Har inte kunnat sova. Bifogar brevet från försäkring. Ska absolut inte kunna svara på era frågor kommande dagarna. Kan just nu bara säga att toalettstolen gjorde vi inte sönder. Under uppsägningstiden hyresvärden börjare riva badrummet och tog bort kaklet och gjorde sönder stolen själva. Vet inte varför dom försöker kasta något som kostar 5.000kr på oss när det skett jävla vattenskada som blir 400.000kr
 
  • Dokumentet är ett försäkringsärende som beskriver vattenskada och försäkringsbolagets bedömning i skadeärendet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdokument från försäkringsbolaget Folksam om skadeanmälan, avslag på ansvar, vattenskador och rättsliga aspekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det står i klartext att du inte kommer att få några pengar från Hemförsäkring hur mycket du än försöker.
Skulle du försöka stämma ditt försäkringsbolag för att få ersättning kommer du att förlora den tvisten och betala ännu mer pengar även om ditt Rättsskydd betalar den största delen.
Så det du måste göra är att ta fram den stora plånboken och betala för skadorna i lägenheten.
Kan du motivera din dotter att lägga pengar på att betala dig istället för att köpa droger så är det en dubbel vinst för dig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alltså, vet inte om jag riktigt hängde med...
De allmänna skadorna (ev uttag, knappar, trasiga dörrar osv) är ju såklart något ni får stå för, då jag antar att det skett under ert boende där (och inte är normalt slitage).

Men en vattenskada.. brukar inte bara "poof" dyka upp på några dagar och förstöra massa.. det är ju därför man inte behöver försäkra för sådant i hyreslgh .. (däremot är det krav om man har bostadsrätt, eller det var så iaf när vi hade)

Det brukar ju vara ganska glasklart hur vatten/fuktskador uppstått och var.. och varifrån vattnet kommit..? kök.. badrum.. kring brunnar o ledningar.. stammar eller rent av från grannen.

Hur har vattenskadan upptäckts? och var härstammades skadan som orsakat den? och hur länge har de legat o pyrt..?

Det brukar ta en jäkla tid o hitta smygläckorna.. och det brukar oftast vara något som hyresbolaget brukar stå för (de gjorde de även i vår bostadsrätt, pga att stammarna var dåliga)

..om nu inte ni låtit kranen stått på och svämmat över såklart eller liknande.
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det brukar ju vara ganska glasklart hur vatten/fuktskador uppstått och var.. och varifrån vattnet kommit..? kök.. badrum.. kring brunnar o ledningar.. stammar eller rent av från grannen.

Hur har vattenskadan upptäckts? och var härstammades skadan som orsakat den? och hur länge har de legat o pyrt..?

Det brukar ta en jäkla tid o hitta smygläckorna.. och det brukar oftast vara något som hyresbolaget brukar stå för (de gjorde de även i vår bostadsrätt, pga att stammarna var dåliga)

..om nu inte ni låtit kranen stått på och svämmat över såklart eller liknande.
Fb skriver att vattenlåset var borttaget
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
TS skrev i i början av tråden att de bara såg lite småskador, men att hyresvärden sedan upptäckte vattenskada. Om vattenlåset varit borttaget borde det rimligen synas? Eller var det ett vattenlås till något som användes väldigt sällan? Vattenlås i badrummet borde väl vanligtvis inte heller spela så stor roll, då det oftast är lutande våtrumsgolv med golvbrunn. Så kanske ett sällan använt kök?
Men lägenheten städades också innan hyresvärden kontaktades. Tänker att alla avlopp då borde använts? Särskilt vid storstädning av en knarkarkvart…
Känns som att något inte stämmer.
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
Kan vara bra att tillägga att jag inte tror att allt är påhittat.
Jag hoppas att det löser sig med både dotter och kostnader på bästa sätt.
 
  • Gilla
jakobbohem och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Fb skriver att vattenlåset var borttaget
Okej, så då borde det varit i köket då.. och vattnet rann ut under bänken och ut över golvet? och hade varit där ett bra tag (flera dagar)

I badrummet gör det ju oftast inget (?) det luktar bara ve o fasa.. (gör det iof i köket med, men där hamnar vattnet fel om man plockar isär..)

:thinking:
 
Det krävs ganska mycket för en vattenskada.. och det är inte en dags liggande vatten som är problemet ju.

Litar inte på hyresvärdar (knappt på mig själv som hyresvärd) - förutsätter att de alltid försöker blåsa mig.. (jag vet pessemistiskt synsätt).. och de skulle få ta dit en besiktningsman/kvinna när jag var där (ev hade jag en egen med mig också) om de skulle försöka hävda dyrköpta saker/fel.

Har inga som helst problem att betala för det jag har haft sönder, eller om jag var den direkta orsaken till vattenskador el liknande.. MEN rätt ska vara rätt och jag skulle inte bara betala och se glad ut för att de sa en sak - de får allt bemöda sig med att bevisa och visa mig.. vad jag gjort.. innan de skickar en räkning.

Har haft vattenskador i flera boenden (hyrslgh, bostadsrätt, villa) och som sagt.. vatten är lömska saker och kan orsaka stora skador .. just för att man sällan upptäcker de små läckorna.. innan de hunnit ställa till besvär runt om.

Men det gör mig också skeptisk till att en så dyrköpt vattenläcka skulle ha uppstått på en vecka..

(personlig reflektion)
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
V
Snigla Snigla skrev:
Det krävs ganska mycket för en vattenskada.. och det är inte en dags liggande vatten som är problemet ju.

Litar inte på hyresvärdar (knappt på mig själv som hyresvärd) - förutsätter att de alltid försöker blåsa mig.. (jag vet pessemistiskt synsätt).. och de skulle få ta dit en besiktningsman/kvinna när jag var där (ev hade jag en egen med mig också) om de skulle försöka hävda dyrköpta saker/fel.

