Johanbogg Johanbogg skrev:
äldre takstolar är i min erfarenhet betydligt sämre dimensionerade än moderna, jämför man mitt föregående hus takstolar med liknande spännvidd som mitt nuvarande så känns det nuvarande lite som tandpetare i jämförelse (förra byggt -80, detta -49)
F FGLIN skrev:
Jag har fått intrycket att äldre takstolar faktiskt ofta är klenare och även av en konstruktör fått höra att sedan "eurokoderna" kom så har dimensioneringen löpt alldeles amok, här på ByggaHus talade någon om överstarkt.
Jag äger ett gammal hus och en konstruktör som tittade på takstolarna sa att det inte borde hålla, men det har det gjort i över tre hundra år :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
DataJonny och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Trots de alarmerande svaren du fått så vill jag lugna dig lite grann. Jag gjorde likadant på mitt hus från 1937 och det i början av 80-talet, alltså långt innan man kunde få svar på frågor här. Inget negativt har dock hänt trots snörika vintrar. Jag tror att när ingen räknade på vad takstolar kunde bära så drog man till rejält med dimensioner så det håller ändå.
Men det sagt så borde du, eftersom ni känner en skillnad, låta någon byggnadskunnig titta på det.
Nyckelordet i ditt inlägg är "tror". Gör inte det när det gäller lastbärande konstruktioner där människor kan dö om det går fel.
 
  • Gilla
Paco64 och 7 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Nyckelordet i ditt inlägg är "tror". Gör inte det när det gäller lastbärande konstruktioner där människor kan dö om det går fel.
Vet du hur det gjordes historiskt då eftersom du hakade upp dig?
 
  • Ledsen
Mrjayser
  • Laddar…
M mlaf skrev:
Jag äger ett gammal hus och en konstruktör som tittade på takstolarna sa att det inte borde hålla, men det har det gjort i över tre hundra år :)
Äldre takstolar är oftast i huvudsak dimensionerande mot styrka. Moderna takstolar är med Eurokod nästan alltid dimensionerade mot styvhet. Därför är det, normalt sett, faktiskt mindre risk att ändra i en modern konstruktion än i en äldre. Den moderna har normalt betydligt mer marginal mot brott.
Detta sagt med brasklapp att ändringen inte väsentligt ändrar hur lasten tas upp.
Många konstruktörer förstår inte dessa skillnader och har bara lärt sig dimensionera mha datorprogram.
 
  • Gilla
  • Wow
Paco64 och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vet du hur det gjordes historiskt då eftersom du hakade upp dig?
Det har gjorts olika, med olika principer i hur laster tas upp och hur skjuv-, tryck/drag- och momentlaster förs över mellan konstruktionselementen. Det kan man bara förstå om man tar reda på hur det är gjort i varje fall och föreslår ändringar baserade på det aktuella fallet. Dvs: att *ditt* hus hållit när du gjort ändringar i bärande delar du inte begriper hur de fungerar behöver inte betyda att samma ändring är ofarlig i TS hus. Tro inte. Ta reda på fakta och analysera/beräkna vad som måste göras.
 
  • Gilla
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
M Martin72 skrev:
Nyckelordet i ditt inlägg är "tror". Gör inte det när det gäller lastbärande konstruktioner där människor kan dö om det går fel.
Alltså. Sannolikt måste det finnas stora mängder med hus som försvagats på liknande sätt av glada amatörer som vill "öppna upp" planlösningen, ,vilket genererar den givna frågan -"hur många kollapsade gamla trävillor har du sett denna vecka?
Själv har jag aldrig ens hört talas om en enda en, någonsin som bara rasat ihop av snö och blåst.

Minnie
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har sett flera där väggarna på övervåningen buktat utåt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har sett flera där väggarna på övervåningen buktat utåt.
Det har jag med. Men inte några som plötsigt rasat ihop.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Alltså. Sannolikt måste det finnas stora mängder med hus som försvagats på liknande sätt av glada amatörer som vill "öppna upp" planlösningen, ,vilket genererar den givna frågan -"hur många kollapsade gamla trävillor har du sett denna vecka?
Själv har jag aldrig ens hört talas om en enda en, någonsin som bara rasat ihop av snö och blåst.

Minnie
Det finns massor med hus som har blivit så söndersågade då renoverade har förvarkligat sina visioner att de bara precis står på rätt medan sättningarna blir större och större och till slut rivs de för att allt är vint och snett och det finns ingen stomme att renovera.

Jag var själv inblandad i en renovering där ägaren hade fått en mellantaksbjälke över sig där han stod och sågade upp öppen planlösning åt sig. Långsidorna gled ut och bjälken drogs ur sin infällning i timran. Efter det blev jag ditkallad. Innan jag kunde börja förstärka måste jag sätta in tillfälliga propsar ända från takåsarna och ned till marken under golvet för att få en hyfsat säker arbetsplats. Jag började stötta innanför dörren och fortsatte inåt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
mlaf och 10 till
  • Laddar…
Om du har en bärande vägg som rivs/ändras krävs en bygganmälan till Kommunen samt en ny K-ritning. En Konstruktions-ritning kostar ca 10 Tkr.
Bra att ha när du säljer huset eller försäkringsbolaget ställer obehagliga frågor …

En som nyss avslutat arbetet med att avlasta en bärande vägg med limträbalkar.
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
A Arne Vedefors skrev:
Om du har en bärande vägg som rivs/ändras krävs en bygganmälan till Kommunen samt en ny K-ritning. En Konstruktions-ritning kostar ca 10 Tkr.
Bra att ha när du säljer huset eller försäkringsbolaget ställer obehagliga frågor …

En som nyss avslutat arbetet med att avlasta en bärande vägg med limträbalkar.
A Arne Vedefors skrev:
Om du har en bärande vägg som rivs/ändras krävs en bygganmälan till Kommunen samt en ny K-ritning. En Konstruktions-ritning kostar ca 10 Tkr.
Bra att ha när du säljer huset eller försäkringsbolaget ställer obehagliga frågor …

En som nyss avslutat arbetet med att avlasta en bärande vägg med limträbalkar.
Så vansinnigt invecklat är det inte överallt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så vansinnigt invecklat är det inte överallt.
Ja , men inte i Österbotten / Finland menar du ?
 
Eriksgatan
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Notera att det här är samma användare som för några veckor sedan skapade tråden med "fjällpanel" i duschen för att sedan bli tyst medan tråden levde vidare.
Så antingen har TS extrema problem med sitt hus eller så är TS ett osedvanligt skickligt troll. :)
Jo, jo, och av en händelse så får just denna tråd agera klickbete i ett nyhetsmail. Hur tror ni att forumet finansieras?
Men klart att de ska kunna ta ut en anständig lön, och vi lär oss oftast ändå något nytt. Så helt OK för mig oavsett vem som trollar.
Har själv sedan länge slutat hetsa upp mig för mycket över knasigheter i inlägg från konton som verkar nya eller som har gjort få inlägg öht.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
En längsgående balk som håller upp ytterramarna? Och vad ska bära upp dem, alla laster från egenvikter, normerad snölast, normerad rumsbelastning, och andra punktlaster måste på något sätt ledas ned till grunden.

Det är den lösning som arkitekten rekommenderar. Jag har själv gjort så. Viktigt med rejäl avlastning på ändarna såklart. Men inget större problem enligt min erfarenhet. Dessutom utomordentligt billig lösning.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, stödbenen vid kattvindar är bärande. Det är därför de finns. Sannolikt stabiliserar de dessutom bjälklaget, men det vet jag mindre om själv. Videon i meddelandet ovan säger att ”stödbenen” även håller upp underramen, och det låter ju rimligt.

Över- och underarmar har du säkert, men hus har inte det, de har över- och underramar… :)
Liten slänga dyslexi som även några av mina barn har ärvt.
Du får ha överseende med att några av oss har defekter
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.