Så där styrkortet lagat med en ny kondensator från Taiwan. Gick rätt fort att få hem den. Fungerar utmärkt.

20160316_075954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt kondensator monterad
 
  • Gilla
nochl och 4 till
  • Laddar…
Kul med folk som faktiskt lagar trasiga prylar istället för att bara slänga :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Idag lagade jag julgransfoten som blivit lite glapp. Jag kan konstatera att jag behöver ett svetsbord nu! Gärna ett utsug också så jag får börja leta delar. En till vinkelslip hade inte vart dumt det heller så man slipper byta skiva hela tiden.

20160318_161309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt svetsad julgransfot
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Som referens till på den lagade styrenheten till (har sett flera poster på värmepumpsforum med samma fel) så ville Carrier ha 1570kr exkl moms för en ny (man måste köpa ett kit då den aktuella varianten inte längre tillverkas). Känns bättre med 22kr även om jag lyckades ha av en plastbit till ett vred så jag åkte på mer jobb att laga.
 
Idag blev det ett vårprojekt. Vår tomt är ju inte plan någonstans så det blev att låta Hiltin jobba och gräva och palla.

20160327_105907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsättning

20160327_111525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Årets snyggaste rabatt?
20160413_153845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hann inte skriva klart. Vi har tidigare haft buskar av något slag där men katterna far och anväder det som toalett vilket inte är så trevligt. Så det krävdes något drastiskt. Jag grävde ur det värsta och täckte med plattor. Förhoppningsvis fattar de vinken och väljer en annan rabatt. Veranda ska ju byggas om så då får jag göra något snyggare plattsättning.

Sedan har jag fått offert på 50 säck Weber 4602 till garaget. Nu börjar det närma sig :)
 
Redigerat:
Idag har jag förberett för fiber. Beställde i går och skulle få rör på måndag. Har tomrör i backen fram till fjärrvärmeskåpet så det blir bara någon meter grävning längs fasaden.

20160423_095417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ha fiberkonverteraren på en innervägg i källaren så därför blev det grävning i krypgrunden.

20160423_095414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gått in under sulan och sedan en ränna in. Lite onödigt men den ligger ju bättre skyddad under backen. Hård pinmo så det tog någon timme även om det inte är så långt eller djupt.

Sedan har jag tomrör för nätverk precis innanför väggen direkt till mediacentralen i huset där switch, accesspunkt och NAS sitter. Alla uttag draget till en patchpanel. Återstår bara att hitta en TV lösning. Men jag tror det blir en parabol (även splittern för det stjärnkopplade antenn nätet sitter i mediacentralen).
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Idag blev det lite omkoppling i mediacentralen. Drog lite en ny nätverkskabel till den tänkta fiberkonverteraren och kopplade in uttaget i garaget. Fick även arangera om lite i kaoset!

20160424_131319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaos delux men jag når alla huset rum/utrymmen härifrån
 
20160430_101542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dukten nerlagd. Bara i med markeringen och gräva igen.

Sedan måste jag lösa TV:n på något sätt (kör IPTV idag men fiberleverantören har så dåligt utbud). Lutar åt en parabol.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inget markrör?
 
Japp, den ligger till vänster utanför bild. Den står på tur att läggas i. Lite bökigt då jag går under sulan (vid luckan) och en bit in i krypgrunden. Det går tomrör från vägen/centralen in till fjärrvärmeskåpet så dit fixar installatörer dukten.
 
20160430_135101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan, dukten nere i vänstra hörnet

Jag tänkte placera fiberkonverteraren under centralen och sedan bara en patchkabel. Uttaget i taket går upp i köket till mediacentralen där router och switch är placerad. Jag har fasta uttag i alla rum, vid en tänkt kontorsplats och i garaget plus ett separat nät för IPTV.
 
Idag har jag vägt av garagegolvet. Var inte så illa som jag trodde, -29mm och +18mm på värsta ställena. I morgon skall det bokas fräs och blandare samt beställas material. Om två veckor är det dags ☺
 
Idag ringde fiberinstallatören och ville koppla in den i morgon. Tydligen hade de blåst i fibern förra veckan för det låg en prydlig rulle i fjärrvärmeskåpet. Ska bli intressant att se hur de skarvar ihop PEM-slangen (25-30mm) och dukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.