152 634 läst · 223 svar
153k läst
223 svar
Jag har rivit kattvind nu dunsar det i hela huset
När jag tittar på ritningen ser det ut som att du har kattvindar på bägge sidor om huset som sedermera rivits?
Därigenom har du inget stöd alls?
Förutom den bärande funktionen kattvindarna har bidrar de även till varmare hus. Det går med fördel att lägga in lite isolering i dessa. När vi, eller snarare snickarna, rev delar av vår kattvind för att bygga ut en takkupa, noterade jag att temperaturen blev betydligt kallare i det nya rummet, där det inte längre finns någon kattvind. utan istället ett stort rum med tre ytterväggar och stora fönster.
Om jag var du skulle jag snarast möjligt ringa runt till byggfirmor för att se om de kan hjälpa dig att återställa alternativt hitta någon annan lösning.
Lycka till!
Därigenom har du inget stöd alls?
Förutom den bärande funktionen kattvindarna har bidrar de även till varmare hus. Det går med fördel att lägga in lite isolering i dessa. När vi, eller snarare snickarna, rev delar av vår kattvind för att bygga ut en takkupa, noterade jag att temperaturen blev betydligt kallare i det nya rummet, där det inte längre finns någon kattvind. utan istället ett stort rum med tre ytterväggar och stora fönster.
Om jag var du skulle jag snarast möjligt ringa runt till byggfirmor för att se om de kan hjälpa dig att återställa alternativt hitta någon annan lösning.
Lycka till!
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
Innan man ropar herregud så lär man ju fråga sig vad som kapades bort och hur satt de fast? Finns liknande utrymmen som är byggda enbart för att få normala väggar. Behöver inte alls handla om att det försvunnit nåt bärande. Virkets dimensioner i det bortrivna är ju alltså ganska intressant.
I förra huset hade vi kattvindar som revs någon gång och ersattes av en vägg mitt i rummet istället. Hade snickare/konstruktör över för andra saker och frågade just om detta och i mitt fall var just den nya väggen bärande istället för kattvindarna. Så det ena eller det andra menade han behövdes där, men alla hus är olika.
Medlem
· Västergötland
· 130 inlägg
Dunsandet eller svikten är väl mer av en inomhusmiljöfråga. Det är osannolikt att bjälklaget skadas eller går av. Visst, du kan få en permanent svacka osv, men troligen inget strukturellt problem.
Mer allvarligt är väl om takbärigheten påverkats. Som du redan fått förslag på så ta hjälp av konstruktör, inte snickare, utan en riktig ingenjör som kan räkna på lasterna. Håll borta all snö.
Mer allvarligt är väl om takbärigheten påverkats. Som du redan fått förslag på så ta hjälp av konstruktör, inte snickare, utan en riktig ingenjör som kan räkna på lasterna. Håll borta all snö.
Eftersom ts postat ritningarna i tråden så vet vi att de var bärande i ts hus…S Stefan1972 skrev:
Du har alltså inte sett ritningarna ts postat i tråden?S Stefan1972 skrev:
Det skulle ju eventuellt gå lösa med rejäla balkar upp och nedtill fastsatta i takstolen direkt, sen vertikala balkar på ett par ställen, ordentligt större dimension än tidigare reglar, för att få den bärande funktionen bibehållen men ändå ett öppnare rum. Men exakt dimensionering kring detta måste du ta med en konstruktör.
De ritningarna visar bara väggarna. Om de är bärande eller inte, vet vi ej. Så om husets stabilitet påverkas utan att känna till vilka dimensioner som använts, förblir bara en gissning.Nissens skrev:
Min egen högst amatörmässiga gissnig är att risken för snölastskador är små med tanke på takets branta lutning.
Ts. kan säkert själv göra en någolunda kvalificerad gissning grundad på hur de borttagna väggarna var dimensionerade och hur de var förankrade.
Minnie
Som amatör kan man ofta ersätta konstruktören genom att överdimensionera a'la "herredjävlar".Johanbogg skrev:Det skulle ju eventuellt gå lösa med rejäla balkar upp och nedtill fastsatta i takstolen direkt, sen vertikala balkar på ett par ställen, ordentligt större dimension än tidigare reglar, för att få den bärande funktionen bibehållen men ändå ett öppnare rum. Men exakt dimensionering kring detta måste du ta med en konstruktör.
Minnie
Minnie Mesola skrev:
Japp men jag vill inte rekommendera det då jag inte vet om personen i fråga anser typ 45x90 som överdimensionerande.
jag menar jag har sett folk bygga staket med läkt som stolpar
Det där är sektionsritningen som visar vilka väggar som är bärande och som inte kan/får tas bort utan vidare. Det jag markerat med rött är kattvindsväggarna. De är alltså bärande.D degi skrev:
Man kan sätta in en limträbalk istället för de lodräta reglarna, men den blir rätt kraftig. Det kräver dessutom konstruktionsberäkning och bygganmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste lösningen:
Sätt tillbaka reglarna och klä in dem. Utrymmet kan ändå användas.
Exempel på hur det ser ut på en före detta vind på Kasernhöjden i Karlstad:
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/varmlands-lan/karlstad/kasernhojden/kasernhojden-13a/#bilder
Aha!Anna_H skrev:
Så övriga väggar är alltså inte med på ritningen? Det var som ... En sådan ritning på en vanlig villa, har jag aldrig sett tidigare. Då är det bara att strunta i min gallimatias.
Minnie