M
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Om ni har behållit sågspånet som isolering, gör det oerhört lite för att dämpa ljud och är inte särskilt bra för just isolering heller.
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
V vectrex skrev:
Jag vet hur det fungerar. Men det finns byggnadsingenjörer som är anställda av kommunala bygglovsavdelningen och det var väl det frågan gällde?
Nej, som jag skrev innan så hade kommunen ställt krav på dig att låta en konstruktör räkna på stommen och ta fram en lösning innan du hade fått bygglov.

Nu har du hackat ihop något själv som ingen har koll på. Kanske kommer nästa ägare av ditt hus att skriva om det du gjort här på Byggahus. :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, som jag skrev innan så hade kommunen ställt krav på dig att låta en konstruktör räkna på stommen och ta fram en lösning innan du hade fått bygglov.

Nu har du hackat ihop något själv som ingen har koll på. Kanske kommer nästa ägare av ditt hus att skriva om det du gjort här på Byggahus. :)
Det tvivlar jag på. Men oavsett så är det i så fall helt OK med mig. Jag hade förresten en byggingenjör här som kikade på det och gav tummen upp. Visserligen en polare men fullt kvalificerad även om han nu för tiden jobbar med större saker än villor.
 
  • Haha
matsgran och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Kul att folk inte fattar att det är ett troll. Kolla bara på hans "husritning" som googlades fram.
Antingen är det ett troll, eller så går det inte så bra för trådstartaren med husrenoveringen. Kollar man på trådstartarens konto så har hen även en till populär tråd här med en badrumsrenovering som gått åt h*vete.
 
  • Gilla
Denimhead och 3 till
  • Laddar…
L louii skrev:
Jag har nått som verkar rätt rejält i princip mitt i husets övervåning. Men oklart om dom som tagit bort vår ena kattvind för 50 år sen gjort fel.

Ser denna ut som en regel som stöttar taket?
Det där är troligtvis ett rör av något slag. Köksfläkten kanske? Eller badrumsventilationen?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
En risk förutom svaj är ju att taket buktar ner och då trycker ut ytterväggarna.

Jag hade definitivt räknat på, och åtgärdat konstruktionen. Det går säkert att öppna, men du behövder räkna på det...
.Mycket bra påvisade krafter
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
O orienterarn skrev:
.Mycket bra påvisade krafter
Borde inte hanbjälkarna ta upp de horisontella krafterna?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Många som säger att väggar utritade på sektionsritningar alltid är bärande, men är det verkligen sant. Kan visa mitt eget hus som exempel.

Fribärande fackverkstakstolar.
Svartvitt bildutdrag med text, tabell och siffror, möjligen teknisk eller byggreglering.
En svartvit bild av text och streck inför någon form av teknisk specifikation eller dokumentation kring byggnadsmaterial och ljudisolering.

Sektionsritning.
Teknisk ritning av snittet för ett hus med måttangivelser och takstolsdetaljer, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om väggarna på ritningen alltid är bärande skulle isf den vägg som är inritad på markplan också vara det. Vilket jag inte tror den är.
Den är dessutom byggd med 40x40 regel cc 120 i ”kryss-sektioner”


I TS fall är det ganska självklart att konstruktionen är bärande med är det verkligen helt sant gällande alla sektionsritningar?
 
  • Gilla
  • Haha
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
M
C Cerb skrev:
Många som säger att väggar utritade på sektionsritningar alltid är bärande, men är det verkligen sant. Kan visa mitt eget hus som exempel.

Fribärande fackverkstakstolar.
[bild]
[bild]

Sektionsritning.
[bild]

Om väggarna på ritningen alltid är bärande skulle isf den vägg som är inritad på markplan också vara det. Vilket jag inte tror den är.
Den är dessutom byggd med 40x40 regel cc 120 i ”kryss-sektioner”


I TS fall är det ganska självklart att konstruktionen är bärande med är det verkligen helt sant gällande alla sektionsritningar?
Nej det är givetvis inte samma sak, som exempelvis i ditt fall med fribärande takstolar.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Nej det är givetvis inte samma sak, som exempelvis i ditt fall med fribärande takstolar.
Så då är det alltså inte en sanning som somliga påstår att samtliga väggar på en sektionsritning alltid är bärande?
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Du kan vara helt lugn ! Inget kommer att hända mer än att låter lite mer .Du kan naturligtvis förstärka genom att göra en öppen förvaring där kattvinden var med lämpligt regelvirke .Det där kan räkna ut alldeles själv .Det finns säkert fler gamla hus med kattvinden bortrivet än sparade.Bor själv i ett hus från 1931 med kattvindar borttagna .
 
  • Haha
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Japp. Men inte mer vanskligt än att kapa och se om sågen fastnar :)
Om du kapar ett virke som tar dragkrafter nyper inte sågen men det kan gå helt åt helvete ändå.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
L LindaCu skrev:
Hej!

Jag jobbar som konstruktör och kan bara bekräfta det många skrivit att reglarna i väggen var en del av takkonstruktionen. Ofta på villor så är taket och första bjälklaget en och samma konstruktion. Genom att man dimensionerar det
som en takstol, där kattvindsväggen ingår, kan man minska dimensionen på både bjälklagsbalken och takbalken. När ni tog bort kattvinden har ni också tagit bort den tänkta samverkan så takbalk och golvbalk har ni för långa spännvidder. Det betyder att konstruktionen har fått en lägre styvhet och en konsekvens är att att man får problem med stegljud. Kontakta en konstruktör som räknar på det för att säkerställa att taket håller för tänkt snölast. Golvet går att förstärka om taket är okej. Lycka till!
Är det inte viktigt som konstruktör att isåfall ta in mer info. Vad är cc mått mellan takstolarna? Har stegljuden alltid varit där men upplevs mer pga av byte av material /förändring av volymen i rummet. Har eventuella undergolv bytts ut osv osv. Hur såg kattvindsväggarna ut egentligen och vilka dimensioner hade ”stödbenen”
Har jag missat nåt?

Jag rev allt på min övervåning. Hela vägen ut till stödbenen och kattvindsväggarna kan omöjlgt ha haft en roll i konstruktionen. Sunkiga reglar och spånskivor. Reglade iofs upp nya väggar sen. Upplever ett jäkla dunsande och stegljud på nedervåningen men det beror på hur huset var byggt från början. 1940 -talet :)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Acora Acora skrev:
Är det inte viktigt som konstruktör att isåfall ta in mer info. Vad är cc mått mellan takstolarna? Har stegljuden alltid varit där men upplevs mer pga av byte av material /förändring av volymen i rummet. Har eventuella undergolv bytts ut osv osv. Hur såg kattvindsväggarna ut egentligen och vilka dimensioner hade ”stödbenen”
Har jag missat nåt?

Jag rev allt på min övervåning. Hela vägen ut till stödbenen och kattvindsväggarna kan omöjlgt ha haft en roll i konstruktionen. Sunkiga reglar och spånskivor. Reglade iofs upp nya väggar sen. Upplever ett jäkla dunsande och stegljud på nedervåningen men det beror på hur huset var byggt från början. 1940 -talet :)
Men du lämnade kvar stödbenen =)
Gjorde samma sak, byggt av pinnar och masonit vill jag minnas.
 
P Paco64 skrev:
Om du kapar ett virke som tar dragkrafter nyper inte sågen men det kan gå helt åt helvete ändå.
Det är väl rätt ovanligt att lodräta reglar på en kattvindsvägg har upp dragkraft? Har du något exempel på det? Jag är alltid intresserad av att lära mig mer!
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.