20 885 läst · 247 svar
21k läst
247 svar
Jorda all el i hus från 80-talet?
Så här skrev jag, citat:Alfredo skrev:
Ja, 230V är extremt obehagligt. Jag har drabbats några gånger, oftast bara genom ena handen dock. När jag fått el genom hela kroppen så har det varit utomhus pga snö eller fukt och innan jordfelsbrytare var vanliga. Samt en gång hemma då jag höll på att skruva ihop en skarvsladd och min flera år yngre syster fick för sig att stoppa i andra änden (som låg på golvet) i väggen...Alfredo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Jag har bott i lägenhet! Då stryker man i köket, det är nämligen där man ställt strykbrädan (i städskåpet) och det finns jordade uttag.Alfredo skrev:
Men visst. Vill du ha strykjärnet i tvättstugan, som ligger i källaren med betonggolv och där det också "alltid" varit krav på jordat, så för all del.
Jag också! Men vi är ett utdöende släkte.Alfredo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 816 inlägg
Nej nej och återigen nej. Man "löser inga problem" med en JFB. JFBn är ett tilläggsskydd i en problemfri anläggning!pacman42 skrev:
Ditt citat kommer från "problemet" att använda flera apparater avsedda att skyddsjordas inom räckhåll från varandra i ett isolerat rum. De gamla föreskrifterna på den tiden rekommenderade skyddsjordning av uttagena i detta fall. En JFB ger normalt inget skydd här. Det krävs visserligen två fel, ett i vardera apparat, för att det ska bli farligt. Mellan dessa apparater blir det då normal belastningsström som en JFB inte ser.
Det är bara om man (omedvetet) för in jord i rummet t.ex med en skarvsladd som en JFB har en chans att träda in.
Ja, skyddsjordningen är problematisk, dvs vårt direktjordade nät är problematiskt. Men det är vad vi har och går inte (enkelt) att ändra på till något bättre. Så man ska kanske inte se skyddsjordning som en förbättring i isolerade rum utan en anpassning så att hela huset får samma skyddsmetod.lars_stefan_axelsson skrev:
Dock väldigt lätt att orsaka sådana fel, t.ex en sån här. Allt kvinnfolk borde tvingas använda plastpropparlars_stefan_axelsson skrev:
Ungefär så ser min lista också ut, men jag har kanske inte varit så tydlig med det.lars_stefan_axelsson skrev:
Kravet omfattar ju renoveringen, och om den är större så... Nya lagar har väl aldrig(?) varit retroaktiva? Man kan säkert skriva en lag som kräver skyddsjordning retroaktivt, men riktigt så allvarlig är ändå inte problemen med isolerade rum.pacman42 skrev: