Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl rätt ovanligt att lodräta reglar på en kattvindsvägg har upp dragkraft? Har du något exempel på det? Jag är alltid intresserad av att lära mig mer!

Tar upp dragkraften från taket som försöker blåsa iväg eller golvet som faller ihop

• Gilla
  • Haha
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Acora Acora skrev:
Är det inte viktigt som konstruktör att isåfall ta in mer info. Vad är cc mått mellan takstolarna? Har stegljuden alltid varit där men upplevs mer pga av byte av material /förändring av volymen i rummet. Har eventuella undergolv bytts ut osv osv. Hur såg kattvindsväggarna ut egentligen och vilka dimensioner hade ”stödbenen”
Har jag missat nåt?

Jag rev allt på min övervåning. Hela vägen ut till stödbenen och kattvindsväggarna kan omöjlgt ha haft en roll i konstruktionen. Sunkiga reglar och spånskivor. Reglade iofs upp nya väggar sen. Upplever ett jäkla dunsande och stegljud på nedervåningen men det beror på hur huset var byggt från början. 1940 -talet :)
Jo absolut, om jag hade fått uppdraget på mitt arbete. Nu är detta ett forum och då svarar jag baserat på erfarenhet. CC avståndet mellan takstolar är nästan alltid 1200 mm. Trådstartaren skrev att svajet och stegljud uppkommit efter att ha rivit kattvinden, och baserat på ritningen som var med så kan jag se direkt att de var bärande.

Nu har jag ju tittat på dina ritningar och din vind och trådstartarens vind har inte samma verkningssätt. I ditt fall var de inte bärande. Men om detta vore lätt och verkningsättet alltid uppenbart så hade inte konstruktörer behövts. =)

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Urbota
W witten skrev:
Anledningen till att det dunsar i golvet är att du förlängt spännvidden på bjälklaget och därmed får svikt. Stödbenen fungerar nämligen även som upplag (hängstag) för golvbjälkarna. I ett ramverk samspelar allt på flera olika sätt.
Tack. Att detta är ett stolleprov behöver man inte diskutera. Däremot verkade ett tag som om alla fått för sig att reglar bara kan ta trycklast. Men taket står på reglarna lika mycket som taket håller golvet uppe. Och lite annat. Det är EN konstruktion. Det enda rimliga rådet är att anlita en konstruktör som kan göra undersökningen på plats och som inte kommer med tips anonymt (som jag gör nu...) utan som tar juridiskt ansvar för sina råd. Allt annat vore oansvarigt.

/Urbota

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Trots de alarmerande svaren du fått så vill jag lugna dig lite grann. Jag gjorde likadant på mitt hus från 1937 och det i början av 80-talet, alltså långt innan man kunde få svar på frågor här. Inget negativt har dock hänt trots snörika vintrar. Jag tror att när ingen räknade på vad takstolar kunde bära så drog man till rejält med dimensioner så det håller ändå.
Men det sagt så borde du, eftersom ni känner en skillnad, låta någon byggnadskunnig titta på det.
De håller jag absolut inte med om då man på den tiden ibland hade spåntak alt Tegelpannor som inte är så tungt vet man inte vad man håller på med så låt bli är mitt råd!

• Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl rätt ovanligt att lodräta reglar på en kattvindsvägg har upp dragkraft? Har du något exempel på det? Jag är alltid intresserad av att lära mig mer!
Ibland tar reglarna upp trycklast och ibland draglast. Det beror på förhållandet mellan vertikala laster på tak och underram/bjälklag, som vid vindlast inkluderar horisontella lastkomponenter. Dvs: mycket last på taket, och liten last på bjälklag: trycklast i kattvindens reglar. Liten last på taket och mycket last på bjälklag: draglast på reglarna.

Gå denna kurs så kan du räkna själv:
https://www.kth.se/student/kurser/kurs/AF1006

och bjälklag

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Ibland tar reglarna upp trycklast och ibland draglast. Det beror på förhållandet mellan vertikala laster på tak och underram/bjälklag, som vid vindlast inkluderar horisontella lastkomponenter. Dvs: mycket last på taket, och liten last på bjälklag: trycklast i kattvindens reglar. Liten last på taket och mycket last på bjälklag: draglast på reglarna.

Gå denna kurs så kan du räkna själv:
[länk]

och bjälklag
sen finns det ju alltid ett fall där krafterna tar ut varandra och man får noll eller väldigt liten belastning.

• Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
Urbota
Johanbogg Johanbogg skrev:
sen finns det ju alltid ett fall där krafterna tar ut varandra och man får noll eller väldigt liten belastning.
Generellt vill man gärna ha någon form av statisk belastning eftersom rörelserna vid dynamisk last blir mindre. Men visst: man måste kunna se saker på rätt systemnivå och inte bara titta på en regel i taget.

/Urbota

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Urbota Urbota skrev:
Generellt vill man gärna ha någon form av statisk belastning eftersom rörelserna vid dynamisk last blir mindre. Men visst: man måste kunna se saker på rätt systemnivå och inte bara titta på en regel i taget.

/Urbota
Ja, säger inte emot där, jag tror många skulle må bra av att spela lite Pontifex eller liknande för att se allt i sig

• Gilla
Urbota och 1 till
  • Laddar…
Urbota
Johanbogg Johanbogg skrev:
Ja, säger inte emot där, jag tror många skulle må bra av att spela lite Pontifex eller liknande för att se allt i sig
Haha. Grymt svar.

/Urbota

M MLindstrom skrev:
Att @degi är så trött på sitt nyrenoveradebadrum att han försvagade hela huset så att det skall falla ihop av sig själv.
Haha
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Hallå!

Jag lever och huset också... än så länge...
Har en konstruktör på G som skall komma och kika.
Tack för enormt engagemang.
Det är rätt som många påpekade att ja har ett förj****ligt badrum också på en annan tråd.

Det hela handlar om att jag har köpt ett hus som behövde renovering.
Har haft en ganska stor renoveringsbjudet och lite kunskaper, så haft 3-4 större projekt igång hela tiden som jag totalt tappat kontrollen över.. och nu när saker börjar "ordna upp sig" upptäcker jag allt fel som skett.
Så nu sitter jag i skiten och behöver ringa och tjata på backjobb.

• Gilla
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
.

Man lär sig med tiden.

Är inte fullärd än, trots att det börjar dra mot 70.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Man blir ALDRIG fullärd (på gott och ont).

Finns alltid nya misstag att göra, saker och skruva fel.. erfarenheter att lära sig (mer el mindre) av :geek:

Life in a nutshell (y)

(man lär så länge man lever)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Tänk vad tråkigt livet skulle bli om man kunde bli fullärd.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hej! Hur gick det med dina stödben? Fick du några problem med snön?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Senast aktiv april 23 - vi får hoppas allt gick bra!

• Haha
  • Gilla
Acora och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.