20 885 läst · 247 svar
21k läst
247 svar
Jorda all el i hus från 80-talet?
Eller dåligt och farligt - helt klart.lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror på vilket problem man vill se
Att ta in jord i ett rum med en stationär dator, som innan varit ojordat (isolerad miljö), ökar ju risken för skada.
Tänk om man sitter där och pillrar och reparerar nätansluten elektronik, eller bygger rörförstärkare. Eller kanske bara råkar ha en skrivbordslampa som blivit skadad, fått brott på isoleringen i kabel eller inne i lampan.
Då är det en mycket låg skaderisk i det ojordade rummet.
Men den dagen man bytt till jordade uttag, då blir plötsligt datorns metallhölje ett stort problem.
Om jag sitter i shorts med ena benet lutat mot datorn samtidigt som jag råkar komma åt live inne i den där rörförstärkaren, så blir det en perfekt sluten strömkrets, en risk som inte fanns innan det byttes till jordade uttag.
Jag hävdar att det inte är så enkelt att påstå att en skyddsjordad miljö alltid är säkrare, alltid är bättre, i alla avseenden.
Den blir både lite sämre och lite bättre.
OBS LSA, jag citerade dig, men det är ju inte dig jag vänder mig till, utan mer de som är stenhårt fast i spåret att det är sååå absolut bra att skyddsjorda.
edit: Men kombinationen skyddsjordat och JFB är outstanding, det fångar verkligen det absolut mesta i risker.
Redigerat:
HejT tinyDavid skrev:Vi har nyligen skaffat hus på 150 kvm byggt 83 och har mestadels ojordat el i huset förutom i kök, tvättstugan och garaget. Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr för de och både menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral. Vi vill inte tumma på säkerhet, har en två åring hemma, men samtidigt har jag läst lite här att husets ålder knappast motiverar att vi ska behöva byta ut allt.
Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.
Tacksam för tankar och erfarenheter.
Jag vill påminna om att skyddsjorden även är viktigt gällande funktionen hos EMC-filtret som dagens elektronikbaserade apparater med switchteknik förses med.
När en apparat med jordat stickkontakt provas vid CE-märkning då är kontakten ansluten i ett jordat uttag.
En apparat med jordat stickkontakt, skall därför anslutas till ett jordat uttag.
I tidningen Electronic Environment publicerades i början av 2024 en artikel med rubriken; ”Hur öka medvetenheten om EMC?” I artikeln så kan vi bland annat läsa; ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.” https://www.electronic.se/2023/10/18/hur-oka-medvetenheten-om-emc/
På Elsäkerhetsverket hemsida kan vi bland annat läsa; Vårt uppdrag beslutas av regeringen. I instruktionen för Elsäkerhetsverket (2007:1121) står att vårt övergripande mål är: "att förebygga skador orsakade av elektricitet på person och egendom samt störningar på radiokommunikation och näringsverksamhet inom området elektromagnetisk kompatibilitet (EMC)." https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/vart-uppdrag/
För den intresserade så hittas årets regleringsbrev till elsäkerhetsverket här;
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=24135
Det är bra om vi kan hjälpas åt att höja medvetenheten om EMC, och då specifikt gällande skyddsjordens betydelse för apparater med jordad stickkontakt gällande EMC.
Rent teoretiskt har du rätt.M Martin Lundmark skrev:Jag vill påminna om att skyddsjorden även är viktigt gällande funktionen hos EMC-filtret som dagens elektronikbaserade apparater med switchteknik förses med.
När en apparat med jordat stickkontakt provas vid CE-märkning då är kontakten ansluten i ett jordat uttag.
En apparat med jordat stickkontakt, skall därför anslutas till ett jordat uttag.
I tidningen Electronic Environment publicerades i början av 2024 en artikel med rubriken; ”Hur öka medvetenheten om EMC?” I artikeln så kan vi bland annat läsa; ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.” [länk]
På Elsäkerhetsverket hemsida kan vi bland annat läsa; Vårt uppdrag beslutas av regeringen. I instruktionen för Elsäkerhetsverket (2007:1121) står att vårt övergripande mål är: "att förebygga skador orsakade av elektricitet på person och egendom samt störningar på radiokommunikation och näringsverksamhet inom området elektromagnetisk kompatibilitet (EMC)." [länk]
För den intresserade så hittas årets regleringsbrev till elsäkerhetsverket här;
[länk]
Det är bra om vi kan hjälpas åt att höja medvetenheten om EMC, och då specifikt gällande skyddsjordens betydelse för apparater med jordad stickkontakt gällande EMC.
Men i praktiken är det en total icke-fråga i de hemmiljöer vi diskuterar här!
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Du får nog tydligt förklara vad du menar.
Bilden visar ett EMC-filter i en apparat med skyddsjordad kontakt, vid CE-godkännandet är kontakten ansluten till ett jordat uttag.
