141 371 läst · 290 svar
141k läst
290 svar
johel572 blir med Man cave
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 428 inlägg
Riktigt trevlig läsning det här med bra variation. Så här ett tag efter känner du dig nöjd med golvet i garaget funktionsmässigt?
Helt rätt tänk att återanvända takpannorna, jag hade använd underlagsduk för ofalsade pannor (ex haloten steel) för då kan du återanvända pannor som har lite tveksam kvalité och täthet och ändå få ett bra tak samtidigt som du förhoppningsvis inte behöver blanda in så mycket pannor som estetisk inte hör hemma där.
Helt rätt tänk att återanvända takpannorna, jag hade använd underlagsduk för ofalsade pannor (ex haloten steel) för då kan du återanvända pannor som har lite tveksam kvalité och täthet och ändå få ett bra tak samtidigt som du förhoppningsvis inte behöver blanda in så mycket pannor som estetisk inte hör hemma där.
Jag saknar helt klart en golvbrunn i garaget! Borde gjort mig omaket att fixa det när man ändå höll på.
Jag kan även konstatera att det inte håller för dubbdäck. Man ser tendenser till förslitning där bilen kör in och ut. Men Golvet var ju så förskräckligt dåligt tidigare så jag tycker det nya är helt underbart när det är slätt och enkelt att hålla rent!
Jag kan även konstatera att det inte håller för dubbdäck. Man ser tendenser till förslitning där bilen kör in och ut. Men Golvet var ju så förskräckligt dåligt tidigare så jag tycker det nya är helt underbart när det är slätt och enkelt att hålla rent!
Fått upp lite kakel i källaren. Jag tycker det var rackarns svårt att få till ett jämt fogsprång.
Första gången jag sätter kakel
Sedan har jag gått bet på att uppgradera mjukvaran i PLC:t till att använda impulsreläer. Jag har fått till det i simulering men det fungerar inte i verkligheten. Är milt sagt frustrerade!
Impulsrelä, hur svårt kan det vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första gången jag sätter kakel
Sedan har jag gått bet på att uppgradera mjukvaran i PLC:t till att använda impulsreläer. Jag har fått till det i simulering men det fungerar inte i verkligheten. Är milt sagt frustrerade!
Logga in
Skapa konto
Impulsrelä, hur svårt kan det vara?
Kört en dag i källaren. Det var lite småknepigt att kakla när underlaget inte var helt jämt. Jag putsade aldrig kortväggen då jag tycker den var helt ok ändå. Men det får duga.
Snart halva klart!
I morgon skall jag i med ett ventilationsrör samt borra in värmerör genom väggen. Sedan kakla på!
Logga in
Skapa konto
Snart halva klart!
I morgon skall jag i med ett ventilationsrör samt borra in värmerör genom väggen. Sedan kakla på!
Redigerat:
Murade in en ventilationskanal så man kan sätta en standardventil där sedan.
Inmurad 125mm kanal
Sedan tog jag hål för värmerör men murade inte fast dem. De sitter lite illa till så jag vill löda ihop dem innan jag drar in dem.
Logga in
Skapa konto
Inmurad 125mm kanal
Sedan tog jag hål för värmerör men murade inte fast dem. De sitter lite illa till så jag vill löda ihop dem innan jag drar in dem.
Flytspacklat avsatsen. Står lite i valet och kvalet om jag ska lämna den som den är eller lägga en rad med klinker där.
Avsatsen flytspacklat!
Budget så här långt:
En säck putsbruk 89kr
Tre säckar fix 298kr
18kvm kakel 1200kr
En säck golvavjämningsmassa 150kr
10kg fog 200kr (inköpt ej använt)
Logga in
Skapa konto
Avsatsen flytspacklat!
Budget så här långt:
En säck putsbruk 89kr
Tre säckar fix 298kr
18kvm kakel 1200kr
En säck golvavjämningsmassa 150kr
10kg fog 200kr (inköpt ej använt)
Det har ju varit mycket diskussioner om bandslipar här på forumet och jag har gått och skaffat mig en jag med. Dock med bandet fast monterat i horisontellt läge. Så kan man ju inte ha det så det blir till att bygga ett stativ.
Först hämta lite material och låna en kap
Sedan lägga på plats och svetsa ihop
Resultatet kommer i morgon då färgen måste torka. Det är så kul att svetsa med pinne när man har lite grövre material.
Sedan har jag tagit bort roddmaskinen då den inte blivit använd sedan senaste inlägget jag postade om den Det blev lagerhyllor istället!
Plåthyllor
Logga in
Skapa konto
Först hämta lite material och låna en kap
Logga in
Skapa konto
Sedan lägga på plats och svetsa ihop
Resultatet kommer i morgon då färgen måste torka. Det är så kul att svetsa med pinne när man har lite grövre material.
Sedan har jag tagit bort roddmaskinen då den inte blivit använd sedan senaste inlägget jag postade om den Det blev lagerhyllor istället!
Logga in
Skapa konto
Plåthyllor
Idag blev det montage av bandslipen med nya fästet. Jag hade dock inga lämpliga bultar hemma så det fick bli 12x50mm Jumbo Jetting.
Naturligtvis är det en plåt på undersidan av bänken som gör det lite omständigt att borra för genomgående bult.
Slipen på plats!
Säg den lycka som varar. Sladden för kort så den fick bytas. Då upptäckte jag att någon tidigare hade tyckt att det var en bra idé att löda på förlängningar på motorlindningarna. Detta har resulterat i att isoleringen på dessa var i smulor. Så det blev mer jobb.
Så här kan man ju inte ha det!
Så det blev fram med lödkolven och snygga till det lite. Tog bort de på lödda förlängningarna och satt dit två lager krympslag. Sedan skarva med skruvklämmor och försöka få ihop allting igen.
Klart och redo att användas!
Logga in
Skapa konto
Naturligtvis är det en plåt på undersidan av bänken som gör det lite omständigt att borra för genomgående bult.
Logga in
Skapa konto
Slipen på plats!
Säg den lycka som varar. Sladden för kort så den fick bytas. Då upptäckte jag att någon tidigare hade tyckt att det var en bra idé att löda på förlängningar på motorlindningarna. Detta har resulterat i att isoleringen på dessa var i smulor. Så det blev mer jobb.
Logga in
Skapa konto
Så här kan man ju inte ha det!
Så det blev fram med lödkolven och snygga till det lite. Tog bort de på lödda förlängningarna och satt dit två lager krympslag. Sedan skarva med skruvklämmor och försöka få ihop allting igen.
Logga in
Skapa konto
Klart och redo att användas!
Idag har det äntligen blivit lite bättre väder så man kan börja med taket. Först ska jag fixa till skorstenen och för det behövs det byggas ställning. Plockade sedan av huven och tog loss alla lösa stenar och bruk.
Ställning på plats. Plockade bort två rader pannor runt skorstenen och pappade provisoriskt under ställningen.
Plockat bort alla lösa stenar. I morgon skall jag åka och köpa bruk och mura upp igen.
Logga in
Skapa konto
Ställning på plats. Plockade bort två rader pannor runt skorstenen och pappade provisoriskt under ställningen.
Logga in
Skapa konto
Plockat bort alla lösa stenar. I morgon skall jag åka och köpa bruk och mura upp igen.