Knåpat ihop lite rördelar till pumpautomaten. Har ju en gammal brunn så snart borde man kunna vattna trots bevattningsförbud.

Rördelar monterade på pumpautomat med mätare och flexibla anslutningar mot en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linat och skruvat

Sedan försökte jag fixa en avlagd dammsugare som slår av/på hela tiden. Hittade inget uppenbart fel. Gissar på att det är trycksensorerna som lever rövare.

En Electrolux-dammsugare demonterad i delar på ett betonggolv bredvid ett multimeterverktyg och olika skruvmejslar.
Skapa konto

Tog typ en halv timme att få isär den, morr

Börjat i källaren igen. Försökt putsa ena väggen. Blev ingen finnish på det men målet var att det ska bli rakt och någorlunda slätt då det skall kaklas.

Putsarbeten på källarvägg förberedd för kakling, med ojämn puts och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Arbeta med bruk är inte min grej

Målat dörren till undantagsstugan. Blev Ottossons skruttgrön dennagång. Dock fick jag späda den rejält då jag hade så lite kvar. Måste köpa mer inför slutstrykningen.

Ny målad dörr i skruttgrön nyans på en röd stuga med vita knutar.
Skapa konto

Dörr i skruttgrön

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ska till och bygga ett tryckluftssystem i man cave:en. För mig blir det lödda kopparrör 15mm samt Cejn 320 snabbkopplingar. Har precis systematiserat det och beställt de delar jag saknar. Jag blev dock lite sugen att börja så jag provade att bocka en 180graders böj för att se om det går att få avsticket uppåt.

15mm böjt kopparrör i verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Inte helt perfekt men det borde gå att få till

• Gilla
epw och 4 till
  • Laddar…
Igår kom ett paket med lite kopplingar så i helgen ska det byggas. Konstaterade dock att jag missat ett par vitala delar så jag fick lägga en kompletteringsbeställning direkt.

Rörkopplingar och flexslangar upplagda på arbetsbänk inför installation på bergvärmepump och bevattningspump.
Skapa konto

En låda gott och blandat

Felxslangarna ska jag sätta på bervärmepumpen då det vibrerar en del i rören. Sedan skall jag även bygga om anslutningen till expansionskärlet. PRK kopplingen är till bevattningspumpen som också ska i någongång.

• Gilla
Carolusrex och 1 till
  • Laddar…
Idag gick jag lös på rören i källaren. Först upp expansionskärlet. Flyttade säkerhetsventilen och monterade en avstängning för kärlet. Det blev till att löda lite rör också för att få till det. Gamla kopplingen satt ju med en pressad koppling till utvändig gänga som jag lära skära sönder för stt få bort. Blev en rackans massa linande också. Det är fler gängade kopplingar än man kan tro.

Rörsystem monterat i källare med expansionskärl, tryckmätare och ventiler efter renovering.
Skapa konto

Före. Ingen möjlighet att koppla bort expansionskärlet om man vill kontrollera förtryck eller dylikt

Expansionskärl i källare med ny montering, avstängningsventiler och manometer, uppdaterat rörsystem.
Skapa konto

Efter. Nu med ventiler och avtappning

Sedan blev det att montera flexslangar på bergvärmepumpen. Det skallrar så i rören när den startar så jag tänkte försöka frikoppla den.

Renoverade rör och kopplingar över en bergvärmepump i en källare.
Skapa konto

Före. Här var det faktiskt klämringskopplingar så det blev att skära av rören på lämpligt avstånd och sätta dit flexslangarna

Flexslangar monterade på bergvärmepump för att minska vibrationer, i ett system av kopparrör.
Skapa konto

Efter. Nu kan den skaka hur mycket den vill. Fungerade faktiskt riktigt bra.

Det som återstår är att justera mjukstarten lite. Om mjukstarten kan ni läsa här https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-koppla-in-mjukstart.241817/. Tänkte förlänga uppstartstiden och korta avstängningstiden (mjukstarten rampar spänningen) så bör den verka relativt omärkbart. Men det får bli i morgon. Kände inte för att leka med elen efter en hel dag nere i källaren.