Har inga som helst problem att betala för det jag har haft sönder, eller om jag var den direkta orsaken till vattenskador el liknande.. MEN rätt ska vara rätt och jag skulle inte bara betala och se glad ut för att de sa en sak - de får allt bemöda sig med att bevisa och visa mig.. vad jag gjort.. innan de skickar en räkning.

Har haft vattenskador i flera boenden (hyrslgh, bostadsrätt, villa) och som sagt.. vatten är lömska saker och kan orsaka stora skador .. just för att man sällan upptäcker de små läckorna.. innan de hunnit ställa till besvär runt om.

Men det gör mig också skeptisk till att en så dyrköpt vattenläcka skulle ha uppstått på en vecka..

(personlig reflektion)
Skulle nog säga tvärtom.
Krävs ganska lite för en skada.
Krävs bara lite mer för en enorm skada.
 
  • Gilla
jakobbohem och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Skulle nog säga tvärtom.
Krävs ganska lite för en skada.
Krävs bara lite mer för en enorm skada.
Ja lite vatten sen är det bara att totalrenovera allt för 400 000kr
 
R RK80 skrev:
Har inte kunnat sova. Bifogar brevet från försäkring. Ska absolut inte kunna svara på era frågor kommande dagarna. Kan just nu bara säga att toalettstolen gjorde vi inte sönder. Under uppsägningstiden hyresvärden börjare riva badrummet och tog bort kaklet och gjorde sönder stolen själva. Vet inte varför dom försöker kasta något som kostar 5.000kr på oss när det skett jävla vattenskada som blir 400.000kr
R RK80 skrev:
Under uppsägningstiden hyresvärden börjare riva badrummet och tog bort kaklet och gjorde sönder stolen själva. Vet inte varför dom försöker kasta något som kostar 5.000kr på oss när det skett jävla vattenskada som blir 400.000kr
Jag är ju rädd att det inte kommer gå att få försäkringsbolaget att betala något. Det jag dock funderar på som flera varit inne på, är om räkningen från hyresvärden verkligen är rimlig. Du nämner 5000kr för toaletten. Låter som en väldigt dyr toalett om den inte är vägghängd. Har du en specad faktura för vad de gjort, samt material? Kanske den vägen går att gå för att åtminstone få ner priset. Du kan ju antingen jämföra alla poster själv med Internet-priser eller lägga upp fakturan här, så kan du kanske få hjälp med rimligheten. Utöver att kräva av hyresvärden att bevisa att allt jobbet behövde göras, så har du då ytterligare något konkret att kontra med.
 
  • Gilla
Foxotopia och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Ja lite vatten sen är det bara att totalrenovera allt för 400 000kr
En kompis hade en diskmaskin som började spruta vatten då en slang lossande. De var i köket när det inträffade.

På de 15 minuter som det tog att få stopp på vattnet (som jag förstod det var det brott på röret före ballofixen) så blev 80% av lägenhetens golv och 50-100 cm av alla väggar fuktskadade.

Försäkringsbolaget täckte allt utom när de valde högre standard. Men som jag förstod det rörde det sig om nästan en halv miljon.

Det luriga med vatten är att man kan tänka sig att det krävs ett sprutande rör som orsakar allt. Men ett rör som droppar under längre tid kan leda till en stor skada med. Speciellt om lägenheten är "knarkarkvart" och man inte uppmärksammar tecknen på att det är en pågående skada.
 
  • Gilla
jakobbohem och 4 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jag är ju rädd att det inte kommer gå att få försäkringsbolaget att betala något. Det jag dock funderar på som flera varit inne på, är om räkningen från hyresvärden verkligen är rimlig. Du nämner 5000kr för toaletten. Låter som en väldigt dyr toalett om den inte är vägghängd. Har du en specad faktura för vad de gjort, samt material? Kanske den vägen går att gå för att åtminstone få ner priset. Du kan ju antingen jämföra alla poster själv med Internet-priser eller lägga upp fakturan här, så kan du kanske få hjälp med rimligheten. Utöver att kräva av hyresvärden att bevisa att allt jobbet behövde göras, så har du då ytterligare något konkret att kontra med.
Ibland kan det ju var så att de säger "toalett 5000". När det ingår större åtgärder än bara själva toalettstolen.

Man vill ju se en specad faktura på arbete och material.

Men ser man på hemochhyra så är det ofta hyresvärden vinner när anspråk pga misskötsel kommer upp i hyresnämnd. Det är numer vanligt att rökare får betala 200.000 för sanering även om de bara bott ett år i lägenheten.

Det kan låta ohemult men hyresvärdarna vill ju markera att man bor i en annans egendom och bör iakta aktsamhet och vårda sitt boende.
 
  • Gilla
jakobbohem och 5 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Skulle nog säga tvärtom.
Krävs ganska lite för en skada.
Krävs bara lite mer för en enorm skada.
Allt beror på vad du jämför med :)

Jag har fortfarande inte gett mer än 150 000 kr för nytt badrum (nya uppreglade väggar.. nytt golvbjälklag, nytt innertak, helkaklade väggar, nytt porslin/skåp/dusch, ny rördragning, ny el, nya tapeter i 2,5 rum,..)

Så för 400’ kan de renovera hos grannen med., och man snackar omfattande skador!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Det är ju det som är grejen. För att det ens ska vara värt att besvarar tråden så måste man ju utgå från att TS talar sanningen annars kan allt mellan himmel och jord föreligga. Således blir en renovering på 400k även orimlig. Av allt att döma är det ju självförvållat så störst chans blir ju att förhandla ner ersättningen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.