Svetskärran börjar bli färdig. Ska bara fundera ut vart jag skall sätta verktygskrokarna.

Modifierad gul säckkärra omgjord till svetskärra med hjul och metallhyllor i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var en gång en säckkärra...

Redigerat:
Har snickrat lite med äldsta barnet idag. Blev en verktygslåda inspirerad av övriga forumet. Det var väldigt populärt kan jag säga.

Barn använder slipmaskin på verktygslåda i välorganiserad verkstad.
Skapa konto

Ännu nöjdare när man får gå från hyvel till slipmaskin

Redigerat:
  • Gilla
Kgolestan och 3 till
  • Laddar…
Återvunnet trämaterial på en arbetsbänk med snickarverktyg och träspån.
Skapa konto

Klyvt och grovriktat lite återvunnet material. Tänkte jag så småningom skulle öva lite på att göra tappar och kanske få till ett litet bord.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Just nu har jag ett nytt inkommade projekt. Men den ville inte starta som planerat. Men med lite ompyssling ska det nog gå!

Rostiga och söndertryckta mekaniska delar på en arbetsbänk, omgivna av verktyg och skruvar.
Skapa konto

Söndertryckt och rostigt men det ska nog gå att få liv i.

• Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Nya projekt på gång!

Sliten Volvo 245 GL -90 i en välutrustad garageverkstad med motorhuven öppen, bredvid en nyare BMW.
Skapa konto

245 GL -90 36000mil

• Gilla
Byråkrat och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att va i bra skick under smutsen :)

richardtenggren
Du skulle inte tvättat den innan du tog in den i garaget? ;)

Nja. Det är som mossa så det sitter rätt hårt. Måste nog fram med någon polermaskin eller så om jag ska få bort det. En del rost på bakluckan och i en balk under (och i ramen för draget) men i övrigt väldigt fin. Dock startar den inte så steg ett är att få igång den.

Även bromsarna ligger på så det är inte bara att rulla ut och tvätta. Fick putta in den med traktorn!

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag hade tänkt att bara göra lite service och sedan starta. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Startproblematiken visade sig vara en sönderslagen vevaxelgivare som naturligtvis sitter på svänghjulet. Så det blev att ta ur lådan!

Vit bil med öppen motorhuv och demonterad M47 växellåda på garagegolv.
Skapa konto

En stycken M47 låda

Sedan insåg jag att jag behö er en del andra delar så nu har jag köpt ännu en bil :)

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Gillar vad du har gjort med garaget!

245or är alltid trevligt! Köpte mig en likadan för några veckor sen, rostlagat golv och balkar fram och snart dags att byta kupefläkt, kul kul ;)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
E
Kanske lite OT för Byggahus forumet.. men hur fick du ur växellådan? Domkraft under bara eller?

Jag ville inte ta den på bröstet som en bekant rekomenderade så jag staplade ett torn av plankstumpar i framkant. Sedan blev jag tvungen att fälla växelspakskonsolen. Sedan bara rycka tills den ramlade ner på planken. Efter det tog jag bort en plankstump itaget för att sänka ner den. Sedan bara släpa ut.

Svårast var dock bultarna som satt på ovansidan. Dessa krävde den groteskt långa förlängaren som syns på bild. Så att spärrskaftet hamnade bakom lådan :)

Redigerat:
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Monterat nytt svärd på sågen. Ser lite bisarrt ut med 18" svärd men jag hoppas det fungerar bra. Det var dock inget smörjhål för topphjulet på Husqvarnas nya svärd. Jag antar att man får skruva upp kedjesmörjningen bara.

Husqvarna motorsåg med nytt 18-tums svärd monterat, ligger på en verkstads-golvyta med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

18" svärd på en 346

Sedan är växellådan på bilen på plats. Bytt kamrem, vattenpump, kylare, bromslang mm. Nu startar den och går fint. Även köpt en ny svets MIG så ska jag laga någon balk under.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du med så långt svärd till?

Jag inbillar mig att det blir enklare vid fällning så man inte behöver tänka så mycket utan bara köra på. Sedan lite extra räckvidd vid kvistning så man slipper flytta/sträcka sig hela tiden. Vi får se om jag gillar det eller ej.

• Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.