Nissens Nissens skrev:
Fick du bygglov för det?
Sökte aldrig bygglov. Tilläggas skall också att tidigare ägare redan sågat upp kattvindsväggen (av stående 3 tum spåntad plank) på ena sidan och fällt in en bokhylla. Bokhyllans överdel hade en oroande buktning nedåt. När jag fällde in stolpen så lyfte jag taket ca 30mm mha. domkraft. Rakt under stolpen står en vägg och under den en murad vägg i källaren.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nu blev även jag nojig.

Vi har flyttat till ett hus nyligen och såhär ser originalritningen ut.
Arkitektritning av husplan och sektion, innehåller mått, rumsbeteckningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1965 finns det en ny ritning där det ser ut som kattvinden har tagits bort
En handritad skiss av en övre våningsplan, innehållande rum, trappa, och WC, märkt med "Övre plan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har 1 kattvind kvar till höger på ritningen men där det tagits bort 1965 och blivit bara garderob är ingen garderob heller nu så helt öppen yta.

Kan något ha förstärks när man tagit bort detta? Jag upplever som ts att det låter mycket ner i vardagsrummet när man går på ovanvåningen.

Har bara en dålig mäklarritning som är väldigt fel i proportion. Det som benämns som "vind" är sovrum nu utan kattvind.
Ritning av en lägenhetsplan med rum, kök, vardagsrum och badrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
L louii skrev:
Nu blev även jag nojig.

Vi har flyttat till ett hus nyligen och såhär ser originalritningen ut.
[bild]

1965 finns det en ny ritning där det ser ut som kattvinden har tagits bort
[bild]
Vi har 1 kattvind kvar till höger på ritningen men där det tagits bort 1965 och blivit bara garderob är ingen garderob heller nu så helt öppen yta.

Kan något ha förstärks när man tagit bort detta? Jag upplever som ts att det låter mycket ner i vardagsrummet när man går på ovanvåningen.

Har bara en dålig mäklarritning som är väldigt fel i proportion. Det som benämns som "vind" är sovrum nu utan kattvind.
[bild]
Har det hållit i över femtiofem år, håller det nog ett tag till.:D

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nissens
V vectrex skrev:
Sökte aldrig bygglov. Tilläggas skall också att tidigare ägare redan sågat upp kattvindsväggen (av stående 3 tum spåntad plank) på ena sidan och fällt in en bokhylla. Bokhyllans överdel hade en oroande buktning nedåt. När jag fällde in stolpen så lyfte jag taket ca 30mm mha. domkraft. Rakt under stolpen står en vägg och under den en murad vägg i källaren.
Jag frågade eftersom om du sökt bygglov så hade det blivit granskat av kunniga personer.

Det du beskriver är ett illegalt ingrepp i huset som inte är granskat av någon konstruktör. Med andra ord vet du inte om det du gjort är korrekt eller inte…

Att ge råd utgående från ditt svartbygge är kanske inte helt genomtänkt…
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag frågade eftersom om du sökt bygglov så hade det blivit granskat av kunniga personer.

Det du beskriver är ett illegalt ingrepp i huset som inte är granskat av någon konstruktör. Med andra ord vet du inte om det du gjort är korrekt eller inte…

Att ge råd utgående från ditt svartbygge är kanske inte helt genomtänkt…
Gav inga råd, delade en erfarenhet. Jag föredrar
att ta informerade beslut själv än att förlita sig på ”fackmän”.

Kommunala bygglovskontoret är kanske inte direkt A-laget med konstruktörer heller. Att förlita sig på dem är kanske inte helt genomtänkt…
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Joak och 4 till
  • Laddar…
Nissens
V vectrex skrev:
Gav inga råd, delade en erfarenhet. Jag föredrar
att ta informerade beslut själv än att förlita sig på ”fackmän”.

