30 636 läst · 298 svar
31k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Jag tänker mig att om ungefär 30 knivbrott anmäls varje dag så förhindrar det nog något brott. Antingen direkt eller att den som blir anmäld kanske inte använder kniv för ett brott i alla fall de närmaste dagarna.Claes Sörmland skrev:
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag tänker att det är polisen som står för lejonparten av de där 30 anmälningarna när de ändå gör ingripande mot personer och hittar en kniv. D v s brott stoppas inte i sig av knivlagen. Allt annat lika utan knivlagen och samma antal övriga brott.K Krille4 skrev:
Eller att någon råkar ta med sig en fällkniv till securityn på Arlanda. Jag hoppas inte det är 25 av de där 30 anmälningarna per dag...
Jag vi har helt enkelt olika uppfattning om brott stoppas eller inte.Claes Sörmland skrev:Jag tänker att det är polisen som står för lejonparten av de där 30 anmälningarna när de ändå gör ingripande mot personer och hittar en kniv. D v s brott stoppas inte i sig av knivlagen. Allt annat lika utan knivlagen och samma antal övriga brott.
Eller att någon råkar ta med sig en fällkniv till securityn på Arlanda. Jag hoppas inte det är 25 av de där 30 anmälningarna per dag...
Du kan vara lugn på Arlanda - familjen har råkat packa både kökskniv och fällkniv i handbagaget och med tanke på att det inte gjordes någon polisanmälan är jag inte så rädd för att hamna i HD 😉
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Har tråkig erfarenhet gällande just detta med gäst från utlandet.K Krille4 skrev:
Jag råkade ha vatten i en coca cola flaska och blev brutalt utskälld av en tyska på SXF 😂K Krille4 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 620 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 620 inlägg
Jag avskyr usla knivar, så jag tar väldigt ofta med mig 2-3 av mina favoritknivar när jag ska agera kock hos andra som jag vet slarvar med den utrustningen. Helt absurt att man ska riskera åka dit för det.Claes Sörmland skrev:Vill någon roa sig med att läsa HDs dom från 2016 så:
Polis, åklagare och hovrätten försökte hävda att en kombinerad lyxig mat- och kökskniv av märket Laguiole som låg längst ned i en kvinnas handväska utgjorde ett knivbrott. Hon var på väg hem med kniven efter att ha använt den hos en väninna för att ha lagat bland annat rabarberpaj till en fest. Slumpens nycker gör att hon försöker avstyra ett bråk på Götgatan på vägen hem och i sitt upprivna tillstånd blir hon omhändertagen av polis. Polisen bestämmer sig att driva brott mot knivlagen när de då hittar matkniven längst ned i kvinnans handväska.
Till slut frikänns hon av HD:
[länk]
Varje vecka, ibland oftare, åker jag och slänger jag bl a en massa kartonger från flera hushåll (hjälper äldre eller handikappade, plus mitt eget) och då står jag med kniv vid containrarna och skär till kartonger för att de ska ta mindre plats och ibland för att alls gå ner i öppningarna. Även här är jag tydligen en lagbrytare som borde skämmas.
Jag bär alltid, utan undantag, ett multiverktyg i fickan, som används dagligen.
Precis som i så många andra sammanhang när det diskuteras verkar vi leva i helt olika världar. Kniv behövs av många, dagligen, i många olika sammanhang, även på offentlig plats.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 620 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 620 inlägg
12 år sedan jag flög och då blev jag stoppad pga skor med stålskena i sulan som rätt många bättre skor med klack har. Inte pga någon kniv.
Vet dock inte vad det har med mitt inlägg att göra. Var bland mina exempel brukar det stå metalldetektorer? Hade det inte varit bättre att reflektera över om du tycker mitt användande är kriminellt eller inte, i dina ögon.
Edit: För övrigt avskyr jag detta editerande av inlägget man svarar på. Långa inlägg fälls ihop så det finns ingen anledning att plocka bort något. Om man bara vill svara på en del av inlägget, så fetstilar man det. All form av redigering av andras inlägg från andra än moderatorer borde inte vara tillåtet. Är väl en vecka sedan ett av mina inlägg förvanskades och svarades på, som gjorde hela mitt resonemang obegripligt.
Vet dock inte vad det har med mitt inlägg att göra. Var bland mina exempel brukar det stå metalldetektorer? Hade det inte varit bättre att reflektera över om du tycker mitt användande är kriminellt eller inte, i dina ögon.
