Alfredo Alfredo skrev:
Det görs väl?
Nej, man kräver bara i de renoverade delarna

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är möjligt att man inte skadas av en strömförande apparat i ett "isolerat rum" men det är tillräckligt obehagligt att få en kyss för att jag gärna ska undvika det.
Du får ingen "kyss" om du inte samtidigt håller i någon annan potential. Du märker det inte alls.

pacman42 pacman42 skrev:
Du får ingen "kyss" om du inte samtidigt håller i någon annan potential. Du märker det inte alls.
Då har vi helt olika erfarenheter.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, man kräver bara i de renoverade delarna
Renoverade delar? Du skrev "så varför inte kräva det vid nybyggnation?"

Alfredo Alfredo skrev:
Då har vi helt olika erfarenheter.
Nej, har du kännt det så har du troligen varit jordad på något sätt. Ström kräver en sluten krets

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Renoverade delar? Du skrev "så varför inte kräva det vid nybyggnation?"
Så här skrev jag, citat:
Hade avsaknad av jord varit ett stort problem så hade man lagt in krav på detta vid större renoveringar (dvs att hela huset skulle åtgärdas vid större renoveringar). Det hade inte varit ett orimligt krav i så fall. Det har man alltså inte gjort...

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, har du känt det så har du troligen varit jordad på något sätt. Ström kräver en sluten krets
Ja naturligtvis förstår jag det och uppenbarligen var jag tillräckligt jordad för att det skulle kännas rejält.

pacman42 pacman42 skrev:
Så här skrev jag, citat:
Ja men det jag kommenterade var:
Text från ett diskussionsinlägg om jordning i alla rum vid nybyggnation.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja men det jag kommenterade var:
[bild]
Vilket var ett svar på varför man införde kravet, det var inte ett påstående om att det inte var ett krav.

pacman42 pacman42 skrev:
Vilket var ett svar på varför man införde kravet, det var inte ett påstående om att det inte var ett krav.
OK. Då missuppfattade jag dig.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis förstår jag det och uppenbarligen var jag tillräckligt jordad för att det skulle kännas rejält.
Ja, 230V är extremt obehagligt. Jag har drabbats några gånger, oftast bara genom ena handen dock. När jag fått el genom hela kroppen så har det varit utomhus pga snö eller fukt och innan jordfelsbrytare var vanliga. Samt en gång hemma då jag höll på att skruva ihop en skarvsladd och min flera år yngre syster fick för sig att stoppa i andra änden (som låg på golvet) i väggen...

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller inte med! Jag stryker aldrig i köket och brödrosten står vid matplatsen där uttag ofta kan vara ojordade i äldre installationer. Hur kan du få ett strykjärn till en köksapparat? 🤔
Jag har bott i lägenhet! ;) Då stryker man i köket, det är nämligen där man ställt strykbrädan (i städskåpet) och det finns jordade uttag. :)

Men visst. Vill du ha strykjärnet i tvättstugan, som ligger i källaren med betonggolv och där det också "alltid" varit krav på jordat, så för all del.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns en ytterligare stationär dator i drift, den jag använder för att skriva detta. 😉
Jag också! :) Men vi är ett utdöende släkte.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Då stryker man i köket, det är nämligen där man ställt strykbrädan
Måste var några märkliga västkustvanor. Strykbrädan förvaras givetvis i sovrummet och stryker gör man i vardagsrummet framför TVn. Så det så! 😉😂

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En vanlig JFB löser det problem du beskriver (utifrån de förutsättningar som redan diskuterats i tråden). Vad mer hoppas du uppnå genom att vilja ha jord överallt?
Nej nej och återigen nej. Man "löser inga problem" med en JFB. JFBn är ett tilläggsskydd i en problemfri anläggning!

Ditt citat kommer från "problemet" att använda flera apparater avsedda att skyddsjordas inom räckhåll från varandra i ett isolerat rum. De gamla föreskrifterna på den tiden rekommenderade skyddsjordning av uttagena i detta fall. En JFB ger normalt inget skydd här. Det krävs visserligen två fel, ett i vardera apparat, för att det ska bli farligt. Mellan dessa apparater blir det då normal belastningsström som en JFB inte ser.

Det är bara om man (omedvetet) för in jord i rummet t.ex med en skarvsladd som en JFB har en chans att träda in.
Nej, men om historien visar något så kan man säga iofs samma sak om skyddsjordning. Dvs en "mekanisk anordning som ibland inte fungerar". Och när den inte fungerar så är det ett tyst fel pss som när JFB:n inte fungerar.
Ja, skyddsjordningen är problematisk, dvs vårt direktjordade nät är problematiskt. Men det är vad vi har och går inte (enkelt) att ändra på till något bättre. Så man ska kanske inte se skyddsjordning som en förbättring i isolerade rum utan en anpassning så att hela huset får samma skyddsmetod.
Till skillnad från dubbelisolering (iaf av apparater med icke-ledande hölje, vilket har blivit det normala). Det blir sällan ett tyst fel.
Dock väldigt lätt att orsaka sådana fel, t.ex en sån här. Allt kvinnfolk borde tvingas använda plastproppar :)
En grön högklackad sko på en persons fot. Plastproppar bredvid ett par högklackade skor som en lösning för isolering.
Så min egen lista är: Först det som är uppenbart trasigt eller direkt felaktigt (map funktion och risk). Sedan JFB, och därefter allt annat.
Ungefär så ser min lista också ut, men jag har kanske inte varit så tydlig med det.
pacman42 pacman42 skrev:
Hade avsaknad av jord varit ett stort problem så hade man lagt in krav på detta vid större renoveringar (dvs att hela huset skulle åtgärdas vid större renoveringar). Det hade inte varit ett orimligt krav i så fall. Det har man alltså inte gjort...
Kravet omfattar ju renoveringen, och om den är större så... Nya lagar har väl aldrig(?) varit retroaktiva? Man kan säkert skriva en lag som kräver skyddsjordning retroaktivt, men riktigt så allvarlig är ändå inte problemen med isolerade rum.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste var några märkliga västkustvanor. Strykbrädan förvaras givetvis i sovrummet och stryker gör man i vardagsrummet framför TVn. Så det så! 😉😂
Man stryker i sovrummet där man också har en TV 😉

• Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.