30 637 läst · 298 svar
31k läst
298 svar
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Polisen ute i fält funderade: "Här har vi ett intressant fall som kanske kan gå till HD så vi får lite mer prejudikat kring knivlagen! Gud så intressant! Låt oss sabba en 16-årings liv för den goda saken!" Kom igen nu!K Krille4 skrev:
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Men det är du som kommer med felaktiga påståenden hela tiden så lär dig att läsa in dig om du ingett kan, det kan väl inte vara någon annans ansvar eller😉😂K Krille4 skrev:
Varför argumenterar du på det här sättet när du vet att det inte är så det går till?Claes Sörmland skrev:
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det trodde jag var supertydligt, att det inte går till på det sättet. Därmed så har du ju fel. Den enkla förklaringen var istället att det var just illvilja från den enskilde polismannens håll som drev fram detta. Och sen en omdömeslös åklagare som också visade upp illvilja. Det fanns ingen plan att förtydliga praxis.K Krille4 skrev:
Så fungerar inte HD och det vet du också.Claes Sörmland skrev:Det trodde jag var supertydligt, att det inte går till på det sättet. Därmed så har du ju fel. Den enkla förklaringen var istället att det var just illvilja från den enskilde polismannens håll som drev fram detta. Och sen en omdömeslös åklagare som också visade upp illvilja. Det fanns ingen plan att förtydliga praxis.
/Krille
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 329 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 329 inlägg
Det var ett bra beslut av HD. Helt otroligt att åklagaren drog detta vidare, men även att den rapporterande polisen hade en dålig dag, för att inte tala om att killen blev fälld av nötterna HR.
Själv har jag multiverktyg med kniv i två bilar och motorcykeln, så det är skönt att slippa vara orolig för att sättas dit av en polis med attitydproblem. Har dessutom slutat att ha morakniven i arbetsbyxorna, så nu ligger det knivar överallt där jag kan tänkas behöva dom istället. Knappast säkrare, men jag slipper att riskera att bryta mot lagen när jag tar en promenad till grannen.
Själv har jag multiverktyg med kniv i två bilar och motorcykeln, så det är skönt att slippa vara orolig för att sättas dit av en polis med attitydproblem. Har dessutom slutat att ha morakniven i arbetsbyxorna, så nu ligger det knivar överallt där jag kan tänkas behöva dom istället. Knappast säkrare, men jag slipper att riskera att bryta mot lagen när jag tar en promenad till grannen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag förstår inte vad du menar med detta inlägg. Låtsas du missförstå mig nu igen eller förstår du inte? Jag kan uppriktigt inte bedöma det.K Krille4 skrev:
(Intressera dig mindre för vad jag känner och vet och mer för vad du för fram för argument i text så blir tråden bättre!)
Nä jag beskrev dig inte som ett känslomässigt våp - jag skrev enligt nedan:Claes Sörmland skrev:
"Snälla nån - det handlar om ett fall av drygt 10 000 per år som anmäls. Du vet ju också varför fall drivs vidare till HD och hur prejudikat används. Känns som att du bara argumenterar med känsla i den här frågan."
Du får gärna presentera den fakta som visar att lagen inte fungerar.
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Du skrevClaes Sörmland skrev:
"Det trodde jag var supertydligt, att det inte går till på det sättet. Därmed så har du ju fel. Den enkla förklaringen var istället att det var just illvilja från den enskilde polismannens håll som drev fram detta. Och sen en omdömeslös åklagare som också visade upp illvilja. Det fanns ingen plan att förtydliga praxis."
Så illvilja hos en enskild polisman och en omdömeslös åklagare med illvilja räcker för en prövning av HD? Är det så HD fungerar?
/Krille
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg