R RoAd skrev:
Rörigt, minst sagt. Först säger TS att hen äger lägenheten och att hen haft sin dotter som inneboende i några år, sedan är det helt plötsligt hyresrätt. Och för mindre än ett år sedan var det bostadsrättshus som det då precis hade flyttats in i [länk]

I den tråden nämns det dessutom att det saknas skydd under diskmaskin och kyl. Nu pratas det om vattenskador.

Hmm...
Det bostadshuset är helt annat hus den har inget med det att göra. När jag skrev äger lägenheten menade jag att jag står som förstahandskontrakt så det är hyresrätt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
På vilket sätt har dottern orsakat vattenskadan?
Hur motiverar förs. bolaget att inte ersätta?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Problemet är att ni verkar ha gått med på att betala för en renovering av lägenheten.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.
Det var riktigt dumt att gå med på det alternativet. Om det inte finns något skriftligt så bör ni nog försöka hävda att ni inte alls förstod alternativet som om att ni skulle betala för en renovering.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Det bostadshuset är helt annat hus den har inget med det att göra. När jag skrev äger lägenheten menade jag att jag står som förstahandskontrakt så det är hyresrätt.
Jag förstår verkligen att man som förälder vill stötta sina barn på alla sätt och hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt. Ett frågetecken för försäkringsbolaget (och hyresvärden) kanske gäller om du verkligen bott i lägenheten?

/Krille
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Din försäkring kanske inte täcker inneboende utan bara dig själv.
Om du inte bott stadigvarande i lägenheten räknas det inte som inneboende heller utan andrahandsuthyrning. Du äger ju även en bostadsrätt och bor med din fru (i din BR eller hos henne?).

Alternativen är ju att du själv, din inneboende, hyresvärden eller försäkringen betalar för skadorna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R
R RK80 skrev:
Det bostadshuset är helt annat hus den har inget med det att göra. När jag skrev äger lägenheten menade jag att jag står som förstahandskontrakt så det är hyresrätt.
Ok, då gissar jag att du bott i det huset och din dotter är den som bott i "din" hyresrätt. Det kan nog komplicera saken men jag är ingen jurist och vill inte gissa på hur.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Din försäkring kanske inte täcker inneboende utan bara dig själv.
Om du inte bott stadigvarande i lägenheten räknas det inte som inneboende heller utan andrahandsuthyrning. Du äger ju även en bostadsrätt och bor med din fru (i din BR eller hos henne?).

Alternativen är ju att du själv, din inneboende, hyresvärden eller försäkringen betalar för skadorna.
Saken är att min "inneboende" var min dotter och hon var registrerat på adressen så hon hade också försäkring.
 
  • Gilla
boaps och 1 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Saken är att min "inneboende" var min dotter och hon var registrerat på adressen så hon hade också försäkring.
Jo jag förstod att det var din dotter som var inneboende. Är det din egen eller din dotters försäkring ni anmält till? Eller menar du att hon skulle ingå i din försäkring för att hon var registrerad på adressen? Så fungerar det inte. Möjligen kan hon ingå i din försäkring som hemmavarande barn. Om du själv i praktiken bott någon annanstans komplicerar det ärendet. Hyresvärden skulle kunna säga upp dig om du inte bor i din lägenhet.
 
