I den här typen av fall brukar det finnas "lite" mer än vad som framkommer från den som dömts. Ett exempel i närtid är en hantverkare som i grupp på facebook beklagade sig över att han blivit dömd för brott mot knivlagen när han stoppades i direkt anslutning till arbetet.
Skeptisk som jag är begärde jag ut både förundersökning och dom, och mycket riktigt så blev domen helt plötsligt klart rimligare.

"Vid Kungsholmstorg i riktning ner mot Norr Mälarstrand observerar vi ett fordon(XXX111)
som vi beslutar oss för att kontrollera. På förarplats sitter NN. Vid slagning i
polisens register framkommer det att han i närtid rapporterats för brott mot knivlagen samt
tidigare dömts för försök till dråp. Han visar sig även ha 1 285 596 SEK i skulder hos
kronofogden.
Vid samtal med NN upplevs han som märkbart stressad. På passagerarplats sitter en
kvinna som han uppger att han känner via en bekant till honom och att hon plockar svamp.
Kvinnan i sin tur uppger att mannen är hennes pojkvän men att hon inte minns hans namn.
[...]
NN är klädd i gula varselbyxor men han uppger själv att han är på platsen i privat syfte
tillsammans med kvinnan. Min bedömning av fordonet är att det inte finns något som tyder på
att det skulle handla om ett arbetsfordon. Det finns flertalet privata klädesplagg i fordonet och
två resväskor. Det finns även golfklubbar, en kamera och en kikare."

Ovanstående är saxat ur FUP och helt plötsligt känns det kanske inte så märkligt att han döms för brott mot knivlagen då polisen hittade 4 olika knivar i bilen varav flera lätt åtkomliga från förarplatsen.
Särskilt som NN valde att inte dyka upp på de förhör han kallats.

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns felaktigt dömda men de är nog om skrapar lite på ytan rätt få sett till det totala antalet dömda.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lat och 14 till
  • Laddar…
Nog så sant. Nu är det ju inte så att jag blir stoppad av polisen titt som tätt, det var åtminstone 8-10 år sedan jag fastnade i en rutinkontroll för ens en alkotest.

Men ja, skulle jag bli föremål för en grundlig undersökning av min bil så finns det vanligen knivar och yxor i bagageluckan, inte sällan diverse typer av pistoler och gevär beroende på vad det är för aktiviteter som är aktuellt.

Jag är aktiv inom sportskytte och har fastighet på vischan som behöver skötas med tex vedhugg, inga problem att motivera div verktygsinnehav på "allmän plats" dvs i en bil på allmän väg.

Kan inte tänka mig att någon polis etc skulle ställa till problem för mig.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag åker ju ofta till någon av byggladorna i mina "hemmaarbetskläder" vilkens utrustning består av tre knivar, en "morakniv" (numera oftast varianten med stämjärnsegg), en brytbladskniv och ett multiverktyg med två knivblad.. ibland undrar man ju vad som hänt om man blev stoppad av farbror blå..
Beror på, saft&bulle eller fängelse, allt beror på.

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
Håller fullt med att gräver man lite djupare i dessa fallen där någon plockats in för kniv eller farligt föremål så är denna dom ett sett att få undan en person från gatan en stund på samma sett som man satte fast Al Capone för skattebrott.
Har senaste veckorna blivit stoppad ett flertal gånger för vanlig koll då polisen har haft extra kontroller i södra Stockholm på grund av allt otyg som hänt. Ingen av gångerna har de gjort annat än att prata vänligt och frågat om körkort och någon gång även pratat med vuxna sonen som satt i passagerarsätet. Och trots att det ligger knivar i bilen och säkert jag med snickarbyxor på mig och grabbens basebollträ synligt i baksätet har de inte ens kommenterat detta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller fullt med att gräver man lite djupare i dessa fallen där någon plockats in för kniv eller farligt föremål så är denna dom ett sett att få undan en person från gatan en stund på samma sett som man satte fast Al Capone för skattebrott.
Har senaste veckorna blivit stoppad ett flertal gånger för vanlig koll då polisen har haft extra kontroller i södra Stockholm på grund av allt otyg som hänt. Ingen av gångerna har de gjort annat än att prata vänligt och frågat om körkort och någon gång även pratat med vuxna sonen som satt i passagerarsätet. Och trots att det ligger knivar i bilen och säkert jag med snickarbyxor på mig och grabbens basebollträ synligt i baksätet har de inte ens kommenterat detta.
Precis så. Jag har svårt att tro att man skulle "åka dit" på att det finns litet yxor, machetes, krutvapen i bilen som vanlig medborgare där man enkelt kan ange rimliga skäl, och det inte finns en våldsbenägen bakgrund.

