Hej,

Jag blir ju lite nojig själv. Kan skapa en ny tråd men kanske lite onödigt.

Vi flyttade in i vårt hus slutet av 2015 och någon av tidigare ägare hade då tagit bort en kattvind i ena sovrummet och istället satt nån klen balk.
Funderar på om inte denna också var bärande, på markplan hade de nämligen också tagit bort en bärande vägg utan att stötta upp.

Vi har ett 1.5 plan med ca 40 grader taklutning.
Det som kanske är lite konstigt är att vi bara har kattvind på halva långsidorna, varför är det så?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag.

Vitt rum, snedtak, träbjälkar, svart taklampa, hylla, ojämn väggmålning, skrivbordsföremål, vit rullgardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt rum med taklutning, trägolv, otydlig tavla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust rum med leksaker, kläder på krokar, en gardin, och en bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Dunsar det när barnen leker kanske du ska se till att barnen leker tystare. Ge dem varsin iPad.
 
  • Haha
  • Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Nog är det ofta överdimensionerat i gamla hus. Jag tillbringade halva min uppväxt i ett hus byggt 1922 med brutet tak som till 2/3 hade kattvindar - med undantag av en trappa i ett hörn och en utbyggnad på samma sida där ett badrum fick plats. Alla dessa återstående kattvindar togs bort för att kunna få plats med tre sovrum åt oss barn. På andra långsidan gjordes också en utbyggnad där en takstol fick kapas. Jag var tämligen liten och hade ingen tanke på hållfasthet. Min pappa gjorde ritningarna och två snickare från Åland gjorde jobbet (i Stockholm), andra hälften av 60-talet, och huset stod kvar utan problem så länge vi bodde där - och även nu. Jag minns att spikarna som höll fast reglarna var rejäla och smidda och verkligen krävde sin man när de skulle bort.

Med tanke på fogskum, så fylldes de tämligen tomma ytterväggarna med plastskum (Isoschaum - polyuretanskum trodde jag, men ser nu att det kallades aminoplastskum - kan vara samma sak) för att bättra på isoleringen. Hål borrades på utsidan med jämna mellanrum och skummet sprutades in tills det började komma ut i angränsande hål varefter en plugg slogs i och sprutandet fortsatte i nästa hål. Det mörkbruna huset var alldelse prickigt när de var klara. Hypermodernt på den tiden, får man nog säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D degi skrev:
Hej!

Nej tyvärr var vi väldigt ivriga/slarviga att riva,
Känns som att jag behöver sätta upp en balk där.
Eller har du annat tips?

Mvh
Beroende på husets bredd kan man förstärka golvbalken i stället
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har nästintill identisk konstruktion på mitt hus.

Jag tog för knappa 2 år sen bort kattvindsväggarna. Dock började jag med att dela av rummet på längden så att jag fick en bärande vägg i mitten tvärs takstolarna. Dessutom tog jag bara bort kattvindsväggen under 2 takstolar (1,2m mellan dem) på ena sidan och under 3 på andra sidan. På sidan där 3 takstolar frilades så fällde jag in en bärande stolpe som stöttar upp under den takstolen.

[bild] [bild]

Allt blev bra och har inte märkt något sen jag byggde detta. Om något så upplevs golvbjälklaget stummare nu.
Är inte detta ett Mansardtak? Det är en annan typ av tak isåfall
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
Beroende på husets bredd kan man förstärka golvbalken i stället
Nej. Bara om man också förstärker överramen. Och ser till att de ökade momenten kan föras över mellan lver- och underram. Sluta gissa. Snälla.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Hej,

Jag blir ju lite nojig själv. Kan skapa en ny tråd men kanske lite onödigt.

Vi flyttade in i vårt hus slutet av 2015 och någon av tidigare ägare hade då tagit bort en kattvind i ena sovrummet och istället satt nån klen balk.
Funderar på om inte denna också var bärande, på markplan hade de nämligen också tagit bort en bärande vägg utan att stötta upp.

Vi har ett 1.5 plan med ca 40 grader taklutning.
Det som kanske är lite konstigt är att vi bara har kattvind på halva långsidorna, varför är det så?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag.

[bild] [bild] [bild]
Enkelt att kolla, hör av dig till kommunens byggnadsnämnd och fråga vad de har för ansökningar om ändringar och vilken dokumentation inklusive beräkningar och ritningar som tidigare ägare skickat in. Lycka till ...
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Enkelt att kolla, hör av dig till kommunens byggnadsnämnd och fråga vad de har för ansökningar om ändringar och vilken dokumentation inklusive beräkningar och ritningar som tidigare ägare skickat in. Lycka till ...
Hej, tack för svar! Det finns ingenting tyvärr. Det var det första vi kollade när vi upptäckte det första felet. Finns inga ritningar eller sånt heller.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Har du kapat hundbenen, eller stödben i takstolar så blir jag inte förvånad av om det låter.
 
Nissens
J JuliaUppsala skrev:
Beroende på husets bredd kan man förstärka golvbalken i stället
Det där är ju inte sant, du kan inte ha en aning om hur konstruktionen fungerar… :rolleyes:
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Nissens
V vectrex skrev:
Jag har nästintill identisk konstruktion på mitt hus.

Jag tog för knappa 2 år sen bort kattvindsväggarna. Dock började jag med att dela av rummet på längden så att jag fick en bärande vägg i mitten tvärs takstolarna. Dessutom tog jag bara bort kattvindsväggen under 2 takstolar (1,2m mellan dem) på ena sidan och under 3 på andra sidan. På sidan där 3 takstolar frilades så fällde jag in en bärande stolpe som stöttar upp under den takstolen.

[bild] [bild]

Allt blev bra och har inte märkt något sen jag byggde detta. Om något så upplevs golvbjälklaget stummare nu.
Fick du bygglov för det?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Det där är livsfarligt!
Jag gjorde exakt samma sak i mitt hus, och se hur det gick:

Hemgjord pepparkakshusruin dekorerad med glasyr och godis på en vit duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Johan.Andersson.81 och 10 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
M Magnus_Andersson skrev:
Det där är livsfarligt!
Jag gjorde exakt samma sak i mitt hus, och se hur det gick:

[bild]
Hade även du en välgödd fyraåring som gick och klampade på övervåningen?

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D degi skrev:
Hej, så här är husritningen, så känns som det ligger något i det.
D degi skrev:
Hej, så här är husritningen, så känns som det ligger något i det.
Som någon skrev, åtgärda snarast! Ingen snö på det taket nu.
Du kan fortfarande öppna upp lite men du måste absolut ha en bärlina direkt under taket som sen stöttas upp med typ 45x120 stolpar. Nu hänger överliggaren i takstolen helt fritt på halva husbredden. Inte bra...
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Är inte detta ett Mansardtak? Det är en annan typ av tak isåfall
Nej, som jag skrev är vår konstruktion nästintill identisk med TS. Vårat tak är att sadeltak med ca 28 graders lutning. Vi har dock relativt högt väggliv, lite osäker på om det är likadant som TS men det såg ut så.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.