20160612_130658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag varit på verktygsloppis i en gammal fiolverkstad. Mycket var urplockat men jag fick iallafall tag i en hyvel som jag letat länge efter. Jag tycker de oftast är för dyra eller för rostiga på tradera. Denna var en Hellstedt.

20160612_130712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan två vinkelhakar. Vet inte vad det är för någon så jag köpte dem på chans.

20160612_130721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Min fiberinstallation kräver en TV-lösning och jag har skaffat parabol och CA-modul. Det fick bli en ny TV då min gamla inte stödde DVB-S. Den nya TV:n var lite större än den gamla så nu har jag ofrivilligt börjat projekt TV-bänk.

20160618_082156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya TV:n uppsatt på väggen

TV-bänklösningen blir väggskåp 40cm höga längs hela väggen och dator mm får flyttas in under skrivbordet. Väggskåp inhandlades idag på IKEA 80+60+80 enkla vita och en ekbänkskiva kommer ligga ovanpå.

Stommarna har jag skruvat ihop idag och i morgon skall det upp på väggen.
 
20160619_111504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev Metod med skena. Fungerade riktigt bra.

20160619_162917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart! Ska dock på en bänkskiva men den ligger i garaget och skall oljas.

20160619_183305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På köpet fick jag en uppstädad dator hörna. Min MF SDAC fick sig en egen hylla ska bara sätta upp krokar för hörlurarna.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
20160621_190525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat bänkskivan

20160621_201110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart! Grymt skönt att få bort alla sladdar. Den observante ser att DAC:en/hörlursförstärkaren har fått flytta ner på bänken. Blir smidigare att strömma musiken via min Raspberry Pi mediaspelare och låta PC vara ren spelmaskin. Jag köpte ett par Steelseries X800 som spellurar vilka har betydligt sämre ljud och är lite obekväma men de har andra väldigt trevliga egenskaper som väger upp för spel.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Idag har jag barnvakt så nu kan jag äntligen sätta igång och göra färdigt i källaren.

20160626_090518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två timmar på mig innan jag måste in :)
 
20160702_162536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hann faktiskt klart med väggarna förra helgen och idag målade jag taket. Dock fuktar det igenom längs ytterväggen så det är fuktigt en halvmeter upp. Det märks tydligt när det regnar. Marken lutar till viss del in mot huset där också. Det blir nog till att dränera runt hörnet och stoppa ner rör för takavvattningen så småningom men det får bli nästa år kanske. Dock ska jag nog provgräva för att se hur väggen ser ut. Det finns ju risk att de inte använt yttre form när de grävde källaren (!).
 
I morse målade jag taket och väggar en andra gång. Jag hade värmefläkten på under natten så det var hyfsat torrt. Nu ska det bara upp lyse sedan kan roddmaskinen flytta in (den tar lite väl mycket plats i köket).
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
20160709_152116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu finns det inga ursäkter länge!

Nu är iallafall ett hörn av källaren klart.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du får ju sätta upp en TV-skärm eller något på väggen, så det finns något att titta på när du skall sitta där och ro.....:rolleyes:
 
20160716_133338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvat ihop farfars present till fyraåringen. Dock i föräldrahemmets garage. Jag längtar inte tillbaka :)
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Häromdagen fick jag tummen ur och satt upp hyllor. Skönt att få lite ordning och reda.

20160723_132348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllorna satt här tidigare men jag tog ner dem när väggen skulle putsas.

20160723_133326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick köra på lyxplugg då skenorna kräver skruv med liten skalle. Använde 5st 4,5x70mm skruv per skena.

20160723_135605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Good enough!


Jag plockade även i ordning lite i det tänkta hobbyrummet. Min plan är en bänk längs fönsterväggen och ev. hyllor på sidan.
 
  • 20160723_161020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Idag blev det meka lite med fyrhjulingen.

20160727_151411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den var lite svag om man ställde ner gasen så jag drevade om den. Köpte bakdrev till en Suzuki TS50 vilka passar skaplig. Centrumhålet är lite större 52 vi 48mm men den centrerar tillräckligt med bultarna. Jag gick från 37T till 48T. Dock fick kedjeskyddet skäras bort. Nu är den betydligt starkare från tomgång men går ändå lite för fort.

Jag har beställt nya framdrev från Kina men de tar ju sin tid att få hem dessa. Original sitter det 12T i fram och jag har beställt 11T och 10T så får vi se. Med 10/48 tror jag det blir bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakke och 1 till
  • Laddar…
Handritad skiss av hörnet på ett hus med måttangivelser för planering av avvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag vägt av hörnet på huset och den tänkta dragningen av avvattningen. Det ser ut att gå ganska bra. Tänkte bara dra ut rören i en stödmur. Men det blir nog nästa år.

Hörnet på ett hus med dränering och takavvattning, äldre byggnad i bakgrunden, grönt gräs runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där ser hörnet ut. Ska bara dränera hörnet och ner med takavvattningen. Ev. försöka få lite fall på marken runt huset. Dock ligger bergvärme brunnen bevid äppelträdet någonstans samt att jag måste korsa garageuppfarten (med VA, fjärrvärme, fiber och el).

Mätning av hörnet på ett gult hus och planerad avvattning markeras med ett gult mätband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en liten assistent med. Hon tröttna dock ur ganska snabbt men jag hann iallafall väga av :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag var jag och köpte lite rörisolering. Blir dock inget bra i böjarna då jag har presskopplingar. Hur sjutton skall man bete sig för att få det snyggt? Buntband fungerar men det ser inte bra ut!

Rörisolering på kopparledning med buntband vid en 90-graders presskoppling mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Buntband på 90graders böj
 
Nån sorts tejp kanske? Möjligen självhäftande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.