20 880 läst · 247 svar
21k läst
247 svar
Jorda all el i hus från 80-talet?
Finns ingen anledning till att dra jord, jordade uttag. 1983 när huset byggdes behövdes inte jord överallt.T tinyDavid skrev:Vi har nyligen skaffat hus på 150 kvm byggt 83 och har mestadels ojordat el i huset förutom i kök, tvättstugan och garaget. Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr för de och både menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral. Vi vill inte tumma på säkerhet, har en två åring hemma, men samtidigt har jag läst lite här att husets ålder knappast motiverar att vi ska behöva byta ut allt.
Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.
Tacksam för tankar och erfarenheter.
Och det behöver inte ändras.
Sätt dit en jordfelsbrytare det räcker och det borde firmorna som räknat talat om för dig...
Jag håller inte med om att det är onödigt att dra fram jord, av tre skäl.
Det första är att det är en hel del jordade apparater i hemmet. De flesta av våra datorer är jordade. Flera belysningsarmaturer är det (taklampor och uplights). Förstärkare. Nätverksutrustning. Våffeljärnet man kör vid matplatsen i vardagsrummet.
Det andra är att i princip inga rum är isolerad miljö. Jord förs in av rör för vattenburen värme, antennkablar, nätverkskablar (skärmade). Jag är osäker på hur isolerade betonggolv blir.
Det tredje är att det var en poäng att dra om elen efter förre ägaren. En takdosa med svetsstänk, en skadad fk inne i ett rör. Dessutom flera fk skadade av uv inne i armaturer. Det mesta av det här hade hittats vid bara kontroll/byte av apparater så är ett svagt argument.
Det första är att det är en hel del jordade apparater i hemmet. De flesta av våra datorer är jordade. Flera belysningsarmaturer är det (taklampor och uplights). Förstärkare. Nätverksutrustning. Våffeljärnet man kör vid matplatsen i vardagsrummet.
Det andra är att i princip inga rum är isolerad miljö. Jord förs in av rör för vattenburen värme, antennkablar, nätverkskablar (skärmade). Jag är osäker på hur isolerade betonggolv blir.
Det tredje är att det var en poäng att dra om elen efter förre ägaren. En takdosa med svetsstänk, en skadad fk inne i ett rör. Dessutom flera fk skadade av uv inne i armaturer. Det mesta av det här hade hittats vid bara kontroll/byte av apparater så är ett svagt argument.
Kör du våffeljärnet i vardagsrummet? Allting lär ju snabbt bli indränkt i matfett då....P petersv skrev:Jag håller inte med om att det är onödigt att dra fram jord, av tre skäl.
Vi kör våffeljärnet under fläktkåpan med fläkten på max för att minimera matoset!
Har du ingen brandvarnare? Hade vi gjort som du så hade den gått igång....
Vad tror du att jordningen skulle göra för nytta i dessa fall? Datorn med plåtchassi ser jag viss nytta med att jorda om den befinner sig i samma rum som vattenburen värme, men i övrigt?
Inte helt onödigt, men trots allt en otroligt liten uppsida.P petersv skrev:
En nackdel med att jorda alla uttag är att då för man garanterat in jordpotential i alla rum och ökar därmed risken för farlig strömgenomgång.
Så det finns t.om en liten nersida också. (Japp, ganska hypotetisk, men det var uppsidorna också)
edit:
Det är inte så att jag rent motarbetar skyddsjordade uttag, utan det är för mig det självklara valet t.ex. om det ändå ska bytas uttag och att det går att ordna utan allt för stora problem. Men att sätta igång och byta allt utan något som helst annat skäl än att erhålla jordstift i uttagen - det rekommenderar jag normalt inte. I alla fall i torra bostadsrum. Jag ser gärna att det ojordade uttaget vid matplatsen i köket blir jordat, t.ex.
Redigerat:
Det är mest om man har gäster. Eller raclettjärn då?pacman42 skrev:Kör du våffeljärnet i vardagsrummet? Allting lär ju snabbt bli indränkt i matfett då....