Om apparaten inte ansluts till skyddsjord hur menar du då att EMC-filtret skall fungera som avsett?
Läs inlägg #152 en gång till.
Redigerat:
Ja, jag tycker absolut inte att det är fel att ha skyddsjord, jag trivs bra med det, den största fördelen är att det tvingar alla apparater man ansluter ha ett skydd som gör de säkra oavsett vilken miljö man använder de i.Alfredo skrev:
Förut trixades och meckades det för att kunna använda helt olämpligt material på helt fel ställen.
Så visst är det en no-brainer att skyddsjorda vid nybyggen och större elrenoveringar där man kan byta utan någon större merkostnad.
Det enda jag egentligen vänder mig emot är någon hets att så snabbt som möjligt få bort alla "isolerade miljö"-er. Det är faktiskt inte så viktigt, och rätt lite säkerhetshöjande.
Jag får hoppas att din ”arroganta” inställning till EMC-frågorna, inte skapar förvirring hur alla vi ”vardagskonsumenter” skall hantera avsaknaden av skyddsjord vid anslutning av elapparater avsedda att kopplas till elnätet.
Uppdraget som Elsäkerhetsverket fått, är på förekommen anledning.
Det handlar bland annat om att vi ”vardagskonsumenter” inte förstår EMC problematiken, inte ens förstår när det drabbar oss. Att det då är det inte enkelt att avhjälpa problematiken.
När det dyker upp frågor här på byggahus så handlar det ibland om ”störningsfrågor” hemma hos elanvändare.
Jag upprepar ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.”
https://www.electronic.se/2023/10/18/hur-oka-medvetenheten-om-emc/
Du kan ju försöka räkna upp apparater som är vanliga i våra hem, som omfattas av det som du nu bekymrar dig om. Så kommer du upptäcka varför det inte är något egentligt problem.M Martin Lundmark skrev:Hej Mikael_L
Jag får hoppas att din ”arroganta” inställning till EMC-frågorna, inte skapar förvirring hur alla vi ”vardagskonsumenter” skall hantera avsaknaden av skyddsjord vid anslutning av elapparater avsedda att kopplas till elnätet.
Uppdraget som Elsäkerhetsverket fått, är på förekommen anledning.
Det handlar bland annat om att vi ”vardagskonsumenter” inte förstår EMC problematiken, inte ens förstår när det drabbar oss. Att det då är det inte enkelt att avhjälpa problematiken.
När det dyker upp frågor här på byggahus så handlar det ibland om ”störningsfrågor” hemma hos elanvändare.
Jag upprepar ” En avsaknad av medvetenhet om EMC kan istället innebära att EMC-problem med produkter tolkas som något annat produktfel än som ett EMC-problem. En låg medvetenhet om EMC kan därmed leda till ett slags moment 22 där man inte förstår den verkliga orsaken till att en produkt inte fungerar som tänkt och därmed inte anmäler problemet som ett störningsproblem.”
[länk]
Jag vill nog påstå att det existerar.
Den här datorn tex, en Intel Nuc.
Det jag råkat på för övrigt är tex platt-tv, hifi-bildprylar. Saker som ofta står i utrymmen som var "isolerade" fram till 90-talet.
Den här datorn tex, en Intel Nuc.
Det jag råkat på för övrigt är tex platt-tv, hifi-bildprylar. Saker som ofta står i utrymmen som var "isolerade" fram till 90-talet.
Det är väl inte jag som specifikt har bekymmer.
Bekymmer ligger snarare hos de som själva har EMC/EMI relaterade bekymmer eller har grannar som har EMC/EMI relaterade bekymmer.
Det handlar om alla elapparater med switchade nätdelar, som har jordade stickkontakter.
Vid fast anslutna elapparater med switchade nätdelar, där skall den auktoriserade installatören ansluta apparaten på ett korrekt sätt.
Jo, de finns i antal.
Switchade nätdelar (Switching-mode power supply, SMPS) kännetecknas av att de inte innehåller en tung 50 Hz (nätfrekvens) transformator utan arbetar vid en högre (switch)frekvens ofta över 20 kHz.
Se Wikipedia; ” Switching-mode power supply”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Switching-mode_power_supply
De första SMPS kom på 1970-talet och har nog varit den vanligaste typen av nätdelar sedan t.ex. mobiltelefonen blev vanlig. Se; ” History of Switch Mode Power Supplies”
https://www.xppower.com/resources/blog/history-of-switch-mode-power-supplies-smps
Jag kan tänka mig att de allra flesta av dina nätdelar som är yngre än 30 år är SMPS (Switchade nätdelar)
Jag är övertygad om att merparten av alla mina nätdelar är switchande och ojordade. Det var ju kombinationen switchande och jordad stickkontakt som @Mikael_L hävdade var ovanliga i vanliga hushåll. Visst finns de. Men de flesta är ojordade.M Martin Lundmark skrev: