30 615 läst · 298 svar
31k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Ett sätt att se det är att lagstiftaren inte har gjort sitt jobb i fallet knivlagen och det skapar en massa oklarheter.L lat skrev:
Den svenska rättstraditionen är tänkt att vara en kompromiss mellan anglosaxisk och kontinental rättstradition. Praxis har alltså en stor betydelse i svensk rätt, inte minst för den praktiska rättstillämpningen. Det är ofta i praxis diverse ord och begrepp får sin närmare innebörd definierat. Ta ord som "skäligt" eller vad begreppet "sakägare*" faktiskt omfattar och inte. Så även om praxis "bara" är nummer tre i rättskälleläran så skulle jag nog vilja påstå att praxis ofta kan ha en större direkt påverkan för hur en lagregel kan tolkas än lagtexten som sådan.L lat skrev:Läs gärna på wikipedia om olika rättssystem.
"I likhet med hela den kontinentaleuropeiska rättsfamiljen bygger den nordiska rätten i huvudsak på rättsregler som finns i lag, till skillnad från den angloamerikanska rättsfamiljen som i högre utsträckning bygger på prejudikat skapade av domare.[2]".
[länk]
[länk]
*Senast förra året ändrade/förtydligade HD vad en sakägarkrets är och inte är, se NJA 2023 s.104, som ett exempel på att praxis är tämligen viktigt i svensk rättstradition.
I Sverige finns flertalet exempel på lagregler som mer eller mindre är praktiskt oanvändbara utan koll på praxis, ett för forumet kärt återkommande exempel är dolda fel, ett annat är grannelagstiftningen i jordabalken och ytterligare ett rättsområde som är svårt att begripa utan praxis är sakrätt. Lagtexten är ofta långt i från tillräckligt för att avgöra en fråga och förarbetena kan även dom ibland vara otillräckliga.
Knivlagen kom till genom moralpanik över ungdomsvåldet och är alltså juridikens svar på Sivert Öholm, videovåldet eller risken med rollspel... Lagen har alltid (som så ofta i Sverige) varit helt meningslös för att stävja det påstådda samhällsproblemet, men samtidigt fungerat som en nagel i ögat på hederligt folk, ett maktmedel för polisen samt inte minst renderat åtskilliga timmar med juridiskt pappersarbete när lagen ska tolkas i diverse rättsfall. Lagen har inte bara spelar ut sin roll, den har aldrig haft någon (vettig) roll att spela över huvud taget...A ajn82 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Nu när danstillståndet förvandlats till en dansanmälan så kanske vi kan få en liten frihetsreform även genom att knivlagen läggs i graven.F Falckman skrev:Knivlagen kom till genom moralpanik över ungdomsvåldet och är alltså juridikens svar på Sivert Öholm, videovåldet eller risken med rollspel... Lagen har alltid (som så ofta i Sverige) varit helt meningslös för att stävja det påstådda samhällsproblemet, men samtidigt fungerat som en nagel i ögat på hederligt folk, ett maktmedel för polisen samt inte minst renderat åtskilliga timmar med juridiskt pappersarbete när lagen ska tolkas i diverse rättsfall. Lagen har inte bara spelar ut sin roll, den har aldrig haft någon (vettig) roll att spela över huvud taget...
Jag är lite nyfiken på hur du motiverar det med tanke på antalet avlidna och skadade p g a knivvåld? Tänker du att lagen ska ersättas av någon annan lag eller ska det bli fritt för alla att bära valfri kniv på alla offentliga platser?Claes Sörmland skrev:
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra...19-kraftig-okning-av-knivvald-sedan-2010.html
/Krille
Att kalla svampkniven för matkniv tycker jag målar upp en felaktig bild.Claes Sörmland skrev:
Men hade den kvinnan inte fyllebråkat på stan och svinat runt, så hade polisen aldrig behövt visitera henne eller hittat kniven.
Men det är väl bra om HD klargör att även fyllon får bära på svampkniv i handväskan när de bråkar, så länge den inte används.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det verkar ju inte som att lagen fungerar och det stämmer ju också med forskningen enligt texten som du länkar. Det är inte slumpvisa människor som använder kniv för våld utan en grupp kriminella. Dessa bryr sig knappast om någon knivlag, det är en lag enbart för den stora skötsamma allmänheten.K Krille4 skrev:
"– Tidigare forskning visar att knivbärande ofta föregås av utsatthet och deltagande i andra typer av våld. Därför är det viktigt att rikta in sig på våldets grundorsaker, säger Johanna Olseryd."
Vilken forskning är det du refererar till? Tanken med knivlagen är naturligtvis att komma åt gruppen av kriminella. Hur har du kommit fram till att lagen är enbart för den stora skötsamma allmänheten?Claes Sörmland skrev:Det verkar ju inte som att lagen fungerar och det stämmer ju också med forskningen enligt texten som du länkar. Det är inte slumpvisa människor som använder kniv för våld utan en grupp kriminella. Dessa bryr sig knappast om någon knivlag, det är en lag enbart för den stora skötsamma allmänheten.
"– Tidigare forskning visar att knivbärande ofta föregås av utsatthet och deltagande i andra typer av våld. Därför är det viktigt att rikta in sig på våldets grundorsaker, säger Johanna Olseryd."
Med det resonemangen kan vi väl även fritt tillåta skjutvapen och istället fokusera på våldets grundorsaker? De som bär skjutvapen bryr sig väl heller knappast om någon vapenlag.
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Förresten, en praktisk fråga om knivlagen som slog mig nu:
För att lämna in främst kartonger till återvinningen så underlättar det något väldigt att skära sönder dem, särskilt de talrika tejpremsorna. Gör jag mig skyldig till ett brott mot knivlagen när jag använder en gammal kökskniv för att skära sönder kartongerna vid insamlingen?
För att lämna in främst kartonger till återvinningen så underlättar det något väldigt att skära sönder dem, särskilt de talrika tejpremsorna. Gör jag mig skyldig till ett brott mot knivlagen när jag använder en gammal kökskniv för att skära sönder kartongerna vid insamlingen?
Ja du borde använda en nyckel.Claes Sörmland skrev:Förresten, en praktisk fråga om knivlagen som slog mig nu:
Tycker nog att det är ett dåligt argument mot knivlagen att den ska tas bort för att den är svår att kontrollera.Claes Sörmland skrev:
/Krille
Enligt mitt tycke nej, men det kanske inte är det smartaste o ha en stor kökskniv med sig kanske en brytbladskniv eller en mattkniv..Claes Sörmland skrev:Förresten, en praktisk fråga om knivlagen som slog mig nu:
Men hantverkare behöver nuförtiden lämna kniven i bilen om dom ska handla på macken eller affären när dom bär arbetarbyxor..