Annat är det förmodligen om man figurerar på känt skumma platser och tider med mer tveksam historik, då får man nog ha starkare argument för att ses som trovärdig. Inget konstigt egentligen som jag ser det.

Oavsett så är det troligen ett plus i kanten om dessa olika tänkbara vapen och tillhyggen inhyses i bagaget och inte är lättillgängliga från förarplats. Jag har just nu rensat upp litet i detta, alla verktyg som ev kan användas offensivt ligger i bagageluckan på mina fordon.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har egentligen inga problem med en lagstiftning som innebär att man kan straffas för något man KAN göra, om den strikt hanteras utgående från perspektivet att det är ett verktyg för att komma åt de verkliga brottslingarna, typ övervakningskameror.

Alla med tidigare rent mjöl i påsen och utan belastning i registren kan ha vad som helst i bilen eller i fickorna utan åtgärd, det kända buset plockas in oavsett vad de har på sig eller i bilen inkluderat om de fortfarande har händerna sittande fast på armarna, knytnävarna är det vanligaste vapnet samt att utan händer är det svårt att hålla i en kniv eller skjutvapen.

Då har vi på ett par veckor tömt landet på alla kända kriminella och med hjälp av skyddslagstiftning släpps de inte ut förrän händerna är amputerade...
Simsalabim, problemet löst, kom ihåg var ni läste det först!;)

mikethebik mikethebik skrev:
Jag har egentligen inga problem med en lagstiftning som innebär att man kan straffas för något man KAN göra, om den strikt hanteras utgående från perspektivet att det är ett verktyg för att komma åt de verkliga brottslingarna, typ övervakningskameror.

Alla med tidigare rent mjöl i påsen och utan belastning i registren kan ha vad som helst i bilen eller i fickorna utan åtgärd, det kända buset plockas in oavsett vad de har på sig eller i bilen inkluderat om de fortfarande har händerna sittande fast på armarna, knytnävarna är det vanligaste vapnet samt att utan händer är det svårt att hålla i en kniv eller skjutvapen.

Då har vi på ett par veckor tömt landet på alla kända kriminella och med hjälp av skyddslagstiftning släpps de inte ut förrän händerna är amputerade...
Simsalabim, problemet löst, kom ihåg var ni läste det först!;)
Det kommer alltid att finnas fall där folk fälls orättfärdigt som man kan tycka, men hela bakgrunden är sällan känd. Tror knivlagen tillämpas mest för att få verktyg att klämma åt våldsverkare men givetvis kan det slinka med någon i grunden oskyldig. Kanske priset vi får betala för att upprätthålla en någorlunda civiliserad rättsskipning.

Det är sannolikt inte så att en person blir åtalad för att ha en kniv, yxa, kofot, skruvmejsel, skarp penna etc (stickvapen) på sig eller vid förarplatsen vid en slumpmässig kontroll. Kontexten till påträffandet av dessa instrument är avgörande för hur det potentiellt offensiva objektet kommer att tolkas vid en rättslig prövning.

Jag kommer att fortsätta frakta "livsfarliga" grejer typ motorsågar, machetes, yxor, pistoler, järnrör, gevär osv i mina fordon, men nu kanske med litet extra eftertanke att man inte bör ha det på armslängds avstånd från förarplats utan hellre i bagageluckan.