Tyvärr verkar säkerhetsventilen gått sönder för den står och droppar så det får bli att köpa en ny. Det är ju lite typiskt när man funderar på att köpa en ny vid kompletteringsbeställningen men snålar in och köper en adapter istället. I övrigt verkar det tätt.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Prova med att motionera säkerhetsventilen, det kan räcka för att få den tät. Det står i "manualen" till säkerhetsventilen hur ofta den skall motioneras dvs man vrider på den så långt att den öppnar och sedan stänger med ett kraftigt "klick" när fjädern skickar tillbaka "ventilsätet". Intervallet kan ligga mellan en gång i månaden till en-två gånger per år, olika på olika fabrikat. Ytan på ventilsätet får med tiden beläggningar vilket ger droppläckage till slut, motionerandet skall förhindra detta. Denna motioneringsuppgift är det inte många rörkrökare som informerar om, de vill nog hellre byta ventilen i förtid.....

Bra tips. Det låter vettigt. Ventilen är relativt ny kanske tre eller fyra år. Jag har aldrig motionerat den. Jag ska se om jag kan ta loss den och rengöra idag.

Skruvade loss säkerhetsventilen om motionerade den ganska mycket. Sedan kopplade jag på den på vattenslangen och spolade ur den rejält. Sedan satt jag tillbaka den och nu håller den tätt.

Du behöver inte ta loss den för att utföra motionen, det skall du kunna göras på plats. Dock kan det kräva någon typ av rör/slang som tar hand om vattnet från ventilen, men bör varje säkerhetsventil ha. Inte vill du väl att vattnet skall spruta rakt ut ur ventilen ifall den gör sitt jobb? Oftast blir det väl bara lite droppande men även det vill man ju att det hamnar på ett "bra ställe"....

Nu är jag igång med tryckluftssystemet. Tog ganska lång tid innan jag fick alla snabbkopplingar. Kör med Cejn 320 vilka är väldigt trevliga. Blir även en kulventil vid varje uttag. Desigen blir betydligt enklare än jag tänkte från början för ska jag ha svanhalsar och grejer blir det lite för omständigt att få till alla nivåer. Jag får väl dränera lite oftare ☺

Tryckluftssystem med kopparledning, snabbkopplingar och kulventil installerat på en verkstadsvägg.
Skapa konto

Första uttaget och kompressor anslutning på plats

Det sitter en 90-graders klämringskoppling överst. Detta då den enkelt kan bytas till en T-koppling om jag vill utöka systemet åt höger. Det blev kromade dubbelklämmor då jag hade dessa i bra att ha lådan och de är rätt dyra att köpa nya.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
richardtenggren
Snyggt, vart köper du Cejn-kopplingarna? Jag har tänkt mig något liknande framöver.
Vill även skaffa en låsbar koppling, ska tydligen finnas likt hydraulikkopplingar, lämpligt på slangen till papppistolen tänkte jag.

Jag köpte mina på Duab. Cejn 320 eSafe tror jag de heter. När man lossar de med tryck på så åker hanen ut några mm sedan får man skjuta ut ringen igen för att få loss den. Dvs verktyg/slang flyger inte ut. Få se om det är bra eller om man lessnar ur på det.

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Första sektionen klar. Tog lite tid för att få ihop det runt en stolpe men det gick bra till slut. Ska på med en dräneringskran i T-kopplingen.

Nyinstallerad kopparledning längs tak och stolpe i verkstad, med T-koppling och verktyg på bänken.
Skapa konto

Dragit längs taket och runt stolpen till hyvelbänken

Nyinstallerade kopparledningar längs vägg och tak med T-koppling och avstängningsventil.
Skapa konto

Denna lilla del tog väl halva dagen att få till

Jag har även pluggat systemet och provtryckt och det höll tätt. Resten får nog bli i morgon. Hade ju tänkt smida ihop en svetskärra också.

• Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Tryckluften uppe och inga läckor på första försöket.

Välordnad verkstad med verktyg upphängda vid arbetsbänk och tryckluftsslang till höger.
Skapa konto

Ett uttag till höger om hyvelbänken för dykertpistolen och ett uttag vid porten så slipper man köra in cyklar och annat som behöver pumpas

Nu behöver jag bara en ny större kompressor och någonstans att ställa den :D

Redigerat:
  • Gilla
nochl och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.