  • Gilla
Kajjo och 2 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Saken är att min "inneboende" var min dotter och hon var registrerat på adressen så hon hade också försäkring.
Lycka till! Främst med din dotters drogproblem men även detta.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
N
Känns ju knepigt om ni får betala hela renoveringen i en hyresrätt. Rimligen måste ni ersätta det som förstörts minus åldersavdrag, samt eventuella kostnader för att hantera själva skadan. Det är ju inte rimligt att värden får ett helrenoverat badrum och vardagsrum på er bekostnad om det tidigare var en trettio år gammalt badrum och ett vardagsrum med gammal sliten parkett.
Jag hade ifrågasatt kostnaden och begärt en spec samt förklaring kring vad som gjorts.
/NS
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo jag förstod att det var din dotter som var inneboende. Är det din egen eller din dotters försäkring ni anmält till? Eller menar du att hon skulle ingå i din försäkring för att hon var registrerad på adressen? Så fungerar det inte. Möjligen kan hon ingå i din försäkring som hemmavarande barn. Om du själv i praktiken bott någon annanstans komplicerar det ärendet. Hyresvärden skulle kunna säga upp dig om du inte bor i din lägenhet.
Vi anmält till min. Hon borde väll ingå i min försäkring? iallafall så vet vi inte vad vi ska göra. Det är jätte stora pengar som ska drabba oss resten av livet. Det är förstås min dotter. Hon är mycket bättre nu. Men att försäkringen ska inte hjälpa oss låter otrolig. Jag har ju fått på mig skadestånd anspråk och då brukar dom hjälpa väll? Jag tänker våldtäksman betalar dom ut några hundratusen. Mår skit.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Vi anmält till min. Hon borde väll ingå i min försäkring? iallafall så vet vi inte vad vi ska göra. Det är jätte stora pengar som ska drabba oss resten av livet. Det är förstås min dotter. Hon är mycket bättre nu. Men att försäkringen ska inte hjälpa oss låter otrolig. Jag har ju fått på mig skadestånd anspråk och då brukar dom hjälpa väll? Jag tänker våldtäksman betalar dom ut några hundratusen. Mår skit.
Jag förstår eländet och att du mår dåligt. Det är inte självklart att din dotter ingår i din försäkring. Beror nog på om hon bott hos dig som familjemedlem, inneboende eller andrahand. Kolla vad det står i din försäkring.

Är det verkligen ett skadeståndsanspråk? Krävs inte att polis och domstol är inblandade då, Jag misstänker att hyresvärden helt enkelt skickar fakturan vidare till dig.
 
Som hyresgäst är man ansvarig för lägenheten och indirekt begränsat för andra som kommer till lägenheten. Dvs ens gäster skall sköta sköta sig. Jag ser inte riktigt någon annan utväg ur detta än att dra in juridisk hjälp. Kanske Hyresgästföreningen kan bistå på något sätt?

Om man skall försöka gissa sig till hur man kommer ur detta till en rimlig kostnad så måste man få vattenskadan klassad som en olycka samt att lägenheten blivit renoverad till högre nivå än det var när den hyrdes och att den skall kompenseras upp till den tidigare nivån. Möjligtvis kan man försöka att dra in försäkringsbolaget så att de kan täcka del av den kostnaden. Jag får en känsla att värden renoverat upp standarden och skickar räkningen för det till den boende.

Det råd som jag kan ge är att med stor detalj dokumentera hur skicket var innan och hur det var efteråt, samt alla omständigheter i det inträffade. Detta är lättare sagt än gjort då TS inte längre har rådighet över lägenheten. Efter det tar man alla information till sin jurist som "fixar" till det så att man hamnar i en rimlig ersättningsnivå.
 
  • Gilla
jakobbohem och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag förstår eländet och att du mår dåligt. Det är inte självklart att din dotter ingår i din försäkring. Beror nog på om hon bott hos dig som familjemedlem, inneboende eller andrahand. Kolla vad det står i din försäkring.

Är det verkligen ett skadeståndsanspråk? Krävs inte att polis och domstol är inblandade då, Jag misstänker att hyresvärden helt enkelt skickar fakturan vidare till dig.
Hyresvärden har bara skickat fakturan vidare till mig. Jag trodde det var samma sak, alltså jag har skadad och dom vill jag betalar för det då blir det typ skadeståndsskyldig men nej inget domstol än. Så jag antar att det är inget skadeståndsanspråk då. Borde jag gå till domstol då? Ingen aning än varför försäkringsbolaget inte godkänd. Jag ska få brev denna vecka sa dom.

Jag är rädd att försäkringen ska inte hjälpa alls om jag ska ha tvist med hyresvärden och då ska jag betala allt advokatkostnader osv.
 
Om man nu utgår ifrån att skadeståndet är befogat.
Hur motiverar hyresvärden summan 400 000kr?
Var lägenheten inte helt nybyggd eller nyrenoverad när skadan skedde bör det ske ett åldersavdrag. De kan ju inte gärna kräva ersättning för att renovera till en bättre standard än innan skadan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.