Tycker knivlagen är i grunden bra eftersom jag har förtroende för att den tillämpas för att undertrycka rötäggen snarare än vanliga hederliga medborgare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
hsd
P Pin skrev:
Knivarna är numera förpackade i svetsade hårdplastförpackningar. För att öppna dessa behövs en annan kniv :rolleyes:
Finns ju knivset i pappersform och tunn genomskinligt plaslock, öppnad enklare än en påse Ahlgrens bilar
Hur är det med husbilen med klksådan lätt åtkomlig från framsätet
Dessutom är det inte bara knivar som faller under knivlagen

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hantverkar knivar, mora knivar och liknande som säljs på Feltema, jula, beijer bygg mfl är iaf inte förpackade i nån plastförpackning.
Tur att man inte blev stoppad för några veckor sen när jag åkte ut till en arbetsplats privat klädd med lite verktyg Bland annat en kartong med ny inköpta moraknivar som låg på passagerarsätet.
Skulle väl blivit dryga dagsböter eller kanske tom fängelse om det finns i straffskalan.:sweat:
Bättre är nog att lägga en sådan låda i bagagerummet )(dvs inte nåbar)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Då får man se till att ha ordning på fönsterhissarna numera då alltså.
[bild]

Polisen blir nog inte det minsta nöjd om man gar en Morakniv typ XL i sidorutan.
[bild]

/ Patrik
Den där kniven kan ju bli lite tråkig för dig om du krockar. :confused:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
J Jaggatagga skrev:
Den där kniven kan ju bli lite tråkig för dig om du krockar. :confused:
Ja det hade jag förstås tänkt att låta bli.

Det blev en nödlösning när jag åkte hem från ett kvällsskift i Norge dock blev det tur å retur 18 mil dagen därpå också innan jag hann å byta de små gröna rullarna.

/ Patrik

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har alltid en yxa under förarsätet och tänker fortsätta med det.

Den behövs i mitt yrke.
Den behövs att ta till i nödsituationer och för att klara mig från haverier. Gå och hugga en björk bledvid vägen för att få en hävstång att lyfta upp bilen på vägen med. Sådant har jag gjort ett antal gånger. Kapa av vindfällen.
Tack vara den behöver jag inte vara rädd för att stanna och hjälpa folk som har kört i diket eller fått motorhaveri eller sjukdomsfall. Stadsbor säger alltid att jag måste sluta med den varan och låta sjuka ligga på gatan och låta folk sitta kvar i sina kraschade bilar för att inte riskera att bli rånmördad. Småbuset som lär syssla med sådant använder kniv. Jag har yxa.

H heimlaga skrev:
Jag har alltid en yxa under förarsätet och tänker fortsätta med det.

Den behövs i mitt yrke.
Den behövs att ta till i nödsituationer och för att klara mig från haverier. Gå och hugga en björk bledvid vägen för att få en hävstång att lyfta upp bilen på vägen med. Sådant har jag gjort ett antal gånger. Kapa av vindfällen.
Tack vara den behöver jag inte vara rädd för att stanna och hjälpa folk som har kört i diket eller fått motorhaveri eller sjukdomsfall. Stadsbor säger alltid att jag måste sluta med den varan och låta sjuka ligga på gatan och låta folk sitta kvar i sina kraschade bilar för att inte riskera att bli rånmördad. Småbuset som lär syssla med sådant använder kniv. Jag har yxa.
Jag föreslår att du iallafall förvarar den bak i skuffen på nåt vis........Att ha den tillgänglig vid förarplats är alltid tveksamt oavsett syfte. Finns oftast bara en yrkesgrupp som behöver den tillgängligt snabbt.........

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
En 43-åring från Högsäter döms till böter för att ha haft en kniv med sig i bilen när han stoppades av polis i Bengtsfors. Mannen menar att det är sonens kniv.

43-åring döms till 50 dagsböter för brott mot knivlagen. Anledningen är att polisen hittade en kniv i mittkonsolen på hans bil.

En stackars oskyldig människa...
... eller inte:

43-åringen förekommer sedan tidigare under 71 avsnitt i belastningsregistret.

:rolleyes:

• Gilla
  • Wow
  • Älska
lat och 4 till
  • Laddar…
Det stärker min tes. Ser det som osannolikt att man skulle bli åtalad för dylikt om det inte finns försvårande omständigheter, plus detta att sannolikheten att få ett tillslag blir extremt låg om det inte finns någon anledning.

Men javisst, förvara pistoler, yxor, gevär, sågar, knivar, skruvmejslar, machetes, motorsågar och andra dylika verktyg i bagageutrymmet så minimeras behovet av att förklara sig vid eventuell kontroll.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.