Kommunala bygglovskontoret är kanske inte direkt A-laget med konstruktörer heller. Att förlita sig på dem är kanske inte helt genomtänkt…
Byggnadskonstruktörer är mer att lita på än amatörer.
Vad jag menade med att om du byggt om huset på lagligt sätt genom att ansöka om bygglov så hade bygglovskontoret naturligtvis krävt att du anlitat en byggnadskonstruktör så att det blev byggt på rätt sätt. Det är ju inte så att bygglovskontoret gör de beräkningar som krävs…

Att du själv är nöjd med det du snickrat ihop säger inte lika mycket som om en kunnig person kollat in det.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
Ja för att principen som används är samma, det som skiljer är bara att de ganska stora ekvationssystem som måste lösas för att bestämma dimensionerna löses sekundsnabbt med dator. Det kan ta ett par dar manuellt om det ska optimeras....
Det behövs inga beräkningar när man enkelt kan läsa i tabellerna hur grovt virke som krävs enligt norm och vilken kvalitetsklass på virket som behövs för olika lösningsalternativ. Förr fanns varken gipsplattor eller kaklade badrum vilket ställer högre krav idag på husstommens formstabilitet om man vill undvika fula sprickor i framtiden. Och snölast? Om man är noga med att hålla taket skottat i alla lägen så minskar förstås risken för att något ger vika i takkonstruktionen. Det är inte ett tjockt snötäcke ensamt som utgör den största risken utan ett tjockt nysnötäcke som följs av kraftigt regn. 10 mm regn motsvarar 100 mm nysnö. Om det regnar 20 mm i ett typiskt dagsregn på en 1000 kvadratmeters tomt har det kommit 20 kubikmeter vatten som väger 20 ton. Ett tak på på 100 kvadratmeter har alltså fått 2 ton vatten på sig, som normalt rinner av men som kan sugas upp av snön och stanna kvar på taket. Risken är störst i Sydsverige. Jo, jag har sett skadade tak, det är oftast takstolsutsprånget (tassen) utanför yttervägg som knäcks först i samband med att ett stort blött snösjok glidit ner. Nedglidande blötsnö är inte bra, ta ner snön innan plusgraderna kommer. Man sätter ibland upp ett litet räcke på taket för att snön garanterat ska ligga kvar. Sedan kan ju snön också hamna på bilar, spaljeer och rabatter som inte mår så bra sedan.

Gamla kyrkor (läs om nybygget av nedbrunna Råda kyrka) har mycket finurliga takkonstruktioner som har fungerat i 800 år. På den tiden krävdes ganska mycket av konstuktören, idag behöver man bara vara hjälpligt läskunnig.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Paco64 och 2 till
  • Laddar…
A
A andhak2802 skrev:
Hej,

Jag blir ju lite nojig själv. Kan skapa en ny tråd men kanske lite onödigt.

Vi flyttade in i vårt hus slutet av 2015 och någon av tidigare ägare hade då tagit bort en kattvind i ena sovrummet och istället satt nån klen balk.
Funderar på om inte denna också var bärande, på markplan hade de nämligen också tagit bort en bärande vägg utan att stötta upp.

Vi har ett 1.5 plan med ca 40 grader taklutning.
Det som kanske är lite konstigt är att vi bara har kattvind på halva långsidorna, varför är det så?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag.

[bild] [bild] [bild]
Höj försäkringen!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Gav inga råd, delade en erfarenhet. Jag föredrar
att ta informerade beslut själv än att förlita sig på ”fackmän”.

