Idag har jag sprutmålat radiatorerna. Ett hemskans kladd och färg överallt! Men det gick snabbt och var mycket enklare än med pensel. Andrasidan tar jag i morgon.

Nyss sprutmålade vita radiatorer liggande på träplankor i en verkstad med målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat!
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Lodad koppling på kopparvärmerör nära en böj med synlig deformation på röret och en svetsbrännare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker löda ihop lite värmerör. Riktigt kul men rackarns svårt att värma lagom. Det var även rätt klurigt att få alla kopplingar raka :)

Kopparvärmerör med ojämn böj och klämringskoppling på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tycker jag mig gått till övergången skapligt. Dock blir kopplingen väldigt nära böjen där röret är deformerat, se nedan.

Kopparvärmerör lödat till metallkoppling nära en böj, på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret är ju inte runt i böjen! Dock är det säkert 10mm som inte är deformerat vi klämringen så jag tror det blir tätt ändå.
 
Renoveringsprojekt av ett badrum med nymålat tak och väggar som förberetts för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mancave:en expanderar. Ett sidoprojekt som hållit på ett tag är att göra om badrummet i källaren till målningsrum. Tanken är att sätt in en diskbänk istället för handfat så man har ett ställe där man kan slabba på.
Idag har jag målat taket en sista gång. Sedan skall det upp med lyse så man ser något. Tanken är att gå loss med betongslipen på väggarna för att få bort all gamal färg och spackel. Sedan skall det putsas och kallas.
 
L
Har helt missat denna tråd tidigare men måste säga att din tråd handlar mer än om en man cave. Det är bra fart på dina projekt. Kör hårt.
 
Nyinstallerade element och kopparledningar i en mancave med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag värme i man cave:en! Så rackarns skönt. En koppling hade jag dock linat för dåligt så där blir det backjobb. Men det får bli i morgon. Nu ska jag sitta och titta på medans elementet blir varmt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
Efter vissa förändringar i familjesituationen har det blivit betydligt mer plats i mancave:en. Jag tog tillfället i akt och flyttade ner hyvelbänken från snickarboden.

Sliten gammal hyvelbänk i ett garage, med verktyg och sopskyffel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farfars gamla hyvelbänk på plats! Den har man många minnen från när man var liten och för hoppningsvis skall det bli många fler :)

Sliten gammal hyvelbänk med synliga spår av användning och färgrester, nu placerad i en mancave.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytan är lite sliten. Frågan är om man skall börja med att dra av den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Tänkte börja med att bara snygga till ytan men den var lite kupad så jag behövde plana av den.

En gammal sliten hyvelbänk av furu med kvistar och hål som bearbetas med en elektrisk hyvel, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvlar hyvelbänken!

Närbild på sliten arbetsyta av furuplanka med kvistar och utmejslade kvadratiska hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först blev det att rensa från spik

Själva arbetsytan verkar vara gjord av en bred planka av furu. Är det normalt? Jag trodde det skulle vara björk eller något hårdare. I vilket fall som helst är ytan ganska ful med kvistar och en del större hål/gropar.

Närbild av sliten arbetsbänksyta i furu med kvistar och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en del fula kvistar i arbetsytan

Min tanke är nog att försöka fräsa bort de västa kvistarna och limma i en ersättngsbit. Jag vet dock inte om det är smart i en arbetsbänk.
 
Forsätter med hyvelbänken. Den är riktigt sliten i kanten så jag undrar om det inte krävs mer drastiska åtgärder så småning om. Tillsvidare har jag beslutat mig att lappa igen de värsta skadorna.

Arbetsbänk med slitage och verktyg som slipmaskinen Rotex, sliprondeller, hammare och stämjärn, indikerar pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inget grövre än 60 papper till Rotexen och det bet för dåligt. Jag fick modda ett gamalt golvslippapper som jag hade i källaren. Fast det slutade ändå med att jag fick ta fram bandslipen.

Reparation av en gammal hyvelbänks sliten kant med en tving och lagningsmaterial på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lappar och lagar.

