Lite off-topic, men varför har nätdelar till bärbara datorer fortfarande oftast jordad kontakt?

A Avemo skrev:
Jag är övertygad om att merparten av alla mina nätdelar är switchande och ojordade. Det var ju kombinationen switchande och jordad stickkontakt som @Mikael_L hävdade var ovanliga i vanliga hushåll. Visst finns de. Men de flesta är ojordade.
Hej Avemo

Switchade nätdelar finns i både jordat och ojordat utförande.

Oberoende av hur många dubbelisolerade enheter som finns i ditt hus så är det de som är försedda med jordad kontakt som skall anslutas till jordat uttag.

Detta eftersom de är godkända vid CE-märkning med jordad kontakt.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Lite off-topic, men varför har nätdelar till bärbara datorer fortfarande oftast jordad kontakt?
Det har med nätfiltret att göra, precis som diskuteras.

A
Jag tror det även brukar stå i tillverkarens anvisningar ungefär "ska anslutas till jordat uttag" eller liknande så det blir väl egentligen ett krav.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Hej Dan1891

Tillverkaren av en switchad nätdel ansvarar för att nätdelen är byggd så att ledningsbundna och radiobundna störningar ligger under bestämda nivåer.

Lite beroende på apparattyp så skall t.ex. läckströmmarna max vara några milliampere.

För att EMC-filtret som arbetar mellan 0.15-30 MHz (de frekvensområde där man bedömer att elnätet kan orsaka radiostörningar) skall klara sin uppgift behövs ibland en anslutning till skyddsjord ibland inte.

Fíguren visar ett EMC-filter som för sin funktion behöver en anslutning till skyddsjord.

• Schema över ett EMC-filter med anslutningar för skyddsjord och komponenter markerade för radiostörningsreducering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag tror att det är svårare att få ett EMC-godkännande utan jordanslutning. I synnerhet på större nätaggregat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att det är svårare att få ett EMC-godkännande utan jordanslutning. I synnerhet på större nätaggregat.
Hej Avemo

För de små nätdelarna till dagens mobiltelefoner (ca 20 W) är det relativt lätt att klara EMC-kraven utan att behöva ansluta till skyddsjord.

När nätdelen ökar i effekt så kan tillverkaren t.ex. välja mellan att lägga ned kostsamt ingenjörsarbete eller att förse nätdelen med ett EMC-filter som för sin funktion behöver en anslutning till skyddsjord.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
OK! Så det är därför små switchade till mobiler och routrar klarar sig utan jord då?
Men TV apparater har väl större? De är ju också ojordade nuförtiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hej Avemo

För de små nätdelarna till dagens mobiltelefoner (ca 20 W) är det relativt lätt att klara EMC-kraven utan att behöva ansluta till skyddsjord.

När nätdelen ökar i effekt så kan tillverkaren t.ex. välja mellan att lägga ned kostsamt ingenjörsarbete eller att förse nätdelen med ett EMC-filter som för sin funktion behöver en anslutning till skyddsjord.

Jag har haft en DELL-dator (laptop) i mitt arbete som levererades med två olika nätdelar. En med jordad kontakt och en klass II kontakt (ojordad).

Med den ojordade nätdelen kunde jag ibland få ”brum” vid användning av datorn och andra mediasystem samtidigt.

Tack vare den jordade nätdelen fick jag en möjlighet att kunna ansluta datorns nätdel till jord så att störningarna kunde hanteras.

När datorn var ansluten till den ojordade nätdelen så kunde jag känna en viss ”strävhet” när jag strök fingret över datorns metalldelar. Kopplade jag bort den ojordade nätdelen från datorn eller från vägguttaget försvann ”strävheten” (sandpapperskänslan).

Det var en svag läckström till min kropp som jag kände som en ”strävhet” på metallhöljet.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael_L

Switchade nätdelar (Switching-mode power supply, SMPS) kännetecknas av att de inte innehåller en tung 50 Hz (nätfrekvens) transformator utan arbetar vid en högre (switch)frekvens ofta över 20 kHz.

Se Wikipedia; ” Switching-mode power supply”
[länk]

De första SMPS kom på 1970-talet och har nog varit den vanligaste typen av nätdelar sedan t.ex. mobiltelefonen blev vanlig. Se; ” History of Switch Mode Power Supplies”
[länk]
Ja du, precis allt du skrivit om kan jag redan.
Vet du t.ex. själv vad som är skillnaden på Cx och Cy kondensatorerna i nätfiltret som du skickade en bild på?