Kommunala bygglovskontoret är kanske inte direkt A-laget med konstruktörer heller. Att förlita sig på dem är kanske inte helt genomtänkt…
så du tycker att kommunalanställda tillhör i bästa fallet B-laget?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Nu blev det många inlägg sen jag skrev mitt och även om jag inte försvarar ts tilltag och ja jag har sett "ritningen" så är det ändå intressant att veta vad ts har kapat bort ? Sannolikt är det ju grovt virke och bärande men samtidigt vet vi ju inte. Har själv grejat i äldre hus där kattvindarna i enskilda rum inte har varit bärande. Det har kanske bara varit kraftigare konstruktioner i centrum på huset eller nåt. Finns ingen som säger att man konsekvent hade lika i alla "takstolar" bara för att man ser en sektionsritning från sidan sådär. Detta eftersom man (beroende på husets ålder såklart) inte arbetade med lösa takstolar som man lyfte dit utan allt byggdes på plats efter givet behov. Nu verkar ju inte ts hus vara jättegammalt men ändå.
Jag rev en kattvind i ett hus en gång där det bara var lättviktsbygge men mot yttervägg och i rummets vägg inåt i huset var det stolpar uppifrån. Så ingenting var ju i vägen ändå men dock synligt på vägg. En sådan sektionsritning lär ju också visa bärande funktion.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Hade även du en välgödd fyraåring som gick och klampade på övervåningen?

Minnie
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Hade även du en välgödd fyraåring som gick och klampade på övervåningen?

Minnie
Nej, bara tomtar på loftet.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Byggnadskonstruktörer är mer att lita på än amatörer.
Vad jag menade med att om du byggt om huset på lagligt sätt genom att ansöka om bygglov så hade bygglovskontoret naturligtvis krävt att du anlitat en byggnadskonstruktör så att det blev byggt på rätt sätt. Det är ju inte så att bygglovskontoret gör de beräkningar som krävs…

Att du själv är nöjd med det du snickrat ihop säger inte lika mycket som om en kunnig person kollat in det.
Generellt säger du inget som jag inte håller med om. Men jag är öppen och transparent här på forumet sen får folk dra sina egna slutsatser utrifrån det.
Att blint förlita sig på vad någon fackkunnig säger är nog det vanligaste misstaget folk gör i allmänhet.

electroluxaren skrev:
så du tycker att kommunalanställda tillhör i bästa fallet B-laget?
Om vi pratar om byggnadsingenjörer så är det både min generaliserade bild och det vedertagna synsättet.
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om vi pratar om byggnadsingenjörer så är det både min generaliserade bild och det vedertagna synsättet.
Men det är ju inte de som gör ritningarna och beräkningarna? Jag tror du behöver läsa på lite om vem som gör vad i de här processerna.
 
  • Gilla
vespaman och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men det är ju inte de som gör ritningarna och beräkningarna? Jag tror du behöver läsa på lite om vem som gör vad i de här processerna.
Jag vet hur det fungerar. Men det finns byggnadsingenjörer som är anställda av kommunala bygglovsavdelningen och det var väl det frågan gällde?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nu blev det många inlägg sen jag skrev mitt och även om jag inte försvarar ts tilltag och ja jag har sett "ritningen" så är det ändå intressant att veta vad ts har kapat bort ? Sannolikt är det ju grovt virke och bärande men samtidigt vet vi ju inte. Har själv grejat i äldre hus där kattvindarna i enskilda rum inte har varit bärande. Det har kanske bara varit kraftigare konstruktioner i centrum på huset eller nåt. Finns ingen som säger att man konsekvent hade lika i alla "takstolar" bara för att man ser en sektionsritning från sidan sådär. Detta eftersom man (beroende på husets ålder såklart) inte arbetade med lösa takstolar som man lyfte dit utan allt byggdes på plats efter givet behov. Nu verkar ju inte ts hus vara jättegammalt men ändå.
Jag rev en kattvind i ett hus en gång där det bara var lättviktsbygge men mot yttervägg och i rummets vägg inåt i huset var det stolpar uppifrån. Så ingenting var ju i vägen ändå men dock synligt på vägg. En sådan sektionsritning lär ju också visa bärande funktion.
Jag har nått som verkar rätt rejält i princip mitt i husets övervåning. Men oklart om dom som tagit bort vår ena kattvind för 50 år sen gjort fel.

Ser denna ut som en regel som stöttar taket?
 
  • Ett mörkt linneskåp med uppvikta handdukar och hyllor, något oordnat och sparsamt upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
Arvid och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.