Excel Excel skrev:
Ring ditt försäkringsbolag, du har väl ansvar och rättsskydd i din hemförsäkring?
Har du läst tråden? Försäkringsbolaget nekar ersättning.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är tragiskt. Ska man inte hjälpa sina barn?
Vad leder det till och blir samhällskostnaden då?

Hittade denna: När blir jag betalningsansvarig för skador som någon annan orsakat på min hyresrätt?
https://lawline.se/answers/nar-blir...ador-som-nagon-annan-orsakat-pa-min-hyresratt
Mitt barnbarn bor i min hyresrätt och han har miss-skött "städbiten" grovt, bl a har flickvännens hund kissat och bajsat ner ett helt parkettgolv som förmodligen måste bytas ut.

Vad gäller ? Parkettgolvet har legat sen 1981 utan underhåll från hv.

Gäller hemförsäkring ?

Blir jag helt betalningsskyldig ?
Täcker hemförsäkringen kostnaden?

Vad hemförsäkringen täcker och inte beror i mångt och mycket på vilket försäkringsbolag du har och vad som ingår i din försäkring. Du tar lättast reda på det genom att läsa ditt försäkringsbrev alternativt kontakta ditt försäkringsbolag.

Jag ska dock säga något generellt om hur den grundläggande hemförsäkringen brukar vara utformad. Hemförsäkringen brukar täcka skador som orsakats av:

- brand,
- vatten,
- och inbrott.

Hos de flesta försäkringsbolag kan försäkringstagaren lägga till en så kallad drulleförsäkring. Drulleförsäkringen täcker i regel enbart skador som orsakats av olyckor, vilket detta inte kan räknas som. Dessutom täcker drulleförsäkring i princip enbart skador på lösa saker och inte skador på fast egendom, så som golv och andra orubbliga delar av en lägenhet.
En allmän huvudregel i försäkringsavtal är dessutom att ersättningen sätts ner kraftigt alternativt utgår helt om försäkringstagaren själv har framkallat skadan, antingen med avsikt eller på grund av grov vårdslöshet, försäkringsavtalslagen 4 kap 5 §. Som tidigare nämnt får denna skadan anses ha uppkommit på grund av vårdslöst beteende vilket skulle kunna utesluta att försäkringen täcker kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om man läser lite mellan raderna:

TS bor egentligen med sin fru, men har fipplat med reglerna och folkbokfört sig i dotterns lägenhet, antagligen för att dottern inte kunde få den själv.

Sen har dottern med missbruksproblem trashat lägenheten, och nu hamnar räkningen för detta på TS.

Jobbigt läge så klart, men samtidigt måste man vara införstådd med vilka risker man tar när man i praktiken ställer sig som garant för nån annan.
 
  • Gilla
bHANS och 35 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Om man läser lite mellan raderna:

TS bor egentligen med sin fru, men har fipplat med reglerna och folkbokfört sig i dotterns lägenhet, antagligen för att dottern inte kunde få den själv.

Sen har dottern med missbruksproblem trashat lägenheten, och nu hamnar räkningen för detta på TS.

Jobbigt läge så klart, men samtidigt måste man vara införstådd med vilka risker man tar när man i praktiken ställer sig som garant för nån annan.
Så är det.
Och försäkringsbolaget är nog inte dummare än att de räknar ut detta.

De kan gå på ett antal olika angreppssätt men kommer antagligen välja det enklaste för att slippa diskussion.

Om dottern är myndig och det är skadegörelse kommer man antagligen hänvisa till att man får ta en tvist med henne. Men antagligen kommer man bara säga att det inte gäller för skadegörelse av inbjuden gäst. Enklast möjliga som sagt.

Tråkigt för TS. Men tyvärr är det här sånt som man får räkna med om man ordnar boende åt nån annan i sitt eget namn. Dottern var ju tydligen hos kronokalle sen innan och då är det ju uppenbart ingen problemfri själ att upplåta boende åt.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Du måste betala för att din dotter slår sönder din lägenhet när hon är knarkpåverkad.
Dyrt att ha knarkare i sitt boende.
 
  • Gilla
iriche och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Om man själv eller någon man lånat ut en lägenhet till slår sönder den varför skall då ett försäkringsbolag betala för återställning?

En drulleförsäkring/allrisk brukar täcka upp till ett visst belopp (ofta 100k) och om man bor i lägenhet så täcker den saker man råkar ha sönder men vad jag vet inte själva lägenheten (kolla försäkrings villkoren), bor man i villa brukar den även täcka huset ex om man välter ut en hink färg på det nya golvet eller råkar borra i en vattenledning eller elkabel.
Om man bor ihop med barn så lånar man inte ut lägenhet även om man sover borta i bland.
Men mycket verkar krystat där
 
R RK80 skrev:
Vi städade lägenheten
Men missade en 400 000-kronors vattenskada?
Märkte ni inte att parketten låg och flöt?

(Jag ifrågasätter egentligen inte TS. Hur kan en vattenskada som inte märks vid städning kosta 400 000 kronor att laga?)
 
  • Gilla
jakobbohem och 9 till
  • Laddar…
Den omständigheten att hyresvärden kräver 400.000:- i ”skadestånd”, betyder inte på något vis att den summan skulle vara rimlig eller att skadorna behöver vara omfattande.

