43 967 läst · 101 svar
44k läst
101 svar
Jag krävs för 400.000kr från hyresvärden för renovering
Jag tycker det här låter konstigt, inte kan väl hyresvärden bara skicka vidare fakturan? Det är väl hyresvärden som beställt jobbet och fakturan borde vara utställd till hyresvärden. Sen kan så klart hyresvärden kräva ersättning av TS men det borde väl ske separat från fakturan från byggfirman? Jag tänker att TS kanske kan vinna lite tid här åtminstone och även se till att han betalar på korrekt sätt.R RK80 skrev:Hyresvärden har bara skickat fakturan vidare till mig. Jag trodde det var samma sak, alltså jag har skadad och dom vill jag betalar för det då blir det typ skadeståndsskyldig men nej inget domstol än. Så jag antar att det är inget skadeståndsanspråk då. Borde jag gå till domstol då? Ingen aning än varför försäkringsbolaget inte godkänd. Jag ska få brev denna vecka sa dom.
Jag är rädd att försäkringen ska inte hjälpa alls om jag ska ha tvist med hyresvärden och då ska jag betala allt advokatkostnader osv.
Nån juridiskt kunnig på forumet får gärna bekräfta eller förkasta mina tankar...
Tänker samma sak, hyresvärden borde kräva ekonomiskk ersättning som TS kan bestrida. Då blir det en civilrättslig process. Att bara ”skicka vidare” en faktura låter konstigt.D Dublin skrev:Jag tycker det här låter konstigt, inte kan väl hyresvärden bara skicka vidare fakturan? Det är väl hyresvärden som beställt jobbet och fakturan borde vara utställd till hyresvärden. Sen kan så klart hyresvärden kräva ersättning av TS men det borde väl ske separat från fakturan från byggfirman? Jag tänker att TS kanske kan vinna lite tid här åtminstone och även se till att han betalar på korrekt sätt.
Nån juridiskt kunnig på forumet får gärna bekräfta eller förkasta mina tankar...
Man pratar med sitt försäkringsbolag om vad som har hänt. Då får man hjälp med hur man kan gå tillväga. De kontaktar ägarens försäkringsbolag och så kommer man gemensamt fram till en lösning. Troligen efter en besiktning av skadorna. Du kan sedan välja att använda försäkringen eller inte eller bara delvis. Framför allt tar man hjälp som man har betalat för under alla år. Försäkringsbolagen har varit med om det mesta gång på gång.R RK80 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 974 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 974 inlägg
Hon är lika försäkrad som du om hon och du står skriven i lägenheten. Hon är ju också försäkrad skrev du, på samma hemförsäkring antar jag. Tänker om du står ensam på försäkringen och är inneboende så borde det gå på skadegörelse av din lägenhet.R RK80 skrev:Vi anmält till min. Hon borde väll ingå i min försäkring? iallafall så vet vi inte vad vi ska göra. Det är jätte stora pengar som ska drabba oss resten av livet. Det är förstås min dotter. Hon är mycket bättre nu. Men att försäkringen ska inte hjälpa oss låter otrolig. Jag har ju fått på mig skadestånd anspråk och då brukar dom hjälpa väll? Jag tänker våldtäksman betalar dom ut några hundratusen. Mår skit.
Jag kan skriva mig på din adress (utan att du ens vet om det). Det innebär inte att din försäkring täcker mig. De måste tillhöra samma hushåll och eventuellt vara namngivna i försäkringsbrevet.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 974 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 974 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 974 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 974 inlägg
Möjligt att en del försäkringsbolagen vill ha namnen, sen behöver du heller inte vara skriven på adressen, t.ex. om ett av barnen studerar och bor på annan ort är den personen försäkrad till ett visst belopp. Förmodligen inte själva rummet/lägenheten. Det är säkert olika försäkringsbolag. Det är något man tar reda på när man tecknar försäkring och/eller när frågorna kommer upp.P Pin skrev:
Jag har varit med om att försäkringsbolaget kräver att hyresvärden åtgärdar felen, tex ett krossat innerfönster. Det är ju hyresvärden som äger fastigheten och därmed är det dennes egendom som ska repareras, inte hyresgästen. Sen när det kommer ett krav från hyresvärden på hyresgästen steppar hemförsäkringen in och ersätter minus självrisk.
När du trashar din egen lägenhet så får du inte någon ersättning av försäkringsbolaget.Sewen skrev:Jag har varit med om att försäkringsbolaget kräver att hyresvärden åtgärdar felen, tex ett krossat innerfönster. Det är ju hyresvärden som äger fastigheten och därmed är det dennes egendom som ska repareras, inte hyresgästen. Sen när det kommer ett krav från hyresvärden på hyresgästen steppar hemförsäkringen in och ersätter minus självrisk.
Nä så kan det ju va så klart. Mitt svar var snare ett inlägg mot att flera kommenterat att TS borde låtit försäkringsbolaget göra reparationen. Det är inte normalt sett så det går till när något behöver åtgärdas i en hyresrätt.lunnabo skrev:
Tyvärr är nog svaret att du inte kommer få ut något, möjligtvis vattenskada beroende på hur den uppkommit.R RK80 skrev:Hej!
Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.
Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.
När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.
Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.
Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
Om du själv släppt in någon i bostaden så faller mycket vad gäller skador. Har vattenskadan uppstått "plötsligt oförutsett av en utifrån kommande orsak" så är den reglerbar.
Har din dotter själv öppnat en kran för att hon mådde dåligt eller var arg på världen får du inget.
Det du kan göra är att se på hemförsäkringens ansvarsdel.
Din dotter bör vara, inför försäkringen, som vilken person som helst. Risken med att gå den vägen är att om ni får ut något den vägen så kommer försäkringsbolaget garanterat ställa motkrav på samma summa mot din dotter.
Jag kan inte förstå att en försäkring skulle gälla för medveten vandalism? Det är bra för oss andra att våra premier inte skall bekosta sådant solidariskt. Men med det kan jag även förstå den stora plötsliga ekonomiska belastningen. Be en fackkunnig bedöma priset på renoveringen samt avgöra standard efter mot innan. Kanske kan du pruta på priset.