U
Det är inte heller bara att sätta upp en balk.
Eventuell balk måste vara avlastad på stolpar som i sin tur måste stå på något som klarar bära punktlasterna.

Det ni gjort kräver bygglov (ändring av bärande konstruktion).

• Gilla
matsgran och 17 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Aha!
Så övriga väggar är alltså inte med på ritningen? Det var som ... En sådan ritning på en vanlig villa, har jag aldrig sett tidigare. Då är det bara att strunta i min gallimatias.

Minnie
Nej, sektionsritningen visar bara bärande väggar.
Ritningarna man ser uppifrån visar alla väggar, så när man ska riva saker är det sektionsritningen man behöver.

Sedan måste man veta att i gamla hus kan vilka väggar som helst vara mer eller mindre bärande. Särskilt tjocka plankväggar.

Ett enkelt (men under vissa omständigheter riskabelt!) test om man är osäker är att handsåga av regeln eller plankan man vill ta bort. Om sågen nyper fast är det en bärande regel/planka. Då måste den på något sätt ersättas.

• Gilla
L8ttas och 9 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ritningarna man ser uppifrån visar alla väggar, så när man ska riva saker är det sektionsritningen man behöver.

Sedan måste man veta att i gamla hus kan vilka väggar som helst vara mer eller mindre bärande. Särskilt tjocka plankväggar.

Ett enkelt (men under vissa omständigheter riskabelt!) test om man är osäker är att handsåga av regeln eller plankan man vill ta bort. Om sågen nyper fast är det en bärande regel/planka. Då måste den på något sätt ersättas.
jag brukar köra på att försöka ”böja” dom, känns det som att de är under tryck ger man fan i dom, känns de slappa så kapar man

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
Ett vanskligt råd då det finns olika lastfall.

Exempelvis källarväggar vars syfte inte är bärande för vertikala laster utan för att motverka marktrycket. Eller i TS fall där stödbenen kanske får märkbar last först vid snö på taket.

• Gilla
matsgran och 18 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:

Anna_H Anna_H skrev:

Anna_H Anna_H skrev:

Är det verkligen så att sektionsritningen visar bärande väggar?
Blir lite vanskligt eftersom inte alla bärande väggar alltid finns med, sen kan ju en sektionsritning variera beroende på var någonstans i huset sektionen är tagen!
Jag är tveksam till att det är så, men är ingen konstruktör!

i just detta fallet råder ingen tvekan med typen av takstol men i allmänhet?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
Lugn och fin nu TS, det löser sig!

Mata inte 4-åringen för mycket nu bara..

• Haha
  • Gilla
orienterarn och 11 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Är det verkligen så att sektionsritningen visar bärande väggar?
Blir lite vanskligt eftersom inte alla bärande väggar alltid finns med, sen kan ju en sektionsritning variera beroende på var någonstans i huset sektionen är tagen!
Jag är tveksam till att det är så, men är ingen konstruktör!
Det är ramverkstakstol med förhöjt väggliv, det finns liksom inget att tveka över när det gäller frågan om väggarna var bärande. Det ska också finnas stabiliserande stag inuti kattvinden med den takstolstypen.

• Gilla
helrob och 13 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är ramverkstakstol med förhöjt väggliv, det finns liksom inget att tveka över när det gäller frågan om väggarna var bärande. Det ska också finnas stabiliserande stag inuti kattvinden med den takstolstypen.
det vet jag, i detta fall är det ingen tvekan den typen av takstol kräver ju stödben men jag menar generellt

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett vanskligt råd då det finns olika lastfall.

Exempelvis källarväggar vars syfte inte är bärande för vertikala laster utan för att motverka marktrycket. Eller i TS fall där stödbenen kanske får märkbar last först vid snö på taket.
Japp. Men inte mer vanskligt än att kapa och se om sågen fastnar :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En tanke, borde inte stödbenen vara innanför väggen som är kvar i rummet?
Brukar man inte kunna se hur mötet där överramen och underramen möts i en kattvind?

• Byggfel identifierat, diagonala stöd saknas, illustration och foto, konstruktionsproblem, röda markeringar visar brister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
Vi har trott att det är ytterväggen vi ser på bilden, är det inte det?

• Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Taket ska klara snölast och även vindlast. Hoppas huset inte står i Skåne.

• Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Vi har trott att det är ytterväggen vi ser på bilden, är det inte det?
Jo, det ska vara 2.3 i takhöjd och då borde de utritade stödbenen ha varit bra mycket högre än väggen på fotot.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
D degi skrev:
Hallå!

Vi har köpt ett 50-tals trähus som vi har renoverat.
En sak vi har gjort är att ta bort kattvindarna för att få "större rum"

MEN

När man går på övervåningen så "dunsar" det väldigt mycket. (gjorde inte det tidigare)
Desto närmre den rivna kattvindsväggen man kommer, desto mer dunsar det.
(det dunsar när min 4åring går där uppe och vi sitter nere, alltså väldigt känsligt)

Balkarna som går är väldigt rejäla, jag provade att lägga ännu fler reglar i mellan, men det funkade inte.
Nu börjar jag tro att kattvindarnas väggar hade en funktion som Tröck ned den balken som går längst huset långsida och därmed gjorde det "stumt"

På de ställen vi har kvar kattvindarna så är golvet Prima.
Någon som har erfarit samma?

Min tanke är i så fall att sätta upp ett par feta reglar som "pressar ned" denna balk vid väggsidorna.

Eller har något ett tips?
Skulle vara väldigt tacksam för det.

Här är en bild när golvet är öppet, och gröna sträcket är där kattvinden var tidigare.
Dom väggarna lär vara bärande. Du bör åtgärda snarast och be för att det inte kommer mycket snö innan du fixat det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att det dunsar i golvet är att du förlängt spännvidden på bjälklaget och därmed får svikt. Stödbenen fungerar nämligen även som upplag (hängstag) för golvbjälkarna. I ett ramverk samspelar allt på flera olika sätt.

• Gilla
Cruzze och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.