Vi kör våffeljärnet under fläktkåpan med fläkten på max för att minimera matoset!
Har du ingen brandvarnare? Hade vi gjort som du så hade den gått igång....
Vad tror du att jordningen skulle göra för nytta i dessa fall? Datorn med plåtchassi ser jag viss nytta med att jorda om den befinner sig i samma rum som vattenburen värme, men i övrigt?
Min poäng är att det inte alls är någon brist på apparater i hemmer som använder skyddsjord som felskydd. I arbetsrummet är det nog minst 10 saker med skyddsjordat plåthölje och utan någon marklering om dubbelisolering. I de flesta andra rum finns minst en sådan sak.
Jag tror som sagt inte något av rummen i huset kvalificerar sig som "isolerad miljö", även innan skyddsjord drogs in. Konceptet med isolerad miljö verkar mer ha varit en from förhoppning än något som verkligen kontrollerades. Det stämmer i många fall inte att det var tillåtet med ojordade uttag ens när huset byggdes - för rummen hade något som drog in jordpotential men som man valde att inte låtsas om. Fanns jordpotential i rummet så skulle det skyddsjordas.
En vanlig JFB löser det problem du beskriver (utifrån de förutsättningar som redan diskuterats i tråden). Vad mer hoppas du uppnå genom att vilja ha jord överallt?P petersv skrev:Det är mest om man har gäster. Eller raclettjärn då?
Min poäng är att det inte alls är någon brist på apparater i hemmer som använder skyddsjord som felskydd. I arbetsrummet är det nog minst 10 saker med skyddsjordat plåthölje och utan någon marklering om dubbelisolering. I de flesta andra rum finns minst en sådan sak.
Jag tror som sagt inte något av rummen i huset kvalificerar sig som "isolerad miljö", även innan skyddsjord drogs in. Konceptet med isolerad miljö verkar mer ha varit en from förhoppning än något som verkligen kontrollerades. Det stämmer i många fall inte att det var tillåtet med ojordade uttag ens när huset byggdes - för rummen hade något som drog in jordpotential men som man valde att inte låtsas om. Fanns jordpotential i rummet så skulle det skyddsjordas.
Jag har iofs jordat de flesta rum numera, men det var främst för att jag ändå skulle byta uttagen, då kunde jag lika gärna göra jorda samtidigt (särskilt som det i mitt hus fanns jord i de flesta kopplingsdosor också). Men när JFB finns i huset så är värdet av jordning nära noll.
Som jag redan skrivit om i tråden, det fanns en poäng med jordning också på den tiden då vi hade TV och telefon via koppartrådar, särskilt om dessa kopplades ihop med elnätet. Men det är ju mycket ovanligt numera.
Det är väl ingen som säger emot att det i ett allmänt fall blir säkrare att ha skyddsjord än att inte ha det. Men ibland står man inför valet vilken säkerhetshöjande åtgärd man skall börja med. Och då är flera med mig av åsikten att skyddsjord ofta inte kommer så högt upp på listan.P petersv skrev:Jag håller inte med om att det är onödigt att dra fram jord, av tre skäl.
Man ska aldrig se en JFB som nått annat än ett tilläggsskydd (mekanisk apparat som ibland inte fungerar) och den kan aldrig ersätta en korrekt utförd och underhållen anläggning.pacman42 skrev:En vanlig JFB löser det problem du beskriver (utifrån de förutsättningar som redan diskuterats i tråden). Vad mer hoppas du uppnå genom att vilja ha jord överallt?
Jag har iofs jordat de flesta rum numera, men det var främst för att jag ändå skulle byta uttagen, då kunde jag lika gärna göra jorda samtidigt (särskilt som det i mitt hus fanns jord i de flesta kopplingsdosor också). Men när JFB finns i huset så är värdet av jordning nära noll.