Sliten hyvelbänk i en verkstad med verktyg och reparationstillbehör utspridda ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler lagningar. Framtiden får utvisa om det var en bra idé.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Resultatet. Frihandat med stämjärn efter bästa förmåga. Naturligtvis hittade jag en dold spik också :(

Arbetsbänk i trä med försänkta kvadratiska hål och två träpluggar för lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två av tre lagningar

Nu ska det bara finslipas (nåja det är ju en arbetsbänk och det syns) och sedan oljas.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Dags att slipa det sista så man kan börja använda bänken. Men först det viktigaste. Laga lill-tjejens Lundby gungställning som gått i bitar efter lite för mycket våldsgungande!

Reparation av en leksaksgungställning med tvingar på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limning av gungställning

Träarbetsbänk i verkstad med slipade ytor och behandlad med linolja, verktyg under bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipade det sista och smörjde in med kokt linolja

Nu är det bara att vänta. Ska nog ta och slipa upp hyvlar och stämjärn medans oljan suger in.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Idag har det blivit lite småpyssel. Kapade till några gamla skärbrädor till bättre format. De var för stora för att användas sörskillt ofta.

Sedan blev det att göra ett zero clearance ilägg till bordssågen. Har velat haft ett sedan jag jmköpte sågen men aldrig kommit till skott. Makitan är lite knölig då det är en massa saker ivägen som man lär fräsa ut för. Gjorde ilägget av en gamal golvbräda som blivit över.

Träilägg till bordssåg, anpassat för zero clearance, placerat på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen tog man sig tid för zero clearence ilägg.

Efter det så behövde jag en vingskruv till kamin. Dock hade jag bara vingmuttrar hemma så det blev att ta fram svetsen.

Verktygsbänk med uppspända föremål, svetsad vingskruv och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så vakert men det får duga
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
En rund metallplatta med två skruvar fastsatt i en betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven på plats
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Idag har jag byggt lådor för förvaring av sågklingor. Jag hann dock inte göra klart med hållaren.

Verkstadsförvaringslåda i limklämma på en bordssåg, med verktygsbänk och snöutsikt bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmar övre lådan för förvaring av diverse tillbehör

Egentligen skulle jag vilja ha 650mm expansionsbeslag men de är så rackarns dyra så det får bli glidskenor av IKEA särbrädor. Sågade 15mm remsor som jag skruvade upp. Lådorna är av spillbitar av råspont. Sågade bort halva sponten för att skapa en fals.

Trähylla under konstruktion med osynlig glidskena och en öppen låda av råspont och verktygslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snål varianten för lådor. Det glider iallafall väldigt bra
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag blev lådorna klara!

Bordsåg med öppna lådor och verktyg, inklusive hörselskydd och klingor, i en välorganiserad verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådfronterna ätligen på plats! Finns en dörr till högersidan också men jag har inga gångjärn.

Öppen trä låda med flera sågblad uppradade på träinlägg, extra utrymme och en verktygslåda syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde plats för 10st klingor och tänkte det räcker mer än väl. Sedan räknade jag ihop till 14st. Men det finns plats för ännu en rad hållare (lådan är 65cm djup).

Nybyggd verktygslåda öppen, visar sågblad och klinghållare, på ett verkstadsbord bredvid Makita verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skänt att ha någonstans att förvara sågspecifika tillbehör

Nyrenoverad hammare med trähandtag och svart huvud på en arbetsbänk bredvid röda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan fixade jag till en hammare till grabben. Hade en gammal liggande som var glapp. Kapade skaftet ca 4cm och satt tillbaka huvudet. Dränkte kilen i linolja för att testa om det fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Hyvelbänken har ju varit ett kaos av verktyg och träbitar så det var dags att ta tag i det.

Organiserad arbetsyta med hyvelbänk, verktyg och en hylleenhet under uppbyggnad i en trädgårdsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmar och skruvar på en kantlist

En organiserad verkstadsutrymme med hyvelbänk, verktyg, träbitar och en verktygstavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygstavlan på plats

Underst sitter en grund (15cm) hylla för småplock och för att lägga ifrån sig verktyg på. Så minns jag farfar hade det och det tycker jag är väldigt praktiskt. Nu ska det bara upp lite krokar så man får någon ordning.

Sedan måste det byggas ett virkesställ. Börjar bli så mycket spillbitar nu i min man cave som inte skulle vara ett snickeri...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.