141 385 läst · 290 svar
141k läst
290 svar
johel572 blir med Man cave
Tack för att du delar med dig av ditt projekt. Jag blir så imponerad av människor som har en touch av stil, finish för "finliret", allt sådant saknar jag.
Bra tänkt med brandlarmet, kanske en rörelsesensor också då jag förmodar att dyrare verktyg kommer att hamna där?
Ett tips. Ett litet (i förhållande) verktygsskåp som du inreder med Gin, Whisky och andra godbitar Ser bättre ut när "damen" kommer på besök. Det ska inte se ut om en fyllebar.
Spara den ena kanalen i dosan till ngt annat roligt. Sätt en rörelsesensor till lysrören istället, när carporten öppnas så aktiveras ljuset. Dessutom bra om ngt skulle vilja "smyga" där inne.
Bra tänkt med brandlarmet, kanske en rörelsesensor också då jag förmodar att dyrare verktyg kommer att hamna där?
Ett tips. Ett litet (i förhållande) verktygsskåp som du inreder med Gin, Whisky och andra godbitar Ser bättre ut när "damen" kommer på besök. Det ska inte se ut om en fyllebar.
Spara den ena kanalen i dosan till ngt annat roligt. Sätt en rörelsesensor till lysrören istället, när carporten öppnas så aktiveras ljuset. Dessutom bra om ngt skulle vilja "smyga" där inne.
Vad kul att du tycker det. Tyvärr så hinner jag inte på långa vägar med alla planer. Det hade varit skönt att kunna avsluta något av alla projekt som är på gång.
Vad gäller larm så har jag en drös rörelsedetektorer, magnetkontakter och sirener mm som tidigare ägare lämnat och dessa skall upp vad det lider. Jag har förberett med tomrör lite överallt. Jag har även ett par Axis nätverkskameror som ska upp. Dock blir jag lite konfunderad hur det blir om jag har larm i garaget och kör in bilen, jag hade inte tänkt ha en larmpanel i garaget utan bara kört med den som sitter i hallen.
Det skall även upp galler i fönstren bara jag får klart svetsbordet...
Just nu är det dock mest akut med lyse i källaren (måste dock spackla, slipa och måla en bit av taket först) och få upp brandlarmet.
Vad gäller larm så har jag en drös rörelsedetektorer, magnetkontakter och sirener mm som tidigare ägare lämnat och dessa skall upp vad det lider. Jag har förberett med tomrör lite överallt. Jag har även ett par Axis nätverkskameror som ska upp. Dock blir jag lite konfunderad hur det blir om jag har larm i garaget och kör in bilen, jag hade inte tänkt ha en larmpanel i garaget utan bara kört med den som sitter i hallen.
Det skall även upp galler i fönstren bara jag får klart svetsbordet...
Just nu är det dock mest akut med lyse i källaren (måste dock spackla, slipa och måla en bit av taket först) och få upp brandlarmet.
roli: Jovisst kommer det bilder när det blir dags. Men det finns väl risk att det tar ett tag så man får väl svetsa på golvet tills dess Planen var att svetsa arbetsbänken också men nu kom jag ju över en riktig bänk billigt.
vojma: Nu kom jag över en lätt begagnad (i princip nyskick) Hilti PR-30 så det var inte butikspris men den var ändå inte billig. Faktiskt dyraste verktyg jag köpt och då jag måste komplettera med ett stativ. Men rackarns så bra den är. Dock har den en massa extra finesser som jag inte behöver (lägga digitalt fall mm) så jag hade kunna nöja mig med en enklare modell men det var denna som dök upp. Vi pratar iallafall femsiffriga belopp.
vojma: Nu kom jag över en lätt begagnad (i princip nyskick) Hilti PR-30 så det var inte butikspris men den var ändå inte billig. Faktiskt dyraste verktyg jag köpt och då jag måste komplettera med ett stativ. Men rackarns så bra den är. Dock har den en massa extra finesser som jag inte behöver (lägga digitalt fall mm) så jag hade kunna nöja mig med en enklare modell men det var denna som dök upp. Vi pratar iallafall femsiffriga belopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brandlarm på plats!