Det finns gott om grisvärdar där ute som ”ser sin chans” när sådana här tråkiga saker har hänt.
 
  • Gilla
jakobbohem och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så är det.
Och försäkringsbolaget är nog inte dummare än att de räknar ut detta.

De kan gå på ett antal olika angreppssätt men kommer antagligen välja det enklaste för att slippa diskussion.

Om dottern är myndig och det är skadegörelse kommer man antagligen hänvisa till att man får ta en tvist med henne. Men antagligen kommer man bara säga att det inte gäller för skadegörelse av inbjuden gäst. Enklast möjliga som sagt.

Tråkigt för TS. Men tyvärr är det här sånt som man får räkna med om man ordnar boende åt nån annan i sitt eget namn. Dottern var ju tydligen hos kronokalle sen innan och då är det ju uppenbart ingen problemfri själ att upplåta boende åt.
”Ordnar boende åt nån annan”

”Uppenbart ingen problemfri själ att upplåta boende åt”..?

Vad fan är det med dig..?

Det är hans dotter..
 
  • Gilla
drömmar1 och 5 till
  • Laddar…
M
V Vardagsrum skrev:
Den omständigheten att hyresvärden kräver 400.000:- i ”skadestånd”, betyder inte på något vis att den summan skulle vara rimlig eller att skadorna behöver vara omfattande.

Det finns gott om grisvärdar där ute som ”ser sin chans” när sådana här tråkiga saker har hänt.
Ja det är troligen det enda sättet att slippa en del av räkningen och då kan rättsskyddet i hemförsäkringen ge ersättning för en del av advokatkostnaderna.
 
I break, I buy…

Alldeles för många som tycker att bekymmer som uppstår är någon annans problem. Speciellt när man själv inte gör allt för att undvika att det händer.

Jag trodde… brukar inte hålla så länge. Gör man val så ser man till att kolla upp vad konsekvenserna av detta kan bli. Inte ducka och beklaga sig i efterhand.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är väl framförallt två detaljer i den här historien som skulle vara bra att få reda på:

På vilket sätt har din dotters orsakat vattenskadan? Är hon/du överhuvudtaget skadeståndsskyldiga för skadan?

Hur har försäkringsbolaget motiverat sitt beslut att inte betala? Ofta handlar det just om att förs. bolaget inte anser att försäkringstagaren är ansvarig för en påstådd skada. Då ligger bolaget lågt tills det faktiskt kommer en stämning mot försäkringstagaren. Och då blir det först rättsskyddet i försäkringen som går in (advokat kostnader) och, OM domstolen beslutar att du är skadeståndsskyldig, så tar försäkringsbolaget kostnaden via ansvarsförsäkringen som du har i hemförsäkringen. Men OM bolaget ser direkt att "ja du är ansvarig för den här kostnaden" så går ansvarsförsäkringen in direkt och täcker, givet att du inte faller på något bivillkor i ansvarsförsäkringen. Jag tror ex. inte att den gäller om du uppsåtligen ställt till skadan.

Det kan också vara bra att titta på dotterns ev. andra försäkringar. Och om problematiken "bara" är missbruk, eller om där även finns psykiska problem. Har en lite yngre halvt avlägsen släkting som har en kombination av psykiska problem och missbruk, han hamnade på rättspsyk, men fick ut ett 5 siffrigt belopp i invaliditetsersättning från en barnsjukdomsförsäkring, som blev en kontantinsats till en ny lägenhet när han skrevs ut från rättspsyk. Han levde ett normalt liv i drygt 5 år, med jobb (arbetsgivaren medveten om historiken), befodrades, fick barn osv. Nu har han tyvärr fått ett återfall (slutade med medicinerna). Rättspsyk låter dramatiskt, men han har inte gjort sig skyldig till något grovt, inget våldsbrott eller så.

Om skadan orsakats under ett sjukdomstillstånd, så är hon ev. inte ansvarig, oavsett hur hon orsakat skadan.

Och jo, ett sådant här krav är ett skadeståndskrav. Skadestånd skall ersätta en skada man utsatts för. Och man kan betala det frivilligt, eller låta frågan avgöras i domstol. Jag har svårt att tro att hyresvärden har rätt till hela ersättningen för reparationen, även om du/dottern skulle anses vara skadeståndskyldiga. Hyresvärden kan i så fall ha rätt till ersättning för att faktiskt reparera skadan, med avdrag för ålder och normal förslitning på det som skadats.
 
Redigerat:
  • Gilla
jakobbohem och 5 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
”Ordnar boende åt nån annan”

”Uppenbart ingen problemfri själ att upplåta boende åt”..?

Vad fan är det med dig..?

Det är hans dotter..
Såklart ett cyniskt sätt att beskriva det på, men nu är ju inte frågan om TS ställer upp för sin dotter eller inte utan vad som faktiskt gäller nu när skadan är skedd. Då behöver man släppa det känslomässiga för en stund och försöka se hur hyresvärld och försäkringsbolag ser på saken.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske har missat det i tråden, men det vore klädsamt om TS kunde redovisa försäkringsbolagets avslagsgrund.
 
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
Försäkringen sa att dom har skickat brev med beslut och jag ska genast bifoga den här så alla får kika.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.