Edit: För övrigt avskyr jag detta editerande av inlägget man svarar på. Långa inlägg fälls ihop så det finns ingen anledning att plocka bort något. Om man bara vill svara på en del av inlägget, så fetstilar man det. All form av redigering av andras inlägg från andra än moderatorer borde inte vara tillåtet. Är väl en vecka sedan ett av mina inlägg förvanskades och svarades på, som gjorde hela mitt resonemang obegripligt.
Redigerat:
Jag fortsätter hävda att vanligt folk inte behöver vara oroliga för sina knivar.
Men när du planerar en kväll med slagsmål som resulterar i polisekort till fyllecellen. Så kan du överväga att först lämna dina 9cm långa fällknivar hemma.
Även om HDs dom precis klargjort att det inte heller är ett brott mot knivlagen om den ligger en bit bort under själva slagsmålet...
Men när du planerar en kväll med slagsmål som resulterar i polisekort till fyllecellen. Så kan du överväga att först lämna dina 9cm långa fällknivar hemma.
Även om HDs dom precis klargjort att det inte heller är ett brott mot knivlagen om den ligger en bit bort under själva slagsmålet...
Lite perspektiv:
Pratade för några veckor sedan med en kamrat som berättade att han på sjuttiotalet flög mellan Stockholm och Luleå med hagelgevär och tillhörande ammunition helt synligt i handbagaget. Flera gånger. Ingen som reagerade på det.
Pratade för några veckor sedan med en kamrat som berättade att han på sjuttiotalet flög mellan Stockholm och Luleå med hagelgevär och tillhörande ammunition helt synligt i handbagaget. Flera gånger. Ingen som reagerade på det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 620 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 620 inlägg
Han skulle givetvis vara behjälplig för att undvika motorskador pga fåglar. Sådant borde uppmuntras! 😎E Eld skrev:
(uppvuxen under den pragmatiska eran)
OK. Fick du då flyga med ditt multiverktyg eller var det innan du började med vanan "Jag bär alltid, utan undantag, ett multiverktyg i fickan"?MultiMan skrev:
Varför vore det bättre? Jag reflekterade aldrig över om det var kriminellt eller inte men blev nyfiken på, och funderade över, hur det fungerade i praktiken att alltid, utan undantag, ha ett multiverktyg i fickan. Ingenstans bland dina exempel fanns något med anknytning till metalldetektorer men jag undrade om du aldrig "utsattes" för dessa och hur det då fungerade med att alltid ha ett multiverktyg i fickan.MultiMan skrev:
Men för att svara på frågan så har jag inga som helst problem med att "normala" människor i min omgivning har ett multiverktyg i fickan, en uppsättning kockknivar i väskan eller lämplig kniv för att sprätta kartonger på återvinningen. Jag tror ärligt talat att knivlagen gör minimal nytta. De som är beredda att skära i andra människor på ett otillåtet sätt skiter antagligen rätt ordentligt i om det är förbjudet att ha en kniv i fickan.
Det står dig fritt.MultiMan skrev:
Jag håller inte med! Det är mycket tydligare för läsaren vad det är man syftar på om enbart relevanta delar citeras. Jag är exempelvis övertygad om att läsbarheten av detta inlägg är bättre då jag delar upp det jag citerar och kommenterar det en del i taget, än om jag börjat med att citera ditt inlägg i sin helhet.MultiMan skrev:
Det är en variant som känns rätt hemsnickrad av dig och som jag inte har stött på tidigare som en normal praxis.MultiMan skrev:
Återigen en åsikt du har som du naturligtvis får ha. Jag håller dock inte med utan vidhåller att det är god netikett att enbart citera relevanta delar av en konversation. Tar med en referens som jag även hade för några dagar sedan i en annan tråd.MultiMan skrev:
Sen tycker jag du är inne på ett obehagligt resonemang. Varför skulle en redigering av ett inlägg vara tillåten av en moderator? Om en vanlig användare "felciterar" finns originalinlägget kvar men om en moderator ändrar i ett befintligt inlägg öppnas verkligen upp för att någon ska påstås uttrycka något som denne aldrig gjort. Nu kan jag inte påminna mig om att det någonsin hänt på ett olämpligt sätt, men jag anser att grundprincipen måste vara att en moderering sker genom att ett olämpligt inlägg plockas bort, inte genom att skribentens text förvanskas! Sen kan det naturligtvis finnas undantag där det är OK men då bör det mycket tydligt framgå på vilket sätt ett inlägg ändrats genom moderering.
Ditt originalinlägg finns kvar tidigare i tråden så jag förstår inte riktigt att det skulle vara något större problem. Naturligtvis kan någon göra misstag men detta är bara ett diskussionsforum så det kan man väl leva med?MultiMan skrev: