152 634 läst · 223 svar
153k läst
223 svar
Jag har rivit kattvind nu dunsar det i hela huset
Om ni har behållit sågspånet som isolering, gör det oerhört lite för att dämpa ljud och är inte särskilt bra för just isolering heller.D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Nej, som jag skrev innan så hade kommunen ställt krav på dig att låta en konstruktör räkna på stommen och ta fram en lösning innan du hade fått bygglov.V vectrex skrev:
Nu har du hackat ihop något själv som ingen har koll på. Kanske kommer nästa ägare av ditt hus att skriva om det du gjort här på Byggahus.
Det tvivlar jag på. Men oavsett så är det i så fall helt OK med mig. Jag hade förresten en byggingenjör här som kikade på det och gav tummen upp. Visserligen en polare men fullt kvalificerad även om han nu för tiden jobbar med större saker än villor.Nissens skrev:
Antingen är det ett troll, eller så går det inte så bra för trådstartaren med husrenoveringen. Kollar man på trådstartarens konto så har hen även en till populär tråd här med en badrumsrenovering som gått åt h*vete.J Joonazz skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 26 inlägg
Många som säger att väggar utritade på sektionsritningar alltid är bärande, men är det verkligen sant. Kan visa mitt eget hus som exempel.
Fribärande fackverkstakstolar.
Sektionsritning.
Om väggarna på ritningen alltid är bärande skulle isf den vägg som är inritad på markplan också vara det. Vilket jag inte tror den är.
Den är dessutom byggd med 40x40 regel cc 120 i ”kryss-sektioner”
I TS fall är det ganska självklart att konstruktionen är bärande med är det verkligen helt sant gällande alla sektionsritningar?
Sektionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggarna på ritningen alltid är bärande skulle isf den vägg som är inritad på markplan också vara det. Vilket jag inte tror den är.
I TS fall är det ganska självklart att konstruktionen är bärande med är det verkligen helt sant gällande alla sektionsritningar?
Nej det är givetvis inte samma sak, som exempelvis i ditt fall med fribärande takstolar.C Cerb skrev:Många som säger att väggar utritade på sektionsritningar alltid är bärande, men är det verkligen sant. Kan visa mitt eget hus som exempel.
[bild]
[bild]
Sektionsritning.
[bild]
D degi skrev:Hallå!
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Du kan vara helt lugn ! Inget kommer att hända mer än att låter lite mer .Du kan naturligtvis förstärka genom att göra en öppen förvaring där kattvinden var med lämpligt regelvirke .Det där kan räkna ut alldeles själv .Det finns säkert fler gamla hus med kattvinden bortrivet än sparade.Bor själv i ett hus från 1931 med kattvindar borttagna .D degi skrev:Hallå!
MEN
Är det inte viktigt som konstruktör att isåfall ta in mer info. Vad är cc mått mellan takstolarna? Har stegljuden alltid varit där men upplevs mer pga av byte av material /förändring av volymen i rummet. Har eventuella undergolv bytts ut osv osv. Hur såg kattvindsväggarna ut egentligen och vilka dimensioner hade ”stödbenen”L LindaCu skrev:Hej!
Jag jobbar som konstruktör och kan bara bekräfta det många skrivit att reglarna i väggen var en del av takkonstruktionen. Ofta på villor så är taket och första bjälklaget en och samma konstruktion. Genom att man dimensionerar det
som en takstol, där kattvindsväggen ingår, kan man minska dimensionen på både bjälklagsbalken och takbalken. När ni tog bort kattvinden har ni också tagit bort den tänkta samverkan så takbalk och golvbalk har ni för långa spännvidder. Det betyder att konstruktionen har fått en lägre styvhet och en konsekvens är att att man får problem med stegljud. Kontakta en konstruktör som räknar på det för att säkerställa att taket håller för tänkt snölast. Golvet går att förstärka om taket är okej. Lycka till!
Har jag missat nåt?
Jag rev allt på min övervåning. Hela vägen ut till stödbenen och kattvindsväggarna kan omöjlgt ha haft en roll i konstruktionen. Sunkiga reglar och spånskivor. Reglade iofs upp nya väggar sen. Upplever ett jäkla dunsande och stegljud på nedervåningen men det beror på hur huset var byggt från början. 1940 -talet
Men du lämnade kvar stödbenen =)Acora skrev:Är det inte viktigt som konstruktör att isåfall ta in mer info. Vad är cc mått mellan takstolarna? Har stegljuden alltid varit där men upplevs mer pga av byte av material /förändring av volymen i rummet. Har eventuella undergolv bytts ut osv osv. Hur såg kattvindsväggarna ut egentligen och vilka dimensioner hade ”stödbenen”
Har jag missat nåt?
Jag rev allt på min övervåning. Hela vägen ut till stödbenen och kattvindsväggarna kan omöjlgt ha haft en roll i konstruktionen. Sunkiga reglar och spånskivor. Reglade iofs upp nya väggar sen. Upplever ett jäkla dunsande och stegljud på nedervåningen men det beror på hur huset var byggt från början. 1940 -talet
Gjorde samma sak, byggt av pinnar och masonit vill jag minnas.