141 371 läst · 290 svar
141k läst
290 svar
johel572 blir med Man cave
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
Trevlig tråd och trevliga projekt.
Men inte kör man väl med kopparrör till tryckluften?
I övrigt är det många gilla från mig
Svetskärran får extra +
Men inte kör man väl med kopparrör till tryckluften?
I övrigt är det många gilla från mig
Svetskärran får extra +
Blev en fantastisk dag i skogen. Tog ner ett par ganska stora aspar. Nya svärdet fungerade utmärkt.
Solen tittade fram efter någon timme
Vissa var rejält höga
Var lite småtrångt på sina ställen
Redo att köras hem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solen tittade fram efter någon timme
Logga in
Skapa konto
Vissa var rejält höga
Logga in
Skapa konto
Var lite småtrångt på sina ställen
Logga in
Skapa konto
Redo att köras hem
Eftersom det är semester så spenderar jag dagarna i man cave:en. Brandvarnaren går i tid och otid när man kapar och slipar så dagens första jobb var att stänga av röksensorn så den bara detekterar värme.
Avaktiverar röksensorn
Sedan blev det fix med kompressorn för att få dit en riktig Cejn 320 koppling då orginalkopplingen inte håller tätt. Jag hade dock bara en med invändig gänga så det blev lite hashmek.
Kompressor, adaptrar och Cejn 320
Först efter detta kunde man ta tag i Volvon. Allt mekaniskt är fixat (det var rätt mycket) så nu är det lite rost att laga innan besiktning. Någon har lyft sönder en balk under och golvet har trycks in så det rostat hål i skarven mot tröskellådan. Annars är den jättefin under.
Kapat ur rosten och knackat tillbaka golvet
Underifrån
Fanns visst en del rost på tröskellådan också
I morgon skall nya svetsen få jobba lite
Logga in
Skapa konto
Avaktiverar röksensorn
Sedan blev det fix med kompressorn för att få dit en riktig Cejn 320 koppling då orginalkopplingen inte håller tätt. Jag hade dock bara en med invändig gänga så det blev lite hashmek.
Logga in
Skapa konto
Kompressor, adaptrar och Cejn 320
Först efter detta kunde man ta tag i Volvon. Allt mekaniskt är fixat (det var rätt mycket) så nu är det lite rost att laga innan besiktning. Någon har lyft sönder en balk under och golvet har trycks in så det rostat hål i skarven mot tröskellådan. Annars är den jättefin under.
Logga in
Skapa konto
Kapat ur rosten och knackat tillbaka golvet
Logga in
Skapa konto
Underifrån
Logga in
Skapa konto
Fanns visst en del rost på tröskellådan också
I morgon skall nya svetsen få jobba lite
Att knacka tunnplåt tog ju betydligt mycket längre tid än jag räknat med. Men nu är iallafall golvet strukturellt klart. Ska på med underredsmassa bara. Blev totalt fem plåtar som fick formas och svetsas. Riktigt kul att svetsa MIG för första gången.
Golvet klart och jag brände inte upp inredningen
Logga in
Skapa konto
Golvet klart och jag brände inte upp inredningen
Efter senaste veckans bravader står det klart att jag behöver ett utsug i garaget. Jag fick fatt i en begagnad 200mm kanalfläkt. Jag undrar om har tillräckligt kapacitet? Jag har ingen aning om vilka flöden som krävs.
Jag ska prova att montera den vid en ventil (kräver förminskning) och sedan en flexslang eller liknande och se om det fungerar.
200mm 1-fas fläkt
Jag ska prova att montera den vid en ventil (kräver förminskning) och sedan en flexslang eller liknande och se om det fungerar.
Logga in
Skapa konto
200mm 1-fas fläkt
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Projekterar inför sommaren. Jag har ju ett litet hus/gäststuga på tomten som just nu används som virkesföråd. Tanken är att göra i ordning den och att barnen kan bo där när de blir större.
Gäststugan
Så småningom skall det bytas fönster och panel och fixas invändigt. Det ända jag gjort hittils är att laga ett fönster, måla dörren och monterat en ny elcentral. Men först måste taket ses över och det är alltså sommarens projekt!
Det är tvåkupigt lertegel med fin patina. Min tanke är att plocka ner pannorna. Byta papp och sedan lägga tillbaka dem. Jag tycker gamalt taktegel är fint. Dock är det en del trasiga och udda pannor så jag får leta reda på begangnade att komplettera med.
Logga in
Skapa konto
Gäststugan
Så småningom skall det bytas fönster och panel och fixas invändigt. Det ända jag gjort hittils är att laga ett fönster, måla dörren och monterat en ny elcentral. Men först måste taket ses över och det är alltså sommarens projekt!
Det är tvåkupigt lertegel med fin patina. Min tanke är att plocka ner pannorna. Byta papp och sedan lägga tillbaka dem. Jag tycker gamalt taktegel är fint. Dock är det en del trasiga och udda pannor så jag får leta reda på begangnade att komplettera med.
Redigerat:
Först en inspektion. Jag har aldrig varit uppe på taket.
Det är alltså ospontade plank i takets fallriktning. Ingen papp och sedan bärläkt. Kunde dock inte se några uppenbara skador på undertaket.
Det är en del udda pannor på sina ställen och lite lattjo läggning.
Skorsten blir första projektet. Det är några lösa stenar som behöver muras om och lite fogning. Men den ser betydligt bättre ut än jag trodde. Den skall kompletteras med en huv när den är klar.
Lite förvånad blev jag när jag upptäckte att skorstenen hade sex pipor!
Logga in
Skapa konto
Det är alltså ospontade plank i takets fallriktning. Ingen papp och sedan bärläkt. Kunde dock inte se några uppenbara skador på undertaket.
Logga in
Skapa konto
Det är en del udda pannor på sina ställen och lite lattjo läggning.
Logga in
Skapa konto
Skorsten blir första projektet. Det är några lösa stenar som behöver muras om och lite fogning. Men den ser betydligt bättre ut än jag trodde. Den skall kompletteras med en huv när den är klar.
Logga in
Skapa konto
Lite förvånad blev jag när jag upptäckte att skorstenen hade sex pipor!
Någon vädergud hade tråkigt för så här såg det ut idag.
Jag är iallafall glad att jag lag tillbaka alla takpannor
Det fick bli att arbeta i källaren istället. På mitt avstannade målarverkstadsprojekt!
Inmätt och klart. Ska bara på med primer sedan skall det kaklas!
Logga in
Skapa konto
Jag är iallafall glad att jag lag tillbaka alla takpannor
Det fick bli att arbeta i källaren istället. På mitt avstannade målarverkstadsprojekt!
Logga in
Skapa konto
Inmätt och klart. Ska bara på med primer sedan skall det kaklas!
Avlångt land vi bor i, vi har 18 grader och sol idagjohel572 skrev: