153 262 läst · 223 svar
153k läst
223 svar
Jag har rivit kattvind nu dunsar det i hela huset
Ritningen som du visar ser precis likadan ut som till på vårt hus och stödbenen är inte utritade men sitter så här. Har du likadant i verkligheten?D degi skrev:
Antar att de "stolpar" och annat Du plockat bort, tryckte nedåt mot takbjälke mm i våningen inunder.
Takbjälken har väl s a s blivit lite mer spänd nu, när takstolens ben pressar utåt.
Ett glapp har uppstått under takbjälken och väggstolpar eller annat i våning nr 2.
Så när nån går på golvet längst upp... Är det nåt som slår ihop.
Dompetidomp.
Takbjälken har väl s a s blivit lite mer spänd nu, när takstolens ben pressar utåt.
Ett glapp har uppstått under takbjälken och väggstolpar eller annat i våning nr 2.
Så när nån går på golvet längst upp... Är det nåt som slår ihop.
Dompetidomp.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
två helt olika typer av takstol, du har en svensk takstol medans TS har en Ramverks-takstol.P Petterzon skrev:
ang överdimensionerade konstruktioner får man gå tillbaka till 10-talet (på vissa ställen 20-tal) och tidigare, typ hela 1800. Då gödslades det rätt friskt i materialtjocklekarna.
Grattis. Du har utan att begripa vad gör tagit bort en bärande del av era takstolar. Du har därmed brutit mot lagstiftning, och riskerar att hela taket kollapsar vid kraftig snö och vindlast. Därmed utsätter du hela din familj och alla som vistas i huset för fara.D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Ta in en konstruktör som kan beskriva hur du ska ersätta de delar du tagit bort, eller återställ dem.
Ps: väggen du tog bort bidrar också till styrkan via skivverkan.
ÅTERSTÄLL OMGÅENDE Stödbenen.
Det finns mycket stor rasrisk för taket!
Var inte på övre Vån förrän benen är återställda.
Ni måste förstå att man INTE utan vidare kan ta bort bärande konstruktioner. det ni gjort är livsfarligt!
Det finns mycket stor rasrisk för taket!
Var inte på övre Vån förrän benen är återställda.
Ni måste förstå att man INTE utan vidare kan ta bort bärande konstruktioner. det ni gjort är livsfarligt!
Med diagonala stödben är det ännu värre än jag först skrev. Takets belastning vill nu när de saknar något som håller emot trycka ytterväggarna utåt och det finns risk att hela huset kollapsar.
Ta in en besiktningsman NU. Bor ni där det kan vara kraftig vind och/eller snö skulle jag överväga att inte vistas i huset förrän detta är åtgärdat.
Jag vill inte vara elak, men det du gjort är inget mindre än livsfarligt.
Ta in en besiktningsman NU. Bor ni där det kan vara kraftig vind och/eller snö skulle jag överväga att inte vistas i huset förrän detta är åtgärdat.
Var får du det ifrån att det skulle vara diagonala stödben?M Martin72 skrev:Med diagonala stödben är det ännu värre än jag först skrev. Takets belastning vill nu när de saknar något som håller emot trycka ytterväggarna utåt och det finns risk att hela huset kollapsar.
I övrigt håller jag med alla andra, återställ eller ta in en ingenjör/konstruktör snarast möjligt.
Redigerat:
Lägg en limträbalk hela vägen uppe vid taknocken, se till att den bär ute i gavlarnas ytterväggar. Förstärk ev. Takstolarna som går från taknocken till takfoten. Du kan öka dimension genom att limma klassat virke på undersidan. Använd PU-LIM samt konstruktion skruv. Detta tror jag löser problemet, på din skiss tycker jag inte spännviden ser stor ut för golvreglarna eftersom de är avväxlade på mitten i våningen under.
Det är inte bara snö som belastar tak, utan även stormvindar. Det kan bli många "tons" tryck.
Åtgärda snarast, vilket många redan påpekat.
Det skall även noteras att ingrepp i den bärande konstruktionen vanligen är bygglovspliktigt, och det skulle förvåna mej om försäkringsbolaget skulle eventuella ersätta skador som kan härledas till ingreppet.
Åtgärda snarast, vilket många redan påpekat.
Det skall även noteras att ingrepp i den bärande konstruktionen vanligen är bygglovspliktigt, och det skulle förvåna mej om försäkringsbolaget skulle eventuella ersätta skador som kan härledas till ingreppet.
