Kan det vara så att stödbenen är bärande? 120 inlägg nu vad har ni kommit fram till
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Kan det vara så att stödbenen är bärande? 120 inlägg nu vad har ni kommit fram till
Att @degi är så trött på sitt nyrenoveradebadrum att han försvagade hela huset så att det skall falla ihop av sig själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 8 till
  • Laddar…
wildeside
M Mamba skrev:
Kan det vara så att stödbenen är bärande? 120 inlägg nu vad har ni kommit fram till
Har kommit fram till att mina ben är bärande och tråden har vimsat iväg som vanligt
 
  • Gilla
Lemans och 4 till
  • Laddar…
TS har nog förstått sitt misstag nu när han fått det påpekat i ungefär 100 inlägg. Att en konstruktör behöver anlitas och att det behöver åtgärdas känns självklart.

Frågan är bara om det finns fler tips på vad TS kan göra just nu för att minimera riskerna fram tills åtgärden?

/Krille
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Det har gjorts olika, med olika principer i hur laster tas upp och hur skjuv-, tryck/drag- och momentlaster förs över mellan konstruktionselementen. Det kan man bara förstå om man tar reda på hur det är gjort i varje fall och föreslår ändringar baserade på det aktuella fallet. Dvs: att *ditt* hus hållit när du gjort ändringar i bärande delar du inte begriper hur de fungerar behöver inte betyda att samma ändring är ofarlig i TS hus. Tro inte. Ta reda på fakta och analysera/beräkna vad som måste göras.
Jag TROR att du försöker slå in en öppen dörr, läste du aldrig min sista mening i inlägget "Men det sagt så borde du, eftersom ni känner en skillnad, låta någon byggnadskunnig titta på det."
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag TROR att du försöker slå in en öppen dörr, läste du aldrig min sista mening i inlägget "Men det sagt så borde du, eftersom ni känner en skillnad, låta någon byggnadskunnig titta på det."
Ditt råd är korrekt. Din jämförelse med att *ditt* hus inte rasat eller (vad du vet...) skadats efter att du gjort olagliga ändringar i bärande konstruktioner är helt irrelevanta eller i värsta fall farliga: " aaa, men han på byggahus hade ju gjort denna ändring och det gick ju bra...".
 
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
TS är borta, månne taket rasa in
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
TS har inte så många skäl till att svara längre, tipsen och åsikter/tycken fortsätter ju droppa in.. det finns inget mer för hen att säga/förklara. Nu måste hen bestämma hur de ska få rätt på problemet (vilket vi troligen inte kan lösa praktiskt åt dem just nu)

Man behöver inte vara troll el knasig för att lämna trådarna ibland. Vissa trådar drar mycket folk, där många säger samma saker..

Man återkommer när man har nån ny fråga, eller vill tala om att man löst problemet :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 10 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Ditt råd är korrekt. Din jämförelse med att *ditt* hus inte rasat eller (vad du vet...) skadats efter att du gjort olagliga ändringar i bärande konstruktioner är helt irrelevanta eller i värsta fall farliga: " aaa, men han på byggahus hade ju gjort denna ändring och det gick ju bra...".
Jo, men att säga tvärsäkert att det går åt helvete, och det fort, hjälper knappast alls. Lite pragmatism kan allt behövas.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
TS har inte så många skäl till att svara längre, tipsen och åsikter/tycken fortsätter ju droppa in.. det finns inget mer för hen att säga/förklara. Nu måste hen bestämma hur de ska få rätt på problemet (vilket vi troligen inte kan lösa praktiskt åt dem just nu)

Man behöver inte vara troll el knasig för att lämna trådarna ibland. Vissa trådar drar mycket folk, där många säger samma saker..

Man återkommer när man har nån ny fråga, eller vill tala om att man löst problemet :)
Ja.
 
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Flytta till lägenhet!
 
  • Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
D
Ett säkert knep är att rulla ihop sig till en liten boll och dricka mycket vatten
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
TS har nog förstått sitt misstag nu när han fått det påpekat i ungefär 100 inlägg. Att en konstruktör behöver anlitas och att det behöver åtgärdas känns självklart.

Frågan är bara om det finns fler tips på vad TS kan göra just nu för att minimera riskerna fram tills åtgärden?

/Krille
Det är ju redan så mycket trams här: Varför inte fylla huset med fogskum?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Det är ju redan så mycket trams här: Varför inte fylla huset med fogskum?
Ett dåligt råd, skulle öka trycket på ytterväggarna ytterligare :p
 
  • Haha
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Det är ju överdimensionerat för att hålla worst case scenario, typ ett snöoväder/storm som inträffar 1 gång på 50 år. Så nog ingen risk de ska rasa in och trä är ju väldigt elastiskt, men om taket sviktar in
T torkelb skrev:
Det är ju redan så mycket trams här: Varför inte fylla huset med fogskum?
Tänker man fäster helium ballong i taket som motverka gravitationen. Få tyst på dunsanded? bara dra ungen i örat så han lär sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.