dos och rörsystem med metalldosor och metallrör. Tanken var att dra i kabel, vanligast OVIR.
Ty det var lite sisådär med isolationen mot metallrören och dosorna annars.
Men det är helt klart ett farligt system, med dagens ögon sett, då en spänningssatt dosa eller rör kunde medföra att felet tar sig hur "långt bort som helst" ... Och föremål långt ifrån själva felet får spänning på sig.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Ojordat vägguttag som passar både runda och avlånga stickkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat ojordat vägguttag i renoverat rum som accepterar både runda och avlånga kontakter.
Skapa konto
Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in, både jordade och ojordade, runda och avlånga....kontakten sväljer alla 220v

Och att man byter till jordade uttag, för att man helt enkelt hittat en snygg modell (design) efter att ha renoverat ett rum
Och sätter upp dom

På vilket sätt skulle det vara skadligt/farligt ?

Använder ju samma dammsugare, samma lampor, samma mobillladdare ... enda skillnaden är ju att det är ett nytt uttag

Visst jag är med på att det nya inte är anslutet med en jordkabel
Men det var var ju inte det gamla heller....

Redigerat:
J javlaandersson skrev:
Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in

Och att man byter till jordade uttag, för att man helt enkelt hittat en snygg modell (design) efter att ha renoverat ett rum
Och sätter upp dom

Använder ju samma dammsugare, samma lampor, samma mobillladdare ... enda skillnaden är ju att det är ett nytt uttag

Läs genom tråden för att lära dig mer om riskerna med dina tilltag, tyvärr måste du filtrera ordentligt då många syndare försökt få det låta som ofarligt, dessa inlägg kan du bortse från. Jämför med airbagen ovan.
Ser du lagt upp bilder nu.. Föreslår du drar ut jordtråd till samtliga dosor eller byter till ett sådant här: Dubbel vägguttag med jordanslutning på vit bakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in

Och sätter upp dom

För att det är vilseledande. När nästa hemmapulare som inte fattar nått flyttar in kanske han drar fram ett jordat uttag där han tycker han behöver det. I ett rum som han tror är jordat för att det sitter jordade uttag där.

TS har ju bevisat med sin trådstart att vilka stolpskott som helst kan koppla sin egen el så varför skulle nästa ägare fatta att uttagen inte är jordade fast han ser att det inte finns några inkommande jordtrådar i skåpet?

S Slugge skrev:
Läs genom tråden för att lära dig mer om riskerna med dina tilltag, tyvärr måste du filtrera ordentligt då många syndare försökt få det låta som ofarligt, dessa inlägg kan du bortse från. Jämför med airbagen ovan.
Ser du lagt upp bilder nu.. Föreslår du drar ut jordtråd till samtliga dosor eller byter till ett sådant här:[bild]
Vart hittade du den ojordade ?

J javlaandersson skrev:
[bild] [bild] Om det sitter ojordade uttag på väggen, och dom är av modell så att alla stickkontakter kan pluggas in, både jordade och ojordade, runda och avlånga....kontakten sväljer alla 220v

Och sätter upp dom

Svaret på din fråga finns redan i tråden!

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
J
S Slugge skrev:
Skulle hellre vilja göra om ditt exempel till att man kopplade in lampan Airbag passenger OFF till att lysa fast den inte var frånkopplad. Är det fortfarande ok då enligt dig Best?
Nej. Det skulle däremot inte vara ok eftersom det blir en försämring mot tidigare, och inte som i fallet med klistermärket endast en förväntad förbättring. Nära skjuter ingen hare...

Ok
Såg nu att det inte var riktigt samma modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.