Det akustiska problemet är ju det minsta i detta fallet, men iaf som akustiker intressant. Att spännvidden ökat ger högre och mer lågfrekvent (basigt/dunsigt) stegljud i sig. Men skulle det dessutom vara så att ytterväggen får ta mer last nu så kommer den även leda mer stegljud. Bärande väggar är något man alltid ska ta i beaktning när man räknar på stegljud i trähus, och inte bara tänka bjälklagskonstruktion.F FGLIN skrev:Även om diskussionen kommit att centreras kring den allvarliga sidan av problemet, d.v.s. försvagning av konstruktionen vore det intressant om någon kunde ge en analys av den ursprungliga frågan, d.v.s. dunsigheten och den akustiska biten.
När det gäller stabiliteten har redan grundkonstruktionen drag som får mig att fundera. Med ytterväggar som sticker upp ovanför bjälklaget finns risk för att takstolens högben/överramar (de diagonala bjälkarna) trycker väggarna utåt. Med bjälklaget integrerat i takstolen som underram skulle man få en mycket starkare konstruktion och takstolen skulle i stort sett bara överföra vertikala krafter till väggen. Nackdelen är förstås att övervåningen inte blir lika hög. Hanbjälken bidrar förstås till att hålla ihop konstruktionen, men hanbjälken sitter rätt högt upp så om högbenen inte är styva nog kan de tendera att böjas ut i spagat. Kattvindsstolparna bör förstås också bidra till att stabilisera detta en del men till priset av höga moment i dess infästningar och/eller last på på den del av ytterväggen som är ovanför bjälklaget. Jag har tyvärr en liknande konstruktion (som aldrig haft kattvindstolpar) i en äldre komplementbyggnad. Där finns visserligen ett diagonaljärn som går från golvbjälken upp till hammarbandet men det är ändå problem eftersom järnet tenderar att lyfta och vrida bjälken (det sitter på bjälkens ena sida och vrider därför) samtidigt som väggstolpens överdel kommit att tryckas utåt.
Tillägg: såg att inlägg 37 behandlat ungefär samma sak.
D degi skrev:
Har jobbat som konstruktör av just takstolar och som andra redan sagt åtgärda snarast.
Stödbenen krävs för att överarmen på takstolarna skall klara sig, för mycket tyngd på taket och det kan kollapsa och det lär inte täckas av någon försäkring när du förstört integriteten, du behöver ersätta med nya stödben alternativt en bärande balk längst hela ytan där du tagit bort dem men då måste den ligga på ordentliga stöd som du inte har ochbskulle tvingas ordna. Vill du göra en dylik ändring med rummet se till att anlita en konstruktör att räkna på det. Som det är nu skulle jag personligen vägra vara på det våningsplanet.
Jag har nästintill identisk konstruktion på mitt hus.
Jag tog för knappa 2 år sen bort kattvindsväggarna. Dock började jag med att dela av rummet på längden så att jag fick en bärande vägg i mitten tvärs takstolarna. Dessutom tog jag bara bort kattvindsväggen under 2 takstolar (1,2m mellan dem) på ena sidan och under 3 på andra sidan. På sidan där 3 takstolar frilades så fällde jag in en bärande stolpe som stöttar upp under den takstolen.
Allt blev bra och har inte märkt något sen jag byggde detta. Om något så upplevs golvbjälklaget stummare nu.
Jag tog för knappa 2 år sen bort kattvindsväggarna. Dock började jag med att dela av rummet på längden så att jag fick en bärande vägg i mitten tvärs takstolarna. Dessutom tog jag bara bort kattvindsväggen under 2 takstolar (1,2m mellan dem) på ena sidan och under 3 på andra sidan. På sidan där 3 takstolar frilades så fällde jag in en bärande stolpe som stöttar upp under den takstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt blev bra och har inte märkt något sen jag byggde detta. Om något så upplevs golvbjälklaget stummare nu.
D degi skrev:Hallå!
Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"
MEN
När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)
Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"
På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?
Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.
Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.
Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Hej!
Jag jobbar som konstruktör och kan bara bekräfta det många skrivit att reglarna i väggen var en del av takkonstruktionen. Ofta på villor så är taket och första bjälklaget en och samma konstruktion. Genom att man dimensionerar det som en takstol, där kattvindsväggen ingår, kan man minska dimensionen på både bjälklagsbalken och takbalken. När ni tog bort kattvinden har ni också tagit bort den tänkta samverkan så takbalk och golvbalk har ni för långa spännvidder. Det betyder att konstruktionen har fått en lägre styvhet och en konsekvens är att att man får problem med stegljud. Kontakta en konstruktör som räknar på det för att säkerställa att taket håller för tänkt snölast. Golvet går att förstärka om taket är okej. Lycka till!