Jag tror du måste höja nivån lite och inte förklara allt som jag redan haft koll på i 30 år.
M Martin Lundmark skrev:
Jag kan tänka mig att de allra flesta av dina nätdelar som är yngre än 30 år är SMPS (Switchade nätdelar)
Oja, men nästan alla har EURO-kontakt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det blir förvisso allt oftare ojordat (det blir mer och mer C7/EURO).

Men anledningen till att det fortfarande finns en del IEC C13 (jordat) är delvis pga kraftigare nätdelar, delvis på att vissa inte klarar av, eller bemödar sig, att klara av kraven utan jord.

En del kanske bara kör på gammal vana också.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du, precis allt du skrivit om kan jag redan.
Då är du alltså väl medveten om varför en apparat med jordad kontakt skall anslutas till ett jordat uttag. Eller hur?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet du t.ex. själv vad som är skillnaden på Cx och Cy kondensatorerna i nätfiltret som du skickade en bild på?
Cx kondensatorerna är som du väl vet, till för att begränsa differential-mod störningarna och Cy kondensatorerna är som du väl vet till för att begränsa common-mod störningarna.

Bland annat från sidan 46 här, och framåt, kan du läsa mer vad jag skrivit om filterverkan i EMC filter; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” https://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Det vore betydligt bättre om du hjälpte till att upplysa om hur viktigt det är att vi kan hantera EMC-frågorna i linje med Elsäkerhetsverkets uppdrag, istället för att skapa förvirring.

Vi skriver ju här på byggahus för att hjälpa varandra, inte tvärtom.

Redigerat:
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Vi skriver ju här på byggahus för att hjälpa varandra, inte tvärtom.
Ja, och det gör du inte, Du driver för det mesta din egen agenda, din hjärtefråga som du doktorerade med.

Du vet lika väl som mig att det finns otroligt få apparater i våra hem som kräver jordstift av EMC-skäl.
Det mesta är redan idag försett med Euro-kontakt och har absolut ingen nytta av ett jordbleck i uttaget, och det blir hela tiden färre och färre apparater som möter ditt mycket smala kriterium för din hjärtefråga.

DU håller faktiskt egentligen på med att mest göra folk onödigt oroliga, ungefär som en del som hela tiden ska föra fram sin asbest-oro.

Faktum är att det blir allt färre apparater i hemmen som har kontakt med jord, samtidigt som det också blir allt färre hem med ojordade uttag.
Så du behöver inte alls hålla på och skriva om detta, för det håller på att lösa sig av sig självt.

Du måste också lära dig att förstå vad en tråd handlar om, och vad vi här på Byggahus kan behöva tänka på.

Tänk om jag såsom yrkesman skulle komma hem till en kund som har ojordade uttag och då meddelar:
"Nej fy, det här är jätteilla!!, du har ju ojordade uttag, nu måste jag direkt byta all el i ditt hus för att annars får du så mycket störningar !!"

Och kunden undrar ju kanske varför det är så, för de har inte alls märkt något av dessa störningar.
"Jo, det är så att en Martin Lundmark som har sagt så på Byggahusforum, så nu måste du väl förstå varför du ska betala mig 50 tusen kronor för att åtgärda ett problem som inte ens märks!"

Försök att förstå hur tokigt det här du driver landar här på byggahus.

Driv din fråga mot industrin, inom standardiseringskommittéer och vart det kan göra nytta, här är det inte till nytta.
Vare sig du eller jag kan påverka alla landets villa och BRF-ägare (för att inte nämna hyresvärdar) att byta ut all el för ett försvinnande problem.
En bättre angreppsvektor är att ställa hårdare EMC-krav på tillverkarna.
Och glöm inte att ojordat är dessutom vanligt i hela Europa och hela världen.

Du har redan förlorat din kamp på den väg du här har anträtt.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
A
Intessant med lite diskussion om emc/emi dock. Det är för lite sådant här 😎

Mikael L: emc-lagen gäller dock alla inte bara industrier. Så Martin har en poäng där. Det skadar ju egentligen inte att öka medvetenheten som det första inlägget handlade om.

Mikael_L
Hur ska en Cy resp Cx-kondensator bete sig när den går sönder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.