Som jag redan skrivit om i tråden, det fanns en poäng med jordning också på den tiden då vi hade TV och telefon via koppartrådar, särskilt om dessa kopplades ihop med elnätet. Men det är ju mycket ovanligt numera.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Nej, men om historien visar något så kan man säga iofs samma sak om skyddsjordning. Dvs en "mekanisk anordning som ibland inte fungerar". Och när den inte fungerar så är det ett tyst fel pss som när JFB:n inte fungerar.E elmont skrev:
Till skillnad från dubbelisolering (iaf av apparater med icke-ledande hölje, vilket har blivit det normala). Det blir sällan ett tyst fel.
Nu har jag själv jordat allt i huset i takt med att ledningar och uttag bytts och systemet byggts ut. Men jag installerade JFB först. Tja, om vi skall vara noggranna så fixade jag nog det uppenbara bristerna lite innan det; dvs fördelade om några grupper i köket så att inte säkringarna löste, samt installerade externa petskydd i uttag med sämre klass på det.
Så min egen lista är: Först det som är uppenbart trasigt eller direkt felaktigt (map funktion och risk). Sedan JFB, och därefter allt annat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Jo, fast av de tre så är två rena köksapparater, och där har det "alltid" varit krav på jordning. Så de faller lite bort.Alfredo skrev:
Med stationär dator så är det bra att jorda, helt klart, men dessa är ju på sluttampen i vanliga hem (det är bara spelarna kvar) så pss som med TV-apparaterna så är behovet av jordning i normala utrymmen i husen snart över. Det finns inga jordade aparater kvar knappt. (Lite annorlunda vad gäller belysningsarmaturer i tak, men de har en lite annan riskbild.)
Dator ja, om den är kopplad till andra jordade källor. Brödrosten om den står i köket och då skall den ha varit jordad sedan urminnes tider. Strykjärn behöver jordning i kök och i tvättstugan.Alfredo skrev:
För att jord skall göra nytta så skall det antingen finnas problem med flytande jord (vid sammankoppling mellan elnät och tele, TV osv) eller så skall yttre delar ha blivit strömförande.
Om de yttre delarna är strömförande så måste dessutom ytterligare fas, nolla eller jord finnas i utrymmet för att du skall kunna skadas. Utrymmen med vatten har sedan urminnes tider varit jordade. Det gör att problemet uppkommer om man har dubbla fel i olika apparater, eller om man drar ledningar mellan jordade och ojordade rum. Eller om det finns annan jord i rummet (vattenelement exempelvis). Det senare är troligen huvudorsaken till att man införde jordbing i alla rum, även om sladdar mellan olika rum säkert bidrog.
Det är ju inget större bekymmer eller kostnad att jorda i alla rum, så varför inte kräva det vid nybyggnation?
Hade avsaknad av jord varit ett stort problem så hade man lagt in krav på detta vid större renoveringar (dvs att hela huset skulle åtgärdas vid större renoveringar). Det hade inte varit ett orimligt krav i så fall. Det har man alltså inte gjort...
Håller inte med! Jag stryker aldrig i köket och brödrosten står vid matplatsen där uttag ofta kan vara ojordade i äldre installationer. Hur kan du få ett strykjärn till en köksapparat? 🤔lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det finns en ytterligare stationär dator i drift, den jag använder för att skriva detta. 😉lars_stefan_axelsson skrev:
För att det skall vara ett problem med ojordade apparater som inte är dubbelisolerad så måste det också finnas fas/nolla/jord någon annanstans i den omedelbara närheten. Finns det inte det så spelar det ingen roll att apparaten har en potential på 230V.Alfredo skrev:
Edit: jag har hållit i ledare med 220V med fingrarna många gånger i början av min karriär då jag var elektriker. På den tiden var man inte så noga...
Det är möjligt att man inte skadas av en strömförande apparat i ett "isolerat rum" men det är tillräckligt obehagligt att få en kyss för att jag gärna ska undvika det.pacman42 skrev:
Det görs väl?pacman42 skrev: