D Disktrasan skrev:
Om man nu utgår ifrån att skadeståndet är befogat.
Hur motiverar hyresvärden summan 400 000kr?
Var lägenheten inte helt nybyggd eller nyrenoverad när skadan skedde bör det ske ett åldersavdrag. De kan ju inte gärna kräva ersättning för att renovera till en bättre standard än innan skadan.
Det är säkert samma standard även om det naturligtvis är snyggare med nyrenoverat. Men vi vet för lite om vad som blev skadat och hur det gick till.

Tack allihopa för era svar! Jag behövde mest juridisk hjälp och om några av er hade erfarenhet om försäkring/ansvar. Jag ska titta på deras beslut och kolla vad jag kan göra.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Förstår mig inte på detta med lägenheter...
I o f s haft hyreslägenhet för 45 år sedan ...

Men detta verkar vara en lägenhet som TS köpt, för kanske stora pengar?

Nu har han sagt upp lägenheten enligt vad som skrevs i början av tråden och ska betala eller har betalt 400 000 kr för diverse skador som en anhörig åstadkommit. Hur framgår inte förutom att det spillts vatten.

Men då TS ägde lägenheten, då hade den väl ett värde? Nu tydligen bara uppsagd. Menas detta att den är såld?

Vart försvann värdet?
Tog hyresvärden o stoppade i egen ficka?

Får man göra så?

Redigerat:
R
R RK80 skrev:
Vi anmält till min. Hon borde väll ingå i min försäkring? iallafall så vet vi inte vad vi ska göra. Det är jätte stora pengar som ska drabba oss resten av livet. Det är förstås min dotter. Hon är mycket bättre nu. Men att försäkringen ska inte hjälpa oss låter otrolig. Jag har ju fått på mig skadestånd anspråk och då brukar dom hjälpa väll? Jag tänker våldtäksman betalar dom ut några hundratusen. Mår skit.
Jag har, som jag skrev innan, en misstanke om att du inte bott i lägenheten utan i det hus du skrev att du flyttat in i förra året. Du har inte sagt upp din lägenhet när du flyttade utan låtit din dotter bo där själv. Har jag rätt?

Kan det vara så att försäkringsbolaget har samma misstanke? Något måste de väl sagt när de avslog din skadeanmälan?

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
R
H Hybro skrev:
Förstår mig inte på detta med lägenheter...
I o f s haft hyreslägenhet för 45 år sedan ...

Men detta verkar vara en lägenhet som TS köpt, för kanske stora pengar?

Nu har han sagt upp lägenheten enligt vad som skrevs i början av tråden och ska betala eller har betalt 400 000 kr för diverse skador som en anhörig åstadkommit. Hur framgår inte förutom att det spillts vatten.

Men om TS ägde lägenheten, då hade den väl ett värde?
Var försvann detta?
Tog hyresvärden o stoppade i egen ficka?
Får man göra så?
TS har varit lite slarvig när hen redogjort för situationen, men det handlar om en hyresrätt.

https://www.byggahus.se/forum/threa...en-foer-renovering.483684/page-2#post-5167163

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Trist för alla. Som hyresvärd behöver man om det är större skador som kräver fackkunskap inte ens ge hyresgästen en chans att laga själv. Risken är att hyresgästens händige svärfar/bror/kusin inte alls är så duktig som den boende tror. Mindre skador som tavelhål/målning kan de få lösa själva om resultatet blir ok.

Nissens
R RK80 skrev:
Det bostadshuset är helt annat hus den har inget med det att göra. När jag skrev äger lägenheten menade jag att jag står som förstahandskontrakt så det är hyresrätt.
Men visst bor du i det bostadshuset sedan länge?
I så fall kan du ju inte ha bott i lägenheten?

Så frågan är ju om din försäkring gäller om du hyrt ut lägenheten i andra hand. Hade din dotter ingen försäkring? Kanske borde hon ta ansvar för det hon gjort?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
V
R RK80 skrev:
Hej!

Jag äger lägenheten och min dotter bott med mig några år som inneboende. Båda jag och hon har haft sina adresser där. Jag har full hemförsäkring med drulle och ansvar.

Senaste veckorna innan skadan sov jag hos min fru då och då och senaste veckan var jag hos henne hela tiden. När jag kom hem en dag såg jag att det är helt kaos och massa saker var trasiga. När jag försökte prata med min dotter bråkade hon. Efter massa snack fick vi reda på att hon varit beroende av narkotika och gjort allt skit under påverkan. Vi städade lägenheten och ringde till hyresvärden för att dom ska laga lite trasiga saker.

När dom kom tog dom bilder på allt och gjorde en besiktning. Dom sa att det skett vattenskada. Efter 2 veckor hade vi möte och dom lämnade 2 val framför oss. Antingen blir det domstol eller så säger vi upp lägenheten och dom skickar faktura efter renovering. Vi samarbetade och bråkade inte så vi valde att bara säga upp där och direkt. Efter möte anmälde vi allt till våran försäkring.

Fakturan kom förra månaden och den ligger på 400.000kr. Sedan dess mådde jag skit och har varit jävligt orolig.
Jag skickade direkt den vidare till min försäkringsbolag och dom startade en utredning. Dom skickade brev till hyresvärden där dom krävde några papper. Text i deras brev till hyresvärden gav mig förhoppningar men idag ringde jag till dom för att kolla status och fick svar att dom ska inte kunna hjälpa mig med det och jag ska vänta på brev från dom med mer detaljer på varför.

Jag har ställt frågan på Lawline men fått inget svar än. Jag ska vänta på brevet innan jag går vidare. Jag behöver verkligen råd. Jag trodde dom skulle stötta mig mot hyresvärden men nu står dom mot mig också.
En del av livet.
Du får väl ställa krav mot din dotter ! Inte hyresvärdens förlust

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
En del av livet.
Du får väl ställa krav mot din dotter ! Inte hyresvärdens förlust
Vi ser det som sista utväg faktiskt. Hon är ändå på kronofogden, men lär det fungera är en annan fråga och hon är redo att erkänna allt men det kan inte bli så enkelt.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
K
R RK80 skrev:
Vi ser det som sista utväg faktiskt. Hon är ändå på kronofogden, men lär det fungera är en annan fråga och hon är redo att erkänna allt men det kan inte bli så enkelt.
Står lägenheten på dig så blir det nog du som får stå för kostnaden.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
R
R RK80 skrev:
Hur menar du? Kravet är ju ställt på dig. Att du i din tur ställer ett krav på din dotter ändrar inte det. Så vad är det du tror ska "fungera"?

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar @RK80 att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå

Läs om

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---forsakring/du-har-blivit-kravd-pa-skadestand/ansvarsskydd/

https://www.konsumenternas.se/konsu...-kravd-pa-skadestand/vanliga-skadestandskrav/

”…Försäkringsbolaget gör en bedömning av om de anser att du vållat skadan och därmed är skadeståndsskyldig eller inte.

Om du orsakar någon en skada så kan du bli skadeståndsskyldig mot den personen. Tanken med skadestånd är att den som drabbats ska bli försatt i samma ekonomiska situation som före skadan. I försäkringssammanhang är det främst person- och sakskador som du kan bli ansvarig för och därmed skadeståndsskyldig.

Hjälp att betala skadeståndet
Du kan få hjälp att betala skadeståndet genom det ansvarsskydd som ingår i olika privata försäkringar, till exempel din hemförsäkring.

https://www.konsumenternas.se/om-oss/
Konsumenternas.se ger dig som konsument oberoende och kostnadsfri fakta och vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi är stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationer i våra styrelser. Läs mer om oss.

Kontakta oss
Ring oss: 0200 - 22 58 00
(9 - 12 på vardagar)

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Tack allihopa för era svar! Jag behövde mest juridisk hjälp och om några av er hade erfarenhet om försäkring/ansvar. Jag ska titta på deras beslut och kolla vad jag kan göra.
Du behöver nog skriva lite mer detaljer för att kunna få hjälp.

Till exempel berättar du är att du skriven på adressen, vet ni om de har bevis eller indikationer på att så inte är fallet?

Vad finns det för bevis/indikationer på att din dotter medvetet orsakat skadan?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag rekommenderar @RK80 att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå

Läs om

[länk] />

[länk]

”…Försäkringsbolaget gör en bedömning av om de anser att du vållat skadan och därmed är skadeståndsskyldig eller inte.

Om du orsakar någon en skada så kan du bli skadeståndsskyldig mot den personen. Tanken med skadestånd är att den som drabbats ska bli försatt i samma ekonomiska situation som före skadan. I försäkringssammanhang är det främst person- och sakskador som du kan bli ansvarig för och därmed skadeståndsskyldig.

Hjälp att betala skadeståndet
Du kan få hjälp att betala skadeståndet genom det ansvarsskydd som ingår i olika privata försäkringar, till exempel din hemförsäkring.

[länk]
Konsumenternas.se ger dig som konsument oberoende och kostnadsfri fakta och vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi är stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationer i våra styrelser. Läs mer om oss.

Kontakta oss
Ring oss: 0200 - 22 58 00
(9 - 12 på vardagar)
Där står:

Skador i en hyresrätt
Som hyresgäst blir du ansvarig mot din hyresvärd för skador som du orsakar i din hyresrätt. Normalt slitage blir du däremot inte ansvarig för. Det är ansvarsskyddet i din hemförsäkring som kan hjälpa dig om din hyresvärd kräver dig på ersättning för en skada.

Ditt barn orsakar en skada
Om ditt barn orsakar en skada och du blir krävd på ersättning, så kan det så kallade ansvarsskyddet i din hemförsäkring ersätta skadorna. Ibland kan du få hjälp med ersättningen även om ditt barn orsakat skadan med flit.

Barn under 12 år
Om ditt barn är yngre än tolv år och orsakar en skada med flit så kan du ändå få hjälp ur ansvarsskyddet i hemförsäkringen. Själva skadehändelsen måste givetvis omfattas av försäkringsvillkoren.
Barnen har lekt
De skador som barn kan orsaka är många och uppstår oftast i samband med lek. Några exempel på vanliga skadehändelser som omfattas av ansvarsskyddet i hemförsäkringen är:

• bilar som stått parkerade i närheten av lekplatser och cykelbanor och blivit repade
    • föremål som spolas ner i toaletter och orsakat stopp i vattenledningarna
    • fönsterrutor som krossats i samband med bollspel.
Detta är inte normalt slitage, möjligen en skada som uppstått för att hyresvärden inte skött sitt hus, men har vattenskadan uppkommit samtidigt som resten av lägenheten slogs sönder är det inte troligt.

Vi vet inte dotterns ålder, men med största säkerhet över 12 år.

en viktig fråga är om dottern räknas som inneboende eller som en del av hushållet. TS har använt ordet inneboende och har delvis bott i en annan bostad.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Excel
Ring ditt försäkringsbolag, du har väl ansvar och rättsskydd i din hemförsäkring?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.