Det fina med dessa förutom att de är kopplade och har extern matning är att man kan stänga av rökdetektorn och endast köra dem som värmedetektor om man märker att det är för dammigt i garaget.
Idag tog jag mig en lucka i julstöket och mätte upp utgången på garageportsöppnaren. Pressade ihop ett RJ12 kablage och mätte alla pinnar så såg man vilket par som man normalt kopplar in Hörmann HOR1 reläet på. Övriga pinnar tror jag är någon seriellt interface.
RJ12 CAT5 special
BUS utgång för externa funktioner på Hörmann SupraMatic P
Resultat
Nu ska jag bara pressa en ny kabel och koppla in relän och PLC så blir det lite automatik på ljuset. Jag har reviderat tidigare vilda idéer och tänker tända upp halva garaget på timer vid in/utfart och tända allt på knappen. Programmet är klart men jag glömde laptopen på jobbet så det får bli vid nästa garage session.
Logga in
Skapa konto
RJ12 CAT5 special
Logga in
Skapa konto
BUS utgång för externa funktioner på Hörmann SupraMatic P
Logga in
Skapa konto
Resultat
Nu ska jag bara pressa en ny kabel och koppla in relän och PLC så blir det lite automatik på ljuset. Jag har reviderat tidigare vilda idéer och tänker tända upp halva garaget på timer vid in/utfart och tända allt på knappen. Programmet är klart men jag glömde laptopen på jobbet så det får bli vid nästa garage session.
Dagen började bra. Jag hade varit så duktig så jag lämnat dragtråd i tomrören så installation av hjälprelän gick lätt. Sedan åkte jag på en nit när datorn gör en systemåterställning och hela Siemens installationen är borta (installationsskivan på jobbet 3mil bort). Ibland blir man bara så trött!
LOGO! för garageautomation
Kom bara halvvägs...
Logga in
Skapa konto
LOGO! för garageautomation
Logga in
Skapa konto
Kom bara halvvägs...
Redigerat:
Idag blev det lite småfix inomhus. Fick upp en ledstång i trappen. Det var väl sisådär två årsedan hallen blev färdig så det var på tiden. Det fick bli en 44mm rundstav som skall målas grå. Även trappstegen ska bli grå så småningom om men det är så bökigt att måla trappen så det får vänta.
Trappen från nedre hallen
Övredelen av trappen. Jag fick även med en linslus
Logga in
Skapa konto
Trappen från nedre hallen
Logga in
Skapa konto
Övredelen av trappen. Jag fick även med en linslus
Redigerat:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Jag byter internetleverantör så därför har uppdateringen dröjt.
Källardelen av man cave:en får extraknäcka som målarbod.
Målat och monterat.
Uppifrån
Logga in
Skapa konto
Källardelen av man cave:en får extraknäcka som målarbod.
Logga in
Skapa konto
Målat och monterat.
Logga in
Skapa konto
Uppifrån
Redigerat:
Vad gäller kattlucka så ville jag inte såga sönder ytterdörren när jag bytte den så jag sågade hål i väggen istället. Det är timmerväggar i denna del av huset så det är enkelt att ta upp ett hål. Sedan är det en kattgång under trappen.
Kattgång under trappen för fri in/ut passage.
Utifrån under fönstret.
Jag har alltså ett uterum precis utanför ytterdörren därav är inte panelen bytt än. Sedan har jag en till kattlucka som leder ut på bron. Uterummet är riktigt fult med brun fjällpanel och korrugeradplåt. I vår tänkte jag bygga om den till en veranda med valmat tak. Men den dagen den sorgen.
Logga in
Skapa konto
Kattgång under trappen för fri in/ut passage.
Logga in
Skapa konto
Utifrån under fönstret.
Jag har alltså ett uterum precis utanför ytterdörren därav är inte panelen bytt än. Sedan har jag en till kattlucka som leder ut på bron. Uterummet är riktigt fult med brun fjällpanel och korrugeradplåt. I vår tänkte jag bygga om den till en veranda med valmat tak. Men den dagen den sorgen.
Alltid lika roligt att följa dina fina projekt johel, du